22
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

בלוג ספרותי

מחזור  לוויינים

מחזור  לוויינים

פורסם  ב "מעבר לאופק"   גיליון  מס.  6  מאי  2004

נכתב  ב  - 4.2001

 

הכוונה  המקובלת במונח  מחזור   היא  שימוש  חוזר בחומרי  הגלם  של  מוצרים שהתבלו  ונזרקו. הערך  המוסף  של המחזור  הוא סביבה  נקייה  יותר ובכך משיגים כפועל  יוצא מהמחזור שיפור  באיכות  הסביבה. יתרון  נוסף הוא חיסכון בעלויות בלתי נמנעות באיתור חומרי גלם, שאותם יש לכרות ממעבה  האדמה.

מעבר  למחזור שמתבצע כיום  ישנו  מקום  נוסף  שבו  אפשר  ליישם  רעיון זה והוא בחלל  הסמוך  לכדור הארץ. לוויינים  מסיימים  את  פעולתם משעה שמלאי הדלק אוזל  בה ואז מסלולם  הולך  ודועך אט  אט  עד  שלבסוף  הם  נכנסים  לאטמוספירה ונשרפים.  במהלך חייהם  חלות תקלות בלוויינים ומכשירים  שונים  בהם יוצאים מכלל  פעולה.  כתוצאה  מכך  הערך  התפקודי של  הלוויינים  מצטמצם. מכיון  שאי  אפשר לבצע  שום  פעולה  עם  מכשירים  שיצאו משימוש. בעשרות  השנים האחרונות, מאז  תחילת חקר החלל,  הצטברו במסלולים שונים  סביב כדור  הארץ אלפי חלקים של חלליות שהפסיקו  לתפקד והתפרקו והם מהווים  מקור לדאגה  לא  מעטה, מכיון  שהם  עלולים לפגוע בחלליות  מאוישות ובתחנת החלל  הבינלאומית.

עובדה ראויה לציון  היא שחלליות ששוגרו לעבר  כוכבי לכת השונים,  לא  פעם  פעלו  מעבר לתוחלת החיים  המתוכננת  שלהם.  יש בכך  כדי  לעורר  מחשבות בדבר שימוש  חוזר בלוויינים הנעים סביב כדור הארץ. אין הכוונה  לניצולם  כחומרי גלם, אלא  לנצלם בשלמותם או לעשות  שימוש חוזר בחלקים שונים שלהם.  כך  למשל לוויין אשר צפי  מלאי הדלק  שלו מראה כי  לקראת תאריך מסוים הדלק  שלו  יאזל  ובאם  המכשירים שמותקנים  עליו עדיין  תקינים, אפשר יהיה לתדלקו  ולהכניסו לשימוש חוזר. התדלוק לא  ייעשה  על  ידי החזרת הלוויינים  לכדור  הארץ, אלא  באמצעות שיגור מיכלי  דלק לתדלוק הלוויין  ולביצוע  ההתאמות  השונות  הנדרשות לקראת  שימוש  מחודש עבור  יעדים  אחרים. בתרחיש  זה  מעבורת החלל  או חללית  אחרת משמשת  לצורך  העניין  כמוסך והיא  מאובזרת  בהתאם לתוכנית  עבודה  מוגדרת  מראש.  אפשרות  נוספת  היא  הקמת  מוסך  תיקונים  בתחנת החלל.  הניסיון  הרב שהצטבר בפעילות  חוץ  רכבית של אסטרונאוטים  ב -  Skylab,  בתאי  המטען  של  מעבורות החלל, בתחנת החלל  מיר ובקודמותיה מדגם  סוליוט, יכול  לשמש  בסיס טוב להכנת נהלי  עבודה וסדנאות  לתיקוני  חלליות תוך התייחסות לכול  ההיבטים  שכרוכים  בכך.

סדנאות  אלה תתבססנה  על שני  מאגרי  מידע בסיסיים.  המאגר  הראשון כולל  נתונים  על כל. הלוויינים  הבלתי  פעילים, מסלוליהם, סוגי  המנועים  שלהם, מלאי  הדלקים,  מערכות הכוח, מערכות  התקשורת,  מחשבים,  שלדות הלוויינים והערכת  כדאיות  המחזור, משמעותה של  הערכה  כזו  היא  פיתוח  ענף  חדש -  שמאות לוויינים..

מאגר  המידע  השני  יכלול  נתונים  ביחס  לתוכניות  לוויינים  עתידיות  כמו  תוכניות  פרטניות  ביחס  ללוויינים שונים,  הגדרת  יעדים  ובדיקת  תאימות היעדים ללוויינים שמועד  סיום  פעולתם  נמצא  בזמן  קרוב למועד תחילת השקתו  של  הלוויין  החדש.  באם  לא  נמצא  לוויין  פנוי ,  יש  צורך  לייצר לוויין  חדש.  אך  אם  לוויין כזה  אכן  נמצא,  יש  לבדוק  האם  הוא  תקין ובמועד  שנקבע לשגר  לעברו  חללית  לביצוע ההתאמות  הדרושות.

אפשרות  נוספת  היא  שימוש  חוזר  בלוויינים  למחקרם  של כוכבי   הלכת. בבסיסם  של  מחקרים  אלה  עומד  כיום  מקצוע הגיאולוגיה,  הדורש  שימוש  במצלמות  בעלות רזולוציות  גבוהות  מאוד. כך  למשל  למצלמות  החללית  Mars  Global  Surveyor המקיפה  את  המאדים  רזולוציה  של  1.2 מטר/פיקסל. לקראת  תוכניות  מחקר עתידיות,  אפשר  יהיה להשתמש בלוויינים  קיימים  בעלי רזולוציות  גבוהות  יותר כדוגמת  אלה  של לווייני ביון.   לשם  כך  יהיה צורך  לבצע את ההתאמות הדרושות לפעולה  במסלול,  להצמיד  משגר,  להכניס  את הלוויין  עם  המשגר למסלול  מתאים  ולבצע  את  השיגור  לעבר  היעד. תוכנית  פעולה  מסוג  זה תהיה  זולה  יותר  מאשר  ייצור חללית  חדשה.

למחזור  לוויינים  יתרונות  רבים  וחשובים שיש  לתת  עליהם  את  הדעת  והם  מתייחסים לשלושה  תחומים : חיסכון  בעלויות, ניקוי  סביבת החלל  של  כדור  הארץ מגרוטאות וצמצום פוטנציאל  הפגיעה  שלהם  בחלליות  מאוישות.

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

ארכיון פוסטים
נקה
תגיות
סטטיסטיקה
מספר כניסות לבלוג מה - 07/2014
189,752
© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל MazarHM אלא אם צויין אחרת