33
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

תורת חסד על לשונה

"תורת ה' תמימה משיבת נפש עדות ה' נאמנה מחכימת פתי, פקודי ה' ישרים משמחי-לב מצות ה' ברה מאירת עיניים" (תהלים י"ט, ח'-ט')

 קַוֵּה, אֶל-יְהוָה: חֲזַק, וְיַאֲמֵץ לִבֶּךָ; וְקַוֵּה, אֶל-יְהוָה [תהלים כז, יד].

תוצאת תמונה עבור תמונות של שויתי ה לנגדי תמיד

"כל השונה הלכות בכל יום מובטח לו שהוא בן העולם הבא"

"תורת חסד על לשונה" - הוא אתר "לימוד-יומי" של הלכות, מוסר ואמונה. בכל יום נפתח את הלימוד בתפילת "נשמת כל חי", נמשיך ללמוד: הלכות שמירת לשון, הלכות בחיי היום יום ושבת, הלכות והנהגות לקראת החגים והמועדים  הקרבים. נלמד את ספר "מסילת ישרים" ונעשיר את עולמינו בשיעורי-חיזוק ופנימיות התורה ובעה"י נסיים עם "מזמור לתודה". 

מטרת-האתר - לזכות את עם ישראל לסיים 3 פעמים בשנה ללמוד את כל ההלכות שחייבים בהם, לקבל הכנה מלאה לכל מועדי ישראל, להכיר את צדיקינו וכן לעבוד על מידותינו באמצעות ספרי מוסר ואמונה!

הפיצו את האתר - וזכו גם אחרים בקדושה רוחנית משמחת ומקרבת אל הקב"ה ובשכר אין סופי לעולם הבא. 

בשם השם נעשה ונצליח והשם עלינו ברחמיו ירוויח - השם שפתי תפתח ופי יגיד תהילתך:

לימוד לכבוד שבת קודש - "פנחס הוא אליהו"

 

"פנחס הוא אליהו"

 

תוצאת תמונה עבור תמונות פרשת פנחס הוא אליהו

 

 

כתוב [במדבר כה, יא]: "פנחס בן אלעזר בן אהרון הכהן", פרש רש"י: לפי שהיו השבטים מבזים אותו: הראיתם בן פוטי זה שפיטם אבי אמו עגלים לעבודה זרה, והרג נשיא שבט מישראל, לפיכך בא הכתוב וייחסו אחר אהרון.

הקשה הגאון רבי יהונתן אייבשיץ זצ"ל בספרו "יערות דבש": מדוע ביזוהו השבטים , וכי לא סברו שזימרי בן סלוא דינו בהריגה? ובאר: באמת הבינו כולם שזימרי חייב מיתה, אלא כדי להשתיק את מצפונם, מדוע לא עשו הם את אותו מעשה שעשה פנחס, אמרו: אילו אדם חשוב היה נוקם בזימרי – לא היה נגרם קידוש השם כל כך גדול, באשר זה תפקידו לגדור פרצות בישראל, אבל כשקם אדם בזוי ושפל ונוקם בנשיא – בזה יש קידוש השם גדול יותר.

בא הכתוב וייחס אותו אחר אהרון. לומר להם טעיתם! מיוחס הוא ואף-על-פי-כן על ידי מעשיו נתהווה קידוש השם גדול מאוד, ואין מקום לטענותיכם, וכל הטענות הם פרי של היצר הרע!

ללמדנו בא הכתוב, שתרוצים רבים שמתרץ האדם לעצמו על אי אפשרותו בקיום מצוות השם, ושאין הוא המתאים לכך וכדומה, אלה הם תרוצי היצר הרע, שבא עם התרוצים באיצטלא דקדושא, להצדיק את מצפונם.

 

"אל תאמר נער אנכי"

הקב"ה אמר לירמיה הנביא: "בטרם אצורך ובתן, ידעתיך, נביא לגויים נתתיך". ואומר אהה ה' אלהים הנה לא ידעתי דבר כי נער אנכי, ויאמר ה' אלי, אל תאמר נער אנוכי!

