33
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

תורת חסד על לשונה

"תורת ה' תמימה משיבת נפש עדות ה' נאמנה מחכימת פתי, פקודי ה' ישרים משמחי-לב מצות ה' ברה מאירת עיניים" (תהלים י"ט, ח'-ט')

 קַוֵּה, אֶל-יְהוָה: חֲזַק, וְיַאֲמֵץ לִבֶּךָ; וְקַוֵּה, אֶל-יְהוָה [תהלים כז, יד].

תוצאת תמונה עבור תמונות של שויתי ה לנגדי תמיד

"כל השונה הלכות בכל יום מובטח לו שהוא בן העולם הבא"

"תורת חסד על לשונה" - הוא אתר "לימוד-יומי" של הלכות, מוסר ואמונה. בכל יום נפתח את הלימוד בתפילת "נשמת כל חי", נמשיך ללמוד: הלכות שמירת לשון, הלכות בחיי היום יום ושבת, הלכות והנהגות לקראת החגים והמועדים  הקרבים. נלמד את ספר "מסילת ישרים" ונעשיר את עולמינו בשיעורי-חיזוק ופנימיות התורה ובעה"י נסיים עם "מזמור לתודה". 

מטרת-האתר - לזכות את עם ישראל לסיים 3 פעמים בשנה ללמוד את כל ההלכות שחייבים בהם, לקבל הכנה מלאה לכל מועדי ישראל, להכיר את צדיקינו וכן לעבוד על מידותינו באמצעות ספרי מוסר ואמונה!

הפיצו את האתר - וזכו גם אחרים בקדושה רוחנית משמחת ומקרבת אל הקב"ה ובשכר אין סופי לעולם הבא. 

בשם השם נעשה ונצליח והשם עלינו ברחמיו ירוויח - השם שפתי תפתח ופי יגיד תהילתך:

לימוד יומי [שעור 12] – הלכות שמירת לשון

 

הלכות שמירת לשון

 

×?מ×?× ×? קש×?ר×?

 

 

כותב רבינו יונה גירונדי, בספרו "שערי תשובה": "אמרו רבותינו זכרונם לברכה [סוטה מב.]: ארבע כתות אין מקבלות פני שכינה: כת ליצנים, כת שקרים, כת חנפים, כת מספרי לשון הרע. 

כת ליצנים - דכתיב [הושע ז, ה]: משך ידו את לוצצים, 

כת שקרים - דכתיב [תהילים קא, ז]: דוברי שקרים לא יכון לנגד עיני, 

כת חנפים - דכתיב [איוב יג, טז]: כי לא לפניו חנף יבוא, 

כת מספרי לשון הרע - [תהילים ה, ה]: כי לא אל חפץ רשע אתה לא יגורך רע". עכ"ל.

 

"לשון הרע מהו? המספר בגנותו של חברו אף-על-פי שאומר אמת; אבל האומר שקר מוציא שם רע. בעל לשון הרע – זה שיושב ואומר: כך וכך עשה פלוני, כך וכך היו אבותיו, כך וכך שמעתי עליו, ואומר דברים של גנאי – עליו הכתוב אומר: "יכרת ה' כל שפתי חלקות, לשון מדברת גדולות" [תהלים יב, ד].

ואמרו רבותינו זכרונם לברכה [ערכין טו, ב]: כל המספר לשון הרע, כאלו כפר בעיקר, שנאמר: "אשר אמרו ללשוננו נגביר, שפתינו אתנו, מי אדון לנו" [תהלים יב, ה]. ולכך חשבוהו כאלו כפר בעיקר, כי עושה רעה גדולה לחברו, שהוא מבאיש ריחו בעיני העם ובשאר הפסדות, ואין רוח לבעל הלשון, ובודאי הרגיל בלשון הרע, פורק עול שמים מעליו, כי הוא חוטא בלי הנאה, והוא רע יותר מגנב ונואף, שהם רודפים אחר הנאתם, ואין פריקת עול כמו לשון הרע [שוחר טוב קכ]". [פתיחת "שער לשון הרע" מהספר "אורחות צדיקים"].

 

 

הלכה ראשונה

לשון-הרע שנאמרה בפני שלושה.

אנשים רבים סבורים בטעות, כי לחזור ולספר דברי גנאי שנאמרו בפני שלושה אינו נחשב לשון-הרע. לכן חייב להיות ברור, כי רוב הפוסקים אינם מבדילים בין לשון-הרע שנאמרה בנוכחות שלושה לבין כזו שנאמרה בפני יחיד. קימת דעה מקלה האומרת, כי המדבר לשון-הרע בפני שלושה אנשים ואלה חוזרים ומספרים את הדברים לאחרים, המספר הראשון עובר על לשון-הרע אולם שלושה השומעים אינם עוברים על האסור. הטעם לכך, משום שדבר שיודעים אותו שלושה אנשים נחשב כבר כידוע לכל, ואין איסור לשון-הרע חל על דברים העשויים להתגלות ממילא. בהמשך נלמד כי יש תנאים שמגבילים ומצמצמים את התר מקל זה, אשר מתאפשר במקרים נדירים ביותר. עם זאת, אפילו כאשר קימים התנאים הדרושים, גם אז מסתפק החפץ חיים אם אפשר לסמוך על דעה מקלה זו, כיון שרוב הפוסקים סבורים שאין לה מקור בתלמוד.

