33
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

תורת חסד על לשונה

"תורת ה' תמימה משיבת נפש עדות ה' נאמנה מחכימת פתי, פקודי ה' ישרים משמחי-לב מצות ה' ברה מאירת עיניים" (תהלים י"ט, ח'-ט')

 קַוֵּה, אֶל-יְהוָה: חֲזַק, וְיַאֲמֵץ לִבֶּךָ; וְקַוֵּה, אֶל-יְהוָה [תהלים כז, יד].

תוצאת תמונה עבור תמונות של שויתי ה לנגדי תמיד

"כל השונה הלכות בכל יום מובטח לו שהוא בן העולם הבא"

"תורת חסד על לשונה" - הוא אתר "לימוד-יומי" של הלכות, מוסר ואמונה. בכל יום נפתח את הלימוד בתפילת "נשמת כל חי", נמשיך ללמוד: הלכות שמירת לשון, הלכות בחיי היום יום ושבת, הלכות והנהגות לקראת החגים והמועדים  הקרבים. נלמד את ספר "מסילת ישרים" ונעשיר את עולמינו בשיעורי-חיזוק ופנימיות התורה ובעה"י נסיים עם "מזמור לתודה". 

מטרת-האתר - לזכות את עם ישראל לסיים 3 פעמים בשנה ללמוד את כל ההלכות שחייבים בהם, לקבל הכנה מלאה לכל מועדי ישראל, להכיר את צדיקינו וכן לעבוד על מידותינו באמצעות ספרי מוסר ואמונה!

הפיצו את האתר - וזכו גם אחרים בקדושה רוחנית משמחת ומקרבת אל הקב"ה ובשכר אין סופי לעולם הבא. 

בשם השם נעשה ונצליח והשם עלינו ברחמיו ירוויח - השם שפתי תפתח ופי יגיד תהילתך:

לימוד יומי [שעור 34] – הלכות שבת – הלכות מוצאי-שבת והבדלה

 

יותר משאנו שומרים את השבת – השבת שומרת עלינו

הלכות שבת – הלכות מוצאי-שבת והבדלה

 

 

 

 

א. מאחרין להתפלל ערבית במוצאי שבת, כדי להוסיף מחול על הקודש. וכתב ה"בן איש חי" שאין רשאים לפחות מעשרים דקות אחר השקיעה [או"ח סימן רצ"ג כפה"ח ס"ק ב'].

ב. אדם שהוא אנוס ולא יכול להתפלל במוצאי שבת ולעשות הבדלה, יכול להתפלל ולעשות הבדלה מפלג המנחה ביום השבת. ומכל מקום אסור בעשית מלאכה עד שתחשך, וכן לא יברך בהבדלה על הנר. וזאת עיצה למי שיש לו מת שעליו לקברו, ויודע שלא יקבר עד יום ראשון, כך מחמת שיהא אונן, יפסיד תפילת ערבית והבדלה במוצאי שבת, לכך שיתפלל ויעשה הבדלה מבעוד יום [רצ"ג ג'].

ג. [ברכות לג' ע"א] אמר רבי חיא בר אבא אמר רבי יוחנן, אנשי כנסת הגדולה תקנו להם לישראל ברכות ותפילות, קדושות והבדלות. בתחילה קבועה בתפילה, העשירו קבועה על הכוס. חזרו והענו קבעוה בתפילה, והם אמרו המבדיל בתפילה, צריך שיבדיל על הכוס.

ד. אומרים הבדלה בתפילה בברכת "אתה חונן", שמוסיפים "אתה חוננתנו" אחר "ומלמד לאנוש בינה". ואם שכח ולא אמר בתפילה, אין מחזירים אותו, שהרי עתיד לאמרה על הכוס. ומכל מקום אם בנוסף שכח ואכל לפני ההבדלה על הכוס, קנסוהו לחזור ולהתפלל, כך פסק מרן להלכה [רצד א']. ומכיון שהדבר במחלוקת, כדאי שיחזור בתנאי של נדבה [ילק"י ד/א עמוד תמו].

ויש אומרים שכן הוא הדין אם לא אמר "אתה חוננתנו", ועשה מלאכה קודם ההבדלה. ולכך בשכח "אתה חוננתנו", כדאי שמיד אחר העמידה יאמר "ברוך המבדיל בין קודש לחול" [שם בהערה ה'].

ה. שכח לומר "אתה חוננתנו", ויודע שלא יהיה לו יין גם למחרת, אם הוא עדיין בתפילה, יאמר אתה חוננתנו בשומע תפילה. ואם המשיך, יחזור ל"אתה חונן". ואם גמר התפילה, חוזר ומתפלל תפילת העמידה [שם תמא].

