33
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

תורת חסד על לשונה

"תורת ה' תמימה משיבת נפש עדות ה' נאמנה מחכימת פתי, פקודי ה' ישרים משמחי-לב מצות ה' ברה מאירת עיניים" (תהלים י"ט, ח'-ט')

 קַוֵּה, אֶל-יְהוָה: חֲזַק, וְיַאֲמֵץ לִבֶּךָ; וְקַוֵּה, אֶל-יְהוָה [תהלים כז, יד].

תוצאת תמונה עבור תמונות של שויתי ה לנגדי תמיד

"כל השונה הלכות בכל יום מובטח לו שהוא בן העולם הבא"

"תורת חסד על לשונה" - הוא אתר "לימוד-יומי" של הלכות, מוסר ואמונה. בכל יום נפתח את הלימוד בתפילת "נשמת כל חי", נמשיך ללמוד: הלכות שמירת לשון, הלכות בחיי היום יום ושבת, הלכות והנהגות לקראת החגים והמועדים  הקרבים. נלמד את ספר "מסילת ישרים" ונעשיר את עולמינו בשיעורי-חיזוק ופנימיות התורה ובעה"י נסיים עם "מזמור לתודה". 

מטרת-האתר - לזכות את עם ישראל לסיים 3 פעמים בשנה ללמוד את כל ההלכות שחייבים בהם, לקבל הכנה מלאה לכל מועדי ישראל, להכיר את צדיקינו וכן לעבוד על מידותינו באמצעות ספרי מוסר ואמונה!

הפיצו את האתר - וזכו גם אחרים בקדושה רוחנית משמחת ומקרבת אל הקב"ה ובשכר אין סופי לעולם הבא. 

בשם השם נעשה ונצליח והשם עלינו ברחמיו ירוויח - השם שפתי תפתח ופי יגיד תהילתך:

לימוד יומי [שעור 23] – הלכות שבת – מלאכת כותב ומוחק

 

יותר משאנו שומרים את השבת – השבת שומרת עלינו

הלכות שבת – מלאכת כותב ומוחק

 

 

 

 

א. הכותב בשבת שתי אותיות, חייב משום כותב. ואם כתב אות אחת, פטור אבל אסור. וזה כאשר כותב בכתב המתקיים על גבי דבר המתקיים. ואם חסר אחד מתנאים אלו, הוי מדרבנן, לכך הכותב במשקים על גבי השולחן, או כותב באצבעו על גבי אפר שאינו מתקיים, הוי מדרבנן [ילק"י ד/ה קכו']. וכן הכותב באדים שעל גבי חלון, אסור מדרבנן [או"ח סימן שמ' כפה"ח ס"ק מו'].

ב. מי שעל סוליות נעליו מוטבעת פירמת הבית-חרושת, וכשהולך על גבי חול או שלג מוטבעת בהם הפירמה, הדבר מותר בשבת, שהוי פסיק רישא דלא ניחא ליה בדרבנן (1) [ה"ע ח"ד רעו]. וכן במד-חום העשוי כמין רצועה ובו חומר כימי שמשנה את צבעו לפי מידת חום האדם, מותר להשתמש בו בשבת, מכיון שהיא כתיבה שאינה מתקימת, ואינה נעשית בידים, לכך מותר [שם רעז].

ג. לדבר מול רשמקול המופעל מערב שבת, אמנם אין איסור של כותב-משרטט, אך יש בעיה של מוליד קול בסרט, ואסור [שם רעו].

ד. ספר שעל דפיו מוטבעים אותיות ובפתיחתו וסגירתו, האותיות מתחברות ומתחלקות, אין בזה משום כותב ומוחק [שם ערה].

ה. עוגה שכתוב עליה אותיות מקרם, וקל וחומר אם האותיות מגוף העוגה, מותר לאכלה [שם רעא]. וכן שקיות של מיני ממתקים, חלב וכדומה, שיש בהם אותיות, ותוך כדי הפתיחה נקרעים האותיות, אין בזה אסור וישתדל לקרוע שלא במקום האותיות [ילק"י ד/ה קיז].

ו. מותר לעשות בציפורן שלו רושם על גבי דף הספר לסימן עד היכן הגיע, שלא הוי דבר המתקיים [שם ה']. ואם עושה סימן בכלי, אסור שזה רשימה עמוקה יותר ומתקיים [ה"ע ח"ד רעח].

ז. המוחק דיו שעל גבי הקלף או שעוה שעל גבי פנקס ויש במקום לכתוב שתי אותיות, חייב [שמ' ג']. וכן הרושם רשמים על גבי הכותל כדרך הציירים או שמוחקם, והמשרטט כדי לכתוב שתי אותיות, חייב [שמ' כפה"ח ס"ק פו'].

ח. המקנח בנייר שיש בו אותיות בלע"ז, לא הוי מוחק. ומכל מקום באותיות אשוריות אסור מצד קדושת האותיות [ה"ע ח"ד רעב].

ט. כתב על גבי ידו, ובשבת צריך ליטול ידיו, הדבר מותר, אך לא ינגב שעלול להמחק [שם רעג].

 

 

ביאור מושגים:

 

(1) פסיק רשיא -

פסיק רשיא הינו עקרון הלכתי, שאומר כי פעולת היתר שודאי שהיא תגרום לפעולת איסור – אסור לעשותה, אעפ"י שהאדם אינו מתכוון לעשותה.

לדוגמא: אסור לגרור כסא בשבת, אם ודאי שהגרירה תגרום חריץ באדמה, אך מותר אם אין הדבר כן.

פסיק רשיא דלא ניחא ליה

דלא ניחא ליה (בארמית) – שלא נוח לו.

דהיינו שהפעולה האסורה מזיקה לאדם, ובוודאי שאינו רוצה בה, כגון שתולש עשבים ואינו מתכוון ליפות את הקרקע, והיא קרקע של חבירו, כך שלא נוח לו שהיא תתיפה – לשולחן ערוך מותר ולתוס' אסור (תוס' שבת קג. ד"ה לא) וגם לתוס' איסורו רק מדרבנן. 

 

 

השבת היא מקור הברכה, יהי רצון שנשמור שבת כהלכתה, אמן!

 

 

 

זכו את עצמכם וקרובכם בברכת הלימוד, הכנסו לתגובות וכיתבו  [בדרך המופיעה למטה]:

הלימוד לזכות:

זיווג _______________ בת/בן _________________

פרנסה______________בת/בן__________________

בריאות______________בת/בן__________________

זרע-קודש____________בת/בן__________________

ולהבדיל:

לעילוי נשמת ______________ בת/בן_____________

 {ניתן לרשום ברכות רק בתגובות

      יקובל ברצון,אמן!

 

 

 

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל azulayt אלא אם צויין אחרת