66
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

לאלי

עולם הפנאי

איך לבחור טחינה בריאה?

 

טחינה היא מאכל בריא בעל ערכים תזונתיים גבוהים. עם זאת, לא כל הטחינות מכילות את אותם ערכים תזונתיים, במיוחד לא בהקשר לתוספת המלח וכמות הנתרן. כאשר אתם בוחרים טחינה, וחשוב לכם לקנות מוצר טבעי ובריא, שימו לב לכמות הנתרן במוצר והאם רשום שהוסיפו מלח.

אז מהו המבחן האמיתי והנכון של טחינה וכיצד אפשר לחזור וליהנות מהטעם הטבעי והבריא שלה? על כך במאמר שלפניכם:

טחינה טבעית היא מוצר דל נתרן ביסודו. כאשר מייצרים את הטחינה מזירעוני השומשום, ללא כל תוספת חיצונית, כמות הנתרן תהיה כ-10 מ"ג ל-100 גרם.

מדוע מוסיפים מלח לטחינה?

מלח נחשב למשפר טעם במקרים רבים בתעשיית המזון. במפעלים מסורתיים, השרייה במלח היא חלק מתהליך העיבוד של המוצר. טחינה עם תוספת מלח תהיה בעלת טעמים חזקים יותר, אך לא בהכרח מדובר בטחינה איכותית יותר, כיוון שדווקא מבחינה בריאותית, מומלץ היום לשלב יותר מזונות דלי נתרן בתזונה.

רבים לא יודעים, אך לא כל הטחינות הגולמיות הן אותו הדבר מבחינת האיכות והערכים התזונתיים. כן, לא כל הטחינות יכולות להיחשב בריאות באותה מידה. אחד ההבדלים הבולטים בין הטחינות המיוצרות בארץ הוא - תוספת המלח.

טחינה היא מאכל בריא ואיכותי המבוסס על זירעוני שומשום העוברים תהליך של טחינה ליצירת ממרח בעל טעם וריח אופייני, עשיר ביתרונות תזונתיים. כאשר הטחינה טבעית היא נחשבת למאכל בריא מאוד, כיוון שהיא עשירה בסידן, ברזל, חומצות שומן חיוניות, סיבים תזונתיים ודלה בנתרן.

טחינה גולמית רגילה ומלאה אחוה צילום דרור קליש

כאשר מדברים על מלח, מתכוונים לתוספת מינרל הנתרן למזון, הנחשב כיום לאחד מרכיבי המזון שמנסים להפחית בתפריט היומי. המלח נמצא במזונות מתועשים ומעובדים רבים. צריכה רבה שלו, עלולה לעלות את הסיכון הבריאותי למחלות רבות. לפי ההנחיות של ארגוני הבריאות הגדולים בעולם, כמות הנתרן המומלצת ביום, צריכה להיות עד 2300 מ"ג בתזונה של מבוגר. כאשר יש בעיה בריאותית, ההמלצות אף מחמירות יותר, והן להקפיד על כמות יומית של עד 1500 מ"ג ביום.

איך ניתן לדעת האם הוסיפו מלח לטחינה שלכם? יש 3 דרכים לבדוק את המוצר:

1) רשימת המרכיבים: כל המרכיבים שנכנסים למוצר המזון חייבים להיות רשומים ברשימת המרכיבים על גבי המוצר. במידה וזיהיתם את המילה "מלח" ברשימת המרכיבים סימן שהוסיפו מלח לטחינה.
2) רישום בולט על גבי האריזה: חברה מסחרית שאיננה מוסיפה מלח למוצריה, בדרך כלל תרשום זאת בצורה מפורשת על גבי האריזה במקום בולט.
3) כמות הנתרן ל-100 גרם: כאמור, ב- 100 גרם שומשום טבעי יש כ-10 גרם נתרן. זו הכמות שנצפה למוצא בתווית המזון של הטחינה הגולמית. כל מספר שיהיה גדול בהרבה מעל 10 מ"ג יעיד על תוספת מלח בצורה זו או אחרת למוצר והוא כבר לא יוכל להיחשב "טבעי".


לסיכום, כאשר אתם צריכים כלל אחד פשוט ומהיר כדי לזהות טחינה גולמית טבעית ללא תוספת מלח, בדקו את כמות הנתרן בתווית המזון. אם הערך הוא כ- 10 מ"ג ומטה, אתם יכולים להיות בטוחים שמצאתם את מבוקשכם.

 

 

הכותבת הנה יועצת מקצועית לחברת "אחוה" - מאת יעל דרור, דיאטנית קלינית ופיזיולוגית
מוגש כחומר מקצועי מחברת "אחוה", יצרנית הטחינה הישראלית

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל לאלי בילוי תרבות אלא אם צויין אחרת