fly style

פנינת המדבר קמה לתחיה

כשהייתי קטנה אמא שלי לקחה אותי בכח לבקר את דודתי שגרה ב"חור" בדרום.

לימים למדתי שזה היה לטובה...

מסתבר אפילו שבמלחמת המפרץ כשהיינו עולים חדשים היסטרים לחלוטין מכל מה שקורה בארץ המובטחת, זאת שכולם התלהבו ממנה, ומה שבאמת קורה זה אזעקות וטילים לא עלינו, אבל די קרוב (ואפילו בשכונה)\ אז ברחנו,

לערד.

ושם היה שקט ושלווה. אנחנו העולים החדשים הטראומטיים מהמרכז, פתאום הגענו לעיירה שכוחת אל, בת כאלף תושבים (תקנו אותי בכיף אם אני טועה) שזה ההיפך הגמור מתל אביב עמוסת הרעש וההמולה (והסקאדים )

דודה שלי אירחה אותנו באהבה והבטחנו שנחזור.

וחזרנו, בכח, מה שנקרא, ביקרנו שם מידי פעם בחופשות מבית הספר ודי השתעממנו למען האמת, לא ידענו את השפה ולא הכרנו את האנשים והמקומות שיש לעיר הזאת להציע.

בואו נקפוץ 20 שנה קדימה, ערד זכורה לי כעצירת התרעננות (אם לא עוצרים בבאר שבע) בדרך לאילת, משהו לשתות בחנות נוחות בתחנת דלק, פיפי, התמתחות ויאללה חוזרים לאוטו וממשיכים בנסיעה.

הפעם בעקבות סיור שערכנו במקום נקודת ההשקפה שלי השתנתה לגמרי!

בכניסה לעיר הקימו מרכז מסחרי ענק - את השילוט ניתן לראות כבר מהכביש הראשי - צים סנטר ערד.

המרכז משתרע על פני 40 דונם, 400 מקומות חניה מסודרים (קונים ומתרעננים למינהם), בסביבות 50 חנויות מהמותגים שכולם מכירים ( פוקס, קסטרו, הוניגמן, דלתא, תמנון, אלדו, טוגו, סטימצקי הסטוק, יינות ביתן ועוד...) וגם חנויות מקומיות ובלעדיות למקום למשל zohee- חנות בוטיק ובה בגדי מעצבים מיוחדים שלא ניתן למצוא בכל מקום, בעיצוב מהמם של איריס בעלת המקום ובעלה.

חנות הבוטיק שלה פונה לכל המגזרים וניתן למצוא אצלה ביגוד צנוע לצד פריטים עם מחשופים נדיבים ובצבעוניות נועזת יותר.  בחנות יש גם חפצי נוי ואווירה למכירה, פריטים מקוריים שיעצבו לכם את הבית ויתנו אור בחדר/פינה שרציתם להבליט .

מרכז הלבשה- רשת הלבשה לכל המשפחה, אלוף הספורט- רשת ספורטיבית בסגנון מגה ספורט ועוד.

המתחם בנוי בצורת ח, כשהחנויות מסביב לחניה רחבת הידיים- כך שאם מתפרעים במקום מסויים מבחינת קניות אפשר לשים את השקיות מיד באוטו ולהמשיך בנחת לחנות הבאה.

במרכז המתחם יש אוהל מגבות- ובו סניף קטן של ענקית טכסטיל לשעבר, מגבות ערד המיתולוגית :(  , גן עדן לחובבי הרכות ואוהבי השינה (לישון על מצעים נקיים וריחניים זה הכיף שלי, להחליף אותם אני לא אוהבת אז המטלה מוטלת על שאר בני הבית, משנסים מותניים ואודרוב לעסק) הכל במחירים מצויינים, לדוגמא-  מבחר גדול של ציפיות ב15 ש"ח (לזוג), מגבת גוף ענקית ב30 ש"ח, מצעים ממותגים לילדים ב80 ש"ח..

