11
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

יוסי רגב

בורקיני – צניעות ופלורליזם

בורקיני – צניעות ופלורליזם
בקיצור: האם מותר לאישה מוסלמית לבוא בלבוש צנוע מדיי לבין הקהל? $$$ [3823]
אל רשימת התגיות המסודרת ( <- קליק על)
אל רשימת הפוסטים המסודרת בבלוג שלי  ( <- קליק על)
אל רשימת הנושאים שלי ( <- קליק על)
זה הסיפור להיום. אם זה מוצא חן בעיניכם, תבואו גם מחר. אם לא יקרה משהו בלתי צפוי, יחכה לכם סיפור חדש.
 
       בורקה, בורקיני, חיג'אב, ניקאב וצ'אדור, כיסויי ראש שנשים מוסלמיות במדינות השונות מסתירות בהם את שערן, את גופן, או את כל פרצופיהן – האם ראוי לשימם, או שניתן להתיר את השימוש בהם, ואולי יש לאסור אותם?
       בעיני אדם מערבי, גבר או אישה, הסתרה של שער האישה, או של פניה, היא השפלה של האישה, כאילו השיער, או הקול, או הגוף של האישה, הם ערווה, הם מגונים, וראוי להסתירם. כשאני הולך ברחובות באר שבע ואני רואה אישה הולכת, לבושה שחורים, כשפניה מוסתרים ברעלה, ורק עיניה תיראינה – אני חש צער גדול על התופעה הזאת. זה ממש מפריע לי. אבל האם הנשים, שהולכות עם הרעלה, או עם יתר כיסויי הראש המגונים, האם הן חשות את עצמן מושפלות? חוששני ששטיפת המוח שעושים גברים מסוימים, שמשימים את עצמם כמדברים בשם אלוהים, או בשם הדת - גורמת לנשים רבות, לראות בגופן משהו מגונה, גורם פיתוי לגברים, שיש להסתיר אותו בשם הצניעות. ידועה התופעה של "נשות הטליבאן" היהודיות החרדיות, שעוטות על עצמן לבוש על גבי לבוש, כדי שלא תיראה צורת גופן המפתה. יש לזכור כי חבישת שביס, או מטפחת ראש, המסתירים את כל שער האישה - היתה מנהג נפוץ בזמנו אצל נשים דתיות, גם יהודיות, גם נוצריות וגם מוסלמיות. וגם היום נשים רבות הולכות עם פיאות נוכריות, או עם כובעים, המסתירים למעשה את שערן.
           
פלורליזם או סובלנות?
       פה ראוי להבהיר את שני המושגים הללו. פלורליזם זאת הגישה שאומרת שקבוצות שונות יש להן תמונת עולם שונה, וכל אחת מתמונת עולם הללו היא לגיטימית. סובלנות זאת הגישה שאומרת שלי יש את האמת שלי, ולאחר יש את האמת שלו. אני לא מקבל את האמת של האחר, אבל אני מקבל את זכותו לחשוב אחרת. בגישה הפלורליסטית זכותה של הקבוצה המוסלמית לקיים את מינהג כיסוי הראש וכיסוי הגוף אצל חברותיה. בגישה הסובלנית, מותר לאישה מוסלמית לחשוב מחשבה שתוצאתה מבזה את האישה.
       ניקח דוגמה אחרת – "הארי קרישנה". למי שאינו זוכר, או אינו מכיר, לפני כמה עשרות שנים היו מסתובבים ברחובות ארה"ב חבורות מוזרות, של צעירים וצעירות לבושים בבגדים הודיים, מגולחים כנזירים הודיים, רוקדים ושרים "הארי קרישנה הארי קרישנה". אף אחד לא עירער על זכותם של בצעירים המוזרים ההם להסתובב ברחחובות ערי ארה"ב, ולהטיף לאמונתם. אבל רק מעטים היו מוכנים לקחת אחד כזה ולקבל אותו לעבודה כמלצר, או כפקיד קבלה. ואם מישהו היה מעסיק אחד כזה בתפקיד שכרוך בקבלת קהל – עסקיו היו נפגעים, משום שהלקוחות היו ממעטים לבוא.
       באותו אופן ניתן, וראוי, להתייחס לנשים מוסלמיות הבאות עם כיסויי ראש, שניראים לנו כמנוולים את צורת האישה ומשפילים אותה. זכותה של כל אישה מוסלמית ללכת בכל לבוש שתחפץ. אבל לעבודה בקבלת קהל – אין היא יכולה לבוא בלבוש כרצונה. נהגת אוטובוס, זבנית בחנות – חייבת להיות לבושה באופן מקובל. פה יש להתחשב גם באנשים שהלבוש הצנוע יתר על המידה עושה להם חור בעיניים. 
      ללכת עם רעלה – כן. לקבל קהל עם רעלה – לא.
הבורקיני
       ומה בקשר לבורקיני על שפת הים? אם יש ציבור שרוצה לבוא לשפת הים ולשחות בבורקיני ויש ציבור שהבורקיני נראעה לו פוגעני – הפיתרון הוא הפרדה. הפרדה בימים, הפרדה בשעות, או הפרדה במקומות. בבניין בו אנו גרים בבאר שבע, אנו שותפים בבריכה עם עוד 323 משפחות, רובן חילוניות, ומיעוטן דתיות. לפיכך נקבעו שעות בשבוע שבהן גברים דתיים יכולים לבוא ולשחות בבריכה, ואין נשים, וושעות אחרות שבהן נשים דתיות יכולות לבוא ללבוש מה שהן רוצות, בלי שגברים יוכלו לראות אותן. זה לא סידור אידיאלי, אבל זה סידור שכולם מוכנים לחיות איתו. סידור דומה ראוי להתקין גם בחופי צרפת, ימים, שעות וחופים בהם לא תהיה אינטראקציה בין נשות הבורקיני לבין אלה שהבורקיני מביא להם את הסעיף.
       אבל בזה לא מסתיים הסיפור. אם אנו חושבים שכיסוי הראש הוא השפלת האישה, ראוי להיאבק בתופעה הזאת, ולא לקבל אותה מתוך גישה פלורליסטית. לא לאסור, אבל להיאבק ע"י הסברה ותעמולה. אין זו זכותם של הקיצונים המוסלמיים לאלץ את האישה המוסלמית להשפיל את עצמה, לא באיומי רצח ולא בהטפות דתיות. המדינה צריכה להסביר לנשים הללו שמותר להן להסיר את הלבוש המגונה, ושתינתן להן הגנה, אם יעיזו לעשות זאת, הגנה מפני קנאי הדת. וזה לא פשוט. יש קבוצות מוסלמיות, שאישה שעוזבת את בית הוריה, אינה מתחתנת עם האיש שאביה הועיד לה, ויוצאת העירה לחיות כמו אישה מודרנית – צפויה להירצח בגלל "חילול כבוד השפחה". אבל המדינה והמשטרה צריכות להגן על הללו שמעיזות לפרוק עול - ולהכביד את ידן על הגברים במשפחות שבהן מתרחש "רצח על כבוד המשפחה".
       צריך להיאבק בבורקיני – אך לא לאסור על לבישתו.
 
