33
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

תורת חסד על לשונה

"תורת ה' תמימה משיבת נפש עדות ה' נאמנה מחכימת פתי, פקודי ה' ישרים משמחי-לב מצות ה' ברה מאירת עיניים" (תהלים י"ט, ח'-ט')

 קַוֵּה, אֶל-יְהוָה: חֲזַק, וְיַאֲמֵץ לִבֶּךָ; וְקַוֵּה, אֶל-יְהוָה [תהלים כז, יד].

תוצאת תמונה עבור תמונות של שויתי ה לנגדי תמיד

"כל השונה הלכות בכל יום מובטח לו שהוא בן העולם הבא"

"תורת חסד על לשונה" - הוא אתר "לימוד-יומי" של הלכות, מוסר ואמונה. בכל יום נפתח את הלימוד בתפילת "נשמת כל חי", נמשיך ללמוד: הלכות שמירת לשון, הלכות בחיי היום יום ושבת, הלכות והנהגות לקראת החגים והמועדים  הקרבים. נלמד את ספר "מסילת ישרים" ונעשיר את עולמינו בשיעורי-חיזוק ופנימיות התורה ובעה"י נסיים עם "מזמור לתודה". 

מטרת-האתר - לזכות את עם ישראל לסיים 3 פעמים בשנה ללמוד את כל ההלכות שחייבים בהם, לקבל הכנה מלאה לכל מועדי ישראל, להכיר את צדיקינו וכן לעבוד על מידותינו באמצעות ספרי מוסר ואמונה!

הפיצו את האתר - וזכו גם אחרים בקדושה רוחנית משמחת ומקרבת אל הקב"ה ובשכר אין סופי לעולם הבא. 

בשם השם נעשה ונצליח והשם עלינו ברחמיו ירוויח - השם שפתי תפתח ופי יגיד תהילתך:

לימוד יומי [שעור 18] – הלכות שבת – מלאכת קוצר

 

יותר משאנו שומרים את השבת – השבת שומרת עלינו

הלכות שבת – מלאכת קוצר

 

 

 

 

א. הקוצר בשבת, חייב, וזה כולל קוצר, אורה, גודר ומוסק (קוטף זיתים). ובין אם עושה זאת לאכילה או להסקה לבנין או לצבע, בכולם אסור [ילק"י ד/ה עמוד ח']. ומכל מקום כל האיסור הוא כאשר זה מחובר לקרקע, אבל אילן שנעקר או ענף שניתק מערב שבת, מותר ביום השבת לתלוש ממנו פירות [או"ח סימן שלו' ח'].

ב. תאנים שיבשו באיביהם (פירוש: בעודו באיבו- בשלביו הראשונים, בתחילתו) או אילן שיבשו פרותיו אם קטף הפירות, חייב [שם יב']. ולגבי עשבים, יש מחלוקת אם חיובו מדאוריתא (מהתורה) או מדרבנן  [ילק"י ד/ה יג' בהערה]. וגם אדם שקוטף בפיו ואוכל, הוי אסור, שמכל מקום קוטף בשנוי [שם יג'].

ג. הדס וכל מיני בשמים מותר להריח בהם במחובר, ויש מתירים אף לאחזם בידו בזמן הברכה. אבל אסור לברך ברכת הריח על פירות שעל העץ, גזרה שמא יתלשם ויאכלם. ואם מטייל ליד פרדס ומריח מרחוק את ריח הפירות, מותר לברך ולהריח ולא חישינן (אין חשש) שמא יתלוש [שלו' י'- ילק"י ד/ה יד'].

ד. עשבים שתחבם בקרקע מבעוד יום כדי לשמור לחותם, מותר בשבת למשכם על ידי העלים הבולטים מהקרקע ולהוציאם. אך אם נתכון לזריעה, אסור [שלו' ו']. לכך אסור לאדם בשבת לשים קטניות במים כדי שינבטו, וכן המוציא בשבת, עובר על קוצר. ובדומה לכך בגרעין אבוקדו ששמים אותו בתוך מים בשבת, אם נתכון שיגדל, עובר על זורע. והמוציא מהצנצנת בשבת, עובר על קוצר [ילק"י ד/ה כב'].

