33
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

תורת חסד על לשונה

"תורת ה' תמימה משיבת נפש עדות ה' נאמנה מחכימת פתי, פקודי ה' ישרים משמחי-לב מצות ה' ברה מאירת עיניים" (תהלים י"ט, ח'-ט')

 קַוֵּה, אֶל-יְהוָה: חֲזַק, וְיַאֲמֵץ לִבֶּךָ; וְקַוֵּה, אֶל-יְהוָה [תהלים כז, יד].

תוצאת תמונה עבור תמונות של שויתי ה לנגדי תמיד

"כל השונה הלכות בכל יום מובטח לו שהוא בן העולם הבא"

"תורת חסד על לשונה" - הוא אתר "לימוד-יומי" של הלכות, מוסר ואמונה. בכל יום נפתח את הלימוד בתפילת "נשמת כל חי", נמשיך ללמוד: הלכות שמירת לשון, הלכות בחיי היום יום ושבת, הלכות והנהגות לקראת החגים והמועדים  הקרבים. נלמד את ספר "מסילת ישרים" ונעשיר את עולמינו בשיעורי-חיזוק ופנימיות התורה ובעה"י נסיים עם "מזמור לתודה". 

מטרת-האתר - לזכות את עם ישראל לסיים 3 פעמים בשנה ללמוד את כל ההלכות שחייבים בהם, לקבל הכנה מלאה לכל מועדי ישראל, להכיר את צדיקינו וכן לעבוד על מידותינו באמצעות ספרי מוסר ואמונה!

הפיצו את האתר - וזכו גם אחרים בקדושה רוחנית משמחת ומקרבת אל הקב"ה ובשכר אין סופי לעולם הבא. 

בשם השם נעשה ונצליח והשם עלינו ברחמיו ירוויח - השם שפתי תפתח ופי יגיד תהילתך:

לימוד יומי [שעור 30] – הלכות שבת – הנאה ממעשה שבת

 

יותר משאנו שומרים את השבת – השבת שומרת עלינו

הלכות שבת – הנאה ממעשה שבת

 

 

 

 

א. [ב"ק עא' ע"א] דרש רבי חיא אפיתחא דבי נשיאה "ושמרתם את-השבת כי קודש הוא לכם", מה קודש אסור באכילה, אף מעשה שבת אסורים באכילה. ויש מחלוקת אם איסור זה מדאורייתא או מדרבנן. ונפסק להלכה כמ"ד (כמאן דאמר – כמי שאמר) מדרבנן, דדרשינן (נפסק להלכה מרבותינו, שדורשים) היא קודש, ואין מעשיה קודש [ילק"י ד/ג עמוד יב'].

ב. המבשל בשבת במזיד או שעשה אחת משאר מלאכות האסורות בשבת, אסור לו, לעולם. ולאחרים, מותר למוצאי שבת מיד. ובשוגג, מותר בין לו ובין לאחרים במוצאי שבת מיד [או"ח סימן שיח' א'].

ג. אף מי שעשה את המלאכה במזיד ואסורה לו, מכל מקום מותר לו למכרה לאחרים, אף שמקבל למעשה שכר פעולתו [ילק"י ד/ג טו'].

ד. הגדרת שוגג כאשר שכח או טעה בהלכה או שאל תלמיד חכם והיטעהו, אבל היודע שיש בעיה ואומר אין בכך כלום, או שואל תלמיד חכם שלא הגיע להוראה, דינו כמזיד [שם יז'-יח'].

ה. אדם שבישל לצורך אחר בשבת, יש מחלוקת אם קנסוהו שלא יועילו מעשיו, או שלא יחזור ויעשה שוב, ולהלכה נקטינן להקל. אך כאשר הדבר נעשה בקביעות, כגון בעל מסעדה, אולם וכדומה, נחשב כעושה להנאתו, ולכל הדעות אסור, וכן המבשל לצורך בני ביתו [שם כא'-כג'].

ו. כל דין שמעשה שבת אסור בהנאה, זה כאשר לכל הדעות הדבר אסור בשבת, אך כאשר יש בדבר הזה מחלוקת, כגון שחימם "מרק" שיש בזה מחלוקת אם יש בישול אחר בישול. או שהיה מבושל כמאכל בן דורסאי (הוא מאכל שלא התבשל די צורכו) [שם עו'-עז']. וכן בעושה סלט דק דק שלא על מנת לאכלו לאלתר [שם פ'], או בישל בבין השמשות [שם כד'], וכל כיוצא בזה, הדבר מותר, שספקא דרבנן, לקולא [ה"ע ח"ד עמוד לג-לה ושו"ת יביע אומר ח"ז או"ח ס"ס מב בהערה].

