33
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

תורת חסד על לשונה

"תורת ה' תמימה משיבת נפש עדות ה' נאמנה מחכימת פתי, פקודי ה' ישרים משמחי-לב מצות ה' ברה מאירת עיניים" (תהלים י"ט, ח'-ט')

 קַוֵּה, אֶל-יְהוָה: חֲזַק, וְיַאֲמֵץ לִבֶּךָ; וְקַוֵּה, אֶל-יְהוָה [תהלים כז, יד].

תוצאת תמונה עבור תמונות של שויתי ה לנגדי תמיד

"כל השונה הלכות בכל יום מובטח לו שהוא בן העולם הבא"

"תורת חסד על לשונה" - הוא אתר "לימוד-יומי" של הלכות, מוסר ואמונה. בכל יום נפתח את הלימוד בתפילת "נשמת כל חי", נמשיך ללמוד: הלכות שמירת לשון, הלכות בחיי היום יום ושבת, הלכות והנהגות לקראת החגים והמועדים  הקרבים. נלמד את ספר "מסילת ישרים" ונעשיר את עולמינו בשיעורי-חיזוק ופנימיות התורה ובעה"י נסיים עם "מזמור לתודה". 

מטרת-האתר - לזכות את עם ישראל לסיים 3 פעמים בשנה ללמוד את כל ההלכות שחייבים בהם, לקבל הכנה מלאה לכל מועדי ישראל, להכיר את צדיקינו וכן לעבוד על מידותינו באמצעות ספרי מוסר ואמונה!

הפיצו את האתר - וזכו גם אחרים בקדושה רוחנית משמחת ומקרבת אל הקב"ה ובשכר אין סופי לעולם הבא. 

בשם השם נעשה ונצליח והשם עלינו ברחמיו ירוויח - השם שפתי תפתח ופי יגיד תהילתך:

לימוד יומי [שעור 19] – הלכות שמירת לשון - ברור פרטים

 

הלכות שמירת לשון

 

 

תוצאת תמונה עבור תמונות שמירת הלשון

 

 

הלכה ראשונה

המספר על חסרונות הזולת כדי שאחרים לא ידבקו במידותיו.

הרואה מידות רעות ומגונות אצל חברו [כגון: גאוה, כעס או בטול תורה] וחושש שמא ילדיו או תלמידיו ילמדו ממנו וינהגו כמוהו, נכון הוא שיזהיר אותם להתרחק מחברתו של זה בגלל מדותיו הרעות. האיסור לדבר בגנותו של הזולת נאמר רק אם כונתו לבזותו או לשמוח בקלונו, מה שאין כן, אם כונתו היא למנוע אחרים מללמוד ממעשיו הרעים, מותר לו לספר את גנותו, ואפילו מצוה יש בדבר.

עם זאת יש לזכור, כי במקרה מעין זה חייב להסביר לילדיו או תלמידיו את הסיבה מדוע הוא מדבר בגנותו של איש זה – הן כדי שלא ילמדו מכך התר לדבר לשון-הרע והן כדי למנוע מהם אי הבנה, שתמיד הוא מחנכם לא לדבר לשון-הרע ועתה הוא עצמו מדבר בגנות הזולת.

לא רק לגבי היחיד הדין כך, אלא גם לגבי קבוצה, חברה או שכונה שמנהגיהם רעים, החושש שמישהו ילמד מהם וילך בדרכם הקלוקלת, מותר לו להצביע בפניו על מעשיהם הרעים כדי להרחיקו מלהתחבר עמהם.

יש להוסיף, שאם המספר יודע על מדותיו הרעות של האיש ממקור ראשון [כלומר, הוא עצמו ראהו ברעתו], מותר לו לספר את הדבר כעובדה ברורה ואמיתית. אולם אם הוא יודע על כך רק מן השמועה, עליו להעביר את האזהרה מפניו באופן כזה: "שמעתי מאחרים....".

על אף האמור שחובה לספר על מדותיו או מעשיו הרעים של אדם כדי למנוע אחרים מללמוד ממנו – אין השומעים רשאים לקבל את הדברים כאמת מוחלטת, אלא כחשש בלבד, כדי שיוכלו להשמר מהשפעה מזיקה. ראוי גם שהמספר עצמו יציין בפני השומעים, שאין להם לקבל את דבריו כאמת מוחלטת, אלא כסיבה לחשוש ולהשמר.

