33
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

תורת חסד על לשונה

"תורת ה' תמימה משיבת נפש עדות ה' נאמנה מחכימת פתי, פקודי ה' ישרים משמחי-לב מצות ה' ברה מאירת עיניים" (תהלים י"ט, ח'-ט')

 קַוֵּה, אֶל-יְהוָה: חֲזַק, וְיַאֲמֵץ לִבֶּךָ; וְקַוֵּה, אֶל-יְהוָה [תהלים כז, יד].

תוצאת תמונה עבור תמונות של שויתי ה לנגדי תמיד

"כל השונה הלכות בכל יום מובטח לו שהוא בן העולם הבא"

"תורת חסד על לשונה" - הוא אתר "לימוד-יומי" של הלכות, מוסר ואמונה. בכל יום נפתח את הלימוד בתפילת "נשמת כל חי", נמשיך ללמוד: הלכות שמירת לשון, הלכות בחיי היום יום ושבת, הלכות והנהגות לקראת החגים והמועדים  הקרבים. נלמד את ספר "מסילת ישרים" ונעשיר את עולמינו בשיעורי-חיזוק ופנימיות התורה ובעה"י נסיים עם "מזמור לתודה". 

מטרת-האתר - לזכות את עם ישראל לסיים 3 פעמים בשנה ללמוד את כל ההלכות שחייבים בהם, לקבל הכנה מלאה לכל מועדי ישראל, להכיר את צדיקינו וכן לעבוד על מידותינו באמצעות ספרי מוסר ואמונה!

הפיצו את האתר - וזכו גם אחרים בקדושה רוחנית משמחת ומקרבת אל הקב"ה ובשכר אין סופי לעולם הבא. 

בשם השם נעשה ונצליח והשם עלינו ברחמיו ירוויח - השם שפתי תפתח ופי יגיד תהילתך:

לימוד יומי [שעור 24] – הלכות שמירת לשון

 

הלכות שמירת לשון

 

 

×?×?צא×? ×?מ×?× ×? ×¢×?×?ר ×?מ×?× ×?×? של שמ×?ר×? לש×?ן

 

 

הלכה ראשונה

לשון-הרע אודות רכושו וסחורתו של הזולת.

כשם שאסור להוציא דיבה על הזולת כן אסור לדבר בגנות חפציו. האומר, למשל, כי סחורתו של חברו היא מאיכות גרועה, עובר על איסור לשון-הרע. תופעה זו נפוצה מאוד בין סוחרים וחנונים מתחרים, שאחד מגנה את סחורתו של חברו או מפחית בערכה. עם זאת, רשאי אדם לומר דברים אלו כאשר מטרתו היחידה היא למנוע רמאות והפסד, וזאת לפי התנאים המוזכרים בהילכות רכילות פרק ט' [בעה"י נלמד בהמשך].

 

הלכה שניה

שני אנשים או יותר המספרים אותם דברי לשון-הרע.

כשם שהיחיד אינו רשאי לדבר לשון-הרע על הזולת, כך אסור לשניים יחד לדבר בגנות הזולת. ולא עוד, אלא גדול עוונם יותר, משום שהשומעים מקבלים ביתר אמון דברים הנאמרים מפי אנשים רבים וכתוצאה מכך מושפל האיש, שמדברים בגנותו, הרבה יותר. בדין זה אין כל הבדל אם השנים ספרו יחדיו את הלשון-הרע או שעשו זאת בזה אחר זה. בכל מקרה אשם גם השני בעוון לשון-הרע, אף אם לא הוסיף דבר על דברי הראשון ולמרות שהשומעים יודעים את הדברים כבר מפי הראשון. יתר על כן, אף שאמרנו כי לשון-הרע מפי שנים פוגעת יותר ולכן היא גם חמורה יותר, יש לציין כי גם אם דברי השני אינם גורמים כלל נזק נוסף, גם אז נחשבים דבריו לשון-הרע. התורה אסרה לדבר בגנות הזולת אפילו אם דברי הגנאי אינם גורמים נזק.

עוד יש להוסיף, כי מה שאסור לשניים לספר לאחרים, אין הם רשאים לשוחח על כך בינם לבין עצמם על אף ששניהם יודעים את הדברים ואין האחד מוסיף לשני כל פרט חדש. ברוב המקרים יש להניח שבכל זאת יתווספו דברי גנאי.

 

הלכה שלישית

שמיעת לשון-הרע.

התורה אוסרת לשמוע לשון-הרע. המקשיב לדברי גנאי שמספרים על הזולת, אף אם בליבו אינו מאמין לדברים, עובר על איסור שמיעת לשון הרע.

ראוי לכל אדם להיזהר תמיד משמיעת סיפור המתחיל במשפט כמו "שמע, יש לי משהו מצחיק לספר לך על פלוני". ספור כזה יכיל בדרך כלל, לשון-הרע.

 

הלכה רביעית

קבלת לשון-הרע.

המקבל לשון-הרע – כלומר, המאמין בליבו לדברי גנאי שסיפרו לו על הזולת – עובר על איסור תורה.

מי שמסיבות שונות שמע לשון-הרע או נאלץ לשמוע נגד רצונו, אסור לו לקבל את הסיפור ולהאמין בו. כמו כן אין הוא רשאי לשנות דעתו לרעה, ולו אף במשהו, על האיש שעליו שמע דברי גנאי. אם יקבל את דברי הגנאי ויאמין בהם, יעבור על איסור קבלת לשון-הרע. גם אם לא יאמר בפרוש שהוא מסכים ומאמין לדבריו.

השומע לשון-הרע ואומר למספר כי הוא מסכים עם דבריו, עובר לא רק על איסור קבלת לשון-הרע, אלא גם איסור דיבור לשון-הרע – בהסכמתו לדברי הגנאי נחשב לו הדבר כאלו הוא עצמו דיבר לשון-הרע. דין זה אמור אף אם המספר והשומע נמצאים לבדם והשומע מגלה את הסכמתו אך בפני המספר, גם אז עובר השומע על שני האיסורים הללו.

 

הנזהר בלשונו – כמה שכרו עצום!

 

לסיום תפילה לשמירת לשון:

רבונו של עולם,יהי רצון מלפניך, אל רחום וחנון, שתזכינו היום ובכל יום לשמור פינו ולשונינו מלשון-הרע ורכילות ומקבלתם. ונזהר מלדבר אפילו על איש יחידי, וכל שכן מלדבר על כלל ישראל או על חלק מהם. וכל שכן מלהתרעם על מדותיו של הקדוש ברוך הוא. וניזהר מלדבר דברי שקר, חנופה, ליצנות, מחלוקת, כעס, גאווה, אונאת-דברים, הלבנת-פנים, וכל דברים אסורים. וזכינו שלא לדבר כי-אם דבר הצריך לעינייני גופינו או נפשינו. ושיהיו כל מעשינו לשם שמיםאמן!

 

 

 

 

 

זכו את עצמכם וקרובכם בברכת הלימוד, הכנסו לתגובות וכיתבו  [בדרך המופיעה למטה]:

הלימוד לזכות:

זיווג _______________ בת/בן _________________

פרנסה______________בת/בן__________________

בריאות______________בת/בן__________________

זרע-קודש____________בת/בן__________________

ולהבדיל:

לעילוי נשמת ______________ בת/בן_____________

 {ניתן לרשום ברכות רק בתגובות

      יקובל ברצון,אמן!

 

 

 

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל azulayt אלא אם צויין אחרת