במקום קיים מרחב משחקים (משחקייה, גינה ציבורית, ג'ימבורי תקראו לזה איך שתרצו ), בעגה המקצועית ייקרא פארק אתגרי ענק היושב על  4.5 דונם של חוויה לילדים - שטח ענק ובו מתקנים לכל הגילאים, כך שתוכלו להתפנק בקניות בכיף ולהשאיר את הזאטוטים שצמאים לפרוק כל עול מהנסיעה במקום המיועד בדיוק להם, רק לא לשכוח להשאיר איתם גם מבוגר אחראי למען הסר ספק.

הכניסה לשחק חינמית והמקום פתוח לכווולם !

אם אתם רעבים יש במקום מגוון אפשרויות נשנוש מחד ואכילה נהנתנית מאידך (רשת המקסיקני שנפתחה לאחרונה, מסעדת לונה, ארומה, שניצליה, פיצה האט ובקרוב גם מקדונלדס)

הגעתם עם תקציב מוגבל? גם לכם יש מה לעשות כאן- רשתות אאוטלט-  אלדו עודפים, הוניגמן קידס עודפים ורשת נעמן (כאן נעמן עודפים) יתנו לכם מענה הולם לעניין.

צים סנטר נמצאים במקומות שונים בארץ, כשהם שמו לעצמם מטרה - להתרחק ממקומות שבהם יש עומס במרכזי קניות ואחד נוסף מייתר את העניין, וכן להיכנס לפריפריה, למקומות בהם יש ביקוש ומחסור במקומות שיאחדו תמהיל חנויות רחב במקום אחד שיהפוך למקום מפגש, עצירה וקניות רחוק מהמרכז.

המרכזים תמיד יימצאו על צירים מרכזיים- ולא במרכזי הערים.

כל אוטובוס בדרך לאילת עוצר כאן, כך שניתן לפגוש  כאן את כל תושבי הארץ שלא בחרו בדרך המהירה והקלה וכן בחרו בתחבורה הציבורית הישנה והטובה.

המרחק מצים סנטר לים המלח הוא 20 דקות סך הכל, כך שעד שיבנו את הקניון החדש בים המלח, המקום האופטימלי לקניות הוא רק כאן.

ראינו שהמקום הוא לא רק מתחם קניות ונערכים בו מופעי מחול,מוזיקה, פסטיבל הבירה השנתי של הדרום  מתקיים כאן, המרכז מארח את מועדון ה5 שזאת תערוכת מכוניות אספנות שחונות ממש כאן, ניתן להגיע ולשטוף את העיניים לאוהבי הז'אנר.

אירועי שישי שמח- יריד אמנים של תושבי ערד והסביבה, שמגיעים לראות, להיראות ולהציג את מרכולתם למבקרים.

עוד כשבועיים יתקיים פסטיבל ישראלי עם דוכני אוכל, אקססוריז ולהקות ישראליות.

גם אוהבי הכדורגל לא נשארים מקופחים- בחודשי המונדיאל ההולך ומתקרב, יוקמו במתחם מסכי ענק מהם ניתן לצפות על משחקי הכדורגל, לשתות בירה ולאכול מההיצע הקולינרי במתחם.

אז עשינו קצת קניות (תמנון קיבלה את הרווח  הכספי שלה ביום הביקור שלי שם וצריכים לחדש את המלאי כי הכל אצלי בארונות עכשיו), קניתי גלביה מהממת לים (היא לא מתוכננת להיות בשימוש רק כבגד חוף אני אומרת מעכשיו וגם רכשתי לעצמי וואנזי ארנבי פלומתי ונעים במיוחד מרשת פיתויים במקום - לא התאפקתי (80 שקלים לכזאת פיג'מה שתפתיע את הילדים זה לא מה שיעצור אותי מלקבל כזאת הביתה).

המשכנו לסיור ברובע האומנים שנמצא כמה דקות בודדות מצים סנטר, רובע האומנים בערד הוא פנינה בפני עצמה של אמנות והשראה בלב המדבר.

ברובע, ששופץ לאחרונה והוכשר לטובת תיירות- נמצאים מספר מוזיאונים, חנויות מקומיות של יוצרים מקומיים, סדנאות אמנים בתחומים מגוונים.

