33
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

תורת חסד על לשונה

"תורת ה' תמימה משיבת נפש עדות ה' נאמנה מחכימת פתי, פקודי ה' ישרים משמחי-לב מצות ה' ברה מאירת עיניים" (תהלים י"ט, ח'-ט')

 קַוֵּה, אֶל-יְהוָה: חֲזַק, וְיַאֲמֵץ לִבֶּךָ; וְקַוֵּה, אֶל-יְהוָה [תהלים כז, יד].

תוצאת תמונה עבור תמונות של שויתי ה לנגדי תמיד

"כל השונה הלכות בכל יום מובטח לו שהוא בן העולם הבא"

"תורת חסד על לשונה" - הוא אתר "לימוד-יומי" של הלכות, מוסר ואמונה. בכל יום נפתח את הלימוד בתפילת "נשמת כל חי", נמשיך ללמוד: הלכות שמירת לשון, הלכות בחיי היום יום ושבת, הלכות והנהגות לקראת החגים והמועדים  הקרבים. נלמד את ספר "מסילת ישרים" ונעשיר את עולמינו בשיעורי-חיזוק ופנימיות התורה ובעה"י נסיים עם "מזמור לתודה". 

מטרת-האתר - לזכות את עם ישראל לסיים 3 פעמים בשנה ללמוד את כל ההלכות שחייבים בהם, לקבל הכנה מלאה לכל מועדי ישראל, להכיר את צדיקינו וכן לעבוד על מידותינו באמצעות ספרי מוסר ואמונה!

הפיצו את האתר - וזכו גם אחרים בקדושה רוחנית משמחת ומקרבת אל הקב"ה ובשכר אין סופי לעולם הבא. 

בשם השם נעשה ונצליח והשם עלינו ברחמיו ירוויח - השם שפתי תפתח ופי יגיד תהילתך:

לימוד יומי [שעור 28] – הלכות סעודה

 

הלכות סעודה

 

 

תמונה קשורה

 

 

א. טוב להזהר שלא להפסיק בין נטילת ידים לברכת המוציא אפילו בדבור של דברי תורה, אבל מעיקר הדין, הדבר מותר. ולכך אם דיבר אינו צריך לחזור ולברך [ה"ע ח"א עמוד שמב-או"ח סימן קסו א'].

ב. לכתחילה ישתדל לברך על פת שלמה, וזה עדיף מלחם שאינו שלם אף שהוא גדול יותר [קסח א']. ואף לחם שתוך כדי האפיה נדבק לחברו, וכאשר הופרד, דבוקה לו חתיכה מהלחם השני, עדיף להוריד חתיכה זאת שיראה כשלם [שם ג'].

ג. לדעת מרן "חלה מתוקה" ברכתה מזונות, שכל עסה אזלינן בתר הטעם. וכאן שזה מתוק ברכתו מזונות. ולדעת רמ"א ברכתה המוציא שצריך רוב סוכר יחסי למים [שם ז']. ולפי זה פיצה שכאשר אוכלים החלק האפוי לבד לא מרגישים טעם של חלב, שמן וכדומה, ברכתה המוציא, אפילו כולה מי פירות, חלב וכדומה [ילק"י ח"ג עמוד קכה]. וכן בצק הממולא בשר או גבינה או כל דבר שהדרך ללפת בו את הפת, ברכתה המוציא. ובורקסים ברכתם מזונות בגלל שבצק עלים טעם השמן ניכר בו [שם].

ד. בשעה שמברך על הלחם נותן שתי ידיו על הפת, עשר אצבעות בנגד עשרה מילים בפסוקים: ארץ חיטה, מצמיח חציר, עיני כל, ויתן-לך, ועשרה מצוות שבפת [קסז ד'].ולא יבצע עד שיביאו לפניו מלח או לפתן לטבל בו הפת. וכתב מרן שאם יש בפת מלח, אינו צריך לטבל במלח [שם ה']. ולפי דברי האר"י בכל אופן צריך לטבל במלח [כפה"ח ס"ק לז].

ה. יזהר שלא לדבר בין ברכת המוציא לאכילה, שאם דיבר חוזר ומברך. ורק אם דיבר מענין הבציעה, כגון הביאו מלח או תנו אוכל לבהמה וכיוצא בזה, בדיעבד אין מצריכים אותו לחזור ולברך [קסז ו']. וגם לדברים שבקדושה, לא יפסיק בין הברכה לאכילה. ומכל מקום אם הפסיק וענה קדיש או קדושה או ענה אמן אחר ברכתו עצמו, יש מחלוקת אם חוזר ומברך ואמרינן ספק ברכות להקל [ה"ע ח"א שמג-שמד].

