33
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

תורת חסד על לשונה

"תורת ה' תמימה משיבת נפש עדות ה' נאמנה מחכימת פתי, פקודי ה' ישרים משמחי-לב מצות ה' ברה מאירת עיניים" (תהלים י"ט, ח'-ט')

 קַוֵּה, אֶל-יְהוָה: חֲזַק, וְיַאֲמֵץ לִבֶּךָ; וְקַוֵּה, אֶל-יְהוָה [תהלים כז, יד].

תוצאת תמונה עבור תמונות של שויתי ה לנגדי תמיד

"כל השונה הלכות בכל יום מובטח לו שהוא בן העולם הבא"

"תורת חסד על לשונה" - הוא אתר "לימוד-יומי" של הלכות, מוסר ואמונה. בכל יום נפתח את הלימוד בתפילת "נשמת כל חי", נמשיך ללמוד: הלכות שמירת לשון, הלכות בחיי היום יום ושבת, הלכות והנהגות לקראת החגים והמועדים  הקרבים. נלמד את ספר "מסילת ישרים" ונעשיר את עולמינו בשיעורי-חיזוק ופנימיות התורה ובעה"י נסיים עם "מזמור לתודה". 

מטרת-האתר - לזכות את עם ישראל לסיים 3 פעמים בשנה ללמוד את כל ההלכות שחייבים בהם, לקבל הכנה מלאה לכל מועדי ישראל, להכיר את צדיקינו וכן לעבוד על מידותינו באמצעות ספרי מוסר ואמונה!

הפיצו את האתר - וזכו גם אחרים בקדושה רוחנית משמחת ומקרבת אל הקב"ה ובשכר אין סופי לעולם הבא. 

בשם השם נעשה ונצליח והשם עלינו ברחמיו ירוויח - השם שפתי תפתח ופי יגיד תהילתך:

לימוד יומי [שעור 14] – הלכות שמירת לשון

 

הלכות שמירת לשון

 

 

תוצאת תמונה עבור תמונות של שמירת לשון

 

 

 

מי שהוא אומר רע על בני אדם, כן עשו ולא עשו, [שכן עשו לו]; ולפעמים יאמר דופי על אדם כשר ונקי, אז הוא משקר וגם מספר לשון הרע. והוזהרנו מן התורה שלא לקבל לשון-הרע, אולי הוא שקר שנאמר "לא תשא שמע שוא" [שמות כג, א] ומי שמספר לשון הרע גם ימהר לקבל לשון הרע.

ודע, כאשר יודה השומע על לשון הרע אז הוא כמו מספר, כי כל השומעים שהוא מודה, יאמרו: כיון שהוא מודה, אם-כן אמת הוא הדבר; ואפילו אם לא יודה, אלא שומע ומראה עצמו כמקשיב אל הדברים ומאמין בדברים בפני בני-אדם, בזה יאמינו גם אחרים, והוא מסייע למספרים לשון הרע, כי אם היה גוער במספר לשון הרע, היה מונע עצמו מלספר לו יותר, אבל עתה שהוא מקשיב ומראה לו פנים, אז גורם לו לדבר יותר. והוזהרנו במצות לא-תעשה: "לא תשא שמע שוא" [שמות כג, א], שלא נאמין ספור לשון-הרע בלבבנו, להחזיק במחשבותינו שהדברים אמת, ולהבזות בעינינו את מי שנאמרו עליו.

כשאמר לשון הרע שהוא אמת, אם יזכור לו בינו ובינו מעשה אבותיו הרעים, עובר על מה שכתוב בתורה: "לא תונו איש את עמיתו" [ויקרא כה, יז] – באונאת דברים הכתוב מדבר [ב"מ נח, ב].

אם יכלים [יבייש] אותו על מעשה אבותיו בפני אחרים על זה אמרו רבותינו זכרונם לברכה [אבות פ"ג מי"א]: כל המלבין פני חברו ברבים אין לו חלק לעולם הבא. [מתוך "אורחות צדיקים", שער "לשון הרע"].

 

 

הלכה ראשונה

לשון-הרע על הזולת בנוכחותו.

