22
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

BloGilad

נשארים מעודכנים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
ניתן לעקוב גם אחרי פרסומים שלי בפייסבוק

מַלְאֲכֵי אֱלֹהִים עֹלִים וְיֹרְדִים בּוֹ.

הערב אנחנו ניפרד מהסוכות, וניכנס לחג "שמיני עצרת" הידוע גם בכינויו "שמחת תורה".

בחג זה נקרא את פרשת "וזאת הברכה" ובכך למעשה נחתום את קריאת התורה השנתית שלנו. פרשה זו פותחת בפסוק: "וְזֹאת הַבְּרָכָה אֲשֶׁר בֵּרַךְ מֹשֶׁה אִישׁ הָאֱלֹהִים אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לִפְנֵי מוֹתוֹ." ונשאלת השאלה, מהי הברכה האמורה כאן? על שאלה זו עונה הפסוק שבא מספר פסוקים לאחר מכן: "תּוֹרָה צִוָּה לָנוּ מֹשֶׁה מוֹרָשָׁה קְהִלַּת יַעֲקֹב." הברכה גלומה בתורה שמסר לנו משה.

בסיומה של הפרשה, אנו קוראים על מדרגת הנבואה של משה רבנו: "וְלֹא קָם נָבִיא עוֹד בְּיִשְׂרָאֵל כְּמֹשֶׁה אֲשֶׁר יְדָעוֹ יְהוָה פָּנִים אֶל פָּנִים." כלומר, משה רבנו הגיע למדרגה גבוהה מכל שאר הנביאים, ואין צריך לומר מכל שאר בני האדם בכלל ובני ישראל בפרט. נשאלת השאלה: במדרגה זו של דיבור עם ה' פנים אל פנים, לכאורה תודעתו של משה אינה פנויה לבני אדם נוספים, ומסירת התורה לישראל תהיה כרוכה בהכרח בירידה ממעלתו הגבוהה, ואם כן כיצד יכל משה למסור לנו את התורה?

בעניין זה, כתב הרמב"ם במורה נבוכים בהקשר לחלום הסלום של יעקב, ש"מַלְאֲכֵי אֱלֹהִים עֹלִים וְיֹרְדִים בּוֹ." הם הנביאים, והוסיף: "העלייה קודם הירידה; כי אחר העלייה וההגעה אל מעלות ידועות מן הסולם, תהיה הירידה במה שפגש מן העניין להנהגת אנשי הארץ ולמודם, אשר בעבור זה כנה בירידה כמו שביארנו". לגבי משה רבנו, הדבר מתואר בצורה סמלית בתורה בעלייתו אל ההר בכל פעם שהוא בא לשמוע את דבר ה', ולאחר מכן בירידתו מן ההר בכל פעם שהוא מוסר את דבר ה' לעם.

ולדעתי זה גם מה שמסומל בפסוק הראשון של פרשת "האזינו" שקראנו השנה בשבת שבין יום כיפור לסוכות: "הַאֲזִינוּ הַשָּׁמַיִם וַאֲדַבֵּרָה וְתִשְׁמַע הָאָרֶץ אִמְרֵי פִי." המילים "הַאֲזִינוּ הַשָּׁמַיִם" מסמלות לדעתי את מדרגתו של משה רבנו, אשר תודעתו עלתה לשמים ויכלה להאזין לדבר ה' ישירות, מה שמתואר בניסוח המליצי גם כדיבור פנים אל פנים. אך לאחר מכן "וְתִשְׁמַע הָאָרֶץ", כלומר משה ירד אל העם והשתדל להשמיע להם את דבר ה' כפי הרמה שבה הם מסוגלים לשמוע ולהבין.

למעשה, ניתן לומר שכל חג הסוכות היא בחינת "וְתִשְׁמַע הָאָרֶץ", ומשמעותה היא לחנך את האדם לקניית המידות הטובות ולהתגברות על יצר הגאווה המהווה מחיצה בינו לבין הקב"ה, וזאת מתוך הנסיון להעלות אותו לאחר מכן גם למדרגת "הַאֲזִינוּ הַשָּׁמַיִם".

חג שמח לכולם :-) בע"ה שנזכה כולנו לעלות!

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל GILADOS אלא אם צויין אחרת