משפחה בדרכים

בודפשט היפיפיה המתעוררת - חלק ב׳

התעוררנו ביום השלישי בביקורנו בבודפשט אל עוד יום שטוף שמש וחלומי. היום נפרדנו לחלוטין מהקבוצה שבחרה לבלות את כל הבוקר בשופינג בקניון ארנה, שהוא כנראה קניון גדול מאד. אנחנו שלא ממש סובלות קניונים גם בארץ, בחרנו למלא את היום בחוויות. זה היה יום לא מתוכנן לחלוטין שנע לו מחוויה לא מתוכננת אחת לשניה והפך להיות פשוט יום מושלם!!!

התחלנו את היום בפינוק מושלם במרחצאות סצ׳ני המופלאות הנמצאות בפארק העירני המרהיב של בודפשט. המרחצאות נבנו בתחילת המאה ה 20 , והמבנה המפואר שלהן רק מעצים את החוויה. יש בהן כ 12 בריכות של מים תרמו - מינרליים וכ - 3 בריכות שחיה. למי שמתכנן לשחות בבריכות השחיה יש להביא כובע ים או לרכוש במקום, מאחר ולא ניתן לשחות ללא כובע. כמו כן מעבר לטבילה בבריכות השונות ניתן להזמין בתשלום נוסף גם טיפולי ספא. המקום מקסים, ומזג האויר השמשי של סוף חודש מרץ איפשר לנו לתפוס כיסאות נח בחוץ, וליהנות מהשמש הנעימה שהיתה בדיוק בטמפרטורה הנכונה. יש לציין כי לפני הכניסה למרחצאות צריך לנעול את הציוד שלא לוקחים איתנו בתוך לוקרים הנמצאים במלתחות. בדרך לשם ניתן לשכור גם מגבת למי שלא הביא מהבית. ראשונה טבלנו בבריכת המים החמים הגדולה הנמצאת בחצר. חוויה נפלאה!!! אחר כך נכנסנו למבנה לתור אחר בריכות נוספות, וגילינו פשוט מבוך של בריכות תרמו - מינרליות. כל פעם כשחשבנו שראינו את כל הבריכות גילינו עוד דלת לעוד קומפלקס של בריכות. מדהים!!! לצד בריכות עם מים חמימים יש גם בריכות עם מים קפואים ומסתבר שהמעבר ביניהן הוא בריא ועושה טוב לגוף. ניסיתי לטבול את קצות אצבעות כף רגלי בבריכת המים הקפואים ולא הצלחתי להתקדם מעבר לכך. אך חברתי הטובה והאמיצה מ׳, נכנסה באומץ וטבלה את כל גופה במים הקפואים וטענה שהמעבר בין הבריכות אכן גורם לתחושת זרימה ועירנות. בחצר יש גם דוכנים לממכר שתיה, מזון קל, ארטיקים וכד׳. מקום כיפי מאד שניתן לבלות בו יום שלם! מכיוון שלנו לא היה הרבה זמן, הקצבנו למקום 3 שעות זריזות, ולקראת הצהרים נפרדנו ממנו בצער. הבנות שחשו תחושת החמצה מאחר ולא הצטרפו לקניון, בחרו להמשיך את יומן בשופינג, ואילו חברתי ס׳ ואני בחרנו להמשיך ולתור את העיר.

