33
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

תורת חסד על לשונה

"תורת ה' תמימה משיבת נפש עדות ה' נאמנה מחכימת פתי, פקודי ה' ישרים משמחי-לב מצות ה' ברה מאירת עיניים" (תהלים י"ט, ח'-ט')

 קַוֵּה, אֶל-יְהוָה: חֲזַק, וְיַאֲמֵץ לִבֶּךָ; וְקַוֵּה, אֶל-יְהוָה [תהלים כז, יד].

תוצאת תמונה עבור תמונות של שויתי ה לנגדי תמיד

"כל השונה הלכות בכל יום מובטח לו שהוא בן העולם הבא"

"תורת חסד על לשונה" - הוא אתר "לימוד-יומי" של הלכות, מוסר ואמונה. בכל יום נפתח את הלימוד בתפילת "נשמת כל חי", נמשיך ללמוד: הלכות שמירת לשון, הלכות בחיי היום יום ושבת, הלכות והנהגות לקראת החגים והמועדים  הקרבים. נלמד את ספר "מסילת ישרים" ונעשיר את עולמינו בשיעורי-חיזוק ופנימיות התורה ובעה"י נסיים עם "מזמור לתודה". 

מטרת-האתר - לזכות את עם ישראל לסיים 3 פעמים בשנה ללמוד את כל ההלכות שחייבים בהם, לקבל הכנה מלאה לכל מועדי ישראל, להכיר את צדיקינו וכן לעבוד על מידותינו באמצעות ספרי מוסר ואמונה!

הפיצו את האתר - וזכו גם אחרים בקדושה רוחנית משמחת ומקרבת אל הקב"ה ובשכר אין סופי לעולם הבא. 

בשם השם נעשה ונצליח והשם עלינו ברחמיו ירוויח - השם שפתי תפתח ופי יגיד תהילתך:

מנהגי חודש אלול

 

מנהגי חודש אלול

 

תוצאת תמונה עבור תמונות של מנהגי חודש אלול

 

 

א. מסורת בידינו שעלה משה רבנו עליו השלום בראש חודש אלול לקבל את לוחות השניות, ושהה שם עד יום הכפורים, שאז נתרצה הקדוש ברוך הוא ואמר למשה רבנו "סלחתי כדברך". והימים האלה ימי רצון לישראל, ולכך נהגו לומר בימים אלו סליחות. וביום ראש חודש, וכן בשבתות אין אומרים סליחות, ויש שנהגו לומר בקשות [ילק"י ח"ה ט].

ב. הזמן הראוי ביותר לאמירת סליחות, הוא באשמורת הבוקר, אך אפשר לומר זאת גם במשך כל היום. ומכל מקום מצאת הכוכבים ועד חצות, לא יאמרו סליחות, כי יש בסליחות י"ג מידות ונפילת אפיים, ועל פי הסוד הדבר חמור מאוד אם אומרים זאת בחצי הלילה הראשון. ואפילו שומע שאומרים י"ג מידות, לא יענה, ואם הוא העשירי, יצא משם [שם].

ג. בחוץ לארץ יאמר הסליחות לפי זמן חצות שלהם, אף שבארץ ישראל למעשה כבר עבר חצות, והמקלים יקפידו לפחות על חצות של ארץ ישראל [ח"ע י"נ ה במקורות].

ד. אברכים ותלמידי חכמים שאם ישכימו לאמירת הסליחות עלול הדבר להפריע ללימודם, אינם צריכים לקום יום יום לאמירת הסליחות. וישתדלו על כל פנים לומר סליחות בשני וחמישי ובעשרת ימי תשובה. וגם פועלים במידה ואמירת הסליחות זה על חשבון עבודתם, הדבר אסור. והכלל בזה לא לעשות הטפל עיקר, והעיקר טפל [שם י-יא].

ה. עיקר הסליחות זה אמירתם בכונה, וטוב מעט בכונה, מהרבות שלא בכונה. וכן לא יעשה מהסליחות במה להשתבח בקולו [שם יב].

ו. י"ג מידות אינם נאמרים אלא בציבור, ויחיד יכול לאמרם רק בטעמי המקרא. וגם קטעי הסליחות שם בלשון הארמית, אין טעם לאמרם אלא בציבור, מכיון שאין מלאכי השרת מעלים אותם. ולכך כאשר עדין אין מנין, ידלגו קטעים אלו, וכשיבוא העשירי, יחזרו וישלימו זאת [שם יג-יד].

ז. כשאומר השליח ציבור "ויעבור", נוהגים שכל הציבור אומרים עמו בלחש, וכשמגיע השליח ציבור ואומר "ה', ה'", יאמרו עמו בקול רם. וצריך להפסיק בין ה', ה', ויש קפידא גדולה בדבר [שם יד']. ונוהגים לשחות [לכפוף הגוף] כשאומרים "ויעבור", וזוקפים בתיבת "ויקרא", ושוב שוחים באמירת ה', ה', וכן מנהג בית א-ל [שם טו].

