00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

החיים של סקארט

דפנה שם טוב - תיאורית ההתפתחות הפסיכו-סוציאלית של אריקסון

מאת דפנה שם טוב

אריקסון הציע שמונה שלבי התפתחות שונים אשר מתפרשים מינקות ועד זקנה. כל שלב מאופיין במשבר ספציפי או בסדרת נושאים התפתחותיים שהאינדיבידואל חייב לפתור. אם הנושא המרכזי של השלב לא נפתר בצורה טובה לפני הבשלות ,לחץ סוציאלי ילווה את השלב הבא והאדם ימשיך להתמודד איתו.

שנה ראשונה בחיים - אמון בסיסי לעומת חוסר אמון.

בשלב הראשון של אריקסון המקביל לשלב הראשון של פרויד, הנושא המכריע עבור התינוק הוא פיתוח תחושה של אמון. אם האם חמה, עקבית ואמינה בדאגה שלה - התינוק ילמד שניתן לבטוח בה. כך התינוק יחוש בנוח ובטוב בקרב אנשים אחרים. כאשר היכולת לבטוח באחרים לא מתאימה או לא מתפתחת - לאדם יהיו קשיים ביצירת מערכות יחסים אינטימיות בהמשך חייו.

בין הגילאים שנה עד שלוש וחצי - אוטונומיה לעומת בושה וספק.

האתגר לילד בגילאים אילו (השלב האנאלי של פרויד) הוא השגת תחושה של עצמאות תוך כדי הסתגלות לדרישות סוציאליות גוברות. אריקסון מדגיש כי במהלך השלב העלייה הדרמטית המתרחשת בכל תחום בעולם המציאותי של הילדים, הכולל יכולות מוטוריות, יכולות קוגניטיביות ושפה, מעודד ילדים לרצות להחליט החלטות ובחירות בעצמם. היכולת החדשה של התינוק לחקור את סביבתו משנה את הדינאמיקה המשפחתית ומתחיל קרב ארוך בין רצון התינוק וניסיון ההורים לשים גבולות לחופש התינוק וללמוד איזו התנהגות מקובלת ואיזו לא. אם ההורים מספקים אווירה תומכת המאפשרת לתינוק להשיג שליטה עצמית ללא אובדן הערכה עצמית, התינוק יקבל תחושת אוטונומיה. כנגד, אם התינוק מקבל עונשים חמורים או לועגים לו  - זה עלול לגרום לו להטיל ספק ביכולותיו או לחוש תחושה של בושה.

בין הגילאים ארבע עד שש - יוזמה מול אשמה.

כמו פרויד גם אריקסון ראה את התקופה שבין גיל 4 ל-6 כתקופה בא הילד מזדהה ולומד מההורה. הילד בשלב זה כל הזמן מציב מטרות לעצמו (לבנות בניין גבוה מקוביות, למידת ה א-ב) ועובד על-מנת להשיגן. בדומה לפרויד, אריקסון האמין כי הישג קריטי הינו התפתחות המצפון- הפנמה של חוקי ההורים והסטנדרטים שלהם, וחווית האשמה כאשר נכשלים בהחזקת חוקים אלו. האתגר של הילד הוא להשיג איזון בין יוזמה ואשמה. אם ההורים אינם שולטים ומענישים מדי, הילד יוכל לפתח סטנדרטים גבוהים ויוזמה ללא חששות ואשמה.

גיל ביה"ס יסודי עד לגיל ההתבגרות (בגרות מינית) - חריצות לעומת נחיתות.

שלב זה קריטי עבור התפתחות האגו. בגיל זה הילד שולט ביכולות קוגניטיביות וסוציאליות אשר חשובות בתרבות שלו ולומד לעבוד בשיתוף פעולה ובזוגות. חוויה מוצלחת תיתן לילד חוש תחרותיות ,אך כישלון יוביל לתחושה של פגימות ונחיתות.

התבגרות ועד לבגרות - זהות מול בלבול.

אריקסון שייך חשיבות רבה להתבגרות והוא ראה בה כשלב קריטי בהשגת תחושה של זהות. מתבגרים משתנים במהירות כה רבה עד כדי כך שלעיתים הם אינם מזהים את עצמם, לא במראה ולא בנפש. השינויים הדרמטיים בגיל ההתבגרות וההופעה של דחפים מיניים חזקים מלווים בלחץ חברתי חדש, יחד עם צורך לעשות החלטות אקדמאיות ומקצועיות. המתבגרים כלואים בין הזהות הישנה שלהם כילדים, ובין האפשרויות הרבות של העתיד, המתבגרים חייבים לפתור את השאלה מי הם או שהם יחיו בבלבול בנוגע לתפקיד עליהם לגלם כבוגרים.

גילאי הבגרות המוקדמת - אינטימיות לעומת בידוד.

אינטימיות: היכולת לפתח קשרים קרובים ואינטימיים עם הזולת הכרוכים בשיתוף ודאגה.

בידוד: תחושת בדידות, תחושה כי אין אדם קרוב שאכפת לו חוסר רצון בקשר אינטימי. יש הטוענים כי הבדידות קשורה גם כן לעובדה שהילד לא גיבש זהות בשלב הקודם.

גילאי הבגרות המאוחרת - יצרנות לעומת קיפאון.

להתרכז בעצמי או לתת משהו לעולם. זו גישה מאוד נורמטיבית בה אריקסון מדבר על יצרנות בתור הבאת ילדים לעולם, פריון.

יצרנות: עניין בגידול ילדים והכוונת הדור הבא.

קיפאון: אדם שעסוק רק בצרכיו, ענייניו והנוחות שלו.

גילאי הזקנה - שלמות לעומת ייאוש.

שלמות: כבוד עצמי, האדם מרגיש כי הוא חי חיים מלאים ואחראיים.

ייאוש: תחושות של חרטה, צער וכאב בהתייחסות לחוויות העבר.

אולי יעניין אתכם גם:

מאמרים בנושא הורות

סמכות הורית על פי חיים עומר

על הורות טובה דיה - דפנה שם טוב

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל סקארט אלא אם צויין אחרת