66
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

לאלי

עולם הפנאי

טחינה: מה הטבעונים יודעים עליה שאנחנו לא?

למה החברים הטבעונים שלכם לא יכולים יום בלעדיה? למה הם סוגדים לה ומוכנים לאכול איתה כמעט כל דבר? 

לפניכם 10 עובדות על כל מה שמעניין לדעת על הקוויאר של המזרח התיכון:

הטחינה

מסתבר שאנחנו הצרכנים הגדולים ביותר של טחינה בעולם. אומנם, ישראל לא מגדלת שומשום כענף חקלאות בארץ, אבל אנחנו מייבאים אותה בכמות גדולה מאתיופיה או הודו. הטחינה היא מוצר צריכה בסיסי המוכר בכל בית, אך ללא ספק הטבעונים הם הראשונים שהפכו את הטחינה לרכיב עיקרי בתזונה היומית, והיא נחשבת כיום בארץ ובעולם, כמזון על.

לפניכם 10 עובדות שכדאי לדעת על הטחינה ולמה כדאי לאמץ אותה בתפריט היומי:

1.  זרע השומשום, המקור לכל טחינה בעולם, גדל בתוך תרמיל של צמח פורח. התרמיל נפתח לרווחה כאשר הוא בשל ושם יושב לו בהוד והדר זרע השומשום הבשל. ההשראה למשפט 'שומשום היפתח' מתוך הסיפור על 'עלי באבא ו 40 השודדים', בו נפערת לפתע דלת מערה חסומה, הגיעה ככל הנראה מאותו תרמיל שומשום בשל.

2.  בתחילה, הטחינה לא היתה בכלל מוצר עיקרי, אלא תוצר לוואי של ייצור שמן השומשום בימי הביניים. אך עם הזמן, ועם התפתחות הטעם והמזון, היא הפכה למוצר חשוב בפני עצמו.

3.  זרעי השומשום עשירים בחלבון, סידן, ויטמינים מקבוצת B וחומצות שומן בלתי רוויות. מרבית חומצות שומן אלה, החיוניות לבריאות האדם, משתייכות לקבוצת אומגה 6 וחלקן לאומגה 9. הסידן חשוב לבניית העצם, הברזל חשוב לשמירה על רמת ההמוגלובין בדם. בנוסף, הטחינה מכילה אנטי אוקסידנט, העוזרים לנקות תוצרי לוואי מזיקים הנוצרים בתהליכי החמצון בגוף.

4.  טחינה מאוד פופולרית ומזוהה עם המזרח התיכון, אבל תתפלאו לדעת שישנם מתכונים המכילים טחינה גם בסין, הודו ווייטנאם.

5.  טחינה VS חמאת בוטנים - טחינה המנצחת במחלקת הסידן עד פי 9 יותר חומר לחיזוק העצמות.

6.  כשהטחינה כהה יוצר ומרירה טיפה, היא עשויה מזרעי טחינה מלאים (ולא מקולפים), והיא נקראית גם חמאת שומשום. היא נחשבת בריאה יותר ומכילה גם סיבים תזונתיים.

7.  בעבר היה קשה להשיג טחינה כמוצר מדף באירופה ומחירה היה גבוה במיוחד. היא נמצאה בעיקר בחנויות המוכרות מוצרים גולמיים או חנויות מזרח תיכוניות.

8.  רובנו מקשרים את הטחינה לפלאפל או חומוס, אבל טבעונים משתמשים בטחינה כתחליף לביצים וגם כהזדמנות לחזק את מאגרי הסידן, השומן הבריא ולהפחית בפחמימות.

9.  טבעונים צורכים טחינה בתוך: עוגיות, שייקים, שוקו חם, פאי דלעת ותפוחים ועוד המון מאפים ותבשילים. כמו כן, היא יכולה להוות תחליף לשמנת או אפילו יוגורט. בכל מנה מקבלים 8 גרם של חלבון מן הצומח, רכיב קריטי עבור טבעונים וצמחוניים.

10. טחינה שחורה? יש דבר כזה. המקור שלה הם זרעי שומשום שחור, זן אחר של שומשום הנפוץ בעיקר במזרח הרחוק ופופולארי מאוד במטבח היפני. טעם הטחינה הזו הוא חזק יותר והיא משמשת לא פעם כדי להסמיך מרקים, לקשט סלט וגם, תתפלאו לשמוע, כצבע מאכל שחור וטבעי.

לסיכום נאמר, כי יש עוד המון שימושים נפלאים לטחינה שרובנו לא מכירים והיכולים להעשיר ולגוון את המנות שלנו. טחינה היא דרך מהירה וטעימה להגדיל את צריכת הסידן שלנו, וכן להוות תחליף לחמאה או ביצים. 

אז הוסיפו טחינה בקביעות לרשימת בקניות שלכם ותיהנו גם אתם מפצצת הבריאות הנהדרת הזו.

 

כותבת המאמר הינה הרבליסטית קלינית ומטפלת פרא רפואית, ומוגש כחומר מקצועי מחברת 'אחוה' יצרנית הטחינה הישראלית.

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל לאלי בילוי תרבות אלא אם צויין אחרת