לאור האמור: אל תחזור על ספור לשון-הרע אפילו אם הדברים ידועים ברבים.

 

הלכה שניה

גלוי דברים שנאמרו באספה.

חברי ועד מנהלים, או סגל של מוסדות וגופים שונים, מקבלים לעתים קרובות החלטות שאינן מתקבלות על דעת כל האנשים הנוגעים בדבר. תמיד מצויים כאלה שההחלטות אינן לרוחם והם אינם מסכימים עמהן. במקרה מעין זה אסור לכל אחד מהמשתתפים באספה לגלות את שמות אלה מביניהם שתמכו או הצביעו בעד אותה החלטה המנוגדת לרצונו של מישהו.

יתר על כן, אפילו בלא להזכיר שמות, אסור לאחד מהם לומר: "אני עצמי הייתי לצדך, אבל מה יכולתי לעשות? הענין הוכרע בקולותיהם של אחרים". איסור זה אמור אף אם הישיבה לא הוגדרה כסודית. 

 

הלכה שלישית

הלועג על שיעור תורה.

רבים טועים וחושבים כי אין איסור ללעוג לשעור תורה או דרשה ששמעו. נוהג זה – שהוא למרבה הצער מאוד נפוץ וגורם פעמים רבות נזק, צער ובושה לזולת – אין לו כל הצדקה והוא נחשב לשון-הרע. גם כשהשעור באמת דל בתוכנו, חסר עמקות או שסברתו גרועה, אסור ללגלג על נותן השעור. מה עוד שלרוב, השומע מעריך את השעור באופן חד צדדי, רק לפי טעמו האישי, יש מי שחפץ לשמוע פרוש חדש, ויש שנהנה ממשלים קלים, בעוד השלישי מעדיף שעור רעיוני עמוק. כך שגם אם מישהו אינו מעריך את הנאמר, עליו לדעת כי יתכן שאחרים מעריכים את הדברים ומוצאים בהם ענין. על כל פנים, בין כך ובין כך אסור ללעוג לשעור או לבזות את מגיד השעור. מי שבאמת חפץ בשעור או דרשה ברמה גבוהה יותר, יכול לגשת באופן אישי ובצנעה אל נותן השעור ולבקש ממנו שישפר את תוכן דבריו או סגנון הסברתו.

 

הלכה רביעית

גלוי דברים פרטיים.

מי שחברו גילה לו מידע פרטי אודות עסקיו או כל ענין אישי אחר, אסור לו לגלות את הידיעה לאחרים. אם יגלה את הדברים הוא יכול לגרום לזה שנתן בו אמון – הפסד, מבוכה או כל נזק אחר. גם אם חברו לא ביקש ממנו לשמור סוד, אין הוא רשאי לגלות את דבריו. דבר זה צריך להיות מובן מאליו, שהמספר אינו מעונין שיתגלו הדברים.

לעומת זאת, אם אדם מספר על עניניו האישים בנוכחות שלושה אנשים או יותר [לפי התנאים וההגבלות המפורטים בפרק י"א בספר "נצור לשונך" מסעיף ב' והלאה ובעה"י נלמדם בהמשך], והוא לא מבקש מהם שלא לגלותם, מותר להם לספר לאחרים את אשר שמעו. במקרה כזה הם רשאים להניח, שאם לא חשש לספר את הדברים בנוכחותם, בודאי לא אכפת לו שיתגלו.

 

הנזהר בלשונו – כמה שכרו עצום!

 

לסיום תפילה לשמירת לשון:

רבונו של עולם,יהי רצון מלפניך, אל רחום וחנון, שתזכינו היום ובכל יום לשמור פינו ולשונינו מלשון-הרע ורכילות ומקבלתם. ונזהר מלדבר אפילו על איש יחידי, וכל שכן מלדבר על כלל ישראל או על חלק מהם. וכל שכן מלהתרעם על מדותיו של הקדוש ברוך הוא. וניזהר מלדבר דברי שקר, חנופה, ליצנות, מחלוקת, כעס, גאווה, אונאת-דברים, הלבנת-פנים, וכל דברים אסורים. וזכינו שלא לדבר כי-אם דבר הצריך לעינייני גופינו או נפשינו. ושיהיו כל מעשינו לשם שמיםאמן!

 

 

 

 

 

זכו את עצמכם וקרובכם בברכת הלימוד, הכנסו לתגובות וכיתבו  [בדרך המופיעה למטה]:

הלימוד לזכות:

זיווג _______________ בת/בן _________________

פרנסה______________בת/בן__________________

בריאות______________בת/בן__________________

זרע-קודש____________בת/בן__________________

ולהבדיל:

לעילוי נשמת ______________ בת/בן_____________

 {ניתן לרשום ברכות רק בתגובות

      יקובל ברצון,אמן!

 

 

 

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל azulayt אלא אם צויין אחרת