33
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

מרמלדה

האביר, הנסיכה, הדרקון הנורא (ואוטו נושא הכלים) מאת גלעד סופר

האביר, הנסיכה, הדרקון הנורא (ואוטו נושא הכלים) מאת...

רשומה #6 פורסמה בעבר בעכבר העיר
מה קורה כשאביר, נושא כליו והקוראים נפגשים למסע משותף ולא רגיל אי שם?
הסופר , שהוא גם המאייר של סיפור אבירים זה, משנה קצת את כללי המשחק, ויוצר סיפור אבירים שונה, עם סוף מציאותי יותר וגם הומוריסטי ושונה מספרות האבירים הרגילה שאנחנו מכירים: האביר אינו כה ג'נטלמן ,יפה תואר ואמיץ כפי שמיוחס לאבירים, הנסיכה אינה בדיוק פרס "שווה" ונושא הכלים אינו נושא הכלים הקלאסי, אלא הופך לסוג של אביר בעצמו.
כבר בהקדשת הספר לשלוש בנות המכונות "שלוש אבירות" ולאו דווקא שלוש נסיכות,  אנו מבינים שמדובר בסיפור אבירים לא רגיל, אם כי העלילה די ידועה מראש: זהו סיפור לכאורה רגיל, על אביר שרוכב על חמור (כן, כן לא סוס אצילי), מאוייר כלא יפה במיוחד, כשלפניו הולך (במקום מאחור) נושא כליו הנאמן. כמו שהמפקד הולך בראש ואחריו חייליו כך נהוג שבספרי אבירים נושא הכלים מתרוצץ מאחור ואילו כאן הוא זה שמוביל את האביר. הם פותחים במסע לעבר הלא נודע. בהמשך, רגע לפני המכשול הגדול שאמור להופיע ומולו יעמוד האביר, הוא לוקח צעד אחד אחורה ונותן את תפקיד הלוחם לנושא כליו, שביקש זאת גם רגע לפני, בעקבות התערבות וייעוץ המספר והקוראים, שיקח לעצמו תפקיד חשוב יותר בעלילה. כך, דמות השוליים בסיפור (כפי שמוצגת גם בכותרת) הופכת להיות במרכז.

 


ככל אביר נועז, נושא הכלים בשם אוטו, מצליח להתגבר על המכשול , שבמקרה זה הוא דרקון ענקי ומקבל את הנסיכה לזרועותיו. נושא הכלים שמצליח במשימה, עובר בסיום הסיפור ממעמד נמוך, שלא נושא כלים למעמד גבוה יותר – הוא הבעל של הנסיכה. הם מביאים יחד לעולם חמישה ילדים והסוף הוא סוף טוב. או שלא. 
בסיום הסיפור, כשמגיעים לכריכה האחורית, שוב חוזר אוטו לאחור, מוסתר מהדמויות הראשיות לכאורה, האביר וילהלם והנסיכה ברונהילדה, מה שקצת יכול לבלבל את הקורא או לגרום לו לחשוב על המסר – המרכז והשוליים בחיינו, מי הוא מי.
כלומר, מי שמופיע בסוגריים בכותרת הספר  "(ואוטו נושא הכלים)" כמישהו שולי ולכאורה לא חשוב, מסתבר בהמשך כאביר האמיתי, בעוד שהאביר הרשמי , וילהלם, מתחלף איתו בשעת סכנה – מול הדרקון הנורא. בכותרת  הספר רואים את אוטו, נושא הכלים , מופיע בקטן מאד וכאמור בסוגריים, בניגוד לכותרת הענקית המוקדשת לאביר ולנסיכה. בהערת שוליים אציין, שבכתיבה רגילה אנחנו בדרך כלל לא שמים לב לדברים הכתובים בסוגריים והם כמוסכמה הדברים הפחות חשובים אך מצד שני, יש לשים לב שבשירים ואולי באמנות הסיפור בכלל, הסוגריים לא פחות חשובים משאר הטקסט.