ה. איסור קוצר הוא בין מעציץ נקוב (בעל חור בתחתיתו לניקוז הנוזלים) בין שאינו נקוב, פעמים איסורו מדאוריתא ופעמים מדרבנן [שלו' ז']. ומכל מקום יש ליזהר אפילו בעציץ שאינו נקוב, להרימו מהריצפה ולתלות באויר, או להפך. וזה בין אם העציץ מעץ או מחרס. שגם כאן מחוץ לאסור מוקצה. ויש פעמים שמתחייב באסור קוצר מדאוריתא או מדרבנן [שם ח']. ומכל מקום לעבור מתחת לעציץ התלוי בבית, אף שמפסיק בין העציץ לרצפת הבית, מותר [ילק"י ד/ה כד'].

ו. צנור שמקלח מים מן הגג ועלו בו עשבים וסתמוהו, ועל ידי כך המים מתפשטים על כל הגג, ודולפים לתוך הבית, מותר למעכם ברגלו בצנעה. שהוי מתקן כלאחר יד, ובמקום פסידא (במקום שיגרם הפסד) לא גזרו חכמים, אף על פי שלמעשה הוי מלאכה דאוריתא בשנוי [שלו' ט'-ילק"י ד/ה טו'].

ז. אסרו חז"ל להשתמש באילן, כגון לשים עליו דברים או לטפס עליו, מחשש שמא יתלוש ענפים. ואם עלה בשבת בשוגג על אילן, ירד. ואם עלה במזיד, קנסוהו שלא ירד עד מוצאי שבת [שלו' א']. ואם אינו יורד אלא קופץ, מותר גם בשבת.

ח. אסור לתלות שום דבר על האילן בשבת, ואפילו לסמוך סולם על האילן ולטפס עליו, אסור. וכן אם היתה סלסלה תלויה באילן ובה פירות, אסור לקחת ממנה או להשים בתוכה. ורק בצדדי צדדים של האילן, מותר להשתמש. כגון שיש וו התקוע באילן ועליו תלויה הסלסלה ובה הפירות, שמותר לקחת ממנה פירות או להשים בה [שלו' יג']. וכן העושים נדנדה הקשורה לאילן, אסור לעלות עליה בשבת, אלא אם כן בצדדי צדדים [שלו' כפה"ח ס"ק ח'].

ט. מותר ללכת על גבי עשבים בשבת, מחמת שהם רכים, לא גזרו בהם. וגם על גבי שרשי אילן שהם פחות משלושה טפחים מעל גבי קרקע, מותר [שלו' ב']. וכן לא חישינן בהליכה על גבי עשבים שמא יתלוש על ידי הליכתו עליהם, מכיון שלא הוי פסיק רישא, וגם לא ניחא ליה (1) [שם ג'].

י. מותר להניח מנורה דולקת על גבי אילן מערב שבת, שאין חשש שיטלהו מעל גבי האילן בשבת, שהרי המנורה היא מוקצה. אך ביום טוב שמותר לטלטל מנורה, אסור להניחה על גבי האילן אפילו מערב יום טוב, שמא יטלטלנו [רעז' ד'].

 

 

באור מושגים:

 

(1) פסיק רישיא, פסיק רישיא שניחא ליה -

יש להבדיל בין שני סוגים של "פסיק רישיא":

א. "פסיק רישיא דניחא ליה", כלומר, שהאדם העושה את הפעולה המותרת מרוצה מן הפעולה האסורה הנגררת מפעולתו - שאז איסור עשייתה הוא מן התורה;

ב. "פסיק רישיא דלא ניחא ליה", כלומר, שהאדם העושה את הפעולה המותרת אינו מרוצה מן הפעולה האסורה הנגררת מפעולתו - שאז איסור עשייתה הוא מדרבנן.

 

 

×?מ×?× ×? קש×?ר×?

השבת היא מקור הברכה, יהי רצון שנשמור שבת כהלכתה, אמן!

 

 

 

זכו את עצמכם וקרובכם בברכת הלימוד, הכנסו לתגובות וכיתבו  [בדרך המופיעה למטה]:

הלימוד לזכות:

זיווג _______________ בת/בן _________________

פרנסה______________בת/בן__________________

בריאות______________בת/בן__________________

זרע-קודש____________בת/בן__________________

ולהבדיל:

לעילוי נשמת ______________ בת/בן_____________

 {ניתן לרשום ברכות רק בתגובות}      

    יקובל ברצון,אמן!

 

 

 

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל azulayt אלא אם צויין אחרת