33
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

תורת חסד על לשונה

"תורת ה' תמימה משיבת נפש עדות ה' נאמנה מחכימת פתי, פקודי ה' ישרים משמחי-לב מצות ה' ברה מאירת עיניים" (תהלים י"ט, ח'-ט')

 קַוֵּה, אֶל-יְהוָה: חֲזַק, וְיַאֲמֵץ לִבֶּךָ; וְקַוֵּה, אֶל-יְהוָה [תהלים כז, יד].

תוצאת תמונה עבור תמונות של שויתי ה לנגדי תמיד

"כל השונה הלכות בכל יום מובטח לו שהוא בן העולם הבא"

"תורת חסד על לשונה" - הוא אתר "לימוד-יומי" של הלכות, מוסר ואמונה. בכל יום נפתח את הלימוד בתפילת "נשמת כל חי", נמשיך ללמוד: הלכות שמירת לשון, הלכות בחיי היום יום ושבת, הלכות והנהגות לקראת החגים והמועדים  הקרבים. נלמד את ספר "מסילת ישרים" ונעשיר את עולמינו בשיעורי-חיזוק ופנימיות התורה ובעה"י נסיים עם "מזמור לתודה". 

מטרת-האתר - לזכות את עם ישראל לסיים 3 פעמים בשנה ללמוד את כל ההלכות שחייבים בהם, לקבל הכנה מלאה לכל מועדי ישראל, להכיר את צדיקינו וכן לעבוד על מידותינו באמצעות ספרי מוסר ואמונה!

הפיצו את האתר - וזכו גם אחרים בקדושה רוחנית משמחת ומקרבת אל הקב"ה ובשכר אין סופי לעולם הבא. 

בשם השם נעשה ונצליח והשם עלינו ברחמיו ירוויח - השם שפתי תפתח ופי יגיד תהילתך:

לימוד יומי [שעור 29] – הלכות "דברים הבאים בתוך הסעודה"

 

הלכות "דברים הבאים בתוך הסעודה"

 

 

 

 

א. יין שבתוך הסעודה אף על פי שבא מחמת הסעודה, מברך עליו בורא פרי הגפן, וזאת בגלל חשיבותו [או"ח סימן קעד א']. אבל בשותה מים או שאר משקים מביא מרן זה מחלוקת, וכתב לכך הרוצה להסתלק מן הספק ישב קודם נטילה במקום שאוכל, ויברך על דעת לשתות עוד בתוך הסעודה [שם ז']. ויזהר לשתות פחות מכזית, שלא יכנס למחלוקת אם חייב ברכה אחרונה [שם כפה"ח ס"ק מז]. ובמים יכול לעשות כן רק אם הוא צמא [ה"ע ח"ב עמוד ל'].

ב. לגבי משקאות חריפים יש מחלוקת נוספת אם צריך לברך, ולמעשה גם כאן אמרינן ספק ברכות להקל [שם]. ויכול לברך על יין, וממילא פוטר כל מיני משקים.

 

ג. ברכת הפת בסעודה פוטרת:

א. כל הדברים הבאים ללפת את הפת, כגון בשר ודגים, עופות, ביצים וכדומה. וזה אפילו שאוכלם ללא פת, לא מברך עליהם [קעז א].

ב. דברים הבאים למזון, כגון: אורז, קוסקוס, קוגל או בורקסים שהם באים להשביע, אף שאין אוכלים אותם עם הפת, אין מברכים עליהם [קעו א].

 

ד. האוכל כבושים תוך כדי סעודתו אפילו ללא פת, המנהג שלא לברך עליהם, שברכת הפת פוטרתם [ה"ע ח"ב עמוד ל].

ה. אדם שאוכל פירות תוך הסעודה, מברך עליהם ואין הפת פוטרתם [קעז א']. ואם קבע לפתן סעודתו על הפירות, הוו טפלים לפת, ולא מברך עליהם. ויש מחלוקת אם תחילת אכילתו מן הפירות בסעודה היא ללא פת, אם צריך לברך. ולכך כדאי שיקפיד שבתחילת אכילתו של הפירות, תהא עם פת [שם ג'].

