33
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

תורת חסד על לשונה

"תורת ה' תמימה משיבת נפש עדות ה' נאמנה מחכימת פתי, פקודי ה' ישרים משמחי-לב מצות ה' ברה מאירת עיניים" (תהלים י"ט, ח'-ט')

 קַוֵּה, אֶל-יְהוָה: חֲזַק, וְיַאֲמֵץ לִבֶּךָ; וְקַוֵּה, אֶל-יְהוָה [תהלים כז, יד].

תוצאת תמונה עבור תמונות של שויתי ה לנגדי תמיד

"כל השונה הלכות בכל יום מובטח לו שהוא בן העולם הבא"

"תורת חסד על לשונה" - הוא אתר "לימוד-יומי" של הלכות, מוסר ואמונה. בכל יום נפתח את הלימוד בתפילת "נשמת כל חי", נמשיך ללמוד: הלכות שמירת לשון, הלכות בחיי היום יום ושבת, הלכות והנהגות לקראת החגים והמועדים  הקרבים. נלמד את ספר "מסילת ישרים" ונעשיר את עולמינו בשיעורי-חיזוק ופנימיות התורה ובעה"י נסיים עם "מזמור לתודה". 

מטרת-האתר - לזכות את עם ישראל לסיים 3 פעמים בשנה ללמוד את כל ההלכות שחייבים בהם, לקבל הכנה מלאה לכל מועדי ישראל, להכיר את צדיקינו וכן לעבוד על מידותינו באמצעות ספרי מוסר ואמונה!

הפיצו את האתר - וזכו גם אחרים בקדושה רוחנית משמחת ומקרבת אל הקב"ה ובשכר אין סופי לעולם הבא. 

בשם השם נעשה ונצליח והשם עלינו ברחמיו ירוויח - השם שפתי תפתח ופי יגיד תהילתך:

לימוד יומי [שעור 5] – הלכות שמירת לשון

 

הלכות שמירת לשון

 

 

שם הספר "החפץ חיים" נעתק מתוך הפסוק "מי האיש החפץ חיים אוהב ימים לראות טוב, נצור לשונך מרע ושפתיך מדבר מרמה" [תהלים לד, יג-יד]. אופיני לענותנותו הגדולה, הוציא ר' ישראל מאיר את הספר בעילום שם. אולם משנודעה ברבים זהות המחבר, החלו לכנותו בשם ספרו "חפץ חיים". כך גם נשאר שמו בפי העם עד היום, ולאמתו של דבר היה זה השם הראוי ביותר להלום את האיש אשר קיים הלכה למעשה את כל אשר כתב ודרש בספריו. בנו מספר כי מעולם לא שמעו יוצאת מפיו מילה שאינה ראויה. היתה זו גדלות נשגבה בהתחשב בעובדה שהחפץ חיים רחוק היה מלהיות שתקן בטבעו. הוא נשא דברים באספות וכינוסים אין ספור. הוא גם היה פעיל ביותר בעסקי הכלל בחיי הצבור היהודי. רבים השכימו לפתחו כדי להאזין לעצתו והדרכתו בכל תחומי החיים. ואף-על-פי-כן הצליח לעמוד בשלמות במשימה הקדושה של שמירת הלשון. 

 

המעשה הבא שלפנינו עשוי להטיל אלומת אור על אישיותו של החפץ חיים:

אחר שסיים את ספרו "חפץ חיים", הלך ר' ישראל מאיר אצל גדולי הדור על מנת לקבל את הסכמתם. אחד מאלה היה הגאון ר' מרדכי ליפשיץ רבה של נוברדוק. ר' ברוך מרדכי התרשם מאוד מן הספר. אולם קודם שנתן הסכמתו רצה להיוכח האם נזהר המחבר בעצמו בלשונו כפי שהוא דורש מאחרים. על כן בקש את אחד מתלמידיו שיעסיק את החפץ חיים בשיחה. במשך שש שעות תמימות ניסה התלמיד למשוך אותו בלשונו, כדי שיוציא מפיו איזה דבר גנאי, אולם ללא הצלחה. אפילו מלה אחת שיש בה פרור אבק לשון הרע לא עברה את דל שפתיו.

 

 

בעה"י היום נתחיל ללמוד "מצוות עשה מהתורה", הקשורות בשמירת לשון:

 

הלכה ראשונה - מצוות עשה

"זכור את אשר-עשה ה' אלהיך למרים, בדרך בצאתכם ממצרים" [דברים כד, ט].

התורה מצוה אותנו שנזכיר תמיד - בפינו - את ענשה של מרים, אשר לקתה מיד ה', על שדברה לשון-הרע במשה רבנו. מצוה זו באה כדי שנלמד ממעשה זה להתרחק מלשון-הרע [פירוש הרמב"ן]. במעשה מרים מתגלה עד כמה חמור עוון לשון-הרע, כי מרים נענשה על אף שהיו סיבות רבות המקלות את חטאה:

א. היא סכנה עצמה להציל את משה מן הים, כשנולד.

ב. בילדותו גדלה אותו על ברכיה.

ג. היא דברה רק באחיה, אותו אהבה כנפשה.

ד. היא לא דברה בגנותו, אלא רק המעיטה מגדלותו, כשהשוותה אותו לשאר נביאים.

ה. היא לא גרמה לו כל בושה, כי לא דברה בנוכחותו.

