33
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

תורת חסד על לשונה

"תורת ה' תמימה משיבת נפש עדות ה' נאמנה מחכימת פתי, פקודי ה' ישרים משמחי-לב מצות ה' ברה מאירת עיניים" (תהלים י"ט, ח'-ט')

 קַוֵּה, אֶל-יְהוָה: חֲזַק, וְיַאֲמֵץ לִבֶּךָ; וְקַוֵּה, אֶל-יְהוָה [תהלים כז, יד].

תוצאת תמונה עבור תמונות של שויתי ה לנגדי תמיד

"כל השונה הלכות בכל יום מובטח לו שהוא בן העולם הבא"

"תורת חסד על לשונה" - הוא אתר "לימוד-יומי" של הלכות, מוסר ואמונה. בכל יום נפתח את הלימוד בתפילת "נשמת כל חי", נמשיך ללמוד: הלכות שמירת לשון, הלכות בחיי היום יום ושבת, הלכות והנהגות לקראת החגים והמועדים  הקרבים. נלמד את ספר "מסילת ישרים" ונעשיר את עולמינו בשיעורי-חיזוק ופנימיות התורה ובעה"י נסיים עם "מזמור לתודה". 

מטרת-האתר - לזכות את עם ישראל לסיים 3 פעמים בשנה ללמוד את כל ההלכות שחייבים בהם, לקבל הכנה מלאה לכל מועדי ישראל, להכיר את צדיקינו וכן לעבוד על מידותינו באמצעות ספרי מוסר ואמונה!

הפיצו את האתר - וזכו גם אחרים בקדושה רוחנית משמחת ומקרבת אל הקב"ה ובשכר אין סופי לעולם הבא. 

בשם השם נעשה ונצליח והשם עלינו ברחמיו ירוויח - השם שפתי תפתח ופי יגיד תהילתך:

לימוד יומי [שעור 12] – הלכות שבת – המותר והאסור להתעסק בשבת

 

יותר משאנו שומרים את השבת – השבת שומרת עלינו

הלכות שבת – המותר והאסור להתעסק בשבת

 

 

 

 

א. חז"ל דורשים מהפסוק (ישעיהו נח, יג): "מִמְּצוֹא חֶפְצְךָ", חפצך אסורים, חפצי שמים מותרים. ומכאן סמכו חכמים לאסור משא ומתן בשבת, הלואה, ורק אם הוי לדבר מצוה מותר. וכן אסור לאדם לעין בנכסיו בשבת לדעת מה צריך למחר, כגון לעין בפרדסו אם זקוק להשקיה, גיזום וכדומה. או שבונה בית לעצמו ובודק אם בנו היטב ומה צריך לשפר בו. וכן ללכת להמתין ליד חנותו לפתחה מיד בצאת שבת, או ל"תחנה מרכזית" כדי לנסוע מיד בצאת שבת.

וכל זה כשניכר שעושה זאת משום כך, אבל כגון בארץ ישראל שממילא אין נסיעות זמן מסוים אחרי צאת השבת, או שהוא גר ליד חנותו, מותר [או"ח סימן שו' א'-ילק"י ד/ב עמוד קטו].

ב. מותר בשבת להחשיך על התחום לצרכי מצוה, כגון לצורך חתן או לצרכי המת. וכן יכול לומר לחברו לדבר עם החברה קדישא שיקנה חלקה וכו', אך לא יזכיר סכום [שו' ג'].

ג. מותר לאדם לטייל להנאתו ולהסתכל בחלונות הראוה בשבת. ואף אם רואה דבר שרוצה לקנותו כתוצאה מכך, ובוחנו בעיניו גם כן מותר, כיון שאין הדבר ניכר. אך אסור להסתכל במחירים [ילק"י ד/ב קיח]. וכן אם יושב בביתו ומהרהר בעסקיו הדבר מותר, שדבור אסור, והרהור מותר. ומכל מקום משום מצוה עונג שבת מצוה שלא יחשוב בהם כלל, ויהא בעיניו כאלו כל מלאכתו עשויה [שו' ח'].

ד. השוכר את הפועל לעבוד עבודה המותרת בשבת, כגון: שמירה, חלוקת אוכל, נקיון וכדומה, הדבר מותר רק אם ינתן בהבלעה. דהינו שיעבוד שבוע או חודש ויקבל שכר על הכל יחד [שו' ד']. ואפילו משלם לו על כמה שעות לפני שבת, ועל כמה שעות לאחר מכן ביחד, הדבר מותר [ילק"י ד/ב קלה]. והוא הדין בתפ"ס ופק"מ בבנקים, משום שמשלמים על יום עסקים שהוא משתים עשרה בצהרים עד למחרתו [שם קלב].