 

הלכה שניה

החוקר ודורש אודות מעמד לשותפות.

מי שחושב להכנס לשותפות מסחרית עם אדם אחר, רשאי לשאול עליו ולהתעניין אודות אופיו, התנהגותו ושאר פרטים הנחוצים לו. כך הדין גם במי שמחפש שדוך מתאים עבורו או עבור בנו, הם רשאים לעשות זאת אפילו אם לא שמעו עד עתה דבר רע על האיש שהם שואלים אודותיו. אף שיתכן כי התענינות זו עשויה לגרום שהנשאל יספר דברי גנאי על אותו אדם, הדבר מותר, מפני שכונת השואל היא לתועלת בלבד – למנוע מעצמו נזק או מריבה בעתיד.

 

הלכה שלישית

המברר פרטים אודות הזולת חייב לציין כי הדבר נחוץ לו.

החוקר ודורש אחר פרטים אישיים על הזולת – במקרים שמותר לו לעשות זאת – חייב להסביר לנשאל שהוא מעונין בדבר לשם תכלית מועילה, כדי שזה יחשוב שהוא שואל לשם שמיעת לשון-הרע. אם לא ינהג כך יחטא בעוון לשון-הרע, אם בין הדברים יסופרו דברי גנאי. כמו כן יעבור גם על "לפני עור לא תתן מכשול" משום שהכשיל את הנשאל וגרם לו לדבר לשון-הרע. במעשה זה הוא דומה לאדם הגורם לחברו לאכול מאכל אסור למען טובתו ותועלתו שלו עצמו.

נוהג זה מאוד נפוץ – אנשים המבררים פרטים על אדם מסויים אינם רוצים שהנשאל ידע לשם מה דרוש להם המידע או אפילו על מי באמת הם מתענינים. לשם כך הם שואלים שאלות רבות ולא נחוצות אודות אנשים רבים, כדי להסוות את מטרתם האמיתית. דבר זה אסור בהחלט.

 

הלכה רביעית

על הנשאל להשיב דברי אמת.

במקום שמותר כאמור לשאול אודות הזולת, חייב הנשאל לספר את האמת, אפילו אם דבריו יכילו גם דברי גנאי. ענין זה עוד יבואר ביתר פרוט בדיני רכילות פרק ט'.

עוד יש לדעת, כי גם במקרים שמותר לשמוע דברי גנאי משום שהם נחוצים לתכלית מועילה ומעשית, אסור לשומע לקבל את הנאמר כאמת מוחלטת. הוא רשאי רק לראות את הדברים כסיבה לחשוש להם כדי להמנע אחר כך מנזק או הפסד אפשרי.

 

הנזהר בלשונו – כמה שכרו עצום!

 

לסיום תפילה לשמירת לשון:

רבונו של עולם,יהי רצון מלפניך, אל רחום וחנון, שתזכינו היום ובכל יום לשמור פינו ולשונינו מלשון-הרע ורכילות ומקבלתם. ונזהר מלדבר אפילו על איש יחידי, וכל שכן מלדבר על כלל ישראל או על חלק מהם. וכל שכן מלהתרעם על מדותיו של הקדוש ברוך הוא. וניזהר מלדבר דברי שקר, חנופה, ליצנות, מחלוקת, כעס, גאווה, אונאת-דברים, הלבנת-פנים, וכל דברים אסורים. וזכינו שלא לדבר כי-אם דבר הצריך לעינייני גופינו או נפשינו. ושיהיו כל מעשינו לשם שמיםאמן!

 

 

 

 

 

 

זכו את עצמכם וקרובכם בברכת הלימוד, הכנסו לתגובות וכיתבו  [בדרך המופיעה למטה]:

הלימוד לזכות:

זיווג _______________ בת/בן _________________

פרנסה______________בת/בן__________________

בריאות______________בת/בן__________________

זרע-קודש____________בת/בן__________________

ולהבדיל:

לעילוי נשמת ______________ בת/בן_____________

 {ניתן לרשום ברכות רק בתגובות

      יקובל ברצון,אמן!

 

 

 

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל azulayt אלא אם צויין אחרת