33
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

תורת חסד על לשונה

"תורת ה' תמימה משיבת נפש עדות ה' נאמנה מחכימת פתי, פקודי ה' ישרים משמחי-לב מצות ה' ברה מאירת עיניים" (תהלים י"ט, ח'-ט')

 קַוֵּה, אֶל-יְהוָה: חֲזַק, וְיַאֲמֵץ לִבֶּךָ; וְקַוֵּה, אֶל-יְהוָה [תהלים כז, יד].

תוצאת תמונה עבור תמונות של שויתי ה לנגדי תמיד

"כל השונה הלכות בכל יום מובטח לו שהוא בן העולם הבא"

"תורת חסד על לשונה" - הוא אתר "לימוד-יומי" של הלכות, מוסר ואמונה. בכל יום נפתח את הלימוד בתפילת "נשמת כל חי", נמשיך ללמוד: הלכות שמירת לשון, הלכות בחיי היום יום ושבת, הלכות והנהגות לקראת החגים והמועדים  הקרבים. נלמד את ספר "מסילת ישרים" ונעשיר את עולמינו בשיעורי-חיזוק ופנימיות התורה ובעה"י נסיים עם "מזמור לתודה". 

מטרת-האתר - לזכות את עם ישראל לסיים 3 פעמים בשנה ללמוד את כל ההלכות שחייבים בהם, לקבל הכנה מלאה לכל מועדי ישראל, להכיר את צדיקינו וכן לעבוד על מידותינו באמצעות ספרי מוסר ואמונה!

הפיצו את האתר - וזכו גם אחרים בקדושה רוחנית משמחת ומקרבת אל הקב"ה ובשכר אין סופי לעולם הבא. 

בשם השם נעשה ונצליח והשם עלינו ברחמיו ירוויח - השם שפתי תפתח ופי יגיד תהילתך:

לימוד יומי [שעור 4] – הלכות שמירת לשון

 

הלכות שמירת לשון

 

 

 

 

"ואמרו רבותינו [ילקוט תהלים תשכא]: כנסת ישראל בקולה אהובה ובקולה שנואה. בקולה אהובה - שנאמר [שיר השירים ב, יד]: השמיעיני את קולך כי קולך ערב, ובקולה שנואה - שנאמר [ירמיה יב, ח]: נתנה עלי בקולה על כן שנאתיה. וזהו שנאמר [משלי יח, כא]: מות וחיים ביד לשון ואוהביה יאכל פריה - פירוש "ואוהביה יאכל פריה": אוהב הלשון, והוא האיש החפץ לדבר תמיד, העצה הנכונה אליו שיאכל פריה, שלא ידבר בדברי בטלה, אך בדברי תורה חכמה ומוסר, והבאת שלום בין אדם לחברו להצדיק הרבים, ולשבח הטוב, ולגנות את הרע, ולקנא אל האמת, כי זכויות אין קץ יוכל לקנות לנפשו בלשונו, וכאשר הקדים כי חיים ביד הלשון. ["שערי-תשובה", שער שלישי, סעיף רי', רבינו יונה גירונדי].

"אמר שלמה המלך עליו השלום [משלי כו, כח]: לשון שקר ישנא דכיו. פרוש: האיש הענו ודכא ושפל רוח ישנא לשון שקר, לא יאבה לו ולא ישמע אליו, כי הענו חפץ ביקר הבריות וצר לו על בשתם וקלונם" ["שערי-תשובה", שער שלישי, סעיף ריג', רבינו יונה גירונדי].

 

 

הלכה ראשונה - מצוות לא תעשה

"ולא-תשא עליו חטא" [ויקרא יט, יז].

לאו זה אוסר להכלים אדם ולבישו. הדברים אמורים אפילו במי שמוכיח את חברו, בינו לבין עצמו, על רעתו [ערכין טז:], משום שתוכחה חייבת להאמר בעדינות ובזהירות מבלי לגרום בושה. אם כך הדין בשעת תוכחה ושלא ברבים, כל שכן המספר לשון-הרע על זולתו בפני רבים ולא לשם תוכחה שעובר על לאו זה.

