33
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

חופשי ומאושר

למה אני שמאלני?

לפעמים אנשים שואלים אותי איך זה שמישהו כמוני, שהסבים והסבתות שלו עברו את השואה, יכול להצביע לשמאל?
איך זה שאני לא רואה את העובדה הפשוטה שכולם רוצים להשמיד אותנו ולכן אנחנו חייבים להיות הכי חזקים שאפשר ולסמוך רק על עצמנו כדי שמשהו כמו השואה לא יקרה שוב.

אז הנה התשובה שלי.

זה נכון שאנחנו צריכים להיות חזקים, אבל מעבר לעובדה הפשוטה הזאת מסתתרת אמת הרבה יותר מטרידה. כמו שאמר פעם ישעיהו לייבוביץ, אני שמאלני, לא בשביל השלום ובטח שלא בשביל הערבים. אני שמאלני בשביל לשמור על עצמנו. לשמור על הרוח היהודית ועל הערכים המוסריים שלנו.

אחרי השואה נעשו הרבה ניסויים בפסיכולוגיה חברתית שהראו שלאדם יש נטיות להתנהגות שאיך נאמר בצורה יפה.. לא כל כך טובות .. לדוגמה נטייה אחת כזאת היא שאנחנו יצורים מאוד קונפורמיסטים. זאת אומרת אנחנו רואים מה עושים סביבנו ואם יש קונצנזוס על משהו שאנחנו יודעים שהוא לא נכון או לא בסדר עדיין אנחנו נעשה את זה כי כולם עושים את זה. הניסוי הזה הראה שרוב הסיכויים שנשנה את ההחלטות שלנו למרות שאנחנו יודעים שזה לא בסדר. הניסוי הזה נקרא הניסוי של אש ולמרות שהוא נעשה בשנות החמישים מאז הוא נעשה שוב ושוב בכל מקום בעולם ולא משנה מתי עושים את זה או איפה עושים את זה בעולם התוצאות הם אותם תוצאות. האדם הוא יצור קונפורמי שרוב הסיכויים שיזנח כל דבר שהוא מאמין בו בשביל ללכת עם הרוב. ()

בנוסף אנחנו מחפשים משמעות לעצמנו, להרגיש שיש לנו חשיבות בעולם והדרך הכי קלה להשיג את התחושה הזו היא להתחבר למשהו יותר גדול מאיתנו. למשל להתחבר לדת או ללאום ואפילו לקבוצת ספורט. אנחנו נקבל על עצמנו את חוקי המשחק שלהם ונשמור עליהם ועל המשמעות שלנו בכל מחיר, גם במחיר של מעשים רעים למי שלא נמצא בקבוצה שלנו או מי שמנסה לערער את המשמעות והמקום שלנו.

וזה רק ניסוי אחד! יש את הניסוי המאוד מאוד ידוע של סטנלי מילגרם משנות השישים, ניסוי החשמול הידוע. שם רואים נטייה הרסנית נוספת של האדם, הנטייה שלנו ללכת אחרי סמכות ולעשות את מה שהסמכות רוצה שנעשה, גם אם אנחנו יודעים שזה לא בסדר. גם אם אנחנו יודעים, למשל,  שאנחנו מכאיבים לבן אדם אחר או שיכול להיות שאנחנו גורמים לו לנזק ואפילו גורמים לו אולי למוות, עדיין, מהניסויים הללו עולה שרוב האנשים ימשיכו ויעשו את הדברים הרעים האלה רק כי הסמכות מצפה מהם לעשות זאת!
אם נסכם את כל תוצאות הניסויים נראה שאם יתנו ליצור האנושי כוח ולגיטימציה של הסמכות, רובנו המכריע לא יהססו לגרום כאב ולעשות מעשים רעים לאחרים.
ושוב הניסויים הללו נעשו בשנות ה-60 ומאז הם נוסו שוב ושוב ברחבי העולם והתוצאה אותה תוצאה (הנה פוסט שכתבתי עם פירוט הניסויים). לא משנה מתי עושים את הניסוי ואיפה עושים את הניסוי בעולם התוצאת הן אותן תוצאות. וכן, עשו את זה גם בישראל וגם אצלנו יש אותן תוצאות כמו בגרמניה, ארצות הברית ובכל מקום אחר בעולם!
 מסתבר שהרוע הוא לא תמיד משהו מוחלט או מולד. כשאנחנו ילדים אנחנו חושבים שהכל הוא שחור או לבן. או טוב או רע. חלק מההתבגרות הוא ההבנה שבעצם יש ספקטרום, יש הרבה צבעים באמצע. יש דברים שהם לא בדיוק טובים ולא בדיוק רעים. על אותו משקל זה לא נכון שאנשים הם או רעים או טובים. הרוע הרבה פעמים הוא בנאלי, הוא יכול לבוא רק בגלל שיש לנו נטיות ללכת אחרי סמכות ואחרי הקונצנזוס. להתעלם מהאמונות שלנו ורק לעשות את תפקידנו. להיות רק בורג במערכת (ראו בפוסט שלי, האם יצר האדם רע מנעוריו?).