ו. אם אחר הברכה טעם ועדין לא בלע והפסיק בדבור, אינו צריך לחזור ולברך. ומכל מקום לא יעשה כן, ורק במצוה עוברת, כגון ענית אמן וקדושה, יכול לכתחילה להפסיק [שם שמה].

ז. במידה ואחד מברך לכולם, וטעם הבוצע, ואחד השומעים דיבר אחר טעימת הבוצע, קודם שהוא טעם, לדעת מרן חוזר ומברך, ולדעת רמ"א אינו חוזר ומברך. ולהלכה אמרינן ספק ברכות להקל, ולא יחזור [שם שמו]. וכן אם טעם אחד השומעים, והמברך עצמו שח לפני שטעם, גם כן מחלוקת וספק ברכות להקל [שם שמח].

ח. בגמר הברכה בוצע במקום שנאפה היטב [קסז א]. וכדאי שיחתוך חתיכה שיש בה מהחלק העליון והתחתון, שיש מחלוקת מה אפוי יותר [שם כפה"ח ס"ק ד'].

ט. לכתחילה יזהר לאכול כזית מיד אחר ברכת המוציא [שם ס"ק טו]. ומכל מקום חייב לאכול כביצה פת שהרי נטל ידיו וברך על נטילת ידים, ולכך כדאי שיקפיד לאכול תחילה כביצה פת. ומכל מקום אם רואה שאינו יכול לאכול כביצה, לא צריך לחשוש לברכה לבטלה ולדחוק עצמו, כי אזלינן בתר כונתו תחילה [ה"ע ח"א עמוד שטז].

י. הבוצע נותן מפרוסת הבציעה לכל אחד ואחד, ומניחו לפניו, ורק לאבל נותן בידו. ונהגו שלהקפיד שלא ליתן לחם ביד לאחרים, ואין ההקפדה אלא בפרוסת הבציעה, ולא בשאר מסירת לחם [קסז יח']. וראוי להקפיד שלא לזרוק פרוסת הבציעה [שם כפה"ח ס"ק קכד].

יא. לחם שהוא מטוגן או מבושל, אם מדובר בפרורים ברכתם מזונות. ואם מדובר בחתיכות שיש בהם כזית, ברכתם המוציא [קסח י']. וכדאי להזהר לעשות רק חתיכות גדולות או קטנות, כיון שכזית זה נפח, וכן לדעת הר"מ זה שמונה עשרה גרם, ובצרוף שיש לזה תואר לחם.

יב. אסור ליתן אוכל למי שיודעים בו שאינו מברך [קסט ב']. ולכך כדאי להימנע מלהזמין שאינם שומרי תורה ומצוות או לכבדם, מחשש זה. או לאידך גיסא למשכם בדרכי נועם-שיח, שיברכו על מה שאוכלים. ומכל מקום במקום דחק ויכול להיגרם מזה שנאה וכיוצא בזה, אפשר להזמינם ולהגיש לפניהם לאכול [ילק"י ח"ג עמוד צא].

יג. מותר להשתמש בלחם ככף מאכל וכדומה, ובתנאי שבסוף יאכל את הלחם, ועדיף שבכל פעם יאכל מעט מן הלחם. ולכך המנקים את הצלחת בלחם, חייבים לאכלו, דאם לא כן הוי בזוי אכלים [קעא ג']. ואסור לאבד פרורים שיש בהם כזית ולזרקם. וגם אם אין בהם כזית, טוב להזהר בזה, שקשה לעניות [קפ ד']. ובזה יש מפרשים דוקא שזורקם במקום שדורסים עליהם. ויש מפרשים אפילו לכיור [שם כפה"ח ס"ק יג].

יד. אדם שאוכל בסעודתו דגים ואחר כך בשר, חייב לרחוץ ידיו וכן לקנח פיו בפת ולשתות [או"ח סימן קעג ב'-יו"ד סימן קטז ג']. ולכך צריך להיזהר לא לשימם באותה צלחת או להשתמש באותו סכו"ם.

טו. ומנהג בני ספרד להזהר בזה גם בדגים וגבינה, והאשכנזים נהגו להקל. והדבר מצוי כיום בפיצה עם טונה או אנשובי, וכן גבינות מסוימות בתערובת דגים [או"ח קעג כפה"ח ג'].

טז. אדם שתוך כדי סעודתו יצא מביתו, לדעת מרן כשחוזר לביתו צריך לברך ברכת המזון על מה שאכל. ואם רוצה להמשיך ולאכול, צריך ליטול ידיו ולהתחיל מבראשית. ורק אם השאיר חלק מהאוכלים עמו בשולחן והלך וחזר, יכול להמשיך ולאכול. ורמ"א חולק וסובר שכל דבר שקובע מקום לברכתו חוזר למקומו ואינו צריך לברך [קעח ב]. ולהלכה אמרינן ספק ברכות להקל, ולא חוזר ומברך. ובכל זאת אין נפקא מינה אם אכל כזית או לא אכל כזית, שאינו צריך לברך. ומכל מקום המברך, יש לו על מי לסמוך [ה"ע ח"ב עמוד מ].