המבייש אדם ברבים עוונו כה חמור, עד שאמרו חכמינו ז"ל [בבא מציעא נט.]: המלבין פני חברו ברבים אין לו חלק לעולם הבא.

 

הלכה שניה - מצוות לא תעשה

"כל-אלמנה ויתום לא תענון" [שמות כב, כא].

המספר לשון-הרע על אלמנות או יתומים בנוכחותם עובר על לאו זה, שבו הזהירה התורה לא לגרום להם צער - לאו זה אמור בכל מקרה, ואין כל הבדל בדבר אם מעמדם החברתי והכלכלי הוא טוב אם לאו.

 

הלכה שלישית - מצוות לא תעשה

"לא-תחניפו את-הארץ" [במדבר לה, לג].

אסור להחניף לאדם חוטא. לדעת הרבה גאונים [הרא"ם בעל התוספות וגאון ור"ש גבירול] זהו לאו גמור הנלמד מפסוק זה. מי שיודע כי חברו שונא אדם מסויים, מצוה בידו להוכיח אותו על שנאתו. אם במקום להוכיחו הוא מספר לו לשון-הרע על האיש השנוא עליו, כדי למצא חן בעיניו ולהחניף לו, הוא עובר על הלאו האמור. איסור זה נאמר גם על השומע לשון-הרע כדי למצא חן בעיני המספר. הדבר מצוי הרבה בין אנשים, המהנהנים בראשם או אף מוסיפים מילה או שתים על דברי המספר כדי למצא חן בעיניו או לזכות בטובתו. - זוהי חנופה והיא עבירה חמורה [ראה "שערי תשובה" שער ג' קפז-קצט].

 

הלכה רביעית - מצוות לא תעשה

"לא-תקלל חרש" [ויקרא יט, יד].

פסוק זה בא להזהירנו כי אסור לקלל אדם בשמו של ה'. כונת הפסוק ללמדינו שאסור לקלל אפילו אדם חרש שאינו שומע את הקללה, וכל שכן שאסור לקלל את זה ששומע [חושן משפט סימן כז]. הדבר יכול להיות מצוי אצל המדבר לשון-הרע על הזולת מתוך כעס, ובשעת ריתחה הוא מקללו.

 

הנזהר בלשונו – כמה שכרו עצום!

 

לסיום, תפילה לשמירת הלשון:

רבונו של עולם,יהי רצון מלפניך, אל רחום וחנון, שתזכינו היום ובכל יום לשמור פינו ולשונינו מלשון-הרע ורכילות ומקבלתם. ונזהר מלדבר אפילו על איש יחידי, וכל שכן מלדבר על כלל ישראל או על חלק מהם. וכל שכן מלהתרעם על מדותיו של הקדוש ברוך הוא. וניזהר מלדבר דברי שקר, חנופה, ליצנות, מחלוקת, כעס, גאווה, אונאת-דברים, הלבנת-פנים, וכל דברים אסורים. וזכינו שלא לדבר כי-אם דבר הצריך לעינייני גופינו או נפשינו, ושיהיו כל מעשינו לשם שמיםאמן!

 

 

 

 

 

זכו את עצמכם וקרובכם בברכת הלימוד, הכנסו לתגובות וכיתבו  [בדרך המופיעה למטה]:

הלימוד לזכות:

זיווג _______________ בת/בן _________________

פרנסה______________בת/בן__________________

בריאות______________בת/בן__________________

זרע-קודש____________בת/בן__________________

ולהבדיל:

לעילוי נשמת ______________ בת/בן_____________

  {ניתן לרשום ברכות רק בתגובות

      יקובל ברצון,אמן!

 

 

 

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל azulayt אלא אם צויין אחרת