מרחצאות סצ׳ני

המרחצאות נמצאות במתחם הפארק העירוני אשר יש בו המון מה לעשות. בפארק עצמו אמנם לא ביקרנו אך נראה שהוא עצמו מקסים וכיפי לטיול. בנוסף במתחם יש קרקס וגם גן חיות. כשיצאנו מהמרחצאות היינו די רעבות. זכרתי שבשיטוטיי ברשת לפני הנסיעה קראתי על מסעדה מפורסמת הנמצאת ממש קרוב אל המרחצאות. מדובר במסעדת הפאר Gundel. הצצה בשער הכניסה המהודר ובאנשי הצוות הלבושים בחליפות שרד 3 חלקים גרמו לנו להסס אם להיכנס. פחד מגובה המחיר חילחל קצת.. אבל, מארח זריז ואדיב ניגש אלינו והזמין אותנו פנימה ולא היה לנו נעים... אז נכנסנו אחריו והתיישבנו ליד השולחן שהוא ברוב אדיבותו סידר לנו. ישבנו בחצר נעימה מאד ומוארת. רוח נעימה נשבה. המקום מפורסם בכבד האווז שלו. כן, המחירים היו קצת גבוהים, אבל כבר התיישבנו, והיה לנו נעים. בנוסף, גילינו שבשעות הצהרים יש ארוחה עסקית בת 3 מנות והחלטנו ללכת עליה. מה אני אגיד לכם, הסעודה במסעדה היתה הנאה צרופה ושמחנו שבחרנו להיכנס. לאחר שבחרנו את מנותינו (מאד לא כשר למי שזה סוג האוכל שלו, וגם לא צמחוני / טבעוני), ביקשנו מהמלצר להזמין מנה אחת של כבד האווז המפורסם. מה היתה שמחתנו שבמסעדה בחרו לתת לו לטעום מהמנה המפורסמת דגימה קטנה על חשבונם! . מדובר במסעדת שף / גורמה שכל ביס שטעמנו היה מעדן צרוף. השירות מקצועי, אדיב ומרשים מאד. חוויה אמיתית!!! (מי שמגיע בערב למסעדה, מומלץ להזמין מקום מראש וצריך להתלבש בהתאם בלבוש ערב מכובד. בשעות הצהרים אין צורך בשני אלה). מכל המטעמים שטעמנו, הטעם שיצאנו איתו וליווה אותנו כל שאר הטיול, היה דווקא הקינוח. עוגת גבינה שנראתה הכי פשוטה שיכולה להיות אבל טעמה היה פשוט טעם גן עדן!

מסעדת גונדל - אתר המסעדה

אחרי הארוחה הדשנה והטעימה צעדנו ברגל לכיוון כיכר הגיבורים, הליכה קצרצרה של כמה דקות. הכיכר הגדולה מרהיבה בגודלה, צורתה ועוצמתה. הפסלים בכיכר מסמלים מלכים וגיבורים היסטוריים של העם וההיסטוריה ההונגריים. כאמור, הכיכר מרשימה מאד וראויה לביקור. מן הרשת אני למדה כי היא הוכרזה כאתר מורשת עולמי.

הסבר על כיכר הגיבורים בויקיפדיה

לאחר שהתרשמנו עמוקות מהכיכר חצינו את הכביש אל תחנת הרכבת התחתית, ולקחנו את הרכבת לבניין האופרה של בודפשט כדי להצטרף לסיור של השעה 15:00. ישנם 2 סיורים ביום בשעה 15:00 ובשעה 16:00. מבנה בניין האופרה מרשים מאד. הסיור קצר ומתאר את ההיסטוריה המעניינת של בניית בניין האופרה על כל הפוליטיקות שלו וקצת רכילות מבית הקיסר ואשתו הידועה סיסי. בית האופרה של בודפשט נחשב לאחד היפים בעולם והשלישי מבחינת טיב האקוסטיקה בעולם (מכובד ביותר). הסיור מתייחס גם לאז והיום באופרה ולמה שקרה לאופרה בתקופת הקומוניזם. מאד מאד מעניין ומרשים, סיור מומלץ ביותר! בסוף הסיור, בתוספת קטנה וכדאית של תשלום ניתן להנות מדגימה של האופרה, מופע קצרצר הניתן לבאי הסיור בלבד.

המראה מהתא המלכותי / קיסרי הממוקם בדיוק מול הבמה במקום הכי טוב:

פתרונות אוורור מהמאה ה - 19:

הופעת אופרה פרטית לבאי הסיור:

נהנינו מאד מהסיור! סיימנו את הסיור בחנות של בית האופרה שם ניתן לרכוש מזכרות כגון: תיבת נגינה קטנטנה המנגנת יצירות אופראיות ידועות.

אתר בית האופרה בבודפשט

יצאנו מבניין האופרה שמחות וטובות לב, וידענו מיד מה אנחנו צריכות עכשיו: גלידה בצורת פרח! מיד תקתקנו את שם הגלידריה המפורסמת בגוגל, ונתנו לו להוביל אותנו ברחובות העיר עד לגלידריה הקטנטנה עם התור הארוך ליד כנסיית אישטוון:

כנסיית אישטוון (שרק הצצנו עליה מבחוץ ולא נכנסנו):

אז אחרי הליכה די קצרה הגענו אל התור:

שחלף לו מהר מדי, כי עוד לא הספקנו לבחור טעמים...

לא היתה ברירה אלא לקבל החלטות:

כמה שהגלידה נראית טוב, זה עוד כלום לעומת כמה שהטעם שלה הוא טעם גן עדן! מומלץ מומלץ!

