00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

הרזיה עם טעם

דלעת בריאה וטעימה לקראת ראש השנה

בשולחן החג חשוב ונעים שיהיה מזון בריא וטעים. לצד תפוחים, תמרים וגרגירי רימון, שאופייניים מאד לשולחן החג כפירות העונה, ישנם גם ירקות  שמבשילים בסתיו ומוזכרים כמאכלים סמליים של ראש השנה .   השימוש בהם הוא חלק ממסורת החג ובברכות החג משתמשים בשמות עתיקים שלהם. על השולחן הם מופיעים כמזונות טריים  במסלול שיוביל גם את שאר הפריטים הבריאים אל תוך הגוף.

שלושה מהירקות הסמליים של ראש השנה הם ירוקים: שעועית ירוקה וצהובה (רוביא) המייצגים במסורת את "נפלאות האדמה" ,כרפס -הידוע גם ככרישה (כרתי), מככב גם בשולחן ליל הסדר ואמור בראש השנה לפתוח מסלול קל ונעים וגבעולי סלק (סלקא)  שאמורים במסגרת ברכת החג לסלק מהאיזור גורמים שליליים.

פעילות הירקות הירוקים בגוף היא בעיקר בזכות היותם ירקות דלי קלוריות ועשירים בסיבים המסייעים לתחושת שובע, פעילות מעיים תקינה וירידה בקצב ספיגת הסוכר לדם. יחד עם זאת, חלקם עשירים בויטמין  K ובעת נטילת תרופה לקרישת דם תקינה (קומדין), רצוי להגביל את צריכתם.

סוג חשוב ובריא נוסף של ירק המשתתף בברכות השנה החדשה הוא הדלעת (קרא), ירק ג'ינג'י, עשיר בויטמין A , מבשיל ומככב בארוחות סתיו כמו ליל כל הקדושים –,Halloween מרקי ירקות, מתכוני קוסקוס וחמין של חורף. סוגי הירקות הדלועים הקיימים בארץ התרחב מאד בשנים האחרונות  והם מתכבדים ללוות מאכלי דגים לא רק בשולחן החג, אלא גם לצד מאכלים של סתיו וחורף וחלק מהזנים החדשים מככבים גם באביב ובקיץ. הדלעת , שמופיעה גם בסיפור של סינדרלה ככלי המוביל אותנו אל איכות חיים אידיאלית, היא חלק חשוב בתזונה החיסרון היחידי של הדלעת הוא אינדקס גליקמי גבוה יחסית לירקות ירוקים ולכן מומלץ לשלב אותה בארוחה המכילה גם ירקות בצבעים אחרים ולשלב את גרעיני הדלעת הירוקים בסלט, תבשיל או מאפה לתרומה של מינרלים חשובים: אבץ, מגנזיום וברזל.

 בתחילת כל שנה חדשה מומלץ תמיד להשקיע בהכנת מתכון חדש ובריא לירק טעים וטרי. חשוב להציע לילדים וגם למבוגרים שאינם רגילים לצרוך ירקות באופן קבוע, לשלב ירקות טריים בהרגלי חיים בריאים של השנה החדשה. בתחילת ספטמבר 2019 פרסמה היחידה לתזונה של משרד הבריאות מידע חשוב שכדאי ליישם בכל ארוחה.  הקובץ בקישור עוזר ליצור מסלול חשוב ואיכותי לתזונה בריאה ואיכותית עבור כל בני המשפחה.

מאחלת לכולנו שנה טובה עם המון בריאות!

ורד לוין- דיאטנית קלינית.

 

מתכון דלעת לשנה החדשה - 6 מנות 

מרכיבים:

פלח דלעת כתומה במשקל 1/2  קג ללא קליפה חתוך לקוביות בגודל של כ2-3 סמ"ר.
בצל גדול קצוץ כ-150 ג'
כף חמאה/ מרגרינה בטעם חמאה
כף סירופ מייפל
1/4 כפית אבקת זעפרן
כפית שטוחה פפריקה
קצת קינמון
מלח פלפל שום

 ההכנה :

1.  קוצצים את הבצל לקוביות קטנות

2.   ממיסים את החמאה / מרגרינה ומערבבים עם כל מרכיבי הרוטב שברשימה עם קוביות הדלעת והבצל הקצוץ.

3. שמים  את הירקות ומרכיבי הרוטב בתנור בשקית קוקי מנוקבת במזלג  בחום 200 מעלות צלזיוס למשך כחצי שעה, עם ערבוב/ ניעור הקוביות   כעבור 15 דקות על מנת שלא ידבקו לשקית ויחרכו.

ערכים תזונתיים למנה (כ100 גרם):

אנרגיה- 73 קק"ל

חלבונים- 1.25 גרם

פחמימות- 13.85 גרם.

שומנים- 2.15 גרם.

סידן- 58 מ"ג

ברזל- 0.64 מ"ג.

ויטמין-A 482 -A מק"ג. 

 

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל דיאטנית בראש אחר אלא אם צויין אחרת