33
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

תורת חסד על לשונה

"תורת ה' תמימה משיבת נפש עדות ה' נאמנה מחכימת פתי, פקודי ה' ישרים משמחי-לב מצות ה' ברה מאירת עיניים" (תהלים י"ט, ח'-ט')

 קַוֵּה, אֶל-יְהוָה: חֲזַק, וְיַאֲמֵץ לִבֶּךָ; וְקַוֵּה, אֶל-יְהוָה [תהלים כז, יד].

תוצאת תמונה עבור תמונות של שויתי ה לנגדי תמיד

"כל השונה הלכות בכל יום מובטח לו שהוא בן העולם הבא"

"תורת חסד על לשונה" - הוא אתר "לימוד-יומי" של הלכות, מוסר ואמונה. בכל יום נפתח את הלימוד בתפילת "נשמת כל חי", נמשיך ללמוד: הלכות שמירת לשון, הלכות בחיי היום יום ושבת, הלכות והנהגות לקראת החגים והמועדים  הקרבים. נלמד את ספר "מסילת ישרים" ונעשיר את עולמינו בשיעורי-חיזוק ופנימיות התורה ובעה"י נסיים עם "מזמור לתודה". 

מטרת-האתר - לזכות את עם ישראל לסיים 3 פעמים בשנה ללמוד את כל ההלכות שחייבים בהם, לקבל הכנה מלאה לכל מועדי ישראל, להכיר את צדיקינו וכן לעבוד על מידותינו באמצעות ספרי מוסר ואמונה!

הפיצו את האתר - וזכו גם אחרים בקדושה רוחנית משמחת ומקרבת אל הקב"ה ובשכר אין סופי לעולם הבא. 

בשם השם נעשה ונצליח והשם עלינו ברחמיו ירוויח - השם שפתי תפתח ופי יגיד תהילתך:

לימוד יומי [שעור 21] – הלכות שמירת לשון

 

הלכות שמירת לשון

 

 

תוצאת תמונה עבור תמונות של שמירת לשון

 

 

הלכה ראשונה

תשובה על לשון-הרע שעשויה לגרום נזק בעתיד.

יש ואדם מדבר לשון-הרע על הזולת ודבריו אינם גורמים נזק [האיש עליו דובר אינו יודע על כך ולא הגיע לו צער או נזק מהדברים], אבל יתכן כי בעתיד יגרם לו צער או נזק כלשהו מדברי הגנאי – גם על לשון-הרע כזה חובה לעשות תשובה. אולם ה"חפץ חיים" מסתפק אם הוא חייב גם לבקש מחילה מחברו כבר עתה, עוד בטרם גרמו דבריו נזק או צער. לכן מציע ה"חפץ חיים", שאם ברצונו לתקן את אשר עיות, ינסה להסביר לשומעים כי הדברים שסיפר להם על חברו היו מוטעים, ויתרץ את טעותו בכל מיני אמתלאות עד שיוציא מליבם את דברי הגנאי הקודמים. אם יעשה כך, הוא ימנע צער או נזק העלולים להיגרם בעתיד מחמת דבריו הראשונים, וגם יתקן את חטאו אשר חטא.

 

הלכה שניה

מניעת המחלה היא הרפואה הטובה ביותר.

העובדה כי כדי לכפר על חטאו חייב המדבר לשון-הרע לגשת אל האיש שבגנותו דיבר ולבקש ממנו מחילה, דיה להביא לכך שאנשים יזהרו וירסנו עצמם מלדבר לשון-הרע. בדרך כלל אדם מתביש לגלות לחברו כי דיבר בגנותו, והוא זקוק למאמץ נפשי רב כדי לעשות זאת, בפרט כאשר במקרים רבים לולא הודאתו, אין חברו יודע כלל כי הוא דיבר בגנותו ופגע בכבודו.

אולם ישנו גורם מכריע יותר שבגללו חשוב מאוד להזהר מדבור לשון-הרע. במקרים רבים כמעט בלתי אפשרי לעשות תשובה על חטא זה. מי שמורגל בלשון-הרע אינו מסוגל לזכור את כל אותם האנשים שדיבר בגנותם ופגע בהם, ואין הוא יכול לבקש מהם מחילה. נוסף לכך, הוא עשוי לעתים קרובות לדבר אודות פגמי משפחה, דבר שאין לו מחילה, משום שהשפעת הדברים יכולה להזיק לדורי דורות ובלתי אפשרי לבקש מחילה על כך. על כן, הימנע מלדבר לשון-הרע, פן תגרום מעוות אשר לא יוכל לתקון.

