33
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

תורת חסד על לשונה

"תורת ה' תמימה משיבת נפש עדות ה' נאמנה מחכימת פתי, פקודי ה' ישרים משמחי-לב מצות ה' ברה מאירת עיניים" (תהלים י"ט, ח'-ט')

 קַוֵּה, אֶל-יְהוָה: חֲזַק, וְיַאֲמֵץ לִבֶּךָ; וְקַוֵּה, אֶל-יְהוָה [תהלים כז, יד].

תוצאת תמונה עבור תמונות של שויתי ה לנגדי תמיד

"כל השונה הלכות בכל יום מובטח לו שהוא בן העולם הבא"

"תורת חסד על לשונה" - הוא אתר "לימוד-יומי" של הלכות, מוסר ואמונה. בכל יום נפתח את הלימוד בתפילת "נשמת כל חי", נמשיך ללמוד: הלכות שמירת לשון, הלכות בחיי היום יום ושבת, הלכות והנהגות לקראת החגים והמועדים  הקרבים. נלמד את ספר "מסילת ישרים" ונעשיר את עולמינו בשיעורי-חיזוק ופנימיות התורה ובעה"י נסיים עם "מזמור לתודה". 

מטרת-האתר - לזכות את עם ישראל לסיים 3 פעמים בשנה ללמוד את כל ההלכות שחייבים בהם, לקבל הכנה מלאה לכל מועדי ישראל, להכיר את צדיקינו וכן לעבוד על מידותינו באמצעות ספרי מוסר ואמונה!

הפיצו את האתר - וזכו גם אחרים בקדושה רוחנית משמחת ומקרבת אל הקב"ה ובשכר אין סופי לעולם הבא. 

בשם השם נעשה ונצליח והשם עלינו ברחמיו ירוויח - השם שפתי תפתח ופי יגיד תהילתך:

ז' שבט – הילולת רבנו לוי סעדיה נחמני בן רינה זצוק"ל, זיע"א

 

ז' שבט – הילולת רבנו לוי סעדיה נחמני בן רינה זצוק"ל, זיע"א

 

 

×?מ×?× ×? קש×?ר×?

 

 

רבנו לוי סעדיה נחמני, מחבר ספר "ברית הלוי", ביאור על ספר קהלת, נולד לאביו הגר"ח האלקי רבי יעקב נחמני זצוק"ל, שיחוסו עלה עד רבותינו הרי"ף והרמב"ן ז"ל מאורי הדורות, והיה ידוע ומפורסם בעירו, בצדקותו וחסידותו. ולאמו הרבנית הצדקנית מרת רינה ע"ה, ביום י"א לחודש אדר א' שנת: ה'תרפ"א, בעיר התורה מראכש שבמרוקו.

עד שזכו לו אביו ואימו כבר קיימא, עברו תלאות וסבל רב. בימים ההם לדאבון הלב היה הדבר נפוץ שהורים רבים שכלו מבניהם בעודם עוללים, וכך אירע גם לרבי יעקב והרבנית, שמונת ילדיהם שנולדו בזה אחר זה, נפטרו להם בעודם עוללים רח"ל. אך לגדלות רוחם של רבי יעקב והרבנית, סבלו את הכל באהבה, והצדיקו עליהם את הדין.

אחר הדברים האלה, יעץ לו מורו ורבו הגאון הגדול רבי אלעזר הלוי זצ"ל, לנסוע הוא והרבנית אל מערת קבורת הצדיק הקדוש הנודע – רבי סעדיה רבאח זצ"ל, שעמו טמונים עוד שבעה תלמידי חכמים צדיקים שנפטרו בדמי ימיהם, ואמר לו ששם במקום ההוא מסוגלת התפילה על ענין קיום הבנים, והוסיף להם את ברכתו.

רבי יעקב והרבנית שמחו על עצתו של הגאון, ובטחו בישועת ה' כי קרובה היא לבוא. ומיד התכוננו לנסיעה. למחרת בבוקר אחר תפילת שחרית, יצאו מהעיר במרכב של כמה שעות מעטות על חמורים, כבימים ההם.

כל אותו היום הרבו רבי יעקב והרבנית בתפילה ובתחנונים על ציון קדשו של הצדיק הנ"ל, ובאותו לילה כמנהג יהודי מרוקו, לנו בבית הסמוך לציון הקדוש, שהוכן להם מבעוד מועד.