אמר ר' נתן וורטפייגל זצ"ל, משגיח דישיבת ליקווד: ירמיה הנביא תען לפני הקב"ה: איך אתה רוצה לעשות אותי לאדם גדול, הלא נער אנוכי, אני לא יודע מה לדבר ואיך לדבר. אמר לו הקב"ה: אתה אומר נער אנוכי, לא נביא ה', אינך יכול להנהיג? אבל צריך אתה להכיר את כוחך! ראה הפקדתיך היום הזה על כל הגויים וכל הממלכות לנטוש ולנטוץ, להאביד ולהרוס, לבנות ולנטוע. יש לך עסק עם כל הבריאה כולה! הכל ביד שלך, מה שתחליט – זה מה שיהיה!

ואמר ר' ירוחם ממיר זצ"ל: כמה כוחות נאבדו לנו, כמה גדולי ישראל הפסדנו, בגלל שלא שמעו את מה שנאמר: "אל תאמר נער אנכי", כל אחד מקטין את עצמו בעניני רוחניות [בעניני גשמיות כולם אומרים: אני, אני...].

אל יואמר האדם: מי אני, מה אני? הלא לפיכך נברא האדם יחידי! כדי שכל אחד יאמר: בשבילי נברא העולם!

אמרו חכמים ז"ל [גמרא גיטין נו]: אמר ר' יוחנן: ענוותנותו של ר' זכריה בן אבו קלס, החריבה את ביתנו ושרפה את הכלינו והגליתנו מארצנו. הרי לנו מה יכולה לעולל ענווה, שלא בזמן ובמקום הנכון, ומפני ענווה זו נחרב בתנו ונשרף הכלינו וגלינו מארצינו.

 

ונחזור שוב לדברי רש"י: שכל השבטים היו מבזים את פנחס בן אלעזר בן אהרון הכהן.

פרש ה"כלי יקר", שכל הדברים האלו כתבה התורה לספר בשבחו של פנחס, שהלך לקנאות קנאת השם. ולא חשש להימנע מפני שילעגו לו ליצני הדור [ועוד הלך על דעת, שלא יחזור חי], שהוא הבן של אלעזר , שלקח מבנות פוטיאל, מזרע יתרו [שפיטם עגלים לעבודה זרה].

 

יתרו, שהיה עובד גילולים ועובד עבודה זרה, ונכתבה פרשה על שמו. ונהיה חותן משה רבינו, וכל זה בגלל וישמע. פעם אחת שמיעה אחת טובה. האוזן שומעת וכל הגוף מקבל חיים, שנאמר: שימעו ותחי נפשכם [אח"כ חזר יתרו למקומו וגייר אנשים].

אחד ששמע טוב, וחזר בתשובה, והתגייר, ואיזה פרסום קיבל – פרשה על שמו – פרשת יתרו!

ועוד כמותו היו:

רחב, 40 שנה היתה במקצוע המטונף, והצליחה להעמיד שמונה נביאים ועלתה למעלות משפל המדריגה, רק משה רבינו היה מעליה באמונתו! והפסוק משבח אותה.

והגרים: שמעיה ואבטליון, ור' מאיר, ור' עקיבא, ורות המואביה.

כל אלו שמעו וזכו!

 

ונחזור לפנחס, שאפילו אמרו עליו כי הוא בנו של מי שנשא בת כומר לעבודה זרה, ואיך הוא ילך ויקרא על המידינית [כוזבי בת צור] ? ואבי אמו [מזרע יתרו] פיטם עגלים לעבודה זרה ואיך הוא מקנא על עבודה זרה?

ואף-על-פי-כן הלך פנחס ולא חשש על כבודו, וקינא קינאת השם!

סופו של דבר, לא רק שלא נגרע מערכו, אלא נתרבה כבודו בעיני-כל, וזכה למעלות רמות. היחידי שעמד לימינו של פנחס זה הקב"ה! שפרסם: "בקנאו את קנאתי".

