33
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

תורת חסד על לשונה

"תורת ה' תמימה משיבת נפש עדות ה' נאמנה מחכימת פתי, פקודי ה' ישרים משמחי-לב מצות ה' ברה מאירת עיניים" (תהלים י"ט, ח'-ט')

 קַוֵּה, אֶל-יְהוָה: חֲזַק, וְיַאֲמֵץ לִבֶּךָ; וְקַוֵּה, אֶל-יְהוָה [תהלים כז, יד].

תוצאת תמונה עבור תמונות של שויתי ה לנגדי תמיד

"כל השונה הלכות בכל יום מובטח לו שהוא בן העולם הבא"

"תורת חסד על לשונה" - הוא אתר "לימוד-יומי" של הלכות, מוסר ואמונה. בכל יום נפתח את הלימוד בתפילת "נשמת כל חי", נמשיך ללמוד: הלכות שמירת לשון, הלכות בחיי היום יום ושבת, הלכות והנהגות לקראת החגים והמועדים  הקרבים. נלמד את ספר "מסילת ישרים" ונעשיר את עולמינו בשיעורי-חיזוק ופנימיות התורה ובעה"י נסיים עם "מזמור לתודה". 

מטרת-האתר - לזכות את עם ישראל לסיים 3 פעמים בשנה ללמוד את כל ההלכות שחייבים בהם, לקבל הכנה מלאה לכל מועדי ישראל, להכיר את צדיקינו וכן לעבוד על מידותינו באמצעות ספרי מוסר ואמונה!

הפיצו את האתר - וזכו גם אחרים בקדושה רוחנית משמחת ומקרבת אל הקב"ה ובשכר אין סופי לעולם הבא. 

בשם השם נעשה ונצליח והשם עלינו ברחמיו ירוויח - השם שפתי תפתח ופי יגיד תהילתך:

לימוד יומי [שעור 18] – הלכות שמירת לשון - חמישה תנאים

 

הלכות שמירת לשון

 

 

תוצאת תמונה עבור תמונות של שמירת לשון

 

 

 

הלכה ראשונה

לגנות את החוטא במזיד.

מי שפורק מעליו עול מלכות שמים וחוטא במזיד, או מי שעובר תדיר על עברה מסוימת שאיסורה ידוע ומפורסם לכל [כאכילת חזיר וכדומה], מותר לביישו ולגנותו על חטאו. מאחר ואדם זה חוטא, לא רק מפני שאינו מתגבר על יצרו, אלא בזדון לב, מתוך הכרה מלאה בחטאו ופריקת עול מלכות שמים, מותר לספר לאחרים על מעשיו הרעים.

יתרה מזאת, כאשר אדם כזה עושה מעשה היכול להתפרש הן לטוב והן לרע, צריך לדון אותו לכף חובה משום שהוא מוחזק כרשע. גם הלאו של "לא תונו איש את עמיתו", האוסר לבזות את זולתו בדברים שיעליבוהו ויכעיסוהו, אינו מתיחס לחוטא כזה, ומותר לבזותו ולהכלימו על חטאיו.

לפי הדין מותר לגנות את הרשע אף מבלי להוכיחו תחילה, אולם ראוי על כל פנים להוכיחו לפני שמפרסמים את חטאו ברבים.

 

חשוב לציין כי ההתר לדבר בגנותו של העובר תדיר עברה מסוימת – להבדיל מהפורק לגמרי עול מלכות שמים –

אמור אך ורק על פי התנאים הבאים:

א. המספר ראה בעצמו את האיש בעת חטאו.

ב. חייב להיות ברור ללא ספק שזוהי עברה.

ג. המספר אינו רשאי להגזים בתאור החטא.

ד. כוונת המספר היא אך ורק לתועלת, אם כדי למנוע מאחרים לחטוא ואם כדי למנוע את החוטא עצמו מלהמשיך בחטא. הוא אינו רשאי לדבר בגנות החוטא כדי להנות או להיבנות מכך [כגון שהוא רוצה להרשים את שומעיו בצדקנותו]. וכן אסור לו לגנותו מתוך שנאה אישית [כגון שאותו אדם סרב לעשות לו טובה כלשהי או שהוא מתחרהו במסחר].