 


במציאות, פעמים רבות, מי שעושה את העבודה הקשה, השחורה, הם דווקא אלו שנמצאים מאחורי הקלעים, אלו שלא עומדים "בפרונט". הפעם, גלעד סופר, לוקח את נושא הכלים, שבד"כ מייצג את הדמות השקולה, הנבונה (כדוגמאת סנצ'ו פנצ'ו  נושא הכלים בסיפור "דון קיחוטה" הלוא הוא דון קישוט הלוחם בטחנות הרוח) ומעביר אותו לקדמת הבמה. אלא מה, נושא הכלים צריך להתמודד עם המכשול הגדול שעומד בפני האביר – לעבור את הדרקון  הנורא ואח"כ הוא יזכה בנסיכה  אך מהר מאד הוא מגלה שלא הכל "דבש" בחיי המעמד הגבוה. הוא נשוי לאישה שלא ממש התאהב בה וחייו הפכו לרגילים למדיי – משפחה, חמישה ילדים, ויכוחים, יומיום אפרורי, אז לפחות אוטו מנסה להראות סיום אופטימי לקורא ומבקש מהסופר והמאייר שיכתוב משהו טוב, כמו "ומאז הם חיו באושר ועושר..." אך המספר מוסיף את המילה החותמת "ברור" לאחר שמצהיר שהם חיו באושר ועושר, כקריצה לקורא, מעל לראשו של נושא הכלים/הבעל. מה שמחשיד דווקא , שזה לא כל כך ברור שהם חיו באושר ועושר.
בסיום הסיפור, כאשר אנחנו סוגרים את הספר ומגיעים לכריכה האחורית , אנחנו מבולבלים - האביר וילהלם שוב מקבל את הקרדיט בציור ואילו אוטו  שוב מוסתר מאחורי כנפיו הענקיות של הדרקון. כך אנו למדים, שפעמים רבות האדם שמקבל את ההכרה המלאה בכשרונו וביכולותיו, לכאורה, הוא אדם במעמד מסויים (זמר, שחקן וכו') אך מי שמוכשר באמת או לפחות, לא פחות מהדמות שבחזית, נמצא הרבה פעמים מאחורי הקלעים, נחבא אל הכלים,  כך שלא רואים אותו ולא יודעים בכלל על קיומו,  והוא מייצג את אלו שעושים את העבודה הקשה. לכן , הסיפור מעורר אותנו וגורם לנו לחשוב על דמות מסויימת, אולי מפורסמת אולי במרכז העניינים, ולשאול עצמינו מי הם האנשים העומדים מאחוריה וגם לדעת שהיא לא הגיעה לאן שהגיעה רק בזכות עצמה.  בכל פרוייקט, יש אנשים שמופיעים בחזית ויש אנשים שעושים עבודה לא פחות חשובה ונמצאים בצל. זה נכון בפוליטיקה ובתחומים אחרים וחשוב שנדע על כך ונדע שההכרה המלאה צריכה להינתן גם לאנשי המקצוע הסובבים ועמלים סביב הדמות שבחזית. כך למשל, אפשר ללמד ילדים כאשר רואים סרט בקולנוע, לחכות עד שהוא מסתיים לגמריי, שאז ניתן הקרדיט לכל המשתתפים, אם זה הצלם, ואם זה המלהק, ואם זה התאורן וכו', גם להם מגיעה ההכרה ושנדע את שמם לא פחות משמו של השחקן הראשי. הרבה פעמים ילדים והוריהם קמים לפני סיום הסרט או ממש בסמוך לסיום, כאשר עוד הכתוביות רצות על המסך, כדי להספיק ולצאת לפני כולם, ולהגיע לחנייה  העמוסה לפני שיווצר פקק , אבל אז הם לא נותנים את הכבוד הראוי לכל יוצרי הסרט. 
