33
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

תורת חסד על לשונה

"תורת ה' תמימה משיבת נפש עדות ה' נאמנה מחכימת פתי, פקודי ה' ישרים משמחי-לב מצות ה' ברה מאירת עיניים" (תהלים י"ט, ח'-ט')

 קַוֵּה, אֶל-יְהוָה: חֲזַק, וְיַאֲמֵץ לִבֶּךָ; וְקַוֵּה, אֶל-יְהוָה [תהלים כז, יד].

תוצאת תמונה עבור תמונות של שויתי ה לנגדי תמיד

"כל השונה הלכות בכל יום מובטח לו שהוא בן העולם הבא"

"תורת חסד על לשונה" - הוא אתר "לימוד-יומי" של הלכות, מוסר ואמונה. בכל יום נפתח את הלימוד בתפילת "נשמת כל חי", נמשיך ללמוד: הלכות שמירת לשון, הלכות בחיי היום יום ושבת, הלכות והנהגות לקראת החגים והמועדים  הקרבים. נלמד את ספר "מסילת ישרים" ונעשיר את עולמינו בשיעורי-חיזוק ופנימיות התורה ובעה"י נסיים עם "מזמור לתודה". 

מטרת-האתר - לזכות את עם ישראל לסיים 3 פעמים בשנה ללמוד את כל ההלכות שחייבים בהם, לקבל הכנה מלאה לכל מועדי ישראל, להכיר את צדיקינו וכן לעבוד על מידותינו באמצעות ספרי מוסר ואמונה!

הפיצו את האתר - וזכו גם אחרים בקדושה רוחנית משמחת ומקרבת אל הקב"ה ובשכר אין סופי לעולם הבא. 

בשם השם נעשה ונצליח והשם עלינו ברחמיו ירוויח - השם שפתי תפתח ופי יגיד תהילתך:

נר שני של חנוכה – בנייה פנימית מול השגים חיצוניים

 

בנייה פנימית – מול הישגים חיצוניים

 

תוצאת תמונה עבור תמונות של חג חנוכה חג החינוך

 

 

שנת ג'תמ"ב. על כסא המלוכה ביוון משתלט בחור צעיר ומוכשר, מלא תושיה וגבורה – "אלכסנדר מוקדון" שמו. תוך זמן קצר הוא מבסס היטב את מלכותו, מגבש צבא פטריוטי ואמיץ, ומתחיל במסע כיבושים עוצמתי ומהיר. הוא כובש מדינה אחר מדינה, ונוחל הצלחות רבות. בגיל 25 כבר שלט על 22 מדינות! בהיותו אדם שוחר ידע, הוא צובר במהלך מסעות כיבושיו חוכמות רבות ומגוונות, וכך הוא מפתח את "התרבות ההלניסטית", המשלבת בתוכה תרבויות של מגוון עמים, ומכילה את מיטב המדע והחכמה, האומנות והיצירה של תקופה זו.

במהלך מסעותיו הוא מגיע אף לארץ ישראל, מתוך מטרה לכובשה ולהחריב את בית המקדש, אך לאחר מפגש מיוחד עם התנא הקדוש "שמעון הצדיק", הוא משנה את דעתו ותוכניתו [כמסופר בגמרא יומא סט ע"א]. בזמן שהותו בארץ, התוודע אלכסנדר לגדולתם ולחכמתם המיוחדת של חכמי היהודים, ומחליט לאתגר אותם בשאלות שונות שהעסיקו אותו [כמבואר בגמרא תמיד לב ע"א]. בין היתר, חשוב היה לו לדעת מה דעתם על הישגיו המרשימים – על חכמתו, גבורתו ועושרו העצומים.

הוא שואל אותם: "מי נקרא חכם?", והוא בוודאי מצפה לשמוע בתשובתם הערכה על החכמה העצומה שצבר וידיעותיו הרבות. אולם חכמי ישראל מפתיעים אותו בתשובה שונה לגמרי: "איזהו חכם? הרואה את הנולד", כלומר: חכמה איננה צבירת ידע. גם המחשב מכיל ידע רב. יתכן שיהיה אדם היודע אנציקלופדיות שלימות בעל פה, אך ידיעותיו לא הפכו להיות חלק מאישיותו. ברמה העצמית של האישיות הוא נשאר בער וכסיל. למשל רופא מלומד היודע לתת הרצאות מאליפות על נזקי העישון, אך הוא בעצמו מעשן, איננו חכם כלל. חכם אמיתי הוא אדם שמכלכל את מעשיו בתבונה ויודע לקחת אחריות על חייו ועל עתידו.

הוא ממשיך ושואל אותם: "מי נקרא גיבור?", וכאן הוא מצפה לפחות להכרה בגבורתו העצומה שבאה לידי ביטוי בכיבושיו חובקי העולם. ואולם חכמי ישראל שוב מפתיעים: "איזהו גיבור? הכובש את יצרו! כי גם לאריות ולנמרים יש כח פיזי רב, אבל לא בזה מתבטאת ומתפארת הגבורה האנושית, אלא ביכולת של האדם לכבוש את תאוותיו ורצונותיו ולהתמודד מול היצר הרע שבתוכו – זוהי תמצית גבורתו האמיתית של בן אנוש.

