00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

אימון קשב וריכוז

קשב וריכוז ורגשות

(מאמר שתרגמתי מאת פרופסור תומס,אי, בראון - פסיכולוג ופסיכיאטר אמריקאי)

 

 בעיותרגשיות אינן חלק רשמי מהגדרת הפרעת קשב ריכוז . עם זאת, מחקרים אחרונים מתחילים להראות את הדבר שרב המשפחות המתמודדות עם קשב וריכוז כבר יודעות – לילדים בומבוגרים עם קשיי קשב וריכוז ישנו קושי להתמודד עם רגשותיהם

אני פוגש אותם שוב ושוב בקליניקה שלי: במשך 30 שנה אני עובד עם ילדים, מתבגרים ומבוגרים המתמודדים עם קשב וריכוז ונושאים אחרים הקשורים לכך. אכן, התמודדות עם רגשות הינה בעיה קשה לרובם

אנשים המתמודדים עם קשיי קשב וריכוז חווים את אותו מגוון רגשי כמו כולם: שמחה, גאווה, עצב, אכזבה, קנאה, תסכול, כעס, דאגה, בושה וכו'. השוני הוא בקושי הגדול שלהם לנהל את הרגשות אותם הם חווים, בעיקר את הפחות נעימים מביניהם...

הנה לכם מספר דוגמאות:

  • "אני רוצה את זה עכשיו!!!" ילד עם קשיי קשב וריכוז אשר מחליט שהוא רוצה לעשות משהו או לקבל משהו, לא מבין תמיד את רמת הדחיפות של רצונו ומשום כך, הוא יתעקש או יתקע על רצונו לקבל או לעשות את הדבר ברגע זה ממש וללא שהות!

במקרים רבים, ילדים לא תופסים שהמבוגר אליו הם פונים איננו פנוי ועסוק בדבר אחר. הם אינם זוכרים שכבר נאמר להם פעמים רבות שכרגע אי אפשר לספק את רצונם. מצב כגון זה, יצור פעמים רבות תגובה של "נדנוד" או "התחננות" מצד אותו ילד אשר יחווה את הסירוב.

 

  • "אבל מה אם...?" חלק מהילדים עם קשיי קשב וריכוז דואגים הרבה יותר מחבריהם ללא הקושי. המח שלהם "נתקע" במחשבות ודמיונות של דברים רעים, מפחידים או כואבים העלולים לקרות. הם יכולים לחשוב, לדוגמה, שפורץ ייכנס לביתם באמצע הלילה ויחטוף אותם. אחרים עלולים לחשוב שמישהו יקר להם עלול לפתע לחלות במחלה קשה ואולי אף למות. אחרים יכולים לחשוב שאסון טבע קשה, אותו ראו אולי בטלוויזיה או בסרט, יפגע בביתם או במשפחתם.

 

  • "אוף זה תמיד קורה!" כשדבר מתסכל או מאכזב קורה לילד המתמודד עם קשיי קשב וריכוז, הוא לא תמיד מצליח לראות את הדבר כמקרה בודד ובלתי תלוי. הילד עלול להרגיש שדברים מתסכלים ומאכזבים תמיד קורים דווקא לו, ולשכוח שהרבה מצבים זהים דווקא הסתדרו על הצד הטוב ביותר.

 

כשהוא מנסה ללמוד מיומנות חדשה הוא יכול לוותר במהירות אם לא הצליח ללמוד במהירות.

 

כשהוא מזמין ילד אחר למשחק והילד לא נענה לו, הוא עלול להרגיש שלעולם הוא לא ירצה לשחק איתו.

 

אחת הסיבות שלילדים עם קשיי קשב וריכוז קשה יותר עם רגשותיהם קשורה ב"זכרון העבודה" שלהם. זהו הזיכרון או החלק במח שמטפל במה שאני עושה כרגע. בהרבה מקרים קשה להם להתעסק או לטפל בכמה דברים בו-זמנית מכיוון שהזיכרון הזה תקוע ברגש אותו הם מרגישים. כתוצאה מכך הם אינם יכולים לתת את הדעת שרגשות אחרים אותם הם חווים או דברים נוספים הקורים סביבם גם הם נכונים ומתקיימים לצד אותו רגש "תקוע".

ילדים המתמודדים עם קשיי קשב וריכוז עלולים "לשכוח" שלעיתים הם יוכלו לקבל את הדבר אותו הם מבקשים ולעיתים לא...הם עלולים לשכוח שאסונות טבע הם נדירים מאוד ושברוב המקרים המבוגרים יכולים לעזור להם. הם גם לא תמיד יזכרו את הפעמים שבהם התאמצו ללמוד מיומנות חדשה ואף הצליחו.

 

אכן, התמודדות עם ילדים שמתקשים לשלוט ברגשותיהם יכולה להיות קשה. להוריהם אני מציע "תכנית דו-שלבית" להתמודדות עם הקושי:

בשלב הראשון נאמר לילד שאנחנו רואים וחשים כמה הוא רוצה את הדבר אותו הוא מבקש. או כמה הוא מפחד או מתוסכל.

בשלב השני נשקף לילד את העובדות הרלוונטיות שהוא מתקשה לראות כרגע: לדוגמה, שרעידות אדמה הן מאוד נדירות באזורנו, או שגם שהיה לו קשה, הצליח ללמוד לרכוב על אופניים.

התכנית לא תמיד מצליחה לעזור לילד המתוסכל אך היא כן מצליחה קצת "לשחרר" את זיכרון העבודה המוצף ברגשות הלא נעימים התקועים בו.

 

אין ספק שהתמודדות עם רגשות הינה קשה לילד המתמודד עם קשיי קשב וריכוז. אם אנחנו בתור הורים, מחנכים ומטפלים נהיה מודעים יותר לעובדה זו, נוכל להתייחס אליה בפרספקטיבה הראויה ומכך ירוויח גם הילד.

 

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל manorADHD אלא אם צויין אחרת