ללמדנו, שאין לו לאדם לחשוש מפני כבודו של המקום, ואדרבא כבודו רק יתגדל ויתרבה כאשר יעשה מצוות בוראו.

 

"פנחס בן-אלעזר בן-אהרון הכהן השיב את-חמתי מעל בני-ישראל" - הגאון מווילנא אומר, על הפסוק בדרך רמז – בתיבת "מחצית השקל", האות האמצעית של מחצית היא "צ", רמז על הצדקה. האותיות הסמוכות – "חי", האותיות המרוחקות "מת" – מרמז שמי שירחק מן הצדקה נחשב ח"ו למת, ומי שקרוב את הצדקה – חי – "צדקה תציל ממוות".

בפנחס נאמר: "השיב את חמתי מעל בני ישראל" – במילה חמתי – האותיות "מת" קרובות, האותיות "חי" רחוקות, לפיכך אם לא היה פנחס מקנא את קנאת השם, היו בני ישראל ח"ו מתחייבים בכליה.

לכן, אמר הקב"ה: פנחס השיב את חמתי – הכניס אותיות חי בתוך חמתי, והרחיק את גזרת המוות מעל בני ישראל.

 

במה זכה פנחס?

"לכן אמור הנני נותן לו את בריתי שלום" .

כותבים את האות "ו" בתיבת השלום קטועה [עם הפסק], יש להתבונן מה הרמז בזה.

"בעל התורים" באר: שבא לרמוז שהאות "ו" כמי שאינה [מתבטלת כביכול מהיותה אות] ואז נקראת "שלם" [ולא שלום].

באור הדברים: אמרו חכמים ז"ל, כי פנחס הוא אליהו. כתוב בנביא [מלאכי ג']: אליה – חסר "ו" - "הנה אנוכי שולח לכם את אליה הנביא".

ויעקוב עם "ו" מלא – "וזכרתי את בריתי יעקוב" [ויקרא כ"ו].

משום שנטל יעקב את ה"ו" מאליהו, למשכון עד שיבא עם המשיח, ויגאל את בניו, מה שכתוב: "יגל יעקב ישמח ישראל" – ישמח – אותיות – משיח, שישמח לימות המשיח, ויחזיר את ה"ו" ויהיה אליהו שלם!

וזה הרמז כאן – את בריתי שלם [שלום עם "ו" קטועה] – זו הברית שעשה יעקב עם אליהו.

 

הבן איש חיל באר באופן אחר: אמרו חכמים ז"ל בפרקי דרבי אליעזר [פרק כ"ט], שאליהו הנביא קיטרג על בני ישראל, באומרו כי עזבו את בריתך בני ישראל. ונענש, שיבוא לכל ברית מילה, שעושים בני ישראל, ויעיד עליהם שמקיימים.

לכאורה קשה, מה עונש בזה?

ובאר החיד"א זצ"ל, בשם המהר"י זצ"ל, שבאותם זמנים, שנמצא אליהו למטה בבריתות, הוא מפסיד לשמוע את כל החידושים שנאמרים באותו הזמן במטיבתא דרקיעא [הוא צריך לעזוב את הישיבה של מעלה ולרדת לבריתות].

וכיון שפנחס זה אליהו, רמז לו באות "ו", שהיא מרמזת לאות ברית, כיון שה"ו" רומז ליסוד, שיהיה [אליהו] קטוע בשעת הבריתות ממטיבתא דרקיעא.

לכן, בריתי שלום, בזמן הבריתות ה"ו" סוד הברית – יהיה קטוע, קטוע מישיבה של מעלה, מלשמוע את החידושים.

בספר "עוד יוסף חי", באר הבן איש חי זצ"ל, בעוד אופן: כתוב בסוף האידרא רבה, שאליהו הנביא אמר לר' שמעון בר יוחאי, שלא היתה באפשרותו להיות נוכח אצלם, בשעה שלמדו את האידרא, כי אותו היום שלחני הקב"ה לעשות ניסים לרב הימנונא סבא.