הוא שואל עוד: "מי נקרא עשיר?", ומצפה לתשובה שיש בה הכרה בעושרו האגדי, אך חכמי ישראל מפתיעים בשלישית: "איזהו עשיר? השמח בחלקו". כי המושג "עשיר" הוא מאוד יחסי. ראובן העני מרגיש שהוא יהיה "עשיר" כאשר הוא יהיה כמו שמעון: בעל דירה מרווחת, מכונית, ומשכורת חודשית נאה. שמעון מרגיש שיהיה "עשיר" כאשר יהיה כמו ידידו לוי בעל עסקים גדול שמרוויח כמה עשרות אלפי שקלים בחודש. לוי מרגיש שיהיה "עשיר" רק כאשר יהיה כמו עמיתו יהודה בעל רשת עסקים עולמית, שגורפת מאות אלפים, ואילו יהודה לוטש את עיניו לאילי ההון הגדולים שמגלגלים מיליונים. גם אותם אילי הון גדולים אינם יושבים על זרי הדפנה של עושרם, אלא יש להם שאיפות מרחיקות לכת כיצד להגדיל ולהכפיל את הונם.

נמצא שתחושה פנימית של "עשיר" איננה נמדדת כלל במספר נכסים וכמות כסף מסויימים, אלא תחושת "עושר" אמיתית מלווה רק את אותו אדם ששמח בחלקו ומרגיש שאכן מאומה לא חסר לו.

אלכסנדר התרשם ונהנה מאוד מחוכמת היהודים. הוא המשיך לשאול שאלות נוספות, ואף התייעץ עימם לגבי צעדיו בעתיד. לפני שעזב את הארץ מינה את הכהן הגדול למושל כללי בארץ במקום הפחה הפרסי, הרחיב את גבולות יהודה, ואף תרם זהב רב לבית המקדש.

 

בנייה פנימית – מול הישגים חיצוניים

הדיון של אלכסנדר וחכמי ישראל משקף הבדלי השקפה משמעותיים בין אומות העולם לעם ישראל. בעוד שבהסתכלות ההמונית – הצלחתו של האדם נמדדת בהישגיו החיצוניים – בכספו, בגבורתו, במעמדו החברתי וכדומה, הרי שחכמת ישראל מודדת את הצלחתו של האדם בעיקר בהישגיו הפנימיים, איך וכיצד בונה ומפתח הוא את אישיותו, מהי רמת המשמעת העצמית שלו, מהו טיב מידותיו, ועד כמה חותר הוא אל שלימותו הרוחנית. ההישגים בתחומים החיצוניים – אינם העיקר, אלא הם רק אמצעי להשגת המטרה. כגון כסף להשגת פרנסה, צבא להשגת ביטחון. אך אין הם ההישגים האמיתיים והחשובים של החיים.

הבדל השקפתי זה משתקף אף בבחירת המנהיגים. בעוד אצל אומות העולם נבחר המנהיג לפי כישוריו והישגיו החיצוניים, הרי שבעם ישראל תמיד נבחרו המנהיגים אשר מלבד ידיעותיהם הרחבות בתורה, היו ברמה אישית גבוהה מאוד, והגיעו להישגים מיוחדים במינם מבחינת עבודה על האישיות, מידות טובות, אהבת תורה, אהבת הזולת וכדומה.

 

בונים אנשים!

נכדתו של ה"חפץ חיים", שנשבה בה רוח ההשכלה, נסעה לברלין, למורת רוחו של הסבא הגדול שניסה בכל כוחו למנוע בעדה. כאשר שבה לראדין נכנסה אל סבה הצדיק. החפץ חיים ישב כדרכו רכון על ספריו ולמד לאור עששית שהפיצה אור עמום והדיפה ריח עז של נפט.

כאשר הרים את עיניו הטהורות ופנה אליה בחום: "בתי היקרה!" החלה ברוב התפעלות מתארת ואומרת: "סבא, אתה יושב פה בראדין, לומדים כאן לאור נר זעיר או עששית, ובברלין – שם יש אור גדול של חשמל, שם נוסעים במכונית במהירות. סבא, תעביר את הישיבה לברלין, אלפי שעות של לימוד יתווספו לעולם, תוכלו ללמוד שעות גם בלילה, תחסכו זמן רב על ידי נסיעה במכוניות".

בעודה מתארת את אורה של ברלין, הביט בה החפץ חיים, היושב באפלולית הטהורה של ראדין ואמר לה: "בתי היקרה! הם עוד יבנו מכוניות שנוסעות בשמים, הם עוד יקימו מפעלים מייצרי פצצות המחריבות עולם, אבל אנחנו כאן בראדין בונים אנשים! כאן יוצרים אנשים!!!". (הרב אשר ברגמן / הגדה לבית יעקב, עמ' קמא).

 

 

×?מ×?× ×? קש×?ר×?

חג חנוכה - חג החינוך

חג אורים שמח!

 

 

 

זכו את עצמכם וקרובכם בברכת הלימוד, הכנסו לתגובות וכיתבו  [בדרך המופיעה למטה]:

הלימוד לזכות:

זיווג _______________ בת/בן _________________

פרנסה______________בת/בן__________________

בריאות______________בת/בן__________________

זרע-קודש____________בת/בן__________________

ולהבדיל:

לעילוי נשמת ______________ בת/בן_____________

 {ניתן לרשום ברכות רק בתגובות}      

    יקובל ברצון,אמן!

 

 

 

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל azulayt אלא אם צויין אחרת