לאורך הסיפור ישנו דיאלוג בין המחבר, הדמויות ואנחנו הקוראים, שמיוצגים על ידי המחבר. כך שכמו שציינתי בתחילה, כל הסיפור לא רגיל ומקבל משמעות חדשה: במקום סוס ישנו חמור, הנסיכה אינה הנסיכה הטיפולוגית, טיפוסית, נסיכה עדינה ורכה אלא אישה דעתנית, מלאה וכלל לא יפה. הבעל / נושא הכלים לשעבר, שמתחתן איתה,  מגלה שהנסיכה לא בדיוק "נסיכת חלומותיו" וכך גם הנסיכה, לא מרוצה בדיוק עם הבעל שקיבלה. אבל המעניין והמהנה ביותר בסיפור הוא באמת השיתוף הפעיל של הקורא לאורך העלילה. כך למשל הקורא מתבקש לענות לשאלה של הדמויות (וילהלם או אוטו), ננזף על ידיהם ואף מתבקש לקדם את העלילה. הוא כביכול הקובע מה יקרה בהמשך. זה משעשע ומשאיר את הילד הקורא ב"סטנד ביי" – הוא לא יכול לשבת בנחת ולהעביר דפים....
המחבר, המייצג את הקורא , מטיח באביר "עוד פעם?! תקשיב טוב: תעלה על החמור ותתחיל לדהור, אם אתה לא רוצה שנסגור עליך את הספר!!" ואז עונה האביר: "אבל למה להתעצבן? אפשר לפתור הכל ברוח טובה. הנה, דוהרים. דיו, סוס, דיו!".   דבריי האביר נמצאים בבועה.בסגנון המשלב קומיקס, שזהו עוד שילוב מעניין ומרענן: סיפור בפרוזה בשילוב קומיקס.
ההתכתבות המהנה והמעניינת שנערכת בין המספר והקוראים לבין הדמויות גם נמסרת באופן שאינו מתחנף לקורא, ואנחנו לעיתים ננזפים : האביר לא מוכן להמשיך בעלילה עד שאנחנו נתנצל. והמחבר משיב: "נו טוב: סליחה, הוד רוממותך. אתה ללא ספק אחד האבירים הנאים שראינו..." ואנחנו, כלומר, המספר, מתערבים ומדברים אל אוטו : "פסססט... אוטו, נראה לך הוגן שוילהלם זוכה בכל התהילה בשעה שאתה עושה את כל העבודה? אתה צריך להגיד לו משהו על זה!"
אחד ממאפייני סיפורי האבירים הוא הצורך לעבור משימה, מכשול, כדי להגיע ולזכות בפרס! אך בסיפור זה, ישנו "סוויץ'" בעלילה ומי שנלחם בדרקון אינו האביר אלא דווקא נושא כליו {"באשמת" המספר המתערב,  שמשכנע אותו לתבוע גם את זכותו לקבל הכרה} ואז האביר "קופץ על המציאה" ובורח ברגע הקריטי. נושא הכלים נלחם באומץ בדרקון ומצליח להכריעו בעזרת... מכווץ דרקונים... 
ראינו שבכותרת הסיפור, מי שנמצא בפרונט  ומקבל קרדיט הוא דווקא האביר ואוטו, נושא הכלים,  נשאר בסוגריים. גם האיורים מופיעים רק לאחר כמה עמודים (ישנם עמודים ראשונים כתובים אך ריקים מאיורים) והופכים את הקערה על פיה – וילהלם אינו אביר יפה תואר כפי שנכתב בעמודים הקודמים (במיוחד יש לו שיניים בולטות באיור)  וסוסו האצילי אינו אלא חמור. המספר/אנחנו הקוראים מתלוננים על כך ונאמר לנו – "תמשיכו להקריא, זה משתפר בהמשך". או "נו. מה איכפת לכם? התנצלות קטנה ונמשיך הלאה..."
בסיום הסיפור נושא הכלים מקבל את המגיע לו והוא זה שמתחתן עם הנסיכה ואף מכונה "האביר אוטו רב-התושייה" (אם כי המספר/הקוראים עזרו לו בהבסת הנסיכה, והם אלו שעלו כביכול על הרעיון  של מכווץ דרקונים) , אך שלא כמו באגדות, נכתב כי "נולדו להם חמישה ילדים מעצבנים" (הדגשה שלי)  ושוב המספר/הקוראים נדרשים להתערב ולשנות את הסוף.