הרובע מציע שירותים נוחים, נגישות לנכים, פינות ישיבה ומנוחה וכן יחס חם והכנסת אורחים כיאה למסורת בני המדבר. המקום המאפשר טיול, סדנאות (בתיאום מראש), היכרות אישית עם האמנים ויצירותיהם וחנויות מרהיבות עין המציגות יצירות מקוריות בלבד.

אנחנו ביקרנו, התנסינו, חווינו את המקום והכרנו מקרוב את היוצרים המקסימים בארץ הנהדרת שלנו.

ביקרנו בסטודיו של רמי זמיר, סטודאיקה, אמן נחושת מוכשר עם דמיון רב שיוצר יש מאין מנחושת ומשלב חומרים נוספים שהגיע אף לנשיא טראמפ עם היצירות שלו.

רמי רוקע בנחושת, מעצב בחימר, מפרזל ויוצר יחד איתכם את התוצר המוגמר עליו חשבתם אך לא יכלתם לתאר במילים.

מוזיאון הזכוכית -גלריה מיוחדת נוספת, המהווה אכסניה קבועה לאמן הזכוכית גדעון פרידמן ומציגה עבודות של אמנים נוספים היוצרים בזכוכית.

גדעון יוצר בזכוכית ממוחזרת ופיתח טכניקות מיוחדות לעבודה בשיטת הפיוזינג והסלמפינג. במקום תצוגה מרשימה וחנות ליצירות אמנות מזכוכית.

מדוב באיש גדול ומיוחד שכמותו עוד לא יצא לי לפגוש, הוא מדבר על העבודה שלו בקנאות ובהתלהבות של ילד, אי אפשר לטעות, האיש בעשור התשיעי של חייו ועדיין צלול ומדבר בבהירות וברהיטות, סוחף אחריו בקלות את כל הקהל.

פסליו של גדעון עשויים בשיטת חיבור ויציקה של זכוכית ממוחזרת שמעניקה לפסלים חיות ומורכבות (התבניות נוצרות באופן חד פעמי מגבס אך ורק כשגדעון מחליט שהיצירה מושלמת היא נשארת- אחרת- מתנפץ לרסיסים). פרצופים ופסלי גוף מקסימים, מלאי עומק והומור, ממלאים את האולם הגדול של המוזיאון. חלקם עוצבו בתחכום שגורם לדמות לפנות כלפי המתבונן בכל זווית שהוא יעמוד בה, וחלקם פוסלו כך שהחזית מראה דמות אחת והעורף דמות אחרת.

הכניסה למקום בתשלום ויש הדרכות  והנחות לקבוצות, בתי ספר וארגונים.

במקום מוצבת אנדרטה להנצחת השואה- אחד הדברים המיוחדים שראיתי! וביחד עם ההסבר המצמרר של גדעון יוצאים משם עם הרגשה של ניצחון כי אחנו כאן ולנצח נישאר!

מידי כמה חודשים מוצגת במוזיאון תערוכות יחיד  של יוצרים צעירים, ותערוכות קבוצתיות של אמני זכוכית מבתי ספר לאמנות בכל הארץ.

אני רכשתי במקום ספירלה אנכית עם כדור קריסטל במרכז וכשמסובבים אותה הכדור "זז" מעלה-מטה כשהוא בעצם נשאר במקומו. מקסים!

אחר כך המשכנו למבשלת בירה מקומית- בירה שיטה, שמענו הסבר מפי ז'אן טורגוביצקי בעל המקום והמייצר בכבודו ובעצמו את אחת הבירות המיוחדות בארץ.

הוא מנסה להמציא את עצמו מחדש בכל פעם, עורך מסיבות בחצר המבשלה עם מוזיקה טובה, מאזטים ובירה כמובן.

אחרי כל זה נהיינו רעבים ואז גילינו שלא חייבים מסעדה כדי לאכול טוב.

ויש טרנד חדש של אירוח בחצר הבית/בבית של מבשלים אמיתיים, שרק רוצים שתטעמו ממעשי ידיהם ותחוו טעמים, ריחות ואווירה שונה ואינטימית.