אני חושב שזה מצב נורא!
תוצאות הניסויים האלה מאוד מאוד קשות ומראות באופן ברור מאוד שלאדם יש נטיות שיכולות להוביל אותו למעשים מאוד לא מוסריים. המסקנה היא שאנחנו חייבים חינוך טוב כדי שנוכל להתנגד לנטיות הללו. אנחנו חייבים לתת כלים לאדם כיצד להתגבר על הנטיות האלה. בעזרת חינוך נכון אפשר לעשות משהו ולהתגבר על הנטיות האלה בדיוק כמו שכולנו אוכלים עם כלי אוכל כמו סכין ומזלג למרות שבאופן טבעי אנחנו אמורים לאכול עם הידיים, או כמו שבעבר לא ידעו קרוא וכתוב אבל היום רוב האנושות כבר יודעת לקרוא ולכתוב. אנחנו יכולים לטפל בנטיות האלה, אבל בשביל זה צריך להיות מודע אליהן ולתת כלים כיצד להימנע מהן. במילים אחרות, לחנך.
המסקנה המתבקשת השניה היא שאין איזה רוע מיוחד בגרמנים. הם לא רעים באופן מהותי יותר מכל עם אחר בעולם. גם הצד השני נכון, מתוצאות הניסויים ברור שגם לנו יש את אותן הנטיות. זה לא שהיהודים טובים יותר באופן מהותי מכל אדם אחר בעולם. הכל תלוי בחינוך שמקבלים ולצערי כולנו יכולים להידרדר למעשים נוראיים כמו שקרו בשואה. בכל עם, אלו רק המיעוט שיכולים לעמוד כנגד הקונסנזוס והסמכות ולסרב לפגוע באחר.
כן, יש אנשים שעד היום מופתעים שאני מספר להם שאין משהו מהותי יותר טוב ביהודים. עדיין מופתעים לגלות שתוצאות הניסויים הללו אותו דבר גם כאן בישראל.

המסקנה בעקבות השואה היא הרבה יותר מעמיקה מאשר רק להבין שכולם רוצים להרוג אותנו ושאנחנו צריכים להיות כוחניים וחזקים. המסקנה היא שאי אפשר להגיד שלנו זה לא יקרה. בכולנו יש את הנטייה של להיות חיות וכולנו יכולים להידרדר למעשים איומים ולכן כולנו חייבים לעבור חינוך טוב כדי שנתעלה מעל הנטיות הללו.

אחרי שהאמת המטרידה הזו נחשפת אנחנו צריכים לשאול את עצמנו, מה באמת עושים כדי שלא תהיה שוב שואה?
עכשיו אנחנו מבינים שהמצב לא כל כך פשוט ואי אפשר רק להגיד שכולם רוצים להרוג אותי ולכן אני צריך להיות חזק. לא! גם אני יכול ליפול ולעשות מעשים זוועתיים, אני לא מחוסן! לכן התשובה היא בדיוק הפוכה. אנחנו חייבים להיזהר מהכוח שיש בנו. אנחנו צריכים כבני אדם תמיד להטיל ספק. לא לחשוב שאנחנו קדושים, לא לחשוב שיש בנו משהו מהותי יותר טוב מאחרים. אלא להבין שהכל תלוי בחינוך. הכל תלוי בהבנה שאנחנו יכולים להיות מאוד רעים ואנחנו חייבים להתעלות על עצמנו, להתעלות על הנטיות שלנו. חינוך שמתחיל מלפתח מודעות לנטיות הללו ואז נותן כלים כיצד להתעלות מעליהן. למשל, לא ללכת שולל אחרי סמכותיות ואחרי הדעה הרווחת ולא לחשוב שכל האמת נמצאת רק בצד שלך.

