33
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

תורת חסד על לשונה

"תורת ה' תמימה משיבת נפש עדות ה' נאמנה מחכימת פתי, פקודי ה' ישרים משמחי-לב מצות ה' ברה מאירת עיניים" (תהלים י"ט, ח'-ט')

 קַוֵּה, אֶל-יְהוָה: חֲזַק, וְיַאֲמֵץ לִבֶּךָ; וְקַוֵּה, אֶל-יְהוָה [תהלים כז, יד].

תוצאת תמונה עבור תמונות של שויתי ה לנגדי תמיד

"כל השונה הלכות בכל יום מובטח לו שהוא בן העולם הבא"

"תורת חסד על לשונה" - הוא אתר "לימוד-יומי" של הלכות, מוסר ואמונה. בכל יום נפתח את הלימוד בתפילת "נשמת כל חי", נמשיך ללמוד: הלכות שמירת לשון, הלכות בחיי היום יום ושבת, הלכות והנהגות לקראת החגים והמועדים  הקרבים. נלמד את ספר "מסילת ישרים" ונעשיר את עולמינו בשיעורי-חיזוק ופנימיות התורה ובעה"י נסיים עם "מזמור לתודה". 

מטרת-האתר - לזכות את עם ישראל לסיים 3 פעמים בשנה ללמוד את כל ההלכות שחייבים בהם, לקבל הכנה מלאה לכל מועדי ישראל, להכיר את צדיקינו וכן לעבוד על מידותינו באמצעות ספרי מוסר ואמונה!

הפיצו את האתר - וזכו גם אחרים בקדושה רוחנית משמחת ומקרבת אל הקב"ה ובשכר אין סופי לעולם הבא. 

בשם השם נעשה ונצליח והשם עלינו ברחמיו ירוויח - השם שפתי תפתח ופי יגיד תהילתך:

לימוד יומי [שעור 9] – הלכות שמירת לשון

 

הלכות שמירת לשון

 

 

תוצאת תמונה עבור תמונות של שמירת לשון

 

 

כיצד נחיש את הגאולה - תמצית מתוך הקדמתו של "החפץ חיים":

 

ביטוי לחומרת עוון לשון-הרע אנו מוצאים הן בתורה והן בגמרא: 

בתורה נאמר: "ארור מכה רעהו בסתר" [דברים כז, כד] ופרש רש"י שהכוונה למדבר לשון-הרע. 

ובגמרא : [ערכין טו] אמרו כי המספר לשון-הרע הרי ככופר בעיקר.

אמנם אם נעמיק בעניין נמצא כי מלבד שהוא עוון חמור לעצמו, הרי חומרתו רבה עוד יותר משום שהוא מתפשט ומועבר הלאה לאחרים. מי שאינו נזהר בלשונו לא רק שעובר אלפי פעמים בחייו על האיסור, אלא גם גורם שאנשים רבים יעברו מאות ואלפי פעמים. אם כן, מובן איפה מדוע אין ברכותיו של הקב"ה יכולות לחול עלינו כל עוד איננו פוסקים מעוון לשון-הרע.

אומר "החפץ-חיים", אחר התבוננות ומחשבה באתי למסקנה כי הגורם להזנחה הרבה בעניין איסור זה הוא חסרון הידיעה. רבים אינם יודעים כי גם לשון-הרע שהוא אמת נכלל באיסור. ואף אלה היודעים זאת, בא אליהם היצר הרע, מטעה אותם וממציא להם אמתלאות שונות [כגון, פלוני הוא רשע או בעל מחלוקת ולכן מותר לגנותו]. מלבד אלה, נמצאים גם אנשים שהיצר מפתה אותם בטענה שההימנעות מלשון-הרע היא כה קשה ובלתי אפשרית עד שאדם מן הישוב אינו יכול לעמוד בזאת, אם לא שיפרוש לגמרי מענייני העולם. הוסף לאלה עוד רבים שחסרה להם הידיעה באיסור קבלת לשון-הרע [שאסור להאמין אפילו בלב לדברי לשון-הרע] ובעוד פרטים אחרים, הרי מובן כבר מדוע התמוטט ענין שמירת הלשון מכל וכל.

 

 

הלכה ראשונה

בעלי לשון הרע.

