33
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

תורת חסד על לשונה

"תורת ה' תמימה משיבת נפש עדות ה' נאמנה מחכימת פתי, פקודי ה' ישרים משמחי-לב מצות ה' ברה מאירת עיניים" (תהלים י"ט, ח'-ט')

 קַוֵּה, אֶל-יְהוָה: חֲזַק, וְיַאֲמֵץ לִבֶּךָ; וְקַוֵּה, אֶל-יְהוָה [תהלים כז, יד].

תוצאת תמונה עבור תמונות של שויתי ה לנגדי תמיד

"כל השונה הלכות בכל יום מובטח לו שהוא בן העולם הבא"

"תורת חסד על לשונה" - הוא אתר "לימוד-יומי" של הלכות, מוסר ואמונה. בכל יום נפתח את הלימוד בתפילת "נשמת כל חי", נמשיך ללמוד: הלכות שמירת לשון, הלכות בחיי היום יום ושבת, הלכות והנהגות לקראת החגים והמועדים  הקרבים. נלמד את ספר "מסילת ישרים" ונעשיר את עולמינו בשיעורי-חיזוק ופנימיות התורה ובעה"י נסיים עם "מזמור לתודה". 

מטרת-האתר - לזכות את עם ישראל לסיים 3 פעמים בשנה ללמוד את כל ההלכות שחייבים בהם, לקבל הכנה מלאה לכל מועדי ישראל, להכיר את צדיקינו וכן לעבוד על מידותינו באמצעות ספרי מוסר ואמונה!

הפיצו את האתר - וזכו גם אחרים בקדושה רוחנית משמחת ומקרבת אל הקב"ה ובשכר אין סופי לעולם הבא. 

בשם השם נעשה ונצליח והשם עלינו ברחמיו ירוויח - השם שפתי תפתח ופי יגיד תהילתך:

סדר הנהגת ראש השנה

 

סדר הנהגת ראש השנה

 

תוצאת תמונה עבור תמונות לשנה טובה

 

 

א. בראש השנה נהגו לאכול דברים לסימן טוב: רוביא – לוביא, כרתי – לוף, סילקא – עלי תרד, תמרי, קרא – דלעת. ומקורו מהגמרא [הוריות יב' ע"א], והוסיפו עליהם רימון, תפוח בדבש, ראש כבש, ריאה, ביצה ודג. וכל אחד יעשה כמנהג משפחתו [ילק"י ח"ה כט].

ב. נוהגים שלא לאכול דברים חמוצים בראש השנה, ולכך באכילת הכרתי והתרד, צריך לבשלם כדי שימתקו או שרק יאמרו היהי רצון ולא יאכלום. ואם לא מצא ראש כבש – חלק [הכשר- חלק הבית יוסף], יקח ראש של שאר דברים, ויאמר שנהיה לראש ולא לזנב. ואם יש לו בשר כבש, יכול להוסיף ולומר "וזה זכר לאילו של יצחק אבינו עליו השלום" [שם לא]. וכן נוהגים שלא לאכול דברים חריפים אלא אם כן ידוע שנהגו אחרת.

ג. יש נוהגים לאכול ה"סימנים" אחר הקידוש קודם נטילת ידים, וכאן יש בעיה של ברכה שאינה צריכה על התבשילים. ואפשר לפתור זאת על ידי ברכת בורא פרי האדמה על פרי. בעיה נוספת שיש, שאם אוכלים כזית, ישנה מחלוקת אם מתחיבים בברכה אחרונה, ולכן צריך ליזהר מלאכול יחד מכל הדברים, כזית. ולכך עדיף יותר לאכול הסימנים אחר ברכת המוציא או אחרי ברכת המזון [שם ל].

ד. כאשר אוכלים בתוך הסעודה, אין לברך על התבשילים שהם נפטרים בברכת המוציא. ויקח תמר תחילה ויברך בורא פרי העץ, ויכון על שאר הפירות ויאכלו. ואחר כך יאמר יהי רצון ויאכלו שוב, כדי שיסמוך הברכה לאכילה, ולא יפסיק בברכה בין היהי רצון לאכילה [שם].

ה. ראוי לברך על תמר תחילה, כי הוא הקודם בשבעת המינים, ואם זה פרי חדש יברך עליו גם שהחינו. ולכן בקידוש שגם כן מברך שהחינו, אם התמרים או פירות אחרים שצריך לברך עליהם שהחינו מונחים על השולחן, צריך לכסותם או יביאם אחר כך כדי שיוכל לברך שהחינו [שם].