ה. לכן גם המתאכסן בבית מלון בשבת, שהתשלום כולל שעות ביום שישי, וכן כמה שעות במוצאי שבת, הדבר מותר [ילק"י ד/ב קלה].

ו. בגונא שמשכירו לעשרה ימים וכתוב כך וכך לכל יום, רמ"א אוסר, אך מרן בבדק הבית כתב שלא משמע כן מדברי הפוסקים, ומותר [שו' ד' ובדק הבית].

ז. בשכירות לדבר מצוה כגון חזנים, משגיחי כשרות באולמות, מגידי שעור, רופאים וכיוצא בזה הוי חפצי שמים, ומותר להם לקבל שכר [ילק"י ד/ב קכא-קכח-קלו].

ח. לקנות מניות של חברות שעובדות בשבת, אם זה של גויים, מותר. ואם אלו מניות של חברות בבעלות יהודית, אם מדובר במניות "אמסיות", דהינו שהוא נחשב כמו בעלי החברה, אסור. אבל מניות רגילות שמוכרים בבנק, מותר. אך מצוה להימנע מלקנותם, שהוי כמסייע לעוברי עברה. וקנה מקרנות נאמנות מותרת, שאין ברור שיקנו מחברות שעובדות בשבת [שם קכט-קל].

ט. אפשר בשבת לפסוק צדקה, למכור עליות בבית הכנסת, לפקח על עסקי רבים, לשדך התנוקות כגון עשית תנאים בשבת, לסכם עם מלמד שישב וילמד עם בנו. ואפילו ללמדו מקצוע נהג, נגר וכדומה מותר, ובתנאי שלא ידברו על סכום, אף שמובן שהוא ישלם על כך [שו' ו'], וכן לחלק הזמנות לחתונה, בר מצוה, קבלות, לקרא שמות נפטרים, כל זה הוי בכלל חפצי שמים שמותר לעשותם בשבת [ה"ע ח"ג עמוד קעד]. 

י. למכור בשבת חפץ או דירה וכן להשכיר בשבת, אסור, ואפילו לא לדבר על זה. ואפילו שלא מזכיר סכום, אלא רק לוקח החפץ לבד וישלם אחר השבת, אסור. ורק בדברי מאכל שהם צורך השבת, התירו, וגם שם בתנאי שלא יזכיר סכום מעות. ואף מכירת חמץ לגוי, או שמוכר בהמתו שלא יהא בכור בהמה, אסור. ועליות לבית הכנסת שמותר, כי שם הוי כמו התחיבות לצדקה, ולא מעשה קנין. ואם נותן בהמתו לגוי במתנה, מותר [ילק"י ד/ב קמד-קמה].

יא. מכשיר למכירת משקאות סנדויצ'ים, אפילו פועל על ידי אסימונים, אסור להשתמש בו בשבת [שם קנז]. אך אם הזמין אוכל במסעדה, ושילם מערב שבת, וקבל אישור על כך שמגיע לו ארוחה, מותר, וראוי שלא ירשמו סכום באישור [שם קנו']. ויהודי שיש לו מכונות שמוכרות כל סחורה שהיא, יכול לשים אותם במקומות של גויים, ואין בזה איסור סחורה בשבת [שם קנז].

יב. לתת מתנה ביום שבת, אסור, שהוי כמשא ומתן. וישנה אפשרות להקנות זאת ביום שישי על ידי אחר, לזה שרוצה לתיתה לו, ומאותה שעה למעשה היא שלו, ובשבת הוא רק מביאה לו. ומכל מקום מי שהביאו לו מתנה בשבת, יכול לומר מפורשות שאינו מתכוון לזכות בה עד מוצאי שבת, וכרגע זה רק מונח אצלו [ה"ע ח"ג קעה].

יג. מדידה ומשקל בשבת אסורים אלא אם כן לצרכי מצוה, כגון לראות אם יש בכוס רביעית, או אם יש בלחם כזית לברכת המזון וכדומה [שו' ז']. ומדידה לצורך חולה או תינוק גם כן מותרת [ילק"י ד/ב קע']. וכן מותר למדוד אוכל אם יש בו שישים להתירו באכילה בשבת [שם קעא].

 

 

השבת היא מקור הברכה, יהי רצון שנשמור שבת כהלכתה, אמן!

 

 

 

זכו את עצמכם וקרובכם בברכת הלימוד, הכנסו לתגובות וכיתבו  [בדרך המופיעה למטה]:

הלימוד לזכות:

זיווג _______________ בת/בן _________________

פרנסה______________בת/בן__________________

בריאות______________בת/בן__________________

זרע-קודש____________בת/בן__________________

ולהבדיל:

לעילוי נשמת ______________ בת/בן______________

 {ניתן לרשום ברכות רק בתגובות

      יקובל ברצון,אמן!

 

 

 

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל azulayt אלא אם צויין אחרת