לדבר לשון-הרע על אדם בפניו הוא דבר חמור מאוד, ומבחינות מסוימות אף חמור יותר מלשון-הרע שלא בפניו. המדבר בגנות הזולת ומשפילו ברבים – מלבד שהוא עובר על איסור לשון-הרע, הוא גורם להרבות ריב ומדנים ופעמים רבות מגיע הדבר לידי הלבנת פנים.

דברים אלו אמורים אפילו כאשר המדבר מתכון לטובתו ולתועלתו של חברו, בזה שהוא מבקר את חסרונותיו. מי שרוצה באמת להוכיח את חברו או להעיר לו שיתקן את מעשיו, יעשה זאת באופן אישי ובצנעה.

 

הלכה שניה

דברים על הזולת שמותר לך לאומרם אם היית אומר אותם גם בנוכחותו.

יש דבורים מסוימים שאינם נחשבים לשון-הרע, אם המדבר היה אומר אותם גם בפניו של זה שעליו דיבר: האומר דברים שאין בהם דברי גנאי מפורשים, אך השומע יכול לפרשם בשני אופנים – או כדברים בלתי פוגעים לחלוטין או כדברי גנאי. משמעותם של דבורים אלו תלויה בצורת הבטוי, נעימת הדבור או תנועות הידים של המדבר. אם אותו אדם נוכח בשעה שמדברים עליו, הרי המדבר מתביש בודאי לומר את הדברים באופן כזה שישתמעו כדברי גנאי. לכן העובדה שהוא היה מוכן לומר את הדברים בפניו, מוכיחה בעליל כי אין כונתו שישתמעו כדברי גנאי ומשום כך מותר לו לאומרם.

לעומת זאת, אם דבריו משתמעים בברור כדברי גנאי, או שבתנועות ידיו הוא גורם שיובנו כך, הרי שאסור לו לומר את הדברים, ואין זה משנה אם אותו אדם נוכח או לא.

 

הלכה שלישית

לשון הרע בדרך צחוק.

אסור לספר לשון-הרע אפילו בצחוק בלבד. התורה אוסרת לדבר בגנותו של הזולת גם אם הדברים נאמרים ללא שנאה וללא כונה לבזות ולהשפיל.

 

הלכה רביעית

לשון-הרע בלא להזכיר שמות.

אין צורך כי תזכיר במפורש את שמו של האיש שבגנותו אתה מספר כדי שהדבר יחשב כלשון-הרע. אם השומע יכול להבין מתוך ספור הדברים במי מדובר, הרי שעברת על אסור לשון-הרע.

[הזהר מלחקות את קולו של זה שאתה מדבר עליו או את תנועותיו, כי גם זה יכול לגלות זהותו. בכלל, הטוב ביותר הוא להימנע לגמרי מדברי גנאי. גם אם לפעמים נדמה לך שזהותו של אותו אדם אינה ידועה לשומעים וגם כשאתה משמיט פרטים שעלולים לזהותו, בכל זאת יתכן שאתה טועה בהערכתך].

 

הנזהר בלשונו – כמה שכרו עצום!

 

לסיום תפילה לשמירת לשון:

רבונו של עולם,יהי רצון מלפניך, אל רחום וחנון, שתזכינו היום ובכל יום לשמור פינו ולשונינו מלשון-הרע ורכילות ומקבלתם. ונזהר מלדבר אפילו על איש יחידי, וכל שכן מלדבר על כלל ישראל או על חלק מהם. וכל שכן מלהתרעם על מדותיו של הקדוש ברוך הוא. וניזהר מלדבר דברי שקר, חנופה, ליצנות, מחלוקת, כעס, גאווה, אונאת-דברים, הלבנת-פנים, וכל דברים אסורים. וזכינו שלא לדבר כי-אם דבר הצריך לעינייני גופינו או נפשינו. ושיהיו כל מעשינו לשם שמיםאמן!

 

 

 

 

 

זכו את עצמכם וקרובכם בברכת הלימוד, הכנסו לתגובות וכיתבו  [בדרך המופיעה למטה]:

הלימוד לזכות:

זיווג _______________ בת/בן _________________

פרנסה______________בת/בן__________________

בריאות______________בת/בן__________________

זרע-קודש____________בת/בן__________________

ולהבדיל:

לעילוי נשמת ______________ בת/בן_____________

 {ניתן לרשום ברכות רק בתגובות

      יקובל ברצון,אמן!

 

 

 

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל azulayt אלא אם צויין אחרת