33
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

תורת חסד על לשונה

"תורת ה' תמימה משיבת נפש עדות ה' נאמנה מחכימת פתי, פקודי ה' ישרים משמחי-לב מצות ה' ברה מאירת עיניים" (תהלים י"ט, ח'-ט')

 קַוֵּה, אֶל-יְהוָה: חֲזַק, וְיַאֲמֵץ לִבֶּךָ; וְקַוֵּה, אֶל-יְהוָה [תהלים כז, יד].

תוצאת תמונה עבור תמונות של שויתי ה לנגדי תמיד

"כל השונה הלכות בכל יום מובטח לו שהוא בן העולם הבא"

"תורת חסד על לשונה" - הוא אתר "לימוד-יומי" של הלכות, מוסר ואמונה. בכל יום נפתח את הלימוד בתפילת "נשמת כל חי", נמשיך ללמוד: הלכות שמירת לשון, הלכות בחיי היום יום ושבת, הלכות והנהגות לקראת החגים והמועדים  הקרבים. נלמד את ספר "מסילת ישרים" ונעשיר את עולמינו בשיעורי-חיזוק ופנימיות התורה ובעה"י נסיים עם "מזמור לתודה". 

מטרת-האתר - לזכות את עם ישראל לסיים 3 פעמים בשנה ללמוד את כל ההלכות שחייבים בהם, לקבל הכנה מלאה לכל מועדי ישראל, להכיר את צדיקינו וכן לעבוד על מידותינו באמצעות ספרי מוסר ואמונה!

הפיצו את האתר - וזכו גם אחרים בקדושה רוחנית משמחת ומקרבת אל הקב"ה ובשכר אין סופי לעולם הבא. 

בשם השם נעשה ונצליח והשם עלינו ברחמיו ירוויח - השם שפתי תפתח ופי יגיד תהילתך:

הלכות ברכת הלבנה

 

הלכות ברכת הלבנה

 

 

 

 

 

א. הרואה לבנה בחידושה מברך "אשר במאמרו ברא שחקים", ולדעת מרן אין מברכים ברכה זאת רק אחר שיעברו שבעה ימים מהמולד, ומנהג בני אשכנז לאחר שלושה ימים [או"ח סימן תכו א'-ג']. ואם יום השביעי במוצאי שבת ונותרו מספר שעות, אפשר לברך. ומדינות שמצוי בהם עננים הרבה אפשר לברך אחר שלושה ימים כדין התלמוד [ה"ע ח"ה עמוד ל'].

ב. אין מברכים ברכת הלבנה אחר ט"ו בחודש לדעת מרן, ודעת רמ"א עד חצי כ"ט יום וי"ב שעות ותשצ"ג חלקים [תכו ג'], ועבדינן כמרן, ולא אמרינן ספק ברכות להקל, ובליל ט"ז במידה ולא ברך, יברך ללא שם ומלכות [ה"ע ח"ה לה'].

ג. אין מברכים ברכת הלבנה אלא בלילה, ולא ביום [תכו' א'], ואם זמנו דחוק או שחושש שיכסוה העננים, יכול לברך בבין השמשות או בין עמוד השחר לזריחה [ה"ע ח"ה כט'].

ד. נהגו לברך על הלבנה במוצאי שבת כשהוא מבושם ובגדיו נאים. ואם מוצאי שבת חל מליל י"א ומעלה, לא דוחים את הברכה [תכו ב'].

ה. לכתחילה אין מברכים ברכת הלבנה כאשר הוא תחת גג, שצריך להראות כיוצא לקראת המלך, שהוא יוצא מביתו. ומכל מקום אם הוא זקן או חולה וקשה לו לצאת, מותר לברך בביתו [ילק"י ד-ה עמוד שלא].

