33
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

תורת חסד על לשונה

"תורת ה' תמימה משיבת נפש עדות ה' נאמנה מחכימת פתי, פקודי ה' ישרים משמחי-לב מצות ה' ברה מאירת עיניים" (תהלים י"ט, ח'-ט')

 קַוֵּה, אֶל-יְהוָה: חֲזַק, וְיַאֲמֵץ לִבֶּךָ; וְקַוֵּה, אֶל-יְהוָה [תהלים כז, יד].

תוצאת תמונה עבור תמונות של שויתי ה לנגדי תמיד

"כל השונה הלכות בכל יום מובטח לו שהוא בן העולם הבא"

"תורת חסד על לשונה" - הוא אתר "לימוד-יומי" של הלכות, מוסר ואמונה. בכל יום נפתח את הלימוד בתפילת "נשמת כל חי", נמשיך ללמוד: הלכות שמירת לשון, הלכות בחיי היום יום ושבת, הלכות והנהגות לקראת החגים והמועדים  הקרבים. נלמד את ספר "מסילת ישרים" ונעשיר את עולמינו בשיעורי-חיזוק ופנימיות התורה ובעה"י נסיים עם "מזמור לתודה". 

מטרת-האתר - לזכות את עם ישראל לסיים 3 פעמים בשנה ללמוד את כל ההלכות שחייבים בהם, לקבל הכנה מלאה לכל מועדי ישראל, להכיר את צדיקינו וכן לעבוד על מידותינו באמצעות ספרי מוסר ואמונה!

הפיצו את האתר - וזכו גם אחרים בקדושה רוחנית משמחת ומקרבת אל הקב"ה ובשכר אין סופי לעולם הבא. 

בשם השם נעשה ונצליח והשם עלינו ברחמיו ירוויח - השם שפתי תפתח ופי יגיד תהילתך:

לימוד יומי [שעור 27] – הלכות שבת – דיני קנין, נקוי כלים, ובעלי חיים

 

יותר משאנו שומרים את השבת – השבת שומרת עלינו

הלכות שבת – דיני קנין, נקוי כלים, ובעלי חיים

 

 

 

 

א. אדם שביום שבת נזקק לדברי מאכל ורוצה לקחת בשבת מהחנוני,

הדבר מותר בתנאים אלו:

א. שאין מערכת אזעקה שתפעל בפתיחת החנות.

ב. אסור למדוד או לשקול.

ג. לא מזכיר סכום כסף.

ד. לא מזכיר סכום מידה, דהינו לקחתי עשרה קילו מקודם, וכעת עוד חמשה קילו, בסך הכל חמישה עשר קילו [או"ח סימן שכג א'].

 

ב. מותר לומר לחברו מלא לי כלי זה, אפילו מיוחד למידה, אם לוקחו עם תכולתו, אבל אם מרוקנו, אסור [שם]. ואם ממלא המידה בערך, למרן אסור, ולרמ"א מותר [שם ב']. וכן אם אומר לו, אשלם לך אחר השבת, הדבר מותר [שם כפה"ח ס"ק א'].

ג. כיום לבקש כך וכך קילו סוכר, הדבר מותר, מכיון שכוונתו על מספר השקיות שרוצה, ולא על המשקל. ומכל מקום כדאי להחמיר ולומר שקיות סוכר [ילק"י ד/ד עמוד ח'].

ד. לומר לבעל החנות תביא לי פירות או עוגות בסך כך וכך, לדעת הרמ"א מותר כל עוד לא אומר ויהא סך כך וכך, ולדעת מרן הדבר אסור [שם כפה"ח ס"ק כז'].

ה. כאשר מביא דברים מהחנות צריך להביאם בשנוי מיום חול, דהינו שלא להביאם במרוצה וכדומה, ואפילו אם גורם שעל ידי כך ילך ויחזור מספר פעמים [שכג ה'].

ו. לשלם מערב שבת עבור ארוחות, טבילה במקוה וכיוצא בזה ומקבל פתק המאשר זאת, מותר, ובתנאי שלא יהא רשום סכום כך וכך [ילק"י ד/ד יב'].

ז. מותר לסמן כמה לקח הקונה על ידי סימנים, וכן יש להקל לסמן את תרומות העולים לתורה על ידי כרטיסים ובהם מספרים [ילק"י ד/ב קנו].