ה. אסור לו לספר בגנותו שלא בפניו בעוד שבנוכחותו הוא מכבד אותו או מחניף לו. הוא חייב להראות את מורת רוחו ממעשה העברה אפילו בנוכחותו של החוטא. עם זאת, הוא רשאי לשתף כאשר הוא חושש מפני אלימותו ורעתו או כדי למנוע מחלוקת.

 

הלכה שניה

על השומע להתיחס בספקנות לדברי גנאי אודות החוטא בזדון.

אף שמותר לספר בגנותו של החוטא בזדון, אסור לשומע לקבל את הדברים כאמת מוחלטת. עליו להתיחס אליהם כאל ספק עד שתתברר לו אמתותם. רק אם אותו אדם ידוע כבעל עברה ומוחזק כרשע, רשאי השומע לקבל כאמת את אשר שמע בעצמו.

 

הלכה שלישית

לפרסם ברבים את המסרב למלא אחר פסק בית דין.

יש ובית דין פוסק לאדם כלשהו כי עליו לעשות מעשה מסויים, והנידון מסרב לקיים את הוראת בית הדין, בלא שיתן הסבר מתקבל על הדעת לסיבת סרובו. במקרה כזה מותר לספר בגנותו של הסרבן ואף לרשום את הדבר בספר הזכרונות לדורי דורות. דין זה אמור הן בפסק דין הנוגע למצוות שבין אדם למקום והן בפסק דין הנוגע למצוות שבין אדם לחברו.

אם הנידון מנמק את סרובו למלא אחר פסק הדין באמתלה כלשהי, רשאי בית הדין לפרסם את סרובו לציית להם, רק לאחר בדיקה קפדנית של נמוקיו. אם הגיע בית הדין למסקנה כי נמוקיו אינם מוצדקים, או שהוא מנסה להערים עליו ולהשתמט מלמלא את הנדרש ממנו, הוא רשאי לגנותו ברבים.

 

הלכה רביעית

מידות רעות.

אסור לומר על הזולת כי יש לו מידות רעות. הדבר אמור הן כאשר המספר מתיחס למקרה מסויים [למשל, אותו אדם התרגז או התנהג ביהירות] והן כאשר המספר קובע עליו דעה כללית [אדם זה הוא מהיר חימה או שחצן]. האיסור לספר בגנות מידותיו הרעות של הזולת קיים אפילו אם הדברים נכונים וידועים לכל.

יתכן מאוד שהלקוי במידותיו אינו מודע לחומרת האיסור וסבור כי אין זה אלא דבר שאינו הגון בלבד. לכן, הרואה את חברו לקוי במידה רעה, עליו להוכיחו ולהסביר לו את חומרת הדבר וכך יקיים מצוות עשה "הוכח תוכיח את עמיתך". 

 

הנזהר בלשונו – כמה שכרו עצום!

 

לסיום תפילה לשמירת לשון:

רבונו של עולם,יהי רצון מלפניך, אל רחום וחנון, שתזכינו היום ובכל יום לשמור פינו ולשונינו מלשון-הרע ורכילות ומקבלתם. ונזהר מלדבר אפילו על איש יחידי, וכל שכן מלדבר על כלל ישראל או על חלק מהם. וכל שכן מלהתרעם על מדותיו של הקדוש ברוך הוא. וניזהר מלדבר דברי שקר, חנופה, ליצנות, מחלוקת, כעס, גאווה, אונאת-דברים, הלבנת-פנים, וכל דברים אסורים. וזכינו שלא לדבר כי-אם דבר הצריך לעינייני גופינו או נפשינו. ושיהיו כל מעשינו לשם שמיםאמן!

 

 

 

 

 

זכו את עצמכם וקרובכם בברכת הלימוד, הכנסו לתגובות וכיתבו  [בדרך המופיעה למטה]:

הלימוד לזכות:

זיווג _______________ בת/בן _________________

פרנסה______________בת/בן__________________

בריאות______________בת/בן__________________

זרע-קודש____________בת/בן__________________

ולהבדיל:

לעילוי נשמת ______________ בת/בן_____________

 {ניתן לרשום ברכות רק בתגובות

      יקובל ברצון,אמן!

 

 

 

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל azulayt אלא אם צויין אחרת