22
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

סתם מחשבות על החיים

ירידה במשקל
LilySlim Weight loss tickers

סן פרנסיסקו כבר לא ממש על המים?

יש מושג חדש שעולה לאחרונה לא מעט בכתבות מערכת שונות לגבי תופעות שונות ומשונות בפני עצמן - כשאחד הבולטים בהם הוא המושג "ג'נטריפיקציה" (או Genrtrification באנגלית). המשמעות של המושג היא בעיקר שלילית (לפחות בימינו, למרות שלא תמיד זה היה כך), ובאה לתאר מצב של חידוש של איזורים ושכונות עניים בכך שאוכלוסיה מבוססת יותר עוברת אליהן - בין אם מדובר על מעבר של אנשים מהמעמד הבינוני או של כאלו מהמעמד הגבוה. אבל יחד עם השיפור הזה - מגיעה גם פגיעה במרקם החיים של התושבים הקיימים. אם למשל נכנסת אוכלוסיה מבוססת יותר כלכלית לשכונה כזו או אחרת - בעלי הדירות יכולים למשל לבקש שכירות גבוהה יותר לדירות שלהם, וכך התושבים הותיקים נאלצים למצוא מקום מגורים אחר (שלעיתים קרובות הוא במצב פחות טוב ו / או רחוק יותר למקומות העבודה והבילוי שלהם מאשר מקום המגורים הנוכחי). וכשלעיתים קרובות האופי של השכונה נקבע על ידי התושבים שבו (גם אם הם עניים), האופי של השכונה ואפילו של העיר משתנה.

אחת הדוגמאות המודרניות של התהליך הזה הוא השינוי שקורה בשנים האחרונות בסן פרנסיסקו. אם לוס אנג'לס שכנתה מהדרום (במושגים של ארה"ב) ייצגה תמיד את תעשיית הסרטים והטלוויזיה, סן פרנסיסקו היתה ביתם של ההיפים וכל מה שהם ייצגו - כולל שלום ואהבה חופשית - כולל תמיכה בקהילה ההומוסקסואלית (שכללה למשל שכונה בשם ה"קסטרו" שהיא השכונה הראשונה שהיתה שכונה ידועה של הקהילה). אבל בשנים האחרונות סן פרנסיסקו גם סבלה מבעיה תקציבית קשה, למרות שהיא אחת הערים המתויירות בארה"ב, והעלות של דיור, מלונות ומזון בה הם מהיקרים בארה"ב (ואני מדברת מניסיון של מי שביקרה שם). לכן ראש העיר החליט להזמין את חברות ההיי טק הרבות שנמצאו כבר באיזור (עמק הסיליקון נמצא כמה עשרות ק"מ בודדים דרומית לעיר) בעזרת הטבות מס, מה שגרם להרבה עובדים באותן חברות לעבור מהערים שהיו קרובות לעמק הסיליקון (סן חוזה, קופרטינו ורבות אחרות) לעיר סן פרנסיסקו עצמה, כשהחברות הגדולות מארגנות הסעות מסודרות מסן פרנסיסקו לעמק הסיליקון - וחזרה.

עד כאן הכל ויפה - אבל עם הזמן התושבים הקבועים של העיר התחילו להתמרמר על אותם עובדי היי טק. חלק מהסיבות נובעות מכך שהעיריה נראית וותרנית כלפי החברות הללו והנציגות שלהן בעיר, כמו למשל בדוגמא שמובאת בכתבה עצמה שבה לאוטובוסים של ההסעות מוותרים על קנסות כשהם עוצרים בתחנות האוטובוס של העיר, כשרכב פרטי יחטוף קנס רציני על העצירה הזו. אבל כל מי שנוסע בתחבורה ציבורית באופן קבוע יודע: העומס הנוסף על התחנות יכול בהרבה מקרים להפריע ולשבש את השירות הרגיל של התחבורה הציבורית. עצם העובדה שאוטובוס זר עוצר בתחנה בדיוק כשהקו הרגיל מגיע עליה - יכול להפריע לאנשים לעלות על האוטובוס שלהם, או אפילו לגרום לו לפספס אותו אם הם מתקשים לראות שהוא הגיע, או קשה להם להגיע אליו בגלל עומס על המדרכה בתחנה או קושי בהליכה. 

מעבר לכך, עובדי ההיי טק שעובדים מחוץ לעיר ובמשך שעות ארוכות (שכוללות כנראה גם שעתיים נסיעה בכל יום) פשוט לא משתלבים בעיר. הם נוסעים בהסעות משלהם, מבלים במקומות בילוי משלהם, ולכל היותר עושים טובה כשהם קונים במכולת המקומית ולא בחנויות ה Whole Foods החדשות שצצו בכל רחבי העיר (Whole Foods היא רשת מזון אורגני סטייל טבע עדן מרקט או טבע קסטל, והן יקרות באופן יחסי - כך שהקונים שלהן הם לרוב אנשים עשירים ומבוססים יחסית כמו אנשי היי טק).