והנה בלילה רואה הרבנית בחלומה את הצדיק הנזכר רבי סעדיה רבאח זצ"ל, ולצדו עומד נער טוב רואי כבין שנים עשר שנים. ויאמר לה הצדיק: "אל הנער הזה התפללתם והנה שמע השם יתברך לקול תחינתכם, וכעת חיה הנך חובקת בן לחיים טובים, וזה הנער תפקחו עיניכם עליו כי חכם גדול יהיה בתורה ובכל חכמה, ומיד כשיוולד תכרכו אותו בתכריך של מתים עד אשר יגמל, ואז חיו יחיה...".

למחרת בבוקר והנה חלום, קמה הרבנית בשמחה רבה ותספר לבעלה הצדיק את אותו חלום, ויודו שניהם לשם יתברך על בשורת הצדיק.

לתקופת השנה, נולד לרבי יעקב בן לאורה ושמחה, וביום השמיני למילתו נקרא שמו בישראל: "לוי סעדיה" על שמם של שני הצדיקים שנתגלגל על ידם ביאתו לעולם. "לוי" על שמו של הגאון רבי אלעזר הלוי זצ"ל. ו"סעדיה" על שמו של הצדיק רבי סעדיה רבאח זצ"ל.

אֵם רבנו קיימה את צוויו של הצדיק רבי סעדיה רבאח במלואו, והיתה כורכת את בנה יקירה במקום בגדים מסולאים בפז, בתכריכים של מת, על מנת שיחשב כמת וינצל מגזירת מיתה.

לוי סעדיה גדל ונתעלה על כל בני גילו והיה לאביו ולאמו כילד שעשועים. בן שנתיים בלבד היה שכבר שלט בקריאה ובכתיבה, והיה קולט במהירות כל אשר למד, ובפקחותו ושנינותו הרבה, היה דומה לזקן ורגיל בחכמה.

אביו של רבנו – רבי יעקב, שקידש את כל ימיו ולילותיו אך ורק לעסק התורה הקדושה, לא הזניח את חינוכו ולימודו של בנו, והחל ללמוד עמו שיעורין כסדרן בסוגיות הש"ס, כדרך עיונם של חכמי מראכש, להבין כל סוגיא על בוריה עם מפרשיה היסודיים: רש"י הרי"ף והרא"ש ז"ל, בעומק הסברה והפשט, ואחריהם עיון מדוקדק בדברי המהרש"א ז"ל.

יום אחד בלמדם במסכת ברכות (ה, ע"א), בהגיעם לדברי רבי לוי בר חמא: "לעולם ירגיז אדם יצר טוב על יצר הרע. אם נצחו מוטב, ואם לאו יעסוק בתורה. אם נצחו מוטב, ואם לאו יקרא ק"ש. אם נצחו מוטב, ואם לאו יזכור לו יום המיתה". פתח הילד במתק שפתיו ואמר: "אנא אבי שמעני את אשר נתעורר לי לפרש. אפשר שדברי רבי לוי בר חמא נרמזים בפסוקים מפורשים בפרשת "נח": "ולעבר יולד שני בנים, שם האחד פלג כי בימיו נפלגה הארץ, ושם אחיו יקטן, ויקטן ילד את אלמודד, ואת שף, ואת חצרמות". וכך פירש: "ולעבר" זה האדם העברי – כפירוש הידוע. "יולד לו שני בנים", היינו שני יצרים – יצר-הטוב ויצר-הרע. "שם האחד פלג", זה יצר-הרע, שעושה מחלוקת בן האדם העברי לאביו שבשמים. "ושם אחיו יקטן", זהו יצר-הטוב, שנקרא ילד מסכן וחכם. ואם כן מהן העצות שבהן יוכל הילד המסכן לנצח את המלך הזקן המלא בערמימות. עצה ראשונה: "את אלמודד – מלשון לימוד – יעסוק בתורה וינצח. ואם לאו, "את שלף" – ישלוף לו חרב, כדברי רבי יצחק (שם): כל הקורא ק"ש על מיטתו כאילו אוחז חרב של שתי פיות בידו. וכן "שלף" בגימטריא "שמע", וינצח. ואם לאו – "את חצרמות", היינו יזכור לו יום המיתה".

כשמוע אביו חידוש נפלא זה יוצא מפי בנו שהוא רק כבן עשר שנים, נתרגש עד כדי דמעות שנצנצו בעיניו, ואמר בליבו: לא דבר ריק הוא שסייעו מן השמים לבני לחדש חידוש גדול ונפלא זה, אין זה כי בעזרת השם יתברך לגדולות נוצר.

 

נציין מעט מביאורו הנפלא של רבנו על ספר "קהלת".