דווקא בגלל שאנחנו עברנו על בשרנו את הרוע הזה יש לנו את המחויבות להפיץ את המודעות לנטיות האלה בעולם ולהיות יותר מוסריים, כדי שאירועים כמו השואה לא יתרחשו שוב. מחובתנו להיות אור לגויים. יש לנו מחויבות לשים לב לא ליפול לנטיות האלה ולחנך את העולם להתעלות מעליהן!
ויש לנו גם בעיה.

הבעיה היא שבאמת אין שלום. אנחנו אכן מוקפים אויבים ואנחנו תלויים בכוח הצבאי שלנו. אין מה לעשות עם העובדה הזאת כרגע, אבל בגלל שאנחנו זוכרים את הנטיות של האדם, צריכים מאוד להיזהר לא לקדש את הכוחניות. לא לחשוב שאנחנו תמיד צודקים ולא לתת לגיטימציה לאלימות כדי שלא נגיע למצב שבו אנחנו ניתן לנטיות הרסניות האלה של אדם לנצח. אנחנו מהלכים על חבל דק מאד. מצד אחד אנחנו צריכים את הכוחניות אבל מצד שני אנחנו חייבים לזכור לא לתת לה משקל גדול מידי ותמיד לשים לב לא להיכנע לנטיות הבעייתיות האלה שיש לנו כבני אדם.
לכן כל כך חשוב לדעתי להיות, מה שמשום מה קוראים לו שמאלני..

בעקרון, גם הימין וגם השמאל יכולים להתעלות מעל הנטיות המסוכנות הללו. אבל לצערי, מפלגות הימין מתעלמות כמעט לחלוטין מהנושא הקריטי הזה. הן מעדיפות להדגיש את חשיבות הדם היהודי, להדגיש איך האמת כולה אצלנו, איך אין גבולות במה זה אומר להגן על עצמנו. הם מדגישים את הכוחניות והלאומיות כאילו אנחנו מחוסנים מהנטיות החייתיות של האדם, כאילו אנחנו מחוסנים מלאומנות. כאילו שהשואה נותנת לנו לגיטימציה לעשות כל מה שעולה על רוחינו במקום להבין שהשואה נותנת לנו אחריות להיות אור מוסרי לגויים.

תוצאות הניסויים מאד ברורות, המצב הכי מסוכן הוא כשיש סמכות שנותנת לגיטימציה לאדם לעשות מעשים שפוגעים באדם אחר. במצב כזה, הקונצנזוס, הלגיטימציה והכוח משחיתים את האדם. והנה מפלגות הימין, מפלגות השלטון, עושות בדיוק את זה. תחשבו למשל על החייל אלאור אזריה. אם אנחנו מסכימים שצריך מאד להיזהר מהנטיות הללו שיש לאדם ושצריך במיוחד להיזהר מסמכות שנותנת לגיטימציה לכוחניות, ברור שהסמכות, ז"א הצבא והשלטון, חייבים במקרה של אזריה לצאת נחרצות כנגד תופעות כאלה ולא לתת לגיטימציה למקרים כאלה של ירי במחבל שכבר נוטרל ושוכב על הקרקע. ובאמת, שר הבטחון, משה בוגי יעלון והרמטכ"ל גדי אייזנקוט מיד גינו את המקרה, אך רוב מפלגות הימין לא רק שלא גינו את המקרה אלא נתנו לחייל לגיטימציה (כולל ראש הממשלה נתניהו שזיגזג ופיטר את שר הביטחון). האם כך צריך לשמור שלא ניפול מהחוט הדק עליו אנו מהלכים? אני רק מקווה שלא נתעורר כשיהיה מאוחר מדי.
המצב כרגע הוא שרק מפלגות השמאל לקחות ברצינות את האמת האיומה שנחשפה בשואה ובעקבותיה. הן היחידות כיום שמנסות ללכת על הקו הדק מבלי ליפול לנטיות הרעות של האדם. רק הן מנסות להילחם על הערכים המוסריים שיש בנו ולהילחם לחינוך שימנע מאיתנו להידרדר מבלי שנשים לב לרוע ולחייתיות.

 

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

4 תגובות

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל freenl אלא אם צויין אחרת