משפחה בדרכים

רומא - גם יפה וגם אופה - היום הראשון

22/12/2016

קמנו בבוקר בעצב רב, ובידיעה שאנחנו עוזבים את טוסקנה היפה, וגם בהרגשה שרק טעמנן על קצה המזלג וזה בכלל לא מספיק לנו...

אבל מצד שני, קמנו בהתרגשות רבה, היום נוסעים לרומא!!! העיר עם העבר המפואר, האמנות המרהיבה, הטעמים המופלאים, הקצב האיטלקי הנהדר, תוסס ונהנה מהחיים. איזה כיף!!!

הג׳פס לקח אותנו דרך הכביש המהיר, מהר, קל וכיף. החזרנו את הרכב השכור בשדה התעופה ולקחנו שאטל למלון שלנו ברומא. בשעות הצהרים המוקדמות כבר היינו במלון הנחמד שהוזמן מראש: Relais Del'opera המלון ממוקם במרכז העיר ברובע מונטי, שכונה נהדרת בפני עצמה, ובמרחק הליכה כמעט לכל האטרקציות המרכזיות. זהו מלון קטן הנמצא בתוך בניין שבו כל קומה היא מלון. החדרים נקיים ומאובזרים היטב. במקרר - משקאות קרים על חשבון הבית וקערת פירות. (המשקאות ממולאים מחדש מדי יום!). פקידת הקבלה חמודה ואדיבה מעל ומעבר למה שאנו רגילים (בדיוק כמו במלון בסיינה).

כשאנו מגיעים למלון אנו מאד רעבים, ולכן מבקשים מפקידת הקבלה המלצה על מסעדה באזור לארוחת הצהרים. הפקידה מתעניינת איזה סוג של מסעדה, וכשאנו מבקשים אוכל איטלקי מסורתי, היא שולחת אותנו למסעדה המצוינת La Matriciana השוכנת במרחק של 5 דק׳ הליכה מהמלון. וואו, איזו מסעדה!! איזו דרך לפתוח את הביקור ברומא! מלצרים גברים, חלקם מבוגרים, חגורים בסינרים מגוהצים מצוחצחים. בכניסה מגשים עמוסי אנטיפסטי משלל ירקות, דגים ובשר. הגענו ממש מאוחר ובמקרה היה שולחן. מדובר במסעדה מסורתית ולכן היא פתוחה בשעות מוגבלות. צהרים 12:00-15:00 וערב מ 19:00 . רצוי להזמין מקום מראש. מיד הוגשה לשולחן סלסלת לחמים טריים מסוגים שונים. למנה עיקרית אני הזמנתי רביולי, שהגיע בריבוע אחד, מבצק ביתי מושלם, ממולא גבינה ותרד, ומלווה ברוטב שמנת אלוהי. הכל עדין ובמידה. גם המנות של האחרים היו מעולות. ניתןלהזמין פסטות, בשרים או דגים. הכל מלווה כמובן ביין טוב. לקינוח הזמנו בהמלצת המלצר עוגת שכבות עם בצק עדין, קרם פטיסייר הטוב ביותר שאכלתי ופירות יער....מממ. מעדן. צריך להגיד שכשעברה השעה 15:00 המלצר נעשה קצת עצבני, אולי כבר רצה שנלך...ואולי התעצבן על מישהו אחר. בכל אופן הוא נשאר אדיב רק חייך פחות. הבנו שאצל האיטלקים גם שעות האוכל זה קודש. ואם כתוב שהמסעדה פתוחה עד 15:00, הם כנראה מתכוונים לזה... המסעדה מומלצת בחום רב, וכמו שתראו, עוד חזרנו אליה בהמשך הטיול.

La Matriciana

ציון:

מחיר: בינוני

כתובת:?Via del Viminale 44

זכרונות מהמסעדה המדהימה לה מטריציאנה:

בבטן מפוצצת ושיר בלב, התחלנו את טיולנו ברומא. שלב ראשון הלכנו לתחנת המידע לתיירים הקרובה כדי לרכוש את ה Roma pass זאת כדי להגיע לאטרקציות המרכזיות ללא תור ולנסוע בתחבורה הציבורית בחינם. התחנה הקרובה למלוננו היא זו הממוקמת ב Via Naziozale. עבור הנערה המליצה לנו הפקידה לרכוש רק כרטיס נסיעה מאחר והיא זכאית להיכנס לאתרים המרכזיים בחינם. איזה כיף!

אגב, בארץ רכשתי במיטב כספי מפה של רומא בסטימצקי. אך תבזבזו על זה את כספכם. המפות החינמיות שמחלקים במלון הרבה יותר טובות! השתמשנו רק במפה זו.