והקשה מהרי"ץ ז"ל: הרי אליהו נמצא בכל ברית שעושים בני ישראל, ואפילו יהיו באותה העת כמה בריתות. אם כן, מה בכך שהלך לעשות ניסים לר' הימנונא סבא, עדיין יכול היה להיות נוכח בשעה שלמדו את האידרא, למה לא בא? אלא תרץ, שבברית מילה שולח ניצוץ אחד ממנו, ועל ידי כך יכול להימצא בכמה בריתות באותה שעה, אבל לר' הימנונא ובאידרא היה צריך לבא בכל בחינותיו, וכיון שהלך לר' הימנונא לא יכול להמצא אצלם. לא הולכים אצל צדיקים גדולים – עם ניצוץ, אלא כל הבחינות היו צריכות להיות.

 

החיד"א כתב "במדבר קדומות", מערכה א', ליישב קושיות הראשונים בזה, מאחר ואליהו הנביא היה מצוי במטיבטא דרבנן, מדוע נשארו הבעיות ב"תיק"ו".

תיק"ו – ראשי תיבות: תשבי יתרץ קושיות ובעיות – כל הקושיות והבעיות, שהיו לחכמים, שלא תורצו, נשארו בתיק"ו - יבוא תשבי [אליהו הנביא] ויתרץ.

אבל כיון שאליהו היה מצוי במטיבתא דרבנן, בזמן התנאים והאמוראים היה נמצא בישיבות אצלהם, והיה מדבר עמהם, אז למה לא תרץ להם?

[היעב"ץ בספר "לחם שמים" הלעיג על ראשי תיבות אלה: תיק"ו, אמנם הוא לא ראה שבספר הקדוש "הקנה" (אחד מהתנאים), וכן הרמב"ם, בשני פרקים שלא נתפסו בהקדמתו לפרוש המשניות, אבל המה כתובים. הם כתבו כן את התרוץ הזה: תיק"ו – תשבי יתרץ קושיות ובעיות].

ומסביר הר' החיד"א: אלא, כשהיה בא אל האמוראים לא היה בא בכל בחינתו, אך לעתיד לבא יבוא בכל בחינותיו, ויתרץ את כל הקושיות והבעיות!

החיד"א מיישב את קושיות הראשונים, לגבי אליהו, שלא היה באידרא, כי היה צריך ללכת לר' הימנונא סבא בכל בחינתו.

נמצא שבעבור מילות ישראל צריך להתחלק לכמה ניצוצות. כי בשעה אחת נמצא בכל קהילות ישראל בכמה מאות מילות וכידוע התחלקות הנשמה לכמה ניצוצות הוא דבר קשה לנשמה.

לכן, נחשב לו דבר זה לעונש. וזה הרמז שנקטעה האות "ו", שהיא רומזת לברית, שאז תהיה נשמתו קטועה מתפרקת לניצוצות וצריך להיות בכמה מקומות.

בעוד אופן באר הבן איש חי ["עוד יוסף חי"], הנני נותן לו את בריתי שלום, היינו שיחיה חיי נצח, ככתוב בריתי הייתה איתו החיים והשלום, ופנחס הוא אליהו, שחי לעד – תרגום יונתן בן עוזיאל, אומר את זה במפורש.

והנה אמרו המפרשים, שפנחס קודם זמן דוד, נתעלה מן העין והתבודד במדבריות ובמערות, במקום שאין בני אדם מצויים, ועסק שם בתורה לבדו, ואח"כ בסוף ימיו של אחיה השילוני, נתגלה ובא אצל ישראל, וקרא עצמו בשם אליהו, והעולם לא היו מכירים אותו שהוא פנחס, לבד מאחיה ושאר נביאים ולא גילו זאת לכולם, ואח"כ עלה בסערה השמימה.

נמצא לפי זה, שהחיים הנצחיים, שהובטחו לו היו מקוטעים, כי נתעלה מבני ישראל וחשבו שהוא נפטר, ואח"כ הוא בא בדמות חדשה, וזה רמוז באות "ו" קטיעה, ב"ו" הקטועה של המילה שלום. פרושו: החיים והשלום – שהוא יחיה לעד.