ו. אחר תפילת עמידה אומרים שובה ה', ויושב בסתר, ואומרים זאת בעמידה. ומנהג בני אשכנז לא לאמרו בשבת חול המועד, או במוצאי שבת שחל להיות יום טוב באותו שבוע, ומנהג הספרדים לאמרו תמיד כמו דעת המקובלים [רצה א'-ה"ע ח"ג עמוד קמו].

ז. נוהגים לעשות "הבדלה" בבית הכנסת, להוציא ידי חובה מי שאין לו יין [שם]. וראוי להודיע לאנשים שצריכים לעשות הבדלה את בני ביתם [ילק"י ד/א תמה]. ואם אינו יודע אם צריך לעשות לבני ביתו מחמת שאולי שמעו כבר, יכול לעשות תנאי שמכוון לצאת ידי חובה במידה ובני ביתו עשו הבדלה [שם תמו].

 

ח.  סדר ההבדלה:

יין, בשמים, נר הבדלה וסימנך: יבנה [רצו א']. וכתב הרשב"ץ שזה לפי סדר החושים, תחילה חוש הטעם שהוא העב ביותר, אחר כך חוש הריח שהוא יותר רוחני, ואחר כך חוש הראות שהוא יותר רוחני, ואחר כך החכמה שהיא הכי רוחנית [שם כפה"ח ס"ק ג'].

 

ט. היין של ההבדלה אסור שיהא פגום [רצו א'], ואין מבדילים על הפת. אבל אם אין לו יין, יכול להבדיל על שכר מדינה, והינו כל משקה משכר שרגילים בני המדינה לשתותו, אך לא תה או קפה [שם ב'-ילק"י ד/א תנג].

י. אומר הבדלה מיושב, וכן המכוונים לצאת ידי חובה צריכים לישב, ומנהג בני אשכנז לעמוד. ואוחז היין בימינו עד שמגיע לברכת הבשמים, ואז מעביר הכוס לשמאלו, ואוחז הבשמים בידו ומברך עליהם. וכן כאשר מברך על הנר. ולאחר מכן מחזיר הכוס לימינו, ואומר ברכת המבדיל [רצו ו'].

וכל השומעים מכוונים לצאת יזהרו שלא לענות "ברוך הוא וברוך שמו" שהוי כהפסק. ומכל מקום בדיעבד אם ענו, יצאו ידי חובה [ילק"י ד/א תנה].

יא. נשים חייבות בהבדלה, ואם אין מי שיעשה להן, יעשו לעצמן. ורמ"א כתב שהנשים ישמעו מן הגברים, ובאם אינן יכולות, למנהג אשכנז יש מחלוקת אם יעשו לעצמן, והמשנה ברורה פסק שיעשו [רצו ח'].

יב. רמ"א הביא שיש מנהג לשפוך מיין ההבדלה על רצפת הבית לסימן ברכה [רצו א'], אך האחרונים פקפקו על זה שיש בזה בזוי אוכלין, וכתבו שימלא הכוס על גדותיו, ואם ישפוך, ישפוך. וגם על זה יש מפקפקים, ולכך שמים צלחת לקבל מה שנשפך, וכן מנהג הספרדים [שם כפה"ח ס"ק י'].

יג. ומברך על הבשמים, והברכה היא לפי סוג הבשמים שמביא "עצי", "עשבי", או "מיני בשמים" [ילק"י ד/א תסג]. ומכל מקום במידה ואין לו בשמים, אין צריך לחזר אחריהם [רצז' א'], וזה שלא כמנהג בני אשכנז, שבכל מקרה מברכים "בורא מיני בשמים" [שם מ"ב ס"ק א']. ונהגו לברך לכתחילה על הדס אם אפשר [רצז' ד'].

יד. אדם שלא מריח, כגון שהוא מצונן וכדומה, אין יכול לברך על הבשמים. אלא בני הבית יברכו כל אחד לעצמו [רצ"ז ה']. וגם האבל כעושה ההבדלה, מברך על הבשמים [ילק"י ד/א תסט].

טו. צריך להזהר לא לברך על טבק הרחה או מיני בשמים שישנם בבקבוקים, בדברים שקלטו את הריח. אך על בושם העשוי באופן כימי מברכים "בורא מיני בשמים" [שם תסו'-ח"ע ט"ו בשבט עמוד שיג].

טז. אחר הבשמים מברך על הנר "בורא מאורי האש", ומצוה לברך על האבוקה, ושתי נרות יחדיו דינם כאבוקה [חצ"ר א'], וגם כאן, אין צריך לחזר על זאת [שם ב']. ואם במשך הלילה מצא נר, יכול לברך עליו "בורא מאורי האש" [ילק"י ד/א תעב'].