פנינו מועדות אל הרובע העתיק של העיר, אבל ברומא כרומא, כל פינה היא מיני אתר תיירות. כיכר בדרך:

אנו נכנסים לסימטאות העיר העתיקה ומתפעמים מהחנויות הקטנות המקסימות, ומהמוני האנשים שלא שמעו על כך שעכשיו זה ה off season בעונת התיירות. לא הספקנו להסתובב כה וכה והופ פונטנה די טראבי היפה לפנינו, עמוסה באלפי תיירים מתקתקים בטלפוניהם ומעווים את פניהם למציאת הזוית המתאימה לצילום סלפי:

המזרקה נבנתה במאה ה 18, ובנייתה נמשכה 30 שנה! (בין 1730 לערך עד 1760 לערך). הדמות במרכז המבנה המפאר את המזרקה היא נפטון אל הים, וסביבו סוסני ים וטריטונים שלפי ויקיפדיה הם שם כדי לעזור לו ״לאלף את הים״. המנהג המסורתי מוביל אנשים רבים להטיל מטבע אל מימי המזרקה, אשר לפי האמונה הרווחת מי שיזרוק מטבע למזרקה מבטיח את שובו לרומא. כל כך הרבה כסף נזרק לשם, כך שאין להתפלא שהיו גם גניבות לא מעטות של הכסף הזה, חלקן מפורסמות. אני יכולה להעיד שמעולם לא זרקתי מטבע למזרקה, אך ביקרתי בה 3 פעמים ב 3 מועדים שונים. בימינו, אם תחליטו לחזור לרומא (וסביר שתחליטו) כנראה שתחזרו לשם עם מטבע במזרקה או בלעדיו... המזרקה המפורסמת הופיעה גם בסרטים, כשהסצינה המפורסמת ביותר צולמה בסדט ״לה דולצ׳ה ויטה״  של פליני, עם מרצ׳לו מסטרוייאני הנהדר ואניטה אקברג, אין היום דברים כאלה:

(מתוך google)

מהמזרקה המרשימה, ממשיכים לצעוד ברגל בין הסימטאות כשפנינו מועדות אל הפנתיאון. עוצרים ליד מבנה שחשבנו בטעות שהוא הפנתיאון. בעוד אנו מתחבטים אם זה הפנתיאון כן או לא, ניגש אלינו ברנש אפריקאי וטוען שהיום נולדו לו תאומים ולכן יחלק לנו מצמידיו בחינם, ומתחיל בחן ובהומור להלביש עלינו את צמידיו. כמובן שאין לו שום כוונה למכור לנו בחינם. אני נדרכת ליד טיפוסים כאלה. כשהבין שאין לנו כוונה לרכוש את צמידיו, לקח אותם מאיתנו כשחיוכו התנדף בין רגע מפניו. זה היה לא נעים ומבלבל. בכלל, בעקבות המידע על כייסים וגנבים, הטיול ברומא מלווה בדריכות סביב הארנק ונקיטת כל מיני צעדי מנע לגניבות. זה הדבר הקטן שקצת מעיב על הטיול ברומא.

לפחות הבנו שאנו לא נמצאים ליד הפנתיאון, והמשכנו לצעוד לכיוון הדבר האמיתי:

הפנתיאון הוא מבנה כל כך מרהיב, שקשה לתאר אותו במילים.

הפנתיאון נבנה בימי רומא העתיקה, כנראה כמקדש. נהרס ונבנה שוב ועבר גלגולים שונים. כיום משמש ככנסיה. אחד הפרטים המרשימים ביותר בפנתיאון הוא הכיפה הגדולה, הנחשבת לכיפת הבטון הגדולה ביותר שאינה נתמכת בפלדה. במרכזה של הכיפה יש חור עגול דרכו חודר אור השמש למבנה. ברצפת הפנתיאון ישנם חורים כמעט בלתי נראים שנועדו לקלוט מי גשם ולמנוע הצפה. מבנה מדהים ביופיו, במיוחד כשחושבים על כך שהמבנה הנוכחי מחזיק מעמד כמעט 2000 שנה...

מבושמים מיופיו של הפנתיאון, המשכנו לטייל בסימטאות היפות של העיר העתיקה של רומא, לכיוון פיאצה נבונה. פיאצה נבונה היא כיכר מקסימה. הכי חו״לית. היא כיכר רחבה וגדולה. מסביבה בתי קפנ ומסעדות. היא עמוסה בתיירים. במרכזה של הכיכר פסל מרשים מאד של ברניני, הנקראה פסל 4 הנהרות, ומסמל 4 נהרות גדולים ומרכזיים ב 4 יבשות. כוונתו של הפסל המרשים להגיד שרומא היא מרכז כל הנהרות. בכיכר עצמה אמנים וציירים רבים, חלקם מוכרים ציורים לא רעים בכלל. כמו כן יש בה כל מיני אטרקציות כגון הודי שכאילו יושב באויר.