המלצה
       אם לא קראתם עדיין, או שאינכם זוכרים את מה שקראתם מזמן, אני ממליץ בפניכם לשוב ולקרוא את אליהו נאוי: אין ממשלה ואין אלוהים בכתובת:
http://www.tapuz.co.il/blogs/viewentry/5278518
סיפור ש-106 איש כבר קראו אותו.
 
     האם אני צודק? אל תסכימו אתי.
       מה אתם חושבים? מה אתם מרגישים?
יוסף רגב
-=-~-=-~-=-~-=-~-=-~-=-~-=-~-=-~-=-~-=-~-=-~-=-~-=-~-=-~-
   המונה היומי: עד היום היו 643,849 כניסות לבלוג שלי, וזאת מאז שהתחלתי ב-22.2.2006
 
      אם בהמשך הקטע (הפוסט) הזה יש תגובות, קיראו גם אותן. כשאנשים מתווכחים אתי, עולות נקודות חשובות, שלא נכנסו למסמך המקורי שכתבתי.
      אם הדברים שכתבתי פה מעוררים אצלכם מחשבות, והרי לשם כך אני כותב אותם, אנא, הגיבו לדברי בבלוג עצמו, ע"י קליק על "הוספת תגובה", כדי שאדע שקראתם וחשבתם עליהם.
      אם התגובות שלכם מתייחסות לנקודה מסוימת במה שכתבתי, סמנו אותה בשדה "נושא" ע"י מספר בסוגריים מרובעים כפולים, לדוגמה [[1]], ואני אכניס את המספר הזה בתוך הטקסט שלי.
      כיתבו תגובות. אל תהססו. אין צורך להיות בלוגר רשום. אין חובה לתת כתובת דוא"ל. כל אחד יכול לכתוב את שמו – ולהגיב (עד 17 שורות).
      אם האותיות קטנות וקשה לכם לקרוא – לחצו על מקש ה-CTRL ביחד עם מקש התו "+" (פלוס), ואז האותיות יוגדלו.
       את רשימת התגיות בבלוג שלי, רשימה מסודרת לפי סדר אלפאבתי, ניתן לראות בכתובת:
http://www.tapuz.co.il/blogs/viewentry/7347329
      את רשימת הנושאים בבלוג שלי וגם את הוראות השימוש, ניתן לראות בכתובת:
http://www.tapuz.co.il/blog/ViewEntry.asp?EntryId=897416
 
תגיות: אקטואליה, סובלנות, פלורליזם, דת, איסלם, נשים, נשים מעמדן וסגולותיהן, אלימות נגד נשים, בגד ים,  שפת הים, בריכה, איסלם קיצוני, לפעמים זה כל כך נכון, ציטטות, תובנות, מחשבות והגיגים,

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

5 תגובות

סטטיסטיקה
מספר כניסות לבלוג מה - 02/2006
993,940
תגיות
© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל יוסי רגב אלא אם צויין אחרת