 


זה סיפור המסופר מזווית מרעננת וחדשה, כאשר הסופר לוקח עוד צעד במשולש של יוצר-יצירה-קהל. הדמויות "מדברות" איתנו הקוראים ואנחנו כביכול עונים להן דרך המספר, שהינו מספר המתערב בסיפור המסופר, מעיר הערות ומשתף את קהל הקוראים. זוהי קריאה חוויתית מעניינת ומהנה, שמחדדת בהומור ובקלילות לכאורה, את המסר לגבי שוליים ומרכז בכלל ושוליים ומרכז בחיינו.  סיפור מיוחד, שיהנו ממנו גם הילדים וגם ההורים המקריאים.

 

 

האביר, הנסיכה, הדרקון הנורא, כתב ואייר: גלעד סופר, הוצ' כנרת, 2016

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

נהנתי לראות
  • 2008
  • קונג פו פנדה -סרט לילדים לחופש-כל המשפוחה..
  • וולE-סרט מצוייר למבוגרים וילדים...
  • קופים בחלל- סרט מצוייר לילדים...
  • אותלו-טרגדיה מאת שקספיר-חאן
  • הכתובה-אפרים קישון-תיאטרון..
  • החותנת-תיאטרון הבימה-קומדיה מאת אנדרו..
  • נישואים-קומדיה מאת גוגול-החאן
  • המצליחים-קומדיה מאת מיכאל גורביץ' ודניאל..
  • הקמצן-מולייר-החאן
  • מלחמה על הבית-קומדיה מאת אילן..
  • הרטיטי את ליבי מאת חנוך לוין. רמי ברוך משחק..
  • 2009
  • סרט לילדים -למעלה (UP)
  • סרט לילדים-קורוליין -מפחיד, סרט אימה לילדים..
  • 2010
  • חלומות גנובים-החאן- הצגה לילדים
  • אווטאר (בבית בדי.וי.די)
  • אליס בארץ הפלאות (בבית בדי.וי.די)
  • תעלולי סקפאן-הצגה בתיאטרון החאן
  • נסיך פרס-סרט לנוער, הרבה אקשו
  • הבדלה-הצגה-כתב וביים שמואל הספרי, תיאטרון..
  • נפגעי חרדה, סאטירה מצויינת מאת מוטי..
  • גנוב על הירח, סרט אנימציה לילדים, מאד..
  • קופים בחלל 2, סרט חביב לילדים
  • ציפורלה, קטעים בשירה ריקוד ודיאלוגים, משוגע..
  • עידן הקרח 3
  • בייביז (bebes)- מקסים, תיעוד ארבעה תינוקות..
  • אלפא ואומגה-סרט מצוייר על זאבים
  • עוץ לי גוץ לי-הצגה של שלונסקי ודובי זלצר..
  • 2011
  • סרט-צעצוע של סיפור 3 -הבריחה הגדולה - מזכיר..
  • גשם של פלאפל-לילדים
  • תפוס ת'כריש-סרט מקסים!! לילדים
  • אסטרו-בוי-סרט לילדים -עם רובוטים
  • ברבור שחור
  • שירות המתנות החשאי של ארתור-סרט קריסמס..
  • איש קטן ודרקון-הצגה לילדים בחאן
  • 2012
  • אמיצה-סרט לילדים
  • 2013
  • גנוב על המיניונים (המשך גנוב על..
  • 2014
  • מחוברים לחיים - מבוסס על סיפור אמיתי...
  • שומרי הגלקסיה - בגלל קטנציק. כמה דמיון..
  • לא בלי ביתי - מזעזע ומפחיד מסקרן..
  • הקופסונים-סרט מצוייר לילדים. יפה..
  • 2015
  • לשבור את הקרח, סרט מצוייר
  • אמא שלי - נני מורטי(שחקנים: מרגריטה באי..
  • מסע של מאה צעדים(הלן מירן, רוהאן..
  • המיניונים-חמודים כתמיד
  • המילים הטובות-- סרט ישראלי מצויין
  • 2019
  • לשחות או להיות-סרט צרפתי על קבוצת גברים..
יום קסום לכולנו
אהבה, אושר, בריאות הרמוניה, שפע, פריון
מה שכתבתי ב-2009
חיבוק ממני
/>
MySpace  Graphics
/>
מה שכתבתי עד כה-2008
מבקרים פה מהעולם
Visitor Map
!
רשומות אקראיות
רשומות 2010
הרשומות הכי נצפות
רשומות 2011
רשימות 2012
נעימה מהסרט הפסנתר The Piano
 

 

 

 

 

 

----
Myspace Graphics
 
תגיות
bztalia.wix.com/books

 

 

 

 

 

~♥~♥~♥

 

 

 

 

 

 

 

 

~♥~♥~♥

 

 

להתראות ובואו שוב לבקר

 

~♥~♥~♥

 

 

 

      

 

 

 

 

 

 

 

 

 

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל טליונת1 אלא אם צויין אחרת