Gelarto rosa אתר אינטרנט

נהנות מאד מהגלידה, זוממות איך נגיע לכאן שוב ומצטערות על כל הטעמים הנפלאים שודאי עוד לא טעמנו, אנחנו הולכות לאיטנו ומגיעות אל הגלגל הענק. מסתכלות זו על זו, מה לא נעלה?! אז עלינו cheeky

לא היה כמעט תור ותוך דקות ספורות מצאנו את עצמנו על הגלגל הענק. ואז קלטנו שאנחנו על הגלגל הענק ושהוא עולה למעלה!!! cool ובכן, אחסוך מכם את התמונות בהן נראים הפרצופים המבוהלים שלא לומר מבועטים שלנו. יש לציין שאחת לכמה דקות הגלגל עוצר לרגעים ארוכים. לרוב זה קורה כשה״סל״ שלנו בטופ ממש למעלה. הסל מתנדנד לו ברוח ועושה מן צליל חריקה מפחיד....בזמן הזה חולפות בראשי כל הידיעות שקראתי לאורך השנים על אנשים שנהרגו מהתנתקות של סל בגלגל ענק או מהיתקעות של הקרון שלהם ברכבת הרים. מה לעזאזל חשבנו לעצמנו כשעלינו בספונטניות כזאת על הגלגל הענק???  טוב, אמרנו לעצמנו, שילמנו ממש מעט פיורינטים, זה בטח 2-3 סיבובים.... אז זהו, שלא!!! מפעילי הגלגל היו מאד נדיבים והגלגל לא הפסיק להתגלגל ולעצור כשאנחנו בטופ בסל המתנדנד מנסות לצלם את הנוף (המדהים!) בידיים רועדות:

כשהגלגל סוף סוף נעצר והדלת של ״הסל״ נפתחה, ברחנו משם כל וד נפשנו בנו. מזמן לא שמחתי כל כך להרגיש שוב את האדמה מתחת לרגלי, וסביר שאם לא הייתי מתביישת הייתי כורעת ומנשקת את האדמה מרוב התרגשות...

פרטים על הגלגל הענק של בודפשט

בלב קל ושמח על כך שיצאנו בשלום מהסיבוב בגלגל, צעדנו שוב לכיוון המלון שלנו, חולפות על פני הצייר הנחמד הזה העומד ומצייר לו באופן קבוע על שפת הנהר:

הפעם ס׳, שחוותה מספיק הרפתקאות ליום אחד סרבה לעלות את הגבעה ברגל, ולכן חיכינו לאוטובוס. הנהג כל כך נבהל מאיתנו כנראה, שנתן לנו נסיעה חינם....

בערב לקחו אותנו מהועד לארוחה מסורתית המלווה במופע פולקלור. היה נחמד. שם המסעדה: vada spark, כמובן שמוגש שם מרק גולש, ועוד מיני מנות אוכל מסורתי ברמה סבירה בהחלט, עם מוסיקה שמחה וריקודים.

מסעדת Vada spark

הלומות אלכוהול, שירה וריקודים נחתנו לשינה כנראה עוד באוטובוס שלקח אותנו בדרך להילטון.

בודפשט היום הרביעי והאחרון

קמנו בצער אל היום האחרון בטיולנו. לאחר ארוחת הבוקר הדשנה במלון ואריזת המזוודות ההכרחית, החלטנו לתור את סביבת המלון. התחנה הראשונה היתה ביקור בכנסיית מתיאש, שכנתנו בארבעת ימי הטיול. רכשנו כרטיס כניסה, והופ אנחנו בפנים, מתפעלות מהיופי, הפאר וההדר:

אתר האינטרנט של הכנסיה

במצב רוח מרומם לאחר הביקור בכנסיה היפה, המשכנו לתור בסביבת המלון, מגלות המון חנויות אמנים שנחזור אליהן בערך ב 10:00, כשההונגרים יחליטו סוף סוף לפתוח את חנויותיהם. בינתיים אנו מסתובבות בסביבה ולפתע מגלות שבזמן שביום הראשון בזבזנו את זמננו במדרחוב ואצי וסעדנו במסעדה מעופשת תרתי משמע, ממש ליד המלון שלנו שכנה לה בשקט ובשלווה המסעדה של לא אחר מג׳יימי אוליבר!!!! אני, שסעדתי במסעדתו בלונדון, לא ידעתי את נפשי מרוב צער ותחושת פספוס עצומה. אבל אתם, קוראיי הנאמנים, תלמדו מהטעות ולא תפספסו את ג׳יימי הנפלא גם כשאתם בבודפשט:

