33
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

תורת חסד על לשונה

"תורת ה' תמימה משיבת נפש עדות ה' נאמנה מחכימת פתי, פקודי ה' ישרים משמחי-לב מצות ה' ברה מאירת עיניים" (תהלים י"ט, ח'-ט')

 קַוֵּה, אֶל-יְהוָה: חֲזַק, וְיַאֲמֵץ לִבֶּךָ; וְקַוֵּה, אֶל-יְהוָה [תהלים כז, יד].

תוצאת תמונה עבור תמונות של שויתי ה לנגדי תמיד

"כל השונה הלכות בכל יום מובטח לו שהוא בן העולם הבא"

"תורת חסד על לשונה" - הוא אתר "לימוד-יומי" של הלכות, מוסר ואמונה. בכל יום נפתח את הלימוד בתפילת "נשמת כל חי", נמשיך ללמוד: הלכות שמירת לשון, הלכות בחיי היום יום ושבת, הלכות והנהגות לקראת החגים והמועדים  הקרבים. נלמד את ספר "מסילת ישרים" ונעשיר את עולמינו בשיעורי-חיזוק ופנימיות התורה ובעה"י נסיים עם "מזמור לתודה". 

מטרת-האתר - לזכות את עם ישראל לסיים 3 פעמים בשנה ללמוד את כל ההלכות שחייבים בהם, לקבל הכנה מלאה לכל מועדי ישראל, להכיר את צדיקינו וכן לעבוד על מידותינו באמצעות ספרי מוסר ואמונה!

הפיצו את האתר - וזכו גם אחרים בקדושה רוחנית משמחת ומקרבת אל הקב"ה ובשכר אין סופי לעולם הבא. 

בשם השם נעשה ונצליח והשם עלינו ברחמיו ירוויח - השם שפתי תפתח ופי יגיד תהילתך:

לימוד יומי [שעור 15] – הלכות שמירת לשון

 

הלכות שמירת לשון

 

 

×?×?צא×? ×?מ×?× ×? ×¢×?×?ר ×?מ×?× ×?×? של שמ×?ר×? לש×?ן

 

 

הלכה ראשונה

גרימת נזק בדבורים שאין בהם דברי גנאי.

כל דיבור, אפילו אין בו דברי גנאי, אך בסופו של דבר עשוי לגרום הפסד כספי, נזק גופני, עגמת נפש או כל נזק אחר – הרי הוא לשון הרע.

 

הלכה שניה

לשון-הרע בצינעה.

המצניע בתוך דבריו את הלשון-הרע ואינו אומר בגלוי שום מילה מזיקה או פוגעת, אלא שבכל זאת כונתו היא שהדברים יגרמו נזק – הרי זה לשון-הרע.

 

הלכה שלישית

דברי גנאי שלא גורמים נזק.

המדבר בגנותו של הזולת, עובר על אסור לשון-הרע, אפילו אם דבריו אינם גורמים נזק או רעה לאיש – כגון, שהשומע מסרב להאמין לו ולקבל את דבריו.

יתרה מזאת, אפילו אם הוא משער לכתחילה שדבריו לא יגרמו נזק, גם אז אסור לו לומר אותם. התורה אוסרת לשון-הרע בכל מקרה, בין אם הדברים גורמים רעה ובין אם לא.

 

הלכה רביעית

הוי דן כל אדם לכף זכות.

חובה לדון כל אדם לכף זכות ככל האפשר. הרואה אדם שאמר דבר או עשה מעשה היכול להתפרש לטובה או לרעה, חייב הוא לדונו לכף זכות.

מי שדן את זולתו לחובה בעקבות מקרה כלשהו בעוד שיכול וחייב היה לדונו לכף זכות וגם הלך וסיפר זאת לאחרים, עובר מלבד על אסור לשון-הרע גם על מצות "בצדק תשפוט עמיתך".

הלכה זו מתחלקת לשני סוגי אנשים, כדלהלן:

א. אדם ירא שמים.

חובה לדון תמיד אדם ירא-שמים וישר-דרך לכף זכות. לא רק בעת שהצדדים לזכות ולחובה נראים שוים, אלא אפילו אם המעשה נראה לנו נוטה יותר לחובתו ואי צדקתו, גם אז יש לדון אותו לכף זכות.

ב. שומר מצוות בינוני.

שומרי מצוות בינוניים הם אלה הנזהרים מחטא, אך לעיתים נכשלים בו. פרטי ההלכה המחיבת לדון אדם לכף זכות לגבי אנשים אלו הם כדלהלן:

א. כאשר הספק הוא שקול והצדדים לזכותו ולחובתו נראים לך שוים, אתה חייב לדון אותו לכף זכות.

ב. אם נראים הדברים נוטים יותר לחובה מאשר לזכות, נכון הוא להשאיר את הדבר בדעתך בספק ולא להכריע לחובה, אם כי מצד הדין אתה רשאי לשער בדעתך את המעשה לחובתו.

ג. אפילו במקרה שהדבר נראה נוטה הרבה יותר לחובה, גם אז מידה טובה היא לדון אדם זה לכף זכות. בהקשר לכך ראוי לזכור את דברי חכמינו ז"ל, כי מי שדן את זולתו לכף זכות, כך ידונו הקב"ה לכף זכות [שבת קכז:].

 

הנזהר בלשונו – כמה שכרו עצום!

 

לסיום תפילה לשמירת לשון:

רבונו של עולם,יהי רצון מלפניך, אל רחום וחנון, שתזכינו היום ובכל יום לשמור פינו ולשונינו מלשון-הרע ורכילות ומקבלתם. ונזהר מלדבר אפילו על איש יחידי, וכל שכן מלדבר על כלל ישראל או על חלק מהם. וכל שכן מלהתרעם על מדותיו של הקדוש ברוך הוא. וניזהר מלדבר דברי שקר, חנופה, ליצנות, מחלוקת, כעס, גאווה, אונאת-דברים, הלבנת-פנים, וכל דברים אסורים. וזכינו שלא לדבר כי-אם דבר הצריך לעינייני גופינו או נפשינו. ושיהיו כל מעשינו לשם שמיםאמן!

 

 

 

 

 

זכו את עצמכם וקרובכם בברכת הלימוד, הכנסו לתגובות וכיתבו  [בדרך המופיעה למטה]:

הלימוד לזכות:

זיווג _______________ בת/בן _________________

פרנסה______________בת/בן__________________

בריאות______________בת/בן__________________

זרע-קודש____________בת/בן__________________

ולהבדיל:

לעילוי______________ בת/בן_________________

 {ניתן לרשום ברכות רק בתגובות

      יקובל ברצון,אמן!

 

 

 

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל azulayt אלא אם צויין אחרת