00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

רעיונות פילוסופים

הסטארטאפיסט

וואליד השקיף מהחלון ממרחק של כמה מאות מטרים מהגדר. על אף שהיה ילד, או אולי בגלל כך, היו לו שאיפות גדולות. הוא רצה להתפרסם. לעשות כסף. באמריקה, כך הוא ראה באייפון הישן שלו, אנשים עושים מיליונים מרעיונות. עם כל הסלידה מהשטן האמריקאי, החלום קסם לוואליד. לראות איך רעיון טוב הופך עולמות ומשנה גורלות ואגב כך גם תורם להצלחת המייסד. ממזרח לחאן יונס, בתוך בית דל, אש בערה בוואליד שהחליט שהוא קובע את גורלו. 

את מוחו של וואליד ניהלו שני גורמים - הסביבה שהקנתה לו היבט פרגמטי, והאינטרנט שהעניק לו נופך אידיאלי. הוא היה קורא איזה סטארטאפים הקימו היזמים המצליחים בעולם. מכונית חשמלית. מתחמי עבודה להייטק. רשתות חברתיות. חברת מוניות אלטרנטיבית. כל אחד מהם נראה מדהים ועם זאת קשה מאוד לביצוע בסביבתו של וואליד. בהתחלה הוא רצה להקים רשת חברתית, אך במהרה ירד מהעניין. הוא לא ידע איך למצוא אנשים שיכתבו את הקוד, ושיער שהצעירים בלאו הכי כבר משתמשים ברשת חברתית אחרת. 

ברגע משבר וואליד שקל לוותר. החלום נראה רחוק ודמיוני, ואילו המציאות בעזה חיה ובועטת. הרעב ניקר בו, והעבודה היום יומית לפת לחם מיצעה את שאיפותיו וגרמה לו להתמקד בקיים. כוח רצון בלתי מוסבר משך אותו לחקור את העניין בשנית. הפעם לא הסתכל על הסטארטאפים המוצלחים, אלא התמקד בגורמים שלהם להצלחה. הוא ניסה לקשר בין כל הרעיונות המוצלחים שהתוודע אליהם. הפייסבוק מקשרת שני מיליארד בני אדם ברחבי העולם, מתחמי העבודה מספקים משרדים לאלפי חברות, אובר מסיעה מיליוני אנשים ברחבי העולם. הרעיון הבסיסי נוגע ברבים. הוא חוצה מדינות. ניתן לשכפל אותו והוא משנה סדרי עולם. הרי לפני הפייסבוק אנשים היו מתקשרים זה עם זה במיילים, ולפני אובר היו מוניות. אבל הכי חשוב - כל הסטארטאפים נשענו על צורך בסיסי - תחבורה, עבודה, חברה. איך אפשר לגרום לאפקט דומה ברצועה?

כשהרגיש מעודד ומלא מידע, נחשף וואליד מבלי משים לקושי נוסף שריפה את ידיו. הוא ראה שהסטארטאפים הכי מבטיחים צריכים מאות מיליוני דולרים רק כדי להתקיים ולנסות להצליח. ממעמד גילו ומיקומו, וואליד לא הבין את המשמעות לעומקה, אך אמת המידה היחידה שהייתה בידיו הייתה גיוסי הכספים של חמאס שנאמדו בהיקף דומה. מחשבה הבליחה למוחו של וואליד וגרמה לו לצחוק. חמאס הוא כמו סטארטאפ שכל הזמן מגייס כספים ומשפיע על חייהם של מיליונים. 

וואליד גם היה מודע למשמעויות של חמאס, קרובי משפחה וחברים הסכימו לחרף את חייהם בעבור הכנסה נאה למשפחתם. חלקם אף איבדו את חייהם במהלך הדרך. אבל וואליד לא יכול היה להיות כמותם. היו לו שאיפות גדולות מאלה. וואליד הרים את עיניו מהטלפון והביט שוב בגדר הנשקפת מהחלון הפתוח. רוח נישבה מהחלון למרות החום היחסי. איך אפשר לגייס כספים, לשנות את המצב הקיים, ולחצות מדינות עם רעיון פשוט שניתן לשכפול?

המחשבה הבזיקה והקרקע הפרגמטית סוף סוף התמזגה עם האידיאלית והפכה לאחת. וואליד החליט שהוא חייב לנסות את הרעיון לפני שיתחרט. הוא רץ אל המכולת הקרובה כשבידיו לירות בודדות שחסך. כשהגיע לחצר הצחיחה מחוץ לביתו שם את העפיפון שרכש ולצידו את הגפרורים. הוא קשר נייר לעפיפון והעיף אותו מבעד לחצר. בני דודיו של וואליד, שהביטו בוואליד שרוי באמוק, הסתכלו בסקרנות ושאלו אותו מה הוא עושה. מאחר שלא ענה, לא נותר להם אלא להמתין ולראות. העפיפון הרקיע לאוויר והאש הצמודה לו, שנראתה בהתחלה כאלמנט אסתטי, הפכה לקטלנית ביותר כאשר חצתה את הגדר ובערה ביתר שאת כשהציתה שדה מעבר לגדר. עשן נראה מרחוק ולאחר כמה דקות שריפה בערה בצדה השני של הגדר. כמו רעיון הסטארטפ, האש הקטנה הפכה לגדולה ולכובשת. 

כשבני דודיו של וואליד ראו את הנעשה הם טפחו על גבו לאות הערכה ומיד אחרי ניגשו למכולת לרכוש עפיפונים וגפרורים. אנשים מסוקרנים יצאו החוצה לצפות בנעשה. החדשות המקומיות סיקרו את הנעשה. למחרת גם החמאס היה מודע לנער המחונן. הוא פנה אליו וביקש שילמד אנשים להכין עפיפוני תבערה בצורה המיטבית. בעבור מאמציו, שילם לו ולמשפחתו ביד נאה. 

עם הברקה רגעית וכסף בידו וואליד תכנן כיצד יראה הסטארטאפ הבא.

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל CaptainYahav אלא אם צויין אחרת