ו. היא לא דברה בפני רבים, אלא רק בצינעא לאהרון אחיה.

ז. "והאיש משה עניו מאוד" - מרוב ענותנותו הוא בודאי לא הקפיד ולא נפגע מהדברים.

עם זאת, על אף צדקת מרים ומעשיה הטובים, נענשה בנגע הצרעת על לשון-הרע שדברה. כל המדבר לשון-הרע עובר גם על מצוה זו, לזכור את אשר עשה ה' למרים.

ה"חפץ חיים" כותב בשם הרב בצלאל הכהן מוילנא ז"ל, כי מי שלומד את דיני לשון-הרע מקיים בלמודו את מצות זכירת ענשה של מרים.

 

הלכה שניה - מצוות עשה

"ואהבת לרעך כמוך" [ויקרא יט, יח].

התורה מחייבת אותנו לשמור על ממונו וכבודו של הזולת כמו על של עצמנו [רמב"ם דעות ו, ג]. וזה שמדבר או שומע לשון-הרע על חברו, מראה בעליל שאינו אוהבו, וכי כבודו אינו חשוב בעיניו - בודאי לא באותה מידה שהוא חושש לכבוד עצמו. עובדה היא, שכל אדם מכיר את חסרונותיו שלו ובכל זאת אינו רוצה שחברו ידע עליהם. אף אם קורה שחברו יודע על חסרונותיו ומספר לאחרים, הוא מקוה שהדברים לא יתקבלו ושלא יאמינו לו. ממש כך הוא חייב על פי התורה, לנהוג כלפי רעהו, וזה שאינו נוהג באותה מידה עם זולתו ומדבר בגנותו, עובר על מצות "ואהבת לרעך כמוך". 

 

הלכה שלישית - מצוות עשה

"בצדק תשפט את עמיתך" [ויקרא יט, טו].

פסוק זה מלמדנו, כי אם אנו רואים אדם עושה מעשה שאפשר לפרשו לטובה, אנו חיבים לדון אותו לכף זכות [רמב"ם, ספר המצוות, עשין קעז].

שומר מצוות בינוני שעושה מעשה או אומר דבר שאפשר לדונו באופן שוה לזכות או לחובה, אנו מצווים מן התורה לדון אותו לכף זכות. ואם עושה המעשה הוא איש ירא שמים וישר דרך, אנו חיבים לדונו לכף זכות אפילו כאשר הצדדים לחובתו נראים יותר. מי שאינו נוהג כך ושופט את המעשה לרעה ומספר על כך גם לאחרים, עובר - מלבד על איסור לשון-הרע - גם על מצות עשה זו.

פעמים רבות, מורכב אמנם ספור המעשה מעובדות נכונות, אך כשהמספר מוציא אותן מהקשרן מתקבלת תמונה מעוותת ומסולפת. כך גם קורה שאדם אומר או עושה דבר מתוך רתחת כעס, ואילולא רוגזו בודאי לא היה עושה זאת, ולעיתים הוא אף מתחרט לאחר מעשה. אין זה הגון ונכון לשפט מעשה כזה בלא לקחת בחשבון את הגורמים והנתונים בשעת מעשה.

 

הלכה רביעית - מצוות עשה 

"וכי-ימוך אחיך ומטה ידו עמך, והחזקת בו" [ויקרא כה, לה].

מצוה מן התורה לתת עזרה לאדם מישראל, על מנת להקימו על רגליו ולמנוע ממנו להתמוטט עד שיאלץ להזדקק לבריות. אפשר לקיים מצוה זו על-ידי שנותנים לו מענק כספי או הלוואה או על-ידי שממציאים לו מקור פרנסה. [רמב"ם, מתנות עניים י, ז].

המדבר לשון-הרע על מישהו וכתוצאה מכך מאבד אותו אדם את מקור פרנסתו, או שנמנע ממנו לקבל משרה כלשהי, עובר על מצות עשה זו.

 

הנזהר בלשונו – כמה שכרו עצום!

 

לסיום, תפילה לשמירת הלשון:

רבונו של עולם,יהי רצון מלפניך, אל רחום וחנון, שתזכינו היום ובכל יום לשמור פינו ולשונינו מלשון-הרע ורכילות ומקבלתם. ונזהר מלדבר אפילו על איש יחידי, וכל שכן מלדבר על כלל ישראל או על חלק מהם. וכל שכן מלהתרעם על מדותיו של הקדוש ברוך הוא. וניזהר מלדבר דברי שקר, חנופה, ליצנות, מחלוקת, כעס, גאווה, אונאת-דברים, הלבנת-פנים, וכל דברים אסורים. וזכינו שלא לדבר כי-אם דבר הצריך לעינייני גופינו או נפשינו, ושיהיו כל מעשינו לשם שמיםאמן!

 

 

 

 

 

זכו את עצמכם וקרובכם בברכת הלימוד, הכנסו לתגובות וכיתבו  [בדרך המופיעה למטה]:

הלימוד לזכות:

זיווג _______________ בת/בן _________________

פרנסה______________בת/בן__________________

בריאות______________בת/בן__________________

זרע-קודש____________בת/בן__________________

ולהבדיל:

לעילוי נשמת ______________ בת/בן_____________

 {ניתן לרשום ברכות רק בתגובות

      יקובל ברצון,אמן!

 

 

 

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל azulayt אלא אם צויין אחרת