ו. קודם שמברך מסתכל בלבנה, אך לא יסתכל בה בעת הברכה, ומברך מעומד [שם שכו-שכז]. וראוי לברכה בצבור משום ברוב-עם הדרת-מלך, ומכל מקום עדיף לברך מוקדם ביחיד, מאשר מאוחר בצבור. שזריזים מקדימים למצוות, עדיף מברוב-עם [שם שלט].

ז. לדברי המקובלים ראוי שלא לברך על הלבנה כאשר (יש עליה) מכסה אותה ענן דק, אך לפי הפשט כל שנהנים לאורה, אפשר לברך עליה. ולכך כאשר יש חשש שיפסיד הברכה כגון בימות החורף, יסמוך על עיקר הדין, ויברך. ומחמת סיבה זאת ראוי גם שלא לברך ברכת הלבנה מבעד לחלון זכוכית וכיוצא בזה, אך בחולה או זקן, אָזְלִינַן בָּתַר (אנו הולכים אַחַר) עיקר הדין [שם שכו].

ח. אין לברך על הלבנה הנשקפת במים או דרך ראי [שם].

ט. אם רואה שתוך כדי הברכה תתכסה הלבנה בעננים, אסור לו לברך. אך אם דחקוהו אחר שהתחיל הברכה, וכעת אינו רואה ממקומו את הלבנה, יכול להמשיך. והצורך לראותה הוא רק במשך הברכה בלבד, ללא כל הפסוקים שלפני ואחרי [שם שכא-שכב].

י. נשים אפילו בנות אשכנז, נהגו שלא לברך ברכת הלבנה [שם שכג]. ובסומא ישנה מחלוקת, אם מברך ברכת הלבנה או לא, ואמרינן ספק ברכות להקל [ה"ע ח"ה לו']. וכדאי שיבקש מהחזן או מחברו שיכון להוציאו ידי חובה, ואת הפסוקים יכול לומר בפני עצמו [ילק"י ד-ה שכד].

יא. קטן מברך ברכת הלבנה, ואם יהא בר-מצוה לפני ט"ו בחודש, ימתין ויברך אחרי שיגיע לגיל מצוות [שם שכה]. ואם חושש שמא ישכח, יכול לומר לחברו שיכון להוציאו ידי חובה, והוא יעשה תנאי שמכון לצאת רק במידה ולא יצליח או ישכח לברך ברכת הלבנה.

יב. אדם הנמצא בתוך שבעה לאבלות, לכתחילה יברך ברכת הלבנה אחר השבעה. אך אם במידה ויחכה יעבור זמנה, יברך מיד בתוך השבעה [ילק"י ד/ה שמג].

יג. בשבתות וימים טובים יש אומרים שאין לברך ברכת הלבנה וכך נוהגים לכתחילה. אך אם זה הלילה האחרון לברכת הלבנה, או בחורף שעננים מצויים אפילו מליל יג' ואילך, יברך גם בשבתות וימים טובים [ה"ע ח"ה לט'].

יד. בחודש תשרי יש נוהגים לברך קודם יום כיפור, וטעמם כדי להרבות זכויות, ויש נוהגים לברך רק במוצאי כיפור, כי עד אז לא שרויים בשמחה מפחד הדין. וכן נהגו בחודש אב שלא לברך עד אחר התענית, שכבר נגמרה האבלות שמתחילים שבעה דנחמתא, וכדאי שיטעמו משהו קודם לכן [ילק"י ד/ה שמא-שמב].

 

 

 

 

 

 

 

זכו את עצמכם וקרובכם בברכת הלימוד, הכנסו לתגובות וכיתבו  [בדרך המופיעה למטה]:

הלימוד לזכות:

זיווג _______________ בת/בן _________________

פרנסה______________בת/בן__________________

בריאות______________בת/בן__________________

זרע-קודש____________בת/בן__________________

ולהבדיל:

לעילוי______________ בת/בן_________________

 

 {ניתן לרשום ברכות רק בתגובות}       

     יקובל ברצון,אמן!

 

 

 

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל azulayt אלא אם צויין אחרת