פסל 4 הנהרות בפיאצה נבונה:

ממשיכים להסתובב בסימטאות. חנויות יפיפיות ממלאות את הרחובות. המון חנויות בגדים מיוחדות של מעצבי אופנה, דברים שלא נראה במקומות אחרים. נעליים יפיפיות מעוצבות, דברים מקסימים לבית, מעדניות עם סוגי פסטה שונים במגוון צורות וצבעים, כל כך כיף! באחת הסימטאות גילינו את חנות הכובעים המיוחדת הבאה, ויכולנו לדמיין את עצמנו חובשים את הכובעים המעוצבים והיוקרתיים , נגיד ל... מתי נחבוש את הכובעים? לא לחתונה מיוזעת באוגוסט... אנחנו לא הולכים ביום ראשון לכנסיה... להצגה בהיכל התרבות בנס ציונה?! לא חשוב, נמצא כבר אירוע לחבוש לכבודו את הכובעים המרשימים:

אנו צועדים בדרכנו לקמפו די פיורי. בשעות היום משמש קמפו די פיורי כשוק צבעוני ותוסס. בשעות הערב משמשת הכיכר כמקום בילוי. אנחנו הגענו בשעות אחה״צ המאוחרות והשוק כבר קיפל דוכניו, והכיכר התכוננה לבילויי הערב. לפי האינטרנט, בעבר היה במקום שדה פרחים, ועל שמו נקראת הכיכר (פיורי זה פרחים). במרכז הכיכר עומד פסל של אדם בשם ג׳רדו ברונו. ברונו זה היה מדען, שתגליותיו הרגיזו את הכנסיה (למשל הוא עמד על כך שכדור הארץ סובב סביב השמש ולא להיפך). הכנסיה דרשה ממנו להתכחש למחקריו ותגליותיו אלה והוא סירב. על עקשותו הוא שילם בחייו ונידון לשריפה בכיכר קמפו די פיורי, ששימשה כמוקד להוצאות להורג. שנים רבות אחר כך הוא זכה להכרה ופסלו מפאר את הכיכר עד היום:

הכיכר היפיפיה, המתכוננת לשעות ערב, נמלאה בצלילים קסומים. הצלילים באו מנגינתו של נגן שהציב את עצמו במרכז הכיכר. מקריאת קורות חייו שהוצבו על לוח לצידו עולה כי יש לו רזומה מרשים ביותר עם נגינה בתזמורות גדולות ומפורסמות באיטליה.

לאחר שנהנינו מהצלילים הקסומים המשכנו בדרכנו לכיוון כיכר ונציה המרשימה והיפה:

הגענו אל הכיכר המרשימה בשעת ערב, כך שלא ניתן היה להיכנס ולהתקרב. המבנה הפומפוזי הוא בעצם ארמון, שהיום שוכן בתוכו מוזיאון. בעבר, שימש המבנה המפואר כביתו של מוסוליני. הכיכר עצמה, נחשבת לכיכר המרכזית ברומא, והיא מאד סואנת. למרות הכמות המרובה של כלי הרכב העוברים בה, אין בה רמזורים, מה שהופך את חציית הכביש בה למן משימת התאבדות. עם זאת, למרות התנועה הסואנת והולכי הרגל הקופצים לכביש, זה כנראה איכשהו עובד ועובר ללא נזקים משמעותיים...

האמת היא, שכשהגענו לכיכר כבר היינו ממש עייפים, אך לא היה מאוחר מספיק לחזור למלון. לכן החלטנו ללכת אל הרובע היהודי הנמצא במרחק של כמה דקות הליכה. הדרך אל הרובע עוברת בכמה סימטאות יפיפיות מלאות ברים ומסעדות. לרובע רחוב ראשי שגם הוא מלא מסעדות, ורובן ככולן כשרות, והתפריט בהן תמיד מופיע גם בעברית, איזה כיף!

בפינת הרובע ישנה אנדרטה קטנה זכר ליהודי רומא שנספו בשואה. בנקודה הזו ממש ריכזו את היהודים ומכאן לקחו אותם למחנות ההשמדה.

עצוב ומפחיד לחשוב על יהודי רומא, שחיו חיים כל כך נוחים, שלווים ועירוניים, עד שידם הארוכה והאכזרית של הנאצים הגיעה גם אליהם. ממה ששמענו אנו למדים שהאיטלקים די מתביישים בכך שהם נטשו את היהודים בעת מצוקתם ולא עזרו להם. אני מקווה שזה נכון...

ברובע מסעדות עם תפריט יהודי, ואף ישראלי. ניתן למצוא במסעדות חומוס ופלאפל. עבור הגבר והנערה זו היתה תגלית משמחת לאחר שבוע של פסטות ופיצות. נהנינו לקרוא את התפריט בעברית ולשוחח עם המלצר היהודי חובש הכיפה בעברית. המחירים, עם זאת, היו יהודיים או ישראליים בהתאם, די יקרים...

בקבוק מים במסעדה ברובע היהודי:

זהו, הערב ירד, רגלינו כבר דאבו מהסיבוב ברחובות רומא. שמנו פעמינו אל המלון שלנו הממוקם היטב במרכז העיר, והלכנו לישון שמחים וטובי לב

המסלול שלנו בגוגל מפס:

אני רק שאלה...

מתכננים טיול לצפון מזרח ארה"ב?

יש לכם שאלה? אשמח לענות! (כמיטב יכולתי )