ח. פסוק שמע ישראל אסור לכפלו בסליחות, וכן אסור לומר "ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד", בקול רם. ואחר הסליחות נהגו לומר קדיש תתקבל, אפילו אם מתפללים מיד שחרית [שם].

ט. אדם הקם בבוקר לסליחות, צריך להקפיד לומר תחילה ברכות התורה, כיון שבסליחות ישנם פסוקים רבים מהתנ"ך, ויש אוסרים לאמרם אפילו דרך תפילה ללא ברכות התורה. ומכל מקום אם לא הספיק עדין לברך ברכות התורה ושמע קדושה או י"ג מידות, יענה עמהם [ה"ע ח"א נז].

י. השומע סליחות בשדור חי, יכול לענות לקדיש ולומר י"ג מידות עמהם. וזאת אף על גב שעובר זמן מה בין האמירה, עד ששומעים מהרדיו. אך בשדור חוזר, הדבר אסור [ילק"י ח"ה יח].

יא. הקמים לסליחות בבוקר ורוצים לאכול, לפי הפשט כל עוד לא הגיע עמוד השחר מותר, ואחר עמוד השחר מותר רק תה וקפה. אך לפי המקובלים, אם ישן בלילה, אסור באכילה אף קודם עמוד השחר, ומי שיכול, כדאי שיחמיר בדבר [ה"ע ח"ב רכ].

יב. מותר לשאת אשה בחודש אלול, ואדרבא כך יבוא טהור לראש השנה [ילק"י ח"ה יח].

יג. נוהגים בחודש אלול לומר אחר התפילה פרק (תהלים כ"ז) "לדוד ה' אורי וישעי" [שם יז], ומנהג בני אשכנז לתקוע בשופר אחר התפילה, אבל סליחות לפי מנהג אשכנז מתחילים רק שבוע שחל בו ראש השנה [שם טז].

יד. ערב ראש חודש אין אומרים בו וידוי ונפילת אפים, שדינו כערב יום טוב, ולכך אי אפשר לומר סליחות ביום. ורק אם החלו בלילה ונמשכו גם אחרי עמוד השחר עד הזריחה, אפשר. וכן הנוהגים לתקוע בכל יום אחרי התפילה אסור להם לתקוע בערב ראש השנה, כדי להבדיל בין תקיעות רשות לחובה [שם כא].

טו. מסתפרים ומכבסים לכבוד ראש השנה, וכדאי לטבול בערב ראש השנה כדי להיות טהורים [שם כב]. ואין צריך ליזהר בזה מחציצה בטבילה [ה"ע ח"ב רכה]. ויש נוהגים שאף נשים טובלות, ויטבלו רק נשים נשואות, וגם הם בתנאי שאינם באמצע שבעה נקיים, אך לא נשים אחרות כלל [ט"ה ח"א לה-לו].

טז. יש נוהגים ללכת בערב ראש השנה על הקברות, כדי שהמתים יעוררו עלינו רחמים. ולא ישים מגמתו על המתים, אלא יתפלל שבזכות המתים הקבורים שם הקדוש ברוך הוא ירחם עלינו [ה"ע ח"ב רכד]. ונוהגים ליתן צדקה לעלוי נשמת המתים, כי כמו שנדונים החיים נדונים המתים, ויש להם כפרה [תקפ"א א-תרכ"א א].

יז. נוהגים לעשות התרת נדרים ערב ראש השנה וערב כפור, ומנהג ירושלים לעשות גם ארבעים יום לפני ראש השנה וכפור. והטעם להתרת נדרים שאדם נענש מאוד שלא מקיים חיובים שקיבל על עצמו, וכן שמי שנידוהו בשמים אין תפילתו נשמעת. ונשים אם יכולות כדאי שישתתפו בהתרת נדרים [ח"ע י"נ מג-ילק"י ח"ה כב].

 

 

תוצאת תמונה עבור תמונות של מנהגי חודש אלול

 

 

 

זכו את עצמכם וקרובכם בברכת הלימוד, הכנסו לתגובות וכיתבו  [בדרך המופיעה למטה]:

הלימוד לזכות:

זיווג _______________ בת/בן _________________

פרנסה______________בת/בן__________________

בריאות______________בת/בן__________________

זרע-קודש____________בת/בן__________________

ולהבדיל:

לעילוי______________ בת/בן_________________

 

 {ניתן לרשום ברכות רק בתגובות}      

יקובל ברצון,אמן!

 

 

 

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל azulayt אלא אם צויין אחרת