ו. אכל בתוך הסעודה פרי או ירק מבושל או כבוש עם הפת, ואחר גמר הסעודה הביאו לו שוב מאותו פרי או ירק, כשהוא חי, צריך לברך עליו ברכתו הראויה [ה"ע ח"ב לז].

ואפילו אם תוך הסעודה אכל מלפפון חי בתוך סלט, ובסוף הסעודה הביא לפניו מלפפון לקינוח, צריך לברך עליו. שכיון שתחילה היה בתערובת ונשתנה, הרי פנים חדשות באו לכאן. ומכל מקום במידה ויש לו פרי אחר, טוב לברך על פרי אחר ולכון לפטור זאת.

ובילקוט יוסף כתב אפילו אכל מלפפון חי בסעודה עם הפת ובסוף אוכלו לקינוח גם כן מברך עליו [ח"ג עמוד קצח].

ז. לאכול עוגה בתוך הסעודה ראוי להמנע. מחמת שיש שלושה דעות מה הגדרת "פת הבאה בכיסנין". ויוצא שלשתי דעות האחרות הברכה היא המוציא. וכבר ברך המוציא בתחילת הסעודה. לכך ראוי שלכתחילה לא יביא עצמו לידי ספק. ואפילו בעוגה שמברך עליה מזונות לכל הדעות ראוי שלא לאכלה [ילק"י ח"ג עמוד קפז].

ח. האוכל "גלידה" בתוך הסעודה מחמת שאנו תופסים להלכה שהגדרת הגלידה היא "משקה" ולא מאכל לגבי ברכה אחרונה. ממילא אין לברך על הגלידה בתוך הסעודה. וראוי להחמיר ולאכלה אחר ברכת המזון [שם קצח].

ט. האוכל פירות בסעודה מברך לפניהם ולא לאחריהם שברכת המזון פוטרתם. וזה בגלל שאין אנו מושכים ידינו מן הפת. ולפי זה בסעודות גדולות כמו שבת חתן וכדומה שהסעודה נמשכת זמן רב ומפנים השולחן ושמים מפה אחרת צריך לברך לפניהם ואחריהם [ה"ע ח"ב עמוד לו].

 

י. השותה שתי סוגי יינות בסעודה על הראשון מברך בורא פרי הגפן ועל השני מברך ברכת "הטוב והמטיב".

וזה בתנאי:

א. שהיין השני הוא טוב יותר. או שלפחות לא ידוע שהוא פחות טוב.

ב. שהוא שותה עם אדם נוסף ושניהם שותים את היין [קעה א-ב-ד].

ג. דוקא שהם בתוך סעודת פת [שו"ת יב"א ח"ט עמוד רמד אות פה]. ואפילו שתי היינות לפניו על השולחן. ואינו צריך שיביאו את השני אחר הברכה על הראשון. גם אין נפקא מינה אם שותה מעט או רביעית בכל גונא מברך הטוב והמטיב [יב"א ח"ח סימן כג אות טז].

 

יא. כאשר יש לו שתי יינות שיודע שאחד טוב מחברו אין יכול להביא תחילה את הפחות טוב כדי לברך על השני "הטוב והמטיב". כי הברכה צריכה להיות על הסוג הטוב ביותר [קעה ג']. וגם אם שתה יין בקדוש של שבת ועוד יין בסעודה מברך הטוב והמטיב. וכן אם שתה מיץ ענבים.

יב. אדם שהחל לשתות כוס תה, קפה וכיוצא בזה ורוצה להמשיך ולשתות אחר ברכת המזון חייב לברך מחדש שברכת המזון הוי הפסק והסח הדעת לכל [קצ' א'].

 

 

בעה"י בשעור הבא נלמד בהלכות "ברכת המזון".

 

 

 

זכו את עצמכם וקרובכם בברכת הלימוד, הכנסו לתגובות וכיתבו  [בדרך המופיעה למטה]:

הלימוד לזכות:

זיווג _______________ בת/בן _________________

פרנסה______________בת/בן__________________

בריאות______________בת/בן__________________

זרע-קודש____________בת/בן__________________

ולהבדיל:

לעילוי נשמת ______________ בת/בן_____________

 {ניתן לרשום ברכות רק בתגובות

      יקובל ברצון,אמן!

 

 

 

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל azulayt אלא אם צויין אחרת