00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

הבלוג של יניב - צויין אחרת

ההמתנה היא מתנה

בספר התניא, ספר של בינונים מוסבר שהבינוני כל חייו נילחם בנפש הבהמית וברצונות שלו שהם לא לקדושה או סתם רצונות לענייני העולם הזה שהם טבעיים לו מה שניקרא בלשון החסידות "התכפיה" אם בסור מרע או בועשה טוב. הרצונות האלו באים מלמטה מהמידות וע"י המוחין שבראש הוא מכופף אותן אבל עדיין הרצונות הללו קיימים. אמנם התוקף והחשק יורד אבל הם קיימים ואם לרגע הוא יפסיק בעבודתו אם בועשה טוב או בסור מרע גם החשק והתוקף יחזור. כך מסביר אדמור הזקן ומזה מובן שבעצם כל אדם (הבינוני וכל שכן רשעים על פי תניא) לא פועל שינוי מהותי במידות שהם המהות שלו אלא יכול כל חייו רק ליכוף את הרצונות הלו בלי לשנות אותם או בלי לפעול שינוי של ממש במידות. אז מה כן? הוא לומד קודם כל מהי מידת האמת ומהו טוב וכך הוא מבין בראש, מגיעה להכרה ברצונות ובמידות הלא טובות שלו ואיך ומתי ליכוף אותם ולכופף אותם.

גם אחרי שהוא יודע ומכיר במידות הלא טובות כמו למשל אחד שהוא כעסן או אחד שהוא עצלן או אחד שהוא עקשן והוא יודע להתמודד עם זה כמו העצלן שעושה התכפיה ומכריח עצמו להיות זריז או כעסן שלפחות נימנע מסיטואציות שיכולות להכעיס אותו או עקשן שלומד גם לותר לפעמים למרות שקשה לו. כל זה בזמן שהאדם נימצא במקום של גדלות המוחין קל לו ואפילו "זורם" לו להתמודד עם המידות הלא טובות שלו אבל הניסיונות תמיד מגיעים כאשר האדם נימצא במקום של קטנות המוחין בזמן שקשה לו לחשוב גם כשהוא יודע ומכיר עצמו ויודע ומכיר את הלא טוב שבו אז במקום של קטנות המוחין הוא פועל ישירות מהמידות - המוח כאילו לא עובד. במאמר מוסגר, דוגמא לקטנות המוחין: ילד קטן שמשחק בצעצוע, כל כולו מונח באותו הצעצוע ואם לוקחים לו את הצעצוע באותו הרגע הוא מרגיש שעולמו חרב עליו. 

ימימה מלמדת אותנו שההתמודדות הטובה ביותר עם אותה הירידה כפי שהיא קוראת לה היא "המתנה" פשוט להמתין. לעצור את המקום הזה בו יש רצון עז לפעול מהמידות פשוט לעצור כי במצב הזה בו כביכול יש מלחמה בין הרצונות של המידות לבין הרצון האמתי שנימצא בראש ומצד העולם המידות תמיד ינצחו. גם חז"ל אומרים לנו שכאשר אדם נימצא בכעס פשוט יכוף עצמו ולא ידבר פשוט יבלום פיו ומזה אנחנו למדים על כל דבר. אחרי שיש המתנה, מגיע החלק של "נתינה לעצמך" מה שאומר שאחרי שעצרנו ונשמנו תרתי משמע אז הנתינה לעצמך היא לנשמה. הרי אנחנו יודעים מה טוב לנו פשוט שהיינו במעין מאסר, הנשמה היתה בזמן מה במאסר ולאחר ההמתנה יש יציאה מהמאסר כביכול ואפשר שוב לחשוב, להתבונן, להתפלל וזו הנתינה לעצמך.

 

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל yaniv450 אלא אם צויין אחרת