יז. הולכי דרכים שאוכלים דרך הילוכם, מחמת שכך היתה דעתם בשעת הברכה, מותר הדבר, ויברכו ברכת המזון במקום שסימו [קעח ד']. והוא הדין באוכל גרעינים או סוכריה, שמראש היתה דעתו דרך הילוכו, שאינו צריך לברך בגלל שנוי מקום [ה"ע ח"ב מא].

יח. אדם שהוצרך להתפלל תוך כדי סעודתו, לא הוי הפסק [קעח ו']. ושנת עראי, דהינו על אצילי ידיו, גם לא הוי הפסק. אבל שנה על מטתו, הוי הפסק [שם ז']. ואם התפנה לא הוי הפסק, אך צריך נטילת ידים עם כלי בגלל שממשיך לאכול פת [שם ברמ"א].

יט. אם תוך כדי אכילת פירות שלא משבעת המינים או שתיה נכנס לשרותים, אפילו לא התפנה, כשיוצא צריך לברך מחדש [ה"ע ח"ב מד].

כ. אדם שלפני הסעודה אכל עוגה והתחייב בברכה מעין שלוש, ומיד רוצה לאכול, לא יברך מעין שלוש כי יש אומרים שברכת המזון פוטרתו, וספק ברכות להקל. והוא הדין בשותה משקים שעור רביעית, ומיד רוצה לאכול, יש מחלוקת אם ברכת המזון פוטרתו ולא יברך. ומכל מקום המברך, יש לו על מי לסמוך. וזה כאשר לא רוצה לשתות עוד באותה סעודה. וגם באכילת פירות בסמיכות לסעודה, לא יברך ברכה אחרונה משום ספק ברכות להקל. ולכך לכתחילה לא יביא עצמו לידי חיוב ברכה אחרונה, וזאת על ידי שיאכל פחות מכשעור [שם כח-כט].

כא. עשה מים אחרונים, אסור לאכול ולשתות לדעת מרן. ואם אמר בואו ונברך והוא בעל הבית, על שתיה מברך, ועל אכילה הוי מחלוקת, וספק ברכות להקל [קעט א]. ולדברי האר"י הקדוש, אפילו לדבר אסור אחרי שעשה מים אחרונים [שם כפה"ח ס"ק א]. ואם אמר "בואו ונברך" והוא סמוך על שולחן אחרים, לא הוי הסח הדעת [קעט ב'].

כב. אין להסיר את הלחם והמפה עד אחר ברכת המזון [קפ א']. ומכל מקום לא יביא פת שלמה להניחה על השולחן בזמן ברכת המזון. ואם נשאר פת שלמה, יש מחלוקת אם יוציאה, ולהלכה מותר [שם ב]. וכן ביום שבת שנוהגים להשאיר לחם כל השבת על השולחן, אם נשאר לחם שלם, מותר להניחו שם. אך להביא לחם שלם, לא יביאו אלא רק חתיכה.

כג. מים אחרונים חובה. לפי הפשט משום מלח סדומית, ולפי הקבלה שזה חלק הסיטרא אחרא [קפא א'-כפה"ח ס"ק א']. ולפי הפשט נוטל שני פרקי אצבעותיו [קפא ד'], ולפי הקבלה כל האצבעות עד כף היד [שם כפה"ח ס"ק יז], וכן נוהגים [ה"ע ח"ב מה]. ואין נוטלים על גבי קרקע, אלא על גבי כלי. ונוהגים להסירו מעל גבי השולחן בזמן הברכה אבל אין זה מעכב [שם מו]. וגם נשים חייבות במצות מים אחרונים [שם מד'].

כד. לא ירבה במים אחרונים. ואם היו ידיו מלוכלכות, ירחץ תחילה ידיו שלא לשם מים אחרונים, ואחר כך יעשה במים מועטים, מים אחרונים [שם מה'].

 

 

בעה"י בשעור הבא נלמד בהלכות "דברים הבאים בתוך הסעודה".

 

 

 

זכו את עצמכם וקרובכם בברכת הלימוד, הכנסו לתגובות וכיתבו  [בדרך המופיעה למטה]:

הלימוד לזכות:

זיווג _______________ בת/בן _________________

פרנסה______________בת/בן__________________

בריאות______________בת/בן__________________

זרע-קודש____________בת/בן__________________

ולהבדיל:

לעילוי נשמת ______________ בת/בן_____________

 {ניתן לרשום ברכות רק בתגובות

      יקובל ברצון,אמן!

 

 

 

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל azulayt אלא אם צויין אחרת