33
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

תורת חסד על לשונה

"תורת ה' תמימה משיבת נפש עדות ה' נאמנה מחכימת פתי, פקודי ה' ישרים משמחי-לב מצות ה' ברה מאירת עיניים" (תהלים י"ט, ח'-ט')

 קַוֵּה, אֶל-יְהוָה: חֲזַק, וְיַאֲמֵץ לִבֶּךָ; וְקַוֵּה, אֶל-יְהוָה [תהלים כז, יד].

תוצאת תמונה עבור תמונות של שויתי ה לנגדי תמיד

"כל השונה הלכות בכל יום מובטח לו שהוא בן העולם הבא"

"תורת חסד על לשונה" - הוא אתר "לימוד-יומי" של הלכות, מוסר ואמונה. בכל יום נפתח את הלימוד בתפילת "נשמת כל חי", נמשיך ללמוד: הלכות שמירת לשון, הלכות בחיי היום יום ושבת, הלכות והנהגות לקראת החגים והמועדים  הקרבים. נלמד את ספר "מסילת ישרים" ונעשיר את עולמינו בשיעורי-חיזוק ופנימיות התורה ובעה"י נסיים עם "מזמור לתודה". 

מטרת-האתר - לזכות את עם ישראל לסיים 3 פעמים בשנה ללמוד את כל ההלכות שחייבים בהם, לקבל הכנה מלאה לכל מועדי ישראל, להכיר את צדיקינו וכן לעבוד על מידותינו באמצעות ספרי מוסר ואמונה!

הפיצו את האתר - וזכו גם אחרים בקדושה רוחנית משמחת ומקרבת אל הקב"ה ובשכר אין סופי לעולם הבא. 

בשם השם נעשה ונצליח והשם עלינו ברחמיו ירוויח - השם שפתי תפתח ופי יגיד תהילתך:

לימוד יומי [שעור 11] – הלכות שמירת לשון

 

הלכות שמירת לשון

 

 

×?×?צא×? ×?מ×?× ×? ×¢×?×?ר ×?מ×?× ×?×? ×?ל×?×?×? שמ×?ר×? לש×?ן

 

 

כיצד נחיש את הגאולה - תמצית מתוך הקדמתו של החפץ חיים:

אומר החפץ חיים, יודע אני כי ימצאו אנשים אשר ירצו להמעיט את ערך הלימוד בענין זה לשון הרע והם יתלו את השקפתם זו במאמר חז"ל [שבת קמח] "מוטב יהיו שוגגין ואל יהיו מזידין", אולם טעות היא בידם. כלל זה לא נאמר על מצוות המפורשות בתורה [ראה או"ח תרח ס"ב בהג"ה], ואיסור לשון הרע ורכילות היא מצוה המפורשת בתורה, יתר על כן, התורה צותה עלינו "זכור את אשר עשה ה' אלוקיך למרים". וכתב הרמב"ן כי תכלית מצוה זו שתזכור תמיד את עוון לשון הרע. ולפי טענתם יוצא שעדיף להתעלם ממצוה זו ולהשכיחה, אולם התורה צותה בדיוק את ההפך מזה והתורה ירדה לסוף דעתם של בני האדם. על כן המעמיק והמתבונן יבחין מה גדולה התועלת בזכירה זו וככל שיתמיד בלימוד הלכות לשון הרע ירגיש בשנוי החל בהרגלי דבורו.

ומוסיף החפץ חיים ואומר, ידעתי כי ימצאו אנשים אשר רצונם ותשוקתם להטיל דופי בזולתם וכבר הרגילו עצמם בעוון הרע הזה עד שכבר לא יועיל להם דבר כדי להשיבם מדרכם הרעה. אלה עשויים להשתמש בטעות בדברים אחדים בספר כדי להצדיק את דברי הגנאי שלהם. הם יוציאו הלכות מסוימות מהקשרם וימצאו בו התרים לסמוך עליהם מבלי לדקדק בכל הפרטים ומבלי להתיחס לכל התנאים וההגבלות. על אלה כבר אמרו חז"ל [בבא בתרא פט:] את הפסוק: "ישרים דרכי ה' צדיקים ילכו בם ופושעים יכשלו בם" [הושע יד, י]. ואמנם בגלל אלה לא אמנע הטוב מההולכים תמים ומהראויים לכך. מי שמחפש את האמת ימצאנה תמיד!