ז. הקדרה בה בשלו בשבת, לא נאסרת כמו כלי שבלע איסור, שהרי רק למבשל הדבר אסור. ומכל מקום כדאי להחמיר ולהגעילו. ואם מדובר בכלי חרס יגעילנו שלוש פעמים. ולפיכך בעלי תשובה המתארחים אצל הוריהם יכולים לאכול, אף שבישלו לפני כן בכלים אלו בשבת [שם כז'].

ח. אדם ששם ביצים בסיר החמין, בעצם יום השבת, אף שהביצים נאסרו באכילה, האוכל מותר, שלא הוסיפו בו טעם. ואף אם נשברו הביצים תוך כדי בישול [שם כח']. ואם הוסיף מלח ותבלינים ולא היה נאכל בשופי (ברווח, בלא דוחק, באופן חלק, בלי עיכוב ובלי קושי) ללא זאת, אסור לאכול.

אך אם היה נאכל אלא ששם להטעים יותר, הוי זה וזה גורם, ומותר באכילה בשבת.

ט. השמוש בחשמל בשבת, מותר. וסיבת ההתר הוא מכיון שיש צורך בחשמל בבתי חולים, מחנות צבא, וכן לחולים הנמצאים בבתיהם ונזקקים למכשירים רפואיים המחוברים לחשמל. ואגב אלו, מותר לכולם להשתמש בחשמל. ומכל מקום המחמירים להשתמש בגנרטור שבת, תבוא עליו ברכה. וכל היכא שאפשר להשתמש על ידי גז או זה וזה גורם, עדיף [שם לה'-לט'].

י. במידה והדליקו בשבת אור בחדר המדרגות, או מוזיקה, מזגן, הסקה וכיוצא בזה, ישתדל לא להנות מזה ולהסיח דעת ככל האפשר. אך לא מחיבים את האדם לצאת מן המקום, כי גם לולי זאת, יכול להיות שם [שם מ'-סב'-עג'].

יא. פתחו בשבת את המקרר ונדלקה המנורה, אין איסור לקחת את האוכל, כי לא היתה כונתו להדלקת האור [שם סב'].

יב. אסור לשמוע רדיו על ידי שעון שבת, שהרי העובדים בתחנת השדור הם יהודים שמחללים שבת. וגם בתחנה של גויים צריך להחמיר [שם סד']. ולמעשה גם במוצאי שבת, אסור לשמוע מהדורות חדשות שהוכנו או הוקלטו בשבת [שם ע'].

יג. אדם שנשען על הקיר ועל ידי כך נדלק האור, הוי מתעסק, והאור מותר בהנאה. וכן בתינוק שלא מבין והדליק את האור בשבת [שם נ'].

יד. בעלי שמחות כגון נשואין, בר מצוה, ברית וכדומה, העושים "קדוש" בשבת בבית הכנסת והם אינם שומרי שבת, צריך לומר להם לא להביא את הכיבוד ביום שבת, אלא ביום שישי. ואם הביאוהו בשבת תוך כדי חילול שבת, אף שמעיקר הדין היה אפשר להקל, כיון שלא נעשה איסור בגוף הדבר, מכל מקום כאן ראוי לאסור, מחמת הפירצה שבדבר [שם צה'].

טו. בתי חרושת העובדים בשבת, ואי אפשר לדעת מה נעשה ביום שבת, מותר להשתמש בתוצרת מדין כל דפריש מרובא פריש (מארמית: כל מה שפרש - מהרוב פרש) [שם קב'-קג']. וכן אוטובוס שידוע שיצא בשבת, מעיקר הדין מותר ליסע בו במוצאי שבת, אך עדיף בכל זה להימנע כל עוד יש אפשרות [שם קו].

 

 

השבת היא מקור הברכה, יהי רצון שנשמור שבת כהלכתה, אמן!

 

 

 

זכו את עצמכם וקרובכם בברכת הלימוד, הכנסו לתגובות וכיתבו  [בדרך המופיעה למטה]:

הלימוד לזכות:

זיווג _______________ בת/בן _________________

פרנסה______________בת/בן__________________

בריאות______________בת/בן__________________

זרע-קודש____________בת/בן__________________

ולהבדיל:

לעילוי נשמת ______________ בת/בן_____________

 {ניתן לרשום ברכות רק בתגובות

      יקובל ברצון,אמן!

 

 

 

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל azulayt אלא אם צויין אחרת