 

הלכה שלישית

המספר על חברו שאינו נוהג כיאות במצוות שבין אדם לחברו.

כשם שהמדבר בגנות הזולת ואומר עליו כי אינו מקיים מצוות שבין אדם למקום, עובר על איסור לשון-הרע – כך גם המספר על חברו כי אינו מקיים מצוות שבין אדם לחברו או שאינו נוהג כשורה בענינים שבין אדם לחברו, עובר על איסור לשון-הרע. לדוגמא, הרואה את חברו מסרב לתת הלואה או להעניק עזרה כלשהי למי שביקש ממנו, אסור לו לספר את הדבר לאחרים ולגנותו בפניהם. מאחר וסיפור הדברים אינו עשוי להביא כל תועלת, אין הם אלא דברי גנאי ונחשבים לשון-הרע.

חשוב לציין, כי לא רק במקרה שהוא מסופק ביכולתו של חברו להגיש את העזרה המבוקשת, אלא אפילו כאשר הוא משוכנע שהאיש יכול לתת את ההלואה וסרב סתם כך מתוך רוע לב, גם אז אין הוא רשאי לגנותו בפני אחרים על סרובו. יתר על כך, גם אם המניע לדבריו הוא "קנאת האמת" [גנוי המעשה הרע] ואין לו כל כונה לבזות את האיש עצמו, נחשבים הדברים לשון-הרע.

 

הלכה רביעית

כאשר חברך מסרב לבוא לעזרתך.

בסעיף הקודם נאמר שהמגנה את חברו ומספר עליו כי סרב לעזור לזולתו עובר על איסור לשון-הרע. על כך יש להוסיף, שהמגנה את חברו ומספר עליו כי הוא סרב לעזור לו עצמו, חמור עוונו עוד יותר. אף אם יספר על כך בדרך אגב ולא מתוך כונה לנקום בו על סרובו, הוא יעבור מלבד על איסור לשון-הרע גם על הלאו "לא תטור", האוסר עלינו לנטור שנאה בלב למי שהרע עמנו. בספרו לאחרים שחברו סרב להטיב עמו ולעזור לו, הוא מגלה כי הוא זוכר לו את רעתו, בעוד שהתורה מצוה במקרה כזה לשכוח את הדבר ולמחותו מלבו.

ראוי עוד להדגיש, כי אם יספר על כך לאחרים מתוך כונה לנקום בו על שסרב לבוא לעזרתו, יעבור בנוסף על אלה גם על הלאו "לא תקום".

 

הנזהר בלשונו – כמה שכרו עצום!

 

לסיום תפילה לשמירת לשון:

רבונו של עולם,יהי רצון מלפניך, אל רחום וחנון, שתזכינו היום ובכל יום לשמור פינו ולשונינו מלשון-הרע ורכילות ומקבלתם. ונזהר מלדבר אפילו על איש יחידי, וכל שכן מלדבר על כלל ישראל או על חלק מהם. וכל שכן מלהתרעם על מדותיו של הקדוש ברוך הוא. וניזהר מלדבר דברי שקר, חנופה, ליצנות, מחלוקת, כעס, גאווה, אונאת-דברים, הלבנת-פנים, וכל דברים אסורים. וזכינו שלא לדבר כי-אם דבר הצריך לעינייני גופינו או נפשינו. ושיהיו כל מעשינו לשם שמיםאמן!

 

 

 

 

 

 

זכו את עצמכם וקרובכם בברכת הלימוד, הכנסו לתגובות וכיתבו  [בדרך המופיעה למטה]:

הלימוד לזכות:

זיווג _______________ בת/בן _________________

פרנסה______________בת/בן__________________

בריאות______________בת/בן__________________

זרע-קודש____________בת/בן__________________

ולהבדיל:

לעילוי נשמת ______________ בת/בן_____________

 {ניתן לרשום ברכות רק בתגובות

      יקובל ברצון,אמן!

 

 

 

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל azulayt אלא אם צויין אחרת