אבל כפי שהכתבה מספרת - הבעיה העיקרית שעובדי ההיי טק הביאו איתם היא עליה מטאורית במחירי השכירות. השכירות של דירות קטנות כמעט הכפילה את עצמה, גם בשכונות שנחשבו בעבר לשכונות פועלים - מה שגורם לכך שרבים מהתושבים שלהן נאלצים לעבור להתגורר מחוץ לעיר. ולהם אין כמובן הסעות במימון מקום העבודה (שעליהן אפשר כבר להתחיל את יום העבודה בעזרת ווי פיי) - אלא הם צריכים גם לממן את הנסיעות בעצמם, ועדיין להגיע בזמן לעבודה גם אם הנסיעה לוקחת להם הרבה יותר זמן בגלל המרחק והפקקים. אמנם סן פרנסיסקו תמיד היתה עיר יחסית יקרה - אבל כיום המצב בעיר הוא כזה שרק אנשי היי טק מסוגלים לשכור בה דירה, שלא לדבר על לרכוש בית. ועלות המחיה בה הפכה להיות כזו שיש זוג בכתבה שמספר שגם עם משכורת שהיתה נחשבת למשכורת יפה כמעט בכל מקום אחר בארה"ב (כשאולי החריגה היחידה פה היא העיר ניו יורק, שידועה כעיר מאוד יקרה למחיה) - ואין להם כסף כדי להחזיק מכונית, מוצר חובה לכל מי שרוצה לצאת מהעיר (למרות שלמזלם התחבורה הציבורית בעיר היא מהטובות בעולם).

אבל השינוי הוא לא רק כלכלי, אלא גם תרבותי. במקום דוכני האוכל המקוריים בעיר והרבה עסקים קטנים ומיוחדים - נפתחות בעיר מסעדות יוקרה וסניפים של חנויות יוקרה. המקבילה לכך בארץ כנראה תהיה שכל דוכני הפלאפל והפיצות של מרכז העיר ייסגרו, ובמקומם נוכל לאכול רק במסעדות שף עם אוכל פלצני ומחירים מטורפים. וגם מופעי הרחוב ואומנות מקומית נעלמים להם לאט לאט מהשטח לטובת תרבות שנחשבת מאוד קונפורמיסטית ודי משמימה וכזו שמאוד תואמת את המיינסטרים של אמריקה המבוססת כלכלית - משהו שדי נוגד את ערכי העיר של סן פרנסיסקו של פעם, עירם של ההיפים שתמכו בתרבות אלטרנטיבית לזו של המיינסטרים שמשתלט עכשיו על העיר.

וחלק גדול מהבעיה נובע מכך שאנשי ההיי טק יוצרים תדמית שלפיה הם לא מודעים לנזק שהם גורמים לתושבים האחרים של העיר במקרה הטוב - או אפילו מתייחסים אליהם בצורה גרועה במקרה הגרוע. בכתבה עולים שני סיפורים על יחס גרוע של עובדי היי טק להומלסים שקיימים בעיר, ובעצם "מגעילים" אותם מכיוון שהם מזכירים להם כנראה שלא כולם עשירים. רבים מעובדי ההיי טק מאמינים באמת ובתמים שהטכנולוגיה שהם מביאים לעולם עוזרת לשפר אותו לטווח הארוך - בלי לנסות לגלות אמפתיה כלפי אלו שבטווח הקצר נפגעים מההתפתחות הזו בצורה שמשנה להם את החיים בצורה שלילית למדי.

קחו לדוגמא את אחת האפליקציות שוזכרת כמה פעמים בכתבה: אפליקציית אובר שמאפשרת לאנשים להזמין טרמפ מאנשים אחרים במקום להזמין מונית. כפי שמסופר בכתבה, האפלקציה חיסלה פחות או יותר את עסקי המוניות בעיר, אבל לרבים הרבה יותר קל ואולי כנראה יותר זול להזמין הסעה בעזרת האפליקציה - אבל נהגי מוניות רבים ואחרים שהתפרנסו מניהול תחנות מוניות שונות (כמו למשל מנהלי המשמרות) בעצם איבדו את מקום העבודה שלהם, בלי שתהיה להם בהכרח היכולת למצוא עבודה חלופית. אבל באובר טמונה בעיה נוספת: המחירים לנסיעה הופכים לגבוהים יותר ככל שהביקוש עולה. במצב הקל - בשעות הבילוי המקובלות שבהן יש ביקוש גדול להסעות, נסיעה תעלה לכם קצת יותר. אבל לפני שנתיים, כשבעיר האוסטראלית סידני אירע פיגוע - המחירים של אובר לאיזור עלו בצורה משמעותית כי רבים רצו להחלץ מהאיזור בהקדם האפשרי. כלומר האם הכלכלה הטכנולוגית החדשה אומרת שרק כשאתה עשיר מגיע לך להחלץ ממקרי חירום?

בסופו של דבר - סן פרנסיסקו במובן מסוים מייצגת את הכלכלה הבינלאומית החדשה, שבה יש פער הולך וגדל בין אלו שיש להם אמצעים כספיים - לבין אלו שאין להם. במובן מסוים, המצב הכלכלי כיום דומה לבעיות שהובילו למשל למהפכה ברוסיה לפני מאה שנה, בחברה שבמשך כמה וכמה עשורים התרגלה לכך שרבים מתוכה חיים באורח חיים נוח של מעמד ביניים ברמות שונות - ועולם בו תקשורת המונים בעצם מאפשרת לדבר על זה ולמחות נגד זה אם רוצים. האם זה יוביל לשינוי כלכלי למצב שיותר מאוזן כלפי מעמד הביניים? לא ברור, אבל אני מניחה שבשלב מסוים דברים ישתנו - גם אם זה ייקח יותר זמן.

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל החיים בכלל אלא אם צויין אחרת