00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

תפוז עסקים - הבלוג

תאוריות מעניינות במדעי החברה

תאוריות מעניינות במדעי החברה

מכירים מישהו שמכיר מישהו, שיחבר אתכם למישהו מפורסם? ככל הנראה בינכם מפרידים כשישה אנשים. מרגישים שעיקר העושר בעולם שייך לקבוצה קטנה של אנשים? בוודאי שמעתם על עיקרון פארטו. בין אם למדתם תואר ראשון בכלכלה או תואר שני במנהל עסקים, אלו תאוריות שאתם בוודאי מכירים. סקירה קצרה על עקרון פארטו, כלל 1-9-90 ותיאוריות הטרמפיסט במאמר הבא.

עיקרון פארטו

בעיקרון פארטו פוגשים לראשונה במסגרת לימודי כלכלה, בפרקים העוסקים בתחומי הקפיטליזם וחלוקת העושר בעולם. זהו גם הבסיס לתיאוריה, שנהגתה על ידי החוקר האיטלקי ומכאן גם קיבלה את שמה. העיקרון הוא: כלל אצבע המצביע על יחס קבוע בין שני בין מחוללי הפעילות (בדרך כלל שמונים אחוז מהשלם) ולנהנים העיקריים ממנה ( בדרך כלל עשרים אחוז מהשלם) אך יחס זה יכול להשתנות גם לעשרה אחוזים ותשעים וכן לשלושים אחוזים ושבעים. במסגרת לימודי תואר שני במנהל עסקים מעמיקים את הידיעות על עקרון הפארטו ומתייחסים אל ערכים מעשיים יותר כמו - התפלגות ערך המלאי בחברות, כלומר שעשרה אחוזים מהפריטים הם בעלי הערך הגבוה ביותר, עשרים אחוזים בעלי ערך בינוני וכל היתר בעלי הערך הנמוך ביותר. (אנליזת ABC) תרשימי פארטו משיקים גם לתחומים של בקרת איכות.

 

תאוריית הטרמפיסט

זוהי תאוריה המתארת בעיה המגיעה מעולם מדעי המדינה והכלכלה, היא מתארת מצב בו קבוצת אנשים נהנית משירותים שהיא שילמה עבורם. למשל: אנשים הנוסעים חינם בתחבורה ציבורית,  עוברי אורח המאזינים להופעה פתוחה, אורחים המגיעים לשחק בגני שעשועים בעיר השכנה וכדומה. כאשר מדובר במספר בודד או זניח של אנשים, הרי שאין איום שהמערכת לא תתפקד או תקרוס. הבעיה רווחת בעיקר במוצרים ציבוריים כמו: שירותי הגנה וביטחון, שכן גם אנשים שאינם משלמים מיסים עדיין נהנים מהגנת הצבא. אם תשלום הצבא לא היה נגבה מראש על ידי מנגנון המיסים המדיני ככל הנראה לא היה נמצא לו גורם מממן ולא הייתה לו יכולת קיום. בעיה זו רווחת גם כן כאשר מדובר על פעילויות קבוצתיות הדורשת מהחברים להתנדב.

 

כלל ה 1-9-90

כלל זה מגיע אלינו מעולם הרשתות החברתיות וגורס כי רק אחוז אחד ממשתמשי המערכת הם אלו שמייצרים את התוכן. תשעה אחוזים נוספים "עורכים" את התוכן, כלומר הם דנים בו, מייצרים שיח, משתפים ועוד. ואילו רוב רובם של המשתתפים - תשעים אחוזים הם גולשי צללים. הם נמצאים ברשת אבל לא יוצרים מעורבות, מנהלים שיח או משתפים. כיום, בזכות יכולת טכנולוגית טובה יותר ניכר כי חלה עליה בקרב יוצרי התוכן והמשתתפים הפעילים וירידה בקרב "גולשי הצללים".

 

לסיכום, אולי בשונה מתחומים אחרים, דווקא בתחומי מדעי החברה נחשפים לסוגיות שמתארות תופעות רווחות בחיי היום יום. עיקרון הפארטו העוסק בהתפלגות הערך בעולם, תאוריית הטרמפיסט שעוסקת במנגנוני מימון וכן כלל ה 1-9-90 שעוסק בפילוח הרגלי הצריכה ויצירת התוכן בקרב משתמשי הרשתות החברתיות. על כל אלו ועוד רבים תוכלו ללמוד במסגרת לימודי תואר שני במנהל עסקים.

 

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל Tapuz Asakim אלא אם צויין אחרת