הגענו לחצר של משפחת גולן- אדווה ומאיר (וילדיהם המקסימים שלא הפריעו למהלך הארוחה הביתית והנעימה)

למיזם קוראים אנהמיה- על שם בתם הבכורה של אדווה ומאיר.

האירוח הוא עד 14 אורחים או כקייטרינג חיצוני לאירועי בוטיק.

השפית שלנו להיום היא אדווה המקסימה והלבבית, ששמחה לארח אותנו בחצר ביתה ולהכיר לנו את הבישול המקומי, הפעם ארוחה צמחונית למהדרין.

אדווה הגיעה מעולם העיצוב ונכנסה לעולם הבישול כשאנהמיה נולדה, הם כמשפחה אוהבים לארח באופן כללי ואז עלו על הרעיון של אירוח אנשים זרים שיבואו ויאכלו ממאכלי הבית שלה.

המחירים בהחלט הוגנים ועומדים על 60 שקלים לארוחת בוקר לסועד, ו170-220 ש"ח לסועד בארוחת ערב, כשמדובר על 4 מנות, אפריטיפים, כמה סוגי קינוחים, כששתיה והיין ללא הגבלה.

הבישול הוא עונתי, תלוי במה שיש בעונה ומשתנה במהלך השנה, אך מה שבטוח- טעים!!

מה אכלנו?

גבינת עיזים מטוגנת (שלא התאפקתי והכנתי מיד בבית, עפו עליה, אעלה פוסט בנפרד), זוקיני על הפלאנצ'ה, פוקאצ'ות מקמח לבן ומלא, בורקס ממולא פטריות ובצל, ממרחים שונים הוגשו לשולחן, וכולם היו מצויינים, כרובית עם טחינה, סלט גזר, תבשיל חצילים מהביל ששכני לשולחן ליקקו את האצבעות, בורגר עדשים שחורות ופטריות פורטבלו עם תפוחי אדמה ובטטות.

לקינוח, קערת קדאיף ממולאת בגלידת וניל על מצע של קרם בבנות , מצופה בסירופ פירות יער ופיסטוקים. וגם כדורי תמרים ואגוזים.

בזמן שכולם מגרגרים קיבלנו כמה טיפים לאורח חיים בריא מפי אדווה:

- לפני הקפה בבוקר לשתות כוס מים פושרים עם לימון- מנקה את כל המערכת ומתניע את הגוף לפני תחילת היום.

-פירות- לא אוכלים אחרי הארוחה בשום אופן, רק לפני, עדיף בבוקר. אם לא אוהבים פירות אפשר לעשות שייק.

-את האוכל המבושל כדאי לדחות לשלב המאוחר יותר ביום.

-קמח לבן- אם אין אפשרות להימנע- אז לשלב קמח לבן ומלא יחד או לחם מחמצת שזה מצויין.

-להשתדל לסיים את כל הארוחות כ4-5 שעות לפני זמן השינה.

-לנסות לשלב כמה שיותר "ירוקים" באוכל- חסה, תרד, עלים שונים.

-בנוסף, שילוב טחינה, גרעינים, סופר פוד בתפריט יעשה לכם רק טוב.

בין לבין קפצנו למצפה מואב, נוף מדהים מדהים מדהים, לכל הכיוונים, הרים מואב, ים המלח, מצדה, הפסל המפורסם של יגאל תומרקין שניתן להגיע אליו בהליכה קלה ולחזות בו מקרוב, הפסל, הוענק לעיר ערד במתנה כשרק הקימו אותה וחגג לאחרונה 50 שנה להקמתו.

לרומנטיקנים בינינו כדאי להגיע למקום בשעת שקיעה, שאז הצבעים של ההרים והשמיים משתלבים והופכים ליצירת מופת אחת ויחידה במינה.

בסופו של יום, ראינו רק קמצוץ מהעיר הקטנה הזאת, יש לה עוד המון להציע. היא רק נראית שכוחת אל וישנונית...

בפועל היא תוססת בפנים ויש בה חיי קהילה פעילים ושמחים.

בפעם הבאה נגיע לא רק בשביל עצירת התרעננות, הפעם נעצור גם לדגום את העיר מבפנים, זה כדאי ומומלץ לכולם!