33
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

תורת חסד על לשונה

"תורת ה' תמימה משיבת נפש עדות ה' נאמנה מחכימת פתי, פקודי ה' ישרים משמחי-לב מצות ה' ברה מאירת עיניים" (תהלים י"ט, ח'-ט')

 קַוֵּה, אֶל-יְהוָה: חֲזַק, וְיַאֲמֵץ לִבֶּךָ; וְקַוֵּה, אֶל-יְהוָה [תהלים כז, יד].

תוצאת תמונה עבור תמונות של שויתי ה לנגדי תמיד

"כל השונה הלכות בכל יום מובטח לו שהוא בן העולם הבא"

"תורת חסד על לשונה" - הוא אתר "לימוד-יומי" של הלכות, מוסר ואמונה. בכל יום נפתח את הלימוד בתפילת "נשמת כל חי", נמשיך ללמוד: הלכות שמירת לשון, הלכות בחיי היום יום ושבת, הלכות והנהגות לקראת החגים והמועדים  הקרבים. נלמד את ספר "מסילת ישרים" ונעשיר את עולמינו בשיעורי-חיזוק ופנימיות התורה ובעה"י נסיים עם "מזמור לתודה". 

מטרת-האתר - לזכות את עם ישראל לסיים 3 פעמים בשנה ללמוד את כל ההלכות שחייבים בהם, לקבל הכנה מלאה לכל מועדי ישראל, להכיר את צדיקינו וכן לעבוד על מידותינו באמצעות ספרי מוסר ואמונה!

הפיצו את האתר - וזכו גם אחרים בקדושה רוחנית משמחת ומקרבת אל הקב"ה ובשכר אין סופי לעולם הבא. 

בשם השם נעשה ונצליח והשם עלינו ברחמיו ירוויח - השם שפתי תפתח ופי יגיד תהילתך:

לימוד יומי [שעור 17] – הלכות שמירת לשון

 

הלכות שמירת לשון

 

 

תוצאת תמונה עבור תמונות של שמירת הלשון

 

 

 

הלכה ראשונה

המספר על חברו כי הוא מתרשל בקיום מצווה שרבים אינם נזהרים בה.

ישנן מצוות מסוימות שלדאבון לב הן כה מוזנחות בעיני המון העם עד כי מי שאינו מקיים אותן אין נגרמת לו בושה בשל כך. אף על פי כן, אין עובדה זו משנה דבר לגבי דין לשון-הרע. גם מי שמספר על חברו כי הוא מתרשל בקיומה של מצווה כזו, עובר על איסור לשון-הרע.

 

הלכה שניה

המספר על חברו שעבר על מצווה, בעוד שיכול היה לדון אותו לכף זכות.

שומר מצוות בינוני הוא אדם הנזהר בדרך כלל מלחטוא, אולם קורה והוא נכשל לפעמים בעברה. הרואה איש כזה עובר על מצווה ואפילו חוזר על חטאו מספר פעמים, חייב לדון אותו לכף זכות כל עוד קיימת אפשרות כזאת, ואסור לו לגנותו בפני אחרים על חטאיו. יתכן שאותו אדם אינו יודע כי מעשה זה אסור, ולכן גם חזר עליו שוב ושוב. כן יתכן אולי, שהוא אינו מבין את חומרת העברה, נדמה לו כי מצווה זו אינה אלא "חומרה" בלבד ואין הוא יודע שהיא הלכה מפורשת.

 

הלכה שלישית

הרואה את חברו עובר עברה חד פעמית, אולם אין אפשרות לדון אותו לכף זכות.

הרואה את חברו עובר עברה רק פעם אחת, אסור לו לספר על כך לאחרים, גם אם נראה לו בברור שאין כל מקום לדון אותו לכף זכות. דין זה אמור אפילו אם הוא רואה אותו עובר על איסור מפורסם וידוע לכל [כאכילת חזיר, למשל], והוא בטוח שהחוטא עצמו יודע גם הוא כי הדבר אסור. מאחר וזו לו הפעם הראשונה שעבר את העברה, יתכן מאוד שהוא התחרט לאחר מעשה ועשה תשובה על חטאו. אדם זה בודאי אינו חוטא מועד, ויש יסוד להניח כי לא יחזור שוב על העברה.