ח. נקוי כלים והדחתם מותר בשבת, רק אם הדבר נעשה לצורך השבת, ולכך כלי סעודה שלישית אסור לנקותם, שאינו אוכל עימם עוד בשבת [שכג ו']. וכך גם אם אוכל עוד סעודה, מותר [ילק"י ד/ד כ']. וכוסות מותר להדיח כל היום, כי אין קבע לשתיה [שכג' ו'].

ט. אדם שיש לו כמה מערכות כלים, אסור לו להדיח כליו ביום שבת, שהרי יש לו במה יאכל [ילק"י ד/ד כא']. ואם הכלים גורמים להפצת ריח רע, או בבתי חולים שעושים זאת מחמת היגינה, מותר [שם במקורות טו'].

י. מותר לרחוץ כלים במשחת אמה או סבון, ואין בזה חשש ממרח או מוליד [ילק"י ד/ד כב']. והנקוי מותר רק בספוג-ננס מברזל או פלסטיק [שם כד'].

יא. מותר להניח את הכלים בגמר האכילה במדיח, אך ללא שטיפתם לפני כן [שם כד'].

יב. כוס יין ששתה בה גוי מותר לשוטפה בשבת, שהוי כשוטף לכלוך. אך להכשיר כלי כדי להשתמש, אסור [שכג ח'-ילק"י ד/ד לב'-לד'].

יג. מותר להטביל כלים בשבת, אך כתב מרן שכדאי לחוש למחמירים, וישתמש בהם על ידי שיקנה זאת לגוי, ויחזור וישאל ממנו. ובאם זה כלי שאפשר למלאות בו מים, יעשה כאלו ממלא מים מהמקוה, ואת ברכת הטבילה יברך בלחש. ואם אין אפשרות, יכול להטביל זאת בשבת. אך לדעת רמ"א אין להתיר אלא רק במידה ואפשר למלאות מים [שכג ז'-ד/ד כט'-ל'].

יד. בעלי חיים שמזונתם עליך, מותר להאכילם בשבת. ושאין מזונתם עליך הדבר אסור. ואפילו מזונתם עליו, מותר. ורק בבעלי חיים שאין מזונתם מצויים תדיר, אסור, כגון מים לדבורים או אוכל ליוני שובך [שכד' יא']. ובכל זה אין הבדל בין בעלי חיים טהורים לטמאים [שם יב']. ובעלי חיים שאסור לגדל כגון כלב רע או חזיר, אפילו הם שלו, אסור להאכילם [ילק"י ד/ד מ'].

טו. גם כאשר מותר לתת אוכל לבעלי חיים בשבת, מותר לתת להם רק כמות הנצרכת לשבת. וזה שלא יהא טרחא מיוחדת, כגון לטחון את האוכל, אם בדוחק בעלי חיים יכולים לאכול גם כך [שכד ח'].

טז. מותר להעמיד בהמתו על גבי עשבים המחוברים כדי שתאכל אותם. אך להעמידה לאכול על גבי מוקצה אסור, מכיון שאסורו קל, חישינן שמא יקח בידו להאכילה. ודוקא להעמידה ממש, אבל לעמוד בפניה שתגיע לאוכל, מותר [שכד יג'].

יז. מותר לנער מפת השולחן משאריות האוכל בחצר, אפילו שברור שאחר כך יבואו בעלי חיים, כיון שאינו נותן להדיא (כנגדו, מולו) [ילק"י ד/ד לט']. והנותנים לפני הצפורים בשבת שירה, יש להם על מה שיסמוכו [שם מה'].

יח. בעלי חיים שמגדלים לנוי מותר להאכילם, אך אסור להרימם משום מוקצה [שם מו'].

 

 

השבת היא מקור הברכה, יהי רצון שנשמור שבת כהלכתה, אמן!

 

 

 

זכו את עצמכם וקרובכם בברכת הלימוד, הכנסו לתגובות וכיתבו  [בדרך המופיעה למטה]:

הלימוד לזכות:

זיווג _______________ בת/בן _________________

פרנסה______________בת/בן__________________

בריאות______________בת/בן__________________

זרע-קודש____________בת/בן__________________

ולהבדיל:

לעילוי נשמת ______________ בת/בן_____________

 {ניתן לרשום ברכות רק בתגובות}      

    יקובל ברצון,אמן!

 

 

 

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל azulayt אלא אם צויין אחרת