אמר שלמה המלך ע"ה"מה-יתרון לאדם בכל-עמלו שיעמול תחת השמש, דור הולך ודור בא והארץ לעולם עומדת" (קהלת א, ג-ד).

ומבאר רבינו: מה יתרון לאדם בכל עמלו שיעמול תחת השמש. זה כלל עצום, ואדם חייב ללכת עם השאלה הזאת כל ימי חייו. האדם שחי בלי מטרה ודאי שהוא כסיל גדול. שלמה החכם אומר: אדם חייב שתהיה לו מטרה בחיים, ואם יבדוק את עצמו בכל מה שעושה, בכל מה שעובד, בכל מה שחושב. כל ענין כלול משני דברים, מהם? – "דרך" ו"מטרה". יש לאדם ילד מחנך אותו כדי שיגדל לא שישאר תינוק – יש "דרך", ואם יגדל מה יהיה, יש לזה מטרה. אדם עובד מרויח כסף, זה "דרך" להרויח כסף אינו העיקר, זה רק שיטה להגיע למטרה. למעשה יש כאן הליכה בחיים, יש הליכות הליכות, יש הליכות גדולות, ויש הליכות קטנות. יש דרכים ודרכים נקרא לזה "אילן", ולאילן יש גזע – "דרך", ואח"כ יש דרכים קטנים – ענפים בינונים, ויש יותר קטנים עד שמגיע לפרי. אם-כן האדם מראש ועד סוף מאז שנברא, ברא לו הקב"ה "דרך" ו"מטרה", אבל לכל הדרכים והמטרות יש מטרה אחת סופית. האדם לא יכול לומר: אני מת! אכלתי שבעתי חייתי! כאילו אין אחר החיים מטרה. לא כן! כי כל המטרות של החיים אינן מטרות, שהרי בסופו של דבר הנך רואה עצמך מת ללא מטרה וללא יתרון, וחבל על כל העמל שאתה עמל, למה אתה עמל לאבד את עצמך בסוף, להיקבר ולהתפורר בקבר, "מה יתרון"! כל חייך מטרות אבל מה המטרה הסופית, חייב אתה למצוא יתרון. בכל עמלו. המילים בכל עמלו הדגשה נפלאה, שאם האדם לא היה צריך לעמול – היה טוב, אבל צריך עמל וטורח, ויש צרות, ובשביל מה כל זה בחיים הללו, אם אין לזה יתרון. תחת השמש. כל מה שהוא מהמאורות ולמטה נקרא "תחת השמש". ומה כוונת "תחת השמש", נשים לב! ברקיעים פירשתי, שהם סולם לעלות מוילון עד ערבות, אם כן יש קו, יש עליה, יש סולם, ואם יש סולם יש ראש לסולם, כחלום יעקב: "סולם מוצב ארצה וראשו מגיע השמימה" (בראשית כח, יב). והנה האור הוא המטרה. האדם נברא ביום השישי מהבלים, מעפר מן האדמה, ואומר לאדם אל תישאר במקום השפל הזה תחת השמש, אלא תעלה דרך הקו למעלה מן השמש, יש קו המעלה אותך עד האור, בסולם דרך המצוות והתורה אתה עולה עד האור. [וכנגד המאורות שתחת השמש נאמר "ולא תתורו"]: החיים לא יציבים, לא נצחיים: דור הולך ודור בא, וכאילו שואל מה נעשה בינתיים לפי ראות העין?! ואם כן החיים כמות שהם נראים ודאי אינם כדאיים לעצמם, ואינם יכולים להיות העיקר והמטרה, שהרי המה הולכים בעיגול, ונעלמים בדורות, ומזה מתחיל "קהלת" לחייב אדם, להשקיף בפנימיות שלו כדי למצוא מטרה וקו הצועד ממטה למעלה, שהוא הדרך אליו יתברך שהיא המטרה. עכ"ל.

 

 

תוצאת תמונה עבור תמונות הרב לוי סעדיה נחמני

זכות הצדיק תהא צינה ומגן עלינו, אמן!

 

 

 

זכו את עצמכם וקרובכם בברכת הלימוד, הכנסו לתגובות וכיתבו  [בדרך המופיעה למטה]:

הלימוד לזכות:

זיווג _______________ בת/בן _________________

פרנסה______________בת/בן__________________

בריאות______________בת/בן__________________

זרע-קודש____________בת/בן__________________

ולהבדיל:

לעילוי______________ בת/בן_________________

 {ניתן לרשום ברכות רק בתגובות}      

   יקובל ברצון,אמן! 

 

 

 

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל azulayt אלא אם צויין אחרת