אתר המסעדה של ג׳יימי אוליבר בבודה בודפשט

עצובה ומתוסכלת מאד מהפספוס הנורא, כל שנותר לי הוא להתנחם בנוף היפה שמסביב ובחנויות האמנים שהחלו להיפתח בעצלתיים מציעות למכירה את סחורתן היפה והיקרה!!!! בלית ברירה, ומתוך תסכול עצום, נאלצנו לרכוש כמה פריטים (תיקים יפיפיים וכו׳). וכמובן להתענג על הנוף:

הופתענו לגלות שבסביבת המלון יש גם כמה אטרקציות משעשעות כגון: מוזיאון הודיני   וגם מבוך שלפי הביקורות הוא מפחיד ומשעשע כאחד. אנחנו לא נכנסנו, אבל נראה לי שאלה יכולות להיות אטרקציות נחמדות עם הילדים.

עדיין מבואסות מפספוס מסעדתו של ג׳יימי, החלטנו לנחם את עצמנו בביקור פרידה מקונדיטוריית רוזוורם המפורסמת

פרידה אחרונה מהמלון וסביבתו

מהמלון נסענו לביקור באנדרטה המצמררת לזכר היהודים קרבנות הנאצים תושבי בודפשט. מדובר באנדרטה המוצבת לאורך הדנובה. היא מורכבת מעשרות זוגות ״נעליים״ עשויים מתכת העומדות בשורה על שפת הנהר. נעליים משנות ה - 40 . נעלי נשים, גברים, ילדים, תינוקות ובני נוער. הנעליים עומדות ריקות, זכר ליהודים שהועמדו בכח לאורך הנהר ונורו, כשגופותיהם נופלות לנהר. האנדרטה צועקת בשקט שלה. לא צריך מילים. לא יכולתי שלא לחשוב על האכזריות. החרדה שבודאי אחזה ביהודים שהועמדו כך לאורך הנהר. ולא יכולתי שוב שלא לשמוח במדינה שלנו, מדינת ישראל, שעם כל חסרונותיה ומגרעותיה, שומרת עלינו כדי שדבר כזה לא יקרה לנו שנית.

נעליים על הדנובה מתוך ויקיפדיה

לאחר החוויה העוצמתית בביקור באנדרטה נסענו לכפר האמנים Szentendre הנמצא באזור ״ברך הדנובה״. מדובר בכפר ציורי, תיירותי מאד, ובו חנויות לרוב המוכרות בעיקר מזכרות לתיירים. צריך להגיד שבניגוד לעיר, חלק מחנויות המזכרות אותנטיות ועושות חשק לקנות דברים ייחודיים כגון מפות רקומות ביד ברקמה מסורתית. בכפר יש גם שפע מסעדות ובתי קפה וכן מוזיאון מרצפן ומוזיאון מיניאטורות. אפילו אני רכשתי מזכרת: בובה בסגנון הונגרי ששמלתה משמשת מתקן אחסון לשקיות המצטברות במטבח:

פרטים על כפר האומנים Szentendre ודרכי הגעה בתחבורה ציבורית מבודפשט לכפר

לאחר השופינג היינו רעבים והגיע הזמן לארוחה המסכמת של הטיול. הסעודה האחרונה התקיימה במסעדה בסגנון ימי הביניים במרחק של כמה דקות נסיעה מכפר האומנים במקום שנקרא Visegrad. התקבלנו בתופים ובמחולות ע״י עובדי המקום הלבושים בבגדי רנסנס (שם המסעדה Renaissance restaurant). המקום מעוצב מבפנים כטירה מימי הביניים. ניתן להתחפש ולהתלבש בבגדי התקופה. כל המלצרים לבושים בהתאם. יש מוסיקה והצגות בסגנון התקופה. כלי האוכל מעוצבים בהתאם, בקיצור, חגיגה כיפית וגם בהחלט טעימה! הארוחה כמובן נפתחת ב....הפתעה...גולש!!!

אתר האינטרנט של המסעדה

המסעדה בהחלט מומלצת, חוויה נחמדה מאד.

זהו, תם ונשלם ביקורנו בבודפשט. היה מקסים, מעניין, מרגש וטעים.

אין ספק שאחזור!

אני רק שאלה...

מתכננים טיול לצפון מזרח ארה"ב?

יש לכם שאלה? אשמח לענות! (כמיטב יכולתי )