האיסור לספר על חטאו של הזולת אמור, בין אם מספרים את הדבר בפניו ובין אם מספרים שלא בפניו. יתר על כן, מי שמבייש אותו ברבים בעוד שהוא עשה תשובה, יכול לאבד את חלקו בעולם הבא כדינו של המלבין פני חברו ברבים.

הדרך הנאותה היא להוכיחו בצנעה ולעודד את רוחו להמשיך בשמירת מצוות למרות החטא שנכשל בו. דבר זה חייב להעשות בעדינות כדי לא לפגוע ברגשותיו, ולמען תשיג התוכחה את מטרתה.

כל האמור בסעיף זה מתיחס לסתם בני אדם. אבל אם תלמיד חכם מדקדק במצוות חוטא פעם ברגע של חולשה, ברור ללא ספק שהוא מתחרט על טעותו וחוזר בתשובה. לכן, מי שמפרסם ברבים חטאו של איש זה, גדול עוונו עוד יותר.

 

הלכה רביעית

החוטא לראשונה, ובודאי יחזור שוב על החטא.

יש אנשים המגלים שנאה כלפי מי שבא להוכיחם על חטאם. אנשים אלה, אין אזנם קולטת דברי תוכחה, ומסתבר גם כי ימשיכו לחטוא.

בסעיף זה יפורטו הדינים הנוגעים לעוברי עברה מסוג זה:

הרואה בפעם הראשונה אדם כזה עובר עברה, אסור לו לספר על כך לאחרים. על אף שאותו אדם אינו מוכן לקבל תוכחה, יתכן שהוא יתחרט מעצמו על החטא שחטא ולא ישוב לעשותו. יתר על כן, היות וזה חטאו הראשון, הוא נחשב עדיין שומר מצוות, וכך גם יש לנהוג כלפיו.

עם זאת, מותר ורצוי לספר את הדבר לאיש או אישיות בעלת השפעה מוסרית, המסוגל להשפיע על עובר העברה שייטיב את דרכו.

אולם התר זה מוגבל בכמה תנאים:

א. מותר לאדם יחיד לספר לאישיות בעלת השפעה על החוטא. אולם לספר על העברה לבית דין מותר רק אם שני אנשים ראו את האיש חוטא. עדות יחיד לא תתקבל וממילא נחשבת כהוצאת שם רע.

ב. כונת המספר חייבת להיות לשם שמים ולא מתוך שנאה אישית.

ג. לשומע אסור לספר לאחרים את אשר שמע, אלא יוכיח את החוטא בצנעה ולא ילבין את פניו ברבים.

באופן כזה מותר לספר את הדבר גם לקרוביו של החוטא. אולם אם נראה למספר כי אלה אינם מתיחסים לדבריו ואין בכונתם להשפיע עליו לטובה – ישתוק. במקרה כזה יכול גלוי החטא רק לגרום למריבות וחכוכים.

 

הנזהר בלשונו – כמה שכרו עצום!

 

לסיום תפילה לשמירת לשון:

רבונו של עולם,יהי רצון מלפניך, אל רחום וחנון, שתזכינו היום ובכל יום לשמור פינו ולשונינו מלשון-הרע ורכילות ומקבלתם. ונזהר מלדבר אפילו על איש יחידי, וכל שכן מלדבר על כלל ישראל או על חלק מהם. וכל שכן מלהתרעם על מדותיו של הקדוש ברוך הוא. וניזהר מלדבר דברי שקר, חנופה, ליצנות, מחלוקת, כעס, גאווה, אונאת-דברים, הלבנת-פנים, וכל דברים אסורים. וזכינו שלא לדבר כי-אם דבר הצריך לעינייני גופינו או נפשינו. ושיהיו כל מעשינו לשם שמיםאמן!

 

 

 

 

 

 

זכו את עצמכם וקרובכם בברכת הלימוד, הכנסו לתגובות וכיתבו  [בדרך המופיעה למטה]:

הלימוד לזכות:

זיווג _______________ בת/בן _________________

פרנסה______________בת/בן__________________

בריאות______________בת/בן__________________

זרע-קודש____________בת/בן__________________

ולהבדיל:

לעילוי נשמת ______________ בת/בן_____________

 {ניתן לרשום ברכות רק בתגובות

      יקובל ברצון,אמן!

 

 

 

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל azulayt אלא אם צויין אחרת