ו. ונהגו לאכול מאכלים שמנים ומתוקים. ולגבי אכילת דגים בראש השנה, יש שנהגו לאכלם משום סימן ליפרות ולרבות כדגים. ויש שנהגו שלא לאכלם, כי דג מלשון דאגה [שם לא']. וכן יש מקפידים מלאכול ענבים שחורים, אבל לבנים אוכלים [שם לב]. ויש מקפידים מלאכול אגוזים, כי אגוז בגימטריה חטא. וגם שמרבים כיחו (ליחה) וניעו ומפריעים להתפלל [ת"ה י"ג סט].

ז. בירושלמי נאמר, האי מאן דדמיך בריש שתא, דמיך מזליה [מי זה שישן בראש (תחילת) השנה מזלו ישן]. ולכן מקפידים שלא לישון בראש השנה ובפרט מהזריחה ועד חצות, ואם קשה עליו יישן אחר הצהרים, וצריך להיזהר שלא לישון אחר הזריחה. ויושב בטל כישן דמי (דומה). ועיקר הענין שיעורר את עצמו להרבות זכויות בראש השנה, ולכן נוהגים לגמור בראש השנה פעמיים את התהלים, ולנצל כל רגע ללימוד תורה, הן אחר התפילה, והן בתוך התפילה, בזמן מכירת המצוות וכדומה [ילק"י ח"ה לג].

ח. הרב "בן איש חי" מציין שצריך להיזהר מאוד שלא לכעוס, כי זה סימן לכל השנה [שם לא'].

ט. בהדלקת נרות צריך לברך "להדליק נר של יום טוב", ואין לאישה לברך שהחינו בהדלקת נרות, ותצא ידי חובה בברכת שהחינו שבקידוש, עם כל בני הבית [שם סא]. ומכל מקום הנוהגות לברך שהחינו, יזהרו לברך אחר ההדלקה. וכן יזהרו שלא לענות אמן בברכת שהחינו שבקידוש, ואם ענו לא יטעמו מן היין [ח"ע י"נ סב במקורות].

י. בקידוש של שני הימים אומרים שהחינו, אך מחמת שיש מחלוקת לגבי יום טוב שני, כדאי שישים פרי חדש או בגד חדש, ויכון עליו בברכת שהחינו בלילה השני, אך אין זה מעכב [ילק"י ח"ה ס].

יא. כאשר הקידוש חל במוצאי שבת, כוללים בתוכו גם את ברכות ההבדלה ובורא מאורי האש, וסדר הברכות הוא יקנה"ז – יין, קידוש, נר, הבדלה, זמן. [תעג ג].

יב. בברכת המזון אומר יעלה ויבוא. ואם שכח, אם חתם בונה ירושלים ועדין לא התחיל הטוב והמטיב, מברך שם בשם ומלכות "אשר נתן ימים טובים לישראל את יום הזכרון הזה". ואם התחיל בברכה רביעית לעד, שוב אינו חוזר [ילק"י ח"ה נט].

יג. אסור להתענות בראש השנה, ואפילו תענית שעות. ולכך מקום שגומרים התפילה אחר חצות היום, צריך להקפיד שלפני התפילה ישתה תה או קפה, שלא יעבור עליו חצי היום בתענית [ח"ע י"נ קפ].

יד. יש נוהגים לטבול הפת בדבש או בסוכר בראש השנה, וכתב הרב כפה"ח שמכל מקום יטבלו גם במלח [תקפג ס"ק יג].

 

 

תוצאת תמונה עבור תמונות של סדר ראש השנה

 

 

 

זכו את עצמכם וקרובכם בברכת הלימוד, הכנסו לתגובות וכיתבו  [בדרך המופיעה למטה]:

הלימוד לזכות:

זיווג _______________ בת/בן _________________

פרנסה______________בת/בן__________________

בריאות______________בת/בן__________________

זרע-קודש____________בת/בן__________________

ולהבדיל:

לעילוי נשמת ______________ בת/בן_____________

 {ניתן לרשום ברכות רק בתגובות}      

    יקובל ברצון,אמן!

 

 

 

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל azulayt אלא אם צויין אחרת