יז. אין מברכין על הנר עד שיאותו לאורו, דהינו שיהא מסוגל להבחין לאור הנר בין שני סוגי מטבעות [חצ"ר ד']. ואם הנר נמצא בתוך עששית כגון לאמפא, אין מברכים עליה [שם טו']. ומחמת סיבה זאת אי אפשר לברך על אור חשמל או פלורסנט [ילק"י ד/א תעג]. וכל השומעים המכוונים לצאת ידי חובה, חייבים להיות קרובים לנר שיוכלו להנות מאורו, ולכך במקום גדול צריך מספר נרות [שם].

יח. נר שהודלק שלא להאיר, כגון שהודלק לכבוד המת או לעלוי נשמת, אי אפשר לברך עליו "בורא מאורי האש" [חצ"ר יב'], וכן אין מברכין על נר שהודלק בשבת, בין על ידי יהודי או גוי [שם ה'], ואף אם ברך לא עלתה לו, וחייב לחזור ולברך. ורק אם הודלק לצורך פקוח נפש, מותר. ואין סומא מברך ברכת "בורא מאורי האש" [שם יג'].

יט. אחר גמר ההבדלה כדאי לשתות מכוס ההבדלה שעור רביעית, ולא להסתפק ברוב רביעית, שאם לא כן מכניס עצמו למחלוקת, אם יברך ברכה אחרונה [ילק"י ד/א תס'].

כ. אסור לאדם לאכול או לשתות כלום עד שיבדיל, אף על גב שהבדיל בתפילה [רצ"ט א']. ובעשית מלאכה אסור עד שיבדיל בתפילה. ואם צריך לעשות מלאכה לפני כן, או אשה שבמוצאי שבת רוצה להתחיל בעבודה קודם שיבא בעלה לעשות הבדלה, יכולים לומר בצאת השבת "ברוך המבדיל בין קודש לחול", ולעשות מלאכתם [ילק"י ד/א תפה'].

כא. אם רוצה לאכול מיד אחר ההבדלה, יזהר לא לשים פת על השלחן בשעת ההבדלה, או שיכסה את הפת בזמן ההבדלה, כדי שלא תראה בושתה [שם תפו].

כב. לעולם יסדר אדם שלחנו במוצאי שבת כמו בסעודה גדולה, אפילו אינו צריך אלא לכזית [ש' א']. וראוי והגון לעשות סעודה זאת בפת [ילק"י ד/א תפז]. ואם אי אפשר לו, יכול לעשותה במיני מזונות או פירות. ולהלכה זמנה כל הלילה [ה"ע ח"ג קסה'], וגם נשים חייבות בסעודה זאת [ילק"י ד/א תצ'].

כג. זמן צאת השבת הוא כעשרים דקות אחר השקיעה, שזמן זה הוא תוספת מספר דקות אחר צאת הכוכבים, וכדעת הגאונים וכן המנהג בארץ ישראל. אך מרן פסק כדעת רוב הראשונים שזה שעה וחומש זמנית אחר השקיעה, וכתב מרן הגאון רבי עובדיה יוסף זצוק"ל, שראוי לחוש לדיעה זאת [שם תכז].

כד. המחמירים כשיטת רבינו תם: יש מחמירים רק במלאכות דאורייתא, ויש גם בדרבנן [שם תלה].

כה. המאחר להוציא את השבת, יכול לומר למי שהוציא שבת, לעשות מלאכה בעבורו [שם תכט].

כו. שכח ולא הבדיל או היה אנוס במוצאי שבת ולא הבדיל, פסק מרן להלכה שיכולים להבדיל עד סוף יום שלישי, והביא דעות שרק עד יום ראשון בלבד, ולהלכה הסומך ומבדיל יש לו על מי לסמוך. ובצום תשעה באב שחל ביום ראשון, או בלא טעם כלום, לכל הדעות מבדיל [ה"ע ח"ג קסב].

 

 

השבת היא מקור הברכה, יהי רצון שנשמור שבת כהלכתה, אמן!

 

 

 

      

בחסדי השם יתברך, סיימנו ללמוד "הלכות שבת", בשעור הבא מתחילים שוב ללמוד "הלכות שבת" מהתחלה...

 

 

 

זכו את עצמכם וקרובכם בברכת הלימוד, הכנסו לתגובות וכיתבו  [בדרך המופיעה למטה]:

הלימוד לזכות:

זיווג _______________ בת/בן _________________

פרנסה______________בת/בן__________________

בריאות______________בת/בן__________________

זרע-קודש____________בת/בן__________________

ולהבדיל:

לעילוי נשמת ______________ בת/בן_____________

 {ניתן לרשום ברכות רק בתגובות

      יקובל ברצון,אמן!

 

 

 

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל azulayt אלא אם צויין אחרת