אבל ה"ו" קטועה – החיים הנצחיים היו קטועים בחלק שהוא נתעלה מן הציבור למשך תקופה ארוכה.

 

המהר"ל דיסקין באר: למדו רבותינו [תוספות זבחים ק"א, בשם הסיפרי] מהפסוק: "בריתי שלום" – שלא היו כהנים גדולים אלא מפנחס, ועמדו ממנו 80 כהנים גדולים בבית ראשון, שהבית עמד 410 שנים, ו- 300 כהנים גדולים בבית שני, ונרמז בתיבת שלום, כי גימטרית שלום [עם "ו" קטועה, כמו האות "י"] – 380 , אז בריתי איתו, החיים והשלום – גם חיים נצחיים וגם שיזכה למניין שלום – 380 כהנים גדולים. ולכן ה"ו" קטועה, שהיא כמו האות "י" – ו"שלים" – גימטריה – 380.

עוד כתב, לפיכך נקטעה ה"ו", לרמוז על זמן החורבן, שלא היו כלל כהנים, אז למה ה"ו" קטועה? כי היתה קטיעה בין בית ראשון לבית שני.

 

לסיום:

כמה ניסים היו לפנחס?

כתב החיד"א ב"פתח עינים" [סנהדרין פ"ט]: ראיתי מכתב מהרב ר' אברהם מדינה, מרבני מצרים הקדמונים, שכתב חידוש נפלא, בשם אדם קדמון, הנה יש מחלוקת בחכמים ז"ל, כמה ניסים נעשו לפנחס באותה שעה שהלך להרוג את זימרי?

המדרשים: תנחומא ורבא אומרים עשרה ושנים עשר, ובגמרא אומרים שישה ניסים.

כל שיטות אלו: 6, 10, 12 רמוזות ב"ו" קטיעה.

יש מחלוקת איך צריכה להיות ה"ו" הקטועה.

יש אומרים שה"ו" קטנה כמו "י" [האות יוד].

יש אומרים שהיא חתוכה באמצע, כמו 2 ווים.

ויש אומרים, כי אין הבדל ב"ו" הזו, אלא היא כמו כל הווים שבתורה.

ועכשיו נבין:

השיטה שאומרת, שזה כמו "י" – סוברת שהיו לפנחס 10 ניסים, כלומר ה"ו" באה להגיד כמה ניסים היו. "י" – גימטריה – 10.

השיטה שסוברת שצורת ה"ו" היא קטועה כמו 2 ווים, סוברת שהיו לפנחס 12 ניסים – 2 ווים גיטריה 12.

והשיטה שסוברת שה"ו" רגילה – סוברת שהיו לפנחס 6 ניסים, "ו" גימטריה – 6.

מזה נבעה המחלוקת כמה ניסים היו לפנחס.

(מתוך שעור של הרב אמנון יצחק שליט"א).

 

 

 

תוצאת תמונה עבור תמונות אליהו הנביא

אליהו הנביא עולה בסערה השמימה

 

 

 

"פנחס הוא אליהו"

אליהו הנביא, אליהו התשבי, אליהו הגלעדי ,

במהירה יבוא אלינו עם משיח בן דוד!

אמן ואמן סלה!

ברוך ה' לעולם אמן ואמן!

 

 

 

זכו את עצמכם וקרובכם בברכת הלימוד, הכנסו לתגובות וכיתבו  [בדרך המופיעה למטה]:

הלימוד לזכות:

זיווג _______________ בת/בן _________________

פרנסה______________בת/בן__________________

בריאות______________בת/בן__________________

זרע-קודש____________בת/בן__________________

ולהבדיל:

לעילוי נשמת ______________ בת/בן_____________

 {ניתן לרשום ברכות רק בתגובות

      יקובל ברצון,אמן!

 

 

 

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל azulayt אלא אם צויין אחרת