 

 

הלכה ראשונה

שפת הרמזים.

כשם שאין לספר לשון-הרע, כן אין להביע אותה בכל צורה של רמז, על ידי סימנים, תנועות יד או רגל והעויות פנים.

 

הלכה שניה

הכולל גם את עצמו בדברי הגנאי.

המדבר לשון-הרע על הזולת וכולל גם את עצמו בדברים, אין זה משנה את העובדה שהוא דיבר לשון-הרע. הדברים אמורים גם במי שמזכיר בדבריו שהוא וחבריו עשו אותו מעשה או שלשניהם אותה אשמה, ואפילו אם הוא מקדים לספר בגנות עצמו.

 

הלכה שלישית

לשון-הרע ברבים.

כשם שאסור לספר לשון-הרע ליחיד כן אסור לספר לרבים. ולא עוד, אלא עוונו של המספר לשון-הרע לרבים חמור יותר, וככל שרב מספר השומעים כן גדול החטא.

לחומרה זו של לשון-הרע ברבים שני טעמים

האחד, משום שהאדם עליו מדברים מושפל יותר כשמבזים אותו לעיני רבים. 

והשני, שהמספר מכשיל יותר אנשים וגורם להם לחטוא באסור שמיעת לשון-הרע.

 

הלכה רביעית

דברים שמותר לאומרם בנוכחות שלושה אנשים.

יש דברים מסוימים שמותר לאומרם בנוכחות שלושה אנשים ויותר. הכוונה לדברים שאין בהם דברי גנאי מפורשים, אלא שהשומע יכול להבינם או כדברי גנאי או כדברים בלתי מזיקים. משמעותם של דברים אלו תלויה באופן שבו הם נאמרים - הנעימה, הקול או תנועות הידיים. המספר בפני שלושה אנשים דברים מסוג זה, בודאי אין כוונתו שדבריו יובנו כדברי גנאי. הנחה זו מבוססת על העקרון, כי מידע הידוע לשלושה אנשים אינו נשמר בסוד ומתפרסם, עד שהוא מגיע בסופו של דבר גם לאוזניו של זה שעליו מדברים. משום כך, המספר בודאי יזהר בלשונו ויספר את הדברים כך, שבשום פנים לא יהא ניתן להבינם כדברי גנאי. מובן עם זאת, שאם דבריו אכן משתמעים כדברי גנאי, או שהוא אומר אותם באופן שיתקבלו כדברי גנאי, אסור לו בהחלט לספר אותם, ואין זה משנה מהו מספר הנוכחים.

 

הנזהר בלשונו – כמה שכרו עצום!

 

לסיום תפילה לשמירת לשון:

רבונו של עולם,יהי רצון מלפניך, אל רחום וחנון, שתזכינו היום ובכל יום לשמור פינו ולשונינו מלשון-הרע ורכילות ומקבלתם. ונזהר מלדבר אפילו על איש יחידי, וכל שכן מלדבר על כלל ישראל או על חלק מהם. וכל שכן מלהתרעם על מדותיו של הקדוש ברוך הוא. וניזהר מלדבר דברי שקר, חנופה, ליצנות, מחלוקת, כעס, גאווה, אונאת-דברים, הלבנת-פנים, וכל דברים אסורים. וזכינו שלא לדבר כי-אם דבר הצריך לעינייני גופינו או נפשינו. ושיהיו כל מעשינו לשם שמיםאמן!

 

 

 

 

 

זכו את עצמכם וקרובכם בברכת הלימוד, הכנסו לתגובות וכיתבו  [בדרך המופיעה למטה]:

הלימוד לזכות:

זיווג _______________ בת/בן _________________

פרנסה______________בת/בן__________________

בריאות______________בת/בן__________________

זרע-קודש____________בת/בן__________________

ולהבדיל:

לעילוי נשמת ______________ בת/בן_____________

 {ניתן לרשום ברכות רק בתגובות

      יקובל ברצון,אמן!

 

 

 

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל azulayt אלא אם צויין אחרת