מי שאינו נזהר בלשונו ומספר לפעמים לשון-הרע על הזולת, חוטא, כאמור, בעבירה חמורה. אולם, אלה אשר רגילים תדיר לדבר בגנותם של אחרים ולרכל אודות חסרונותיהם, גדול חטאם וחמור לאין ערוך. בהרגלם הרע הם מוכיחים כי בזדון לב הם גם מזלזלים ומתעלמים ממצוות ה' יתברך - והם נקראים בפי חכמינו בעלי לשון-הרע.

בעלי לשון-הרע הם בני אדם המורגלים לבזות את הזולת בכל עת מצוא עד כי נעשה להם כהתר. אתה מוצא אותם יושבים בטל ועוסקים לרוב בשיחה של דברי גנאי וזלזול אודות אחרים.

על אנשים אלו, שחכמינו כינו אותם בשם "בעלי לשון הרע", קובע התלמוד [ערכין טו:], כי מי שמתמיד לדבר לשון-הרע, גדול חטאו מעבודה זרה, גלוי עריות ושפיכות דמים - שהן העברות החמורות ביותר. גדול החטא שבהרגל תמידי לדבר לשון-הרע הוא כזה, שבעל לשון-הרע אין לו חלק לעולם הבא, אם לא יעשה תשובה על כך [ירושלמי פאה א, א].

 

הלכה שניה

הטלפון ובעלי לשון-הרע.

המצאת הטלפון, הפלאפונים הניידים  והאינטרנט, הרחיבה את ממדי הסכנה להיכשל בלשון-הרע. מכשיר הטלפון ודומיו מאפשרים לכל אדם להיהפך לבעל לשון-הרע ביתר נוחות בתוך ביתו שלו מבלי צורך להתאמץ. מובן איפא, כי דרושה זהירות יתרה. לכן, הישמר מלשון-הרע בשעה שאתה משוחח בטלפון [או בכל כלי תקשורת אחר]. אם האדם איתו אתה מדבר מתעקש לספר לשון-הרע, גער בו. אם הדבר אינו אפשרי, מצא לך סיבה או אמתלה - "סלח לי, משהו מפריע לי עכשיו" [הלשון הרע] - והפסק את השיחה!

 

הלכה שלישית

לשון-הרע מתוך אונס.

אין כל הבדל בין המספר לשון-הרע מרצונו החפשי לבין המספר מתוך הכרח כלשהו. אם יפתה אותך אדם לטעום מאכל לא כשר, היהיה מותר לך לאכול ממנו? ודאי שלא! אותו עיקרון חל גם לגבי לשון-הרע.

 

הלכה רביעית

לסרב להורים או למורה.

מי שהוריו, רבו או מורו, שואלים אותו על מקרה כלשהו, והוא יודע שבתשובתו יוכרח לבוא לידי לשון-הרע, אסור לו להשיב להם על אף חובתו לכבד אותם. מובן, שעליו להיות זהיר בכבודם ולסרב באדיבות, נימוס ודרך ארץ. לעומת זאת, אם הדברים שהוא נדרש לספר עשויים להביא תועלת ולמנוע נזק או רעה כלשהי, והוא עצמו אינו מסוגל לנזוף בעושה הרעה או לימנוע אותה, מותר לו לספר את הידוע לו.


הנזהר בלשונו – כמה שכרו עצום!

 

לסיום תפילה לשמירת לשון:

רבונו של עולם,יהי רצון מלפניך, אל רחום וחנון, שתזכינו היום ובכל יום לשמור פינו ולשונינו מלשון-הרע ורכילות ומקבלתם. ונזהר מלדבר אפילו על איש יחידי, וכל שכן מלדבר על כלל ישראל או על חלק מהם. וכל שכן מלהתרעם על מדותיו של הקדוש ברוך הוא. וניזהר מלדבר דברי שקר, חנופה, ליצנות, מחלוקת, כעס, גאווה, אונאת-דברים, הלבנת-פנים, וכל דברים אסורים. וזכינו שלא לדבר כי-אם דבר הצריך לעינייני גופינו או נפשינו. ושיהיו כל מעשינו לשם שמיםאמן!

 

 

 

 

 

זכו את עצמכם וקרובכם בברכת הלימוד, הכנסו לתגובות וכיתבו  [בדרך המופיעה למטה]:

הלימוד לזכות:

זיווג _______________ בת/בן _________________

פרנסה______________בת/בן__________________

בריאות______________בת/בן__________________

זרע-קודש____________בת/בן__________________

ולהבדיל:

לעילוי נשמת ______________ בת/בן_____________

 {ניתן לרשום ברכות רק בתגובות

      יקובל ברצון,אמן!

 

 

 

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל azulayt אלא אם צויין אחרת