33
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

תורת חסד על לשונה

"תורת ה' תמימה משיבת נפש עדות ה' נאמנה מחכימת פתי, פקודי ה' ישרים משמחי-לב מצות ה' ברה מאירת עיניים" (תהלים י"ט, ח'-ט')

 קַוֵּה, אֶל-יְהוָה: חֲזַק, וְיַאֲמֵץ לִבֶּךָ; וְקַוֵּה, אֶל-יְהוָה [תהלים כז, יד].

תוצאת תמונה עבור תמונות של שויתי ה לנגדי תמיד

"כל השונה הלכות בכל יום מובטח לו שהוא בן העולם הבא"

"תורת חסד על לשונה" - הוא אתר "לימוד-יומי" של הלכות, מוסר ואמונה. בכל יום נפתח את הלימוד בתפילת "נשמת כל חי", נמשיך ללמוד: הלכות שמירת לשון, הלכות בחיי היום יום ושבת, הלכות והנהגות לקראת החגים והמועדים  הקרבים. נלמד את ספר "מסילת ישרים" ונעשיר את עולמינו בשיעורי-חיזוק ופנימיות התורה ובעה"י נסיים עם "מזמור לתודה". 

מטרת-האתר - לזכות את עם ישראל לסיים 3 פעמים בשנה ללמוד את כל ההלכות שחייבים בהם, לקבל הכנה מלאה לכל מועדי ישראל, להכיר את צדיקינו וכן לעבוד על מידותינו באמצעות ספרי מוסר ואמונה!

הפיצו את האתר - וזכו גם אחרים בקדושה רוחנית משמחת ומקרבת אל הקב"ה ובשכר אין סופי לעולם הבא. 

בשם השם נעשה ונצליח והשם עלינו ברחמיו ירוויח - השם שפתי תפתח ופי יגיד תהילתך:

לימוד יומי [שעור 59] – הלכות שמירת לשון – הלכות רכילות –בעניני שדוכים

 

הלכות שמירת לשון – הלכות רכילות – בעניני שדוכים

×?×?צא×? ×?מ×?× ×? ×¢×?×?ר ×?מ×?× ×?×? של ×?×?×¢×?×? × ×?ש×?א×?ן

הלכה ראשונה

להזהיר על הונאה כספית בנוגע לשדוך.

אם ראובן עומד לשאת אשה, ואביה הבטיח לו כי יתן עזרה כספית מסוימת לאחר חתונתם, ואתה יודע כי הוא לא יעמוד בדבורו, מותר לך לגלות זאת לראובן ולהזהירו מפני מזימת האב,

אבל בהתאם לתנאים הבאים:

א. עליך לדעת בודאות כי האב אכן מתכון לרמות את ראובן ולא לקיים את אשר הבטיח לו [או שאתה יודע כי הוא רמאי בטבעו, או שאתה מכירו כאיש עני שאין באפשרותו לעמוד בהבטחתו, או שהוא עצמו אמר לך במפורש כי לא יקיים את הבטחתו]. אם אין לך כל הוכחה שהוא לא יקיים את הבטחתו ורק ידוע לך שהוא אינו אדם אמיד, אינך רשאי לספר על כך לראובן, מפני שאין די בעובדה זו כדי להניח שהוא לא יעמוד בדבורו.

ב. אתה רשאי לספר לראובן על כונת האב לא לקיים את הבטחתו הכספית, רק בתנאי שידוע לך שראובן לא היה מסכים לשדוך ללא קיום הבטחה זו. לעומת זאת, אם נראה לך כי ראובן מעונין בשדוך גם אם לא תקוים ההבטחה, אינך רשאי לספר לו על כונת האב. אולם גם במקרה זה, אם גילוי הדבר יוכל לסייע בידו לקבל את המובטח לו, אתה רשאי לספר לו.

ג. אם ידוע לך כי ראובן גם הוא מרמה, באיזה שהוא פרט, את אבי המיועדת להיות כלתו, אסור לך לגלות לו את כונת האב שלא לקיים את הבטחתו.

 

הלכה שניה

לספר לחתן לאחר גמר השדוך על הונאה כספית.

לאחר שנגמר השדוך אתה רשאי לספר לחתן כי אבי הכלה מתכנן לרמותו, רק בתנאי שברור לך כי הוא יגיב בדרך המותרת על פי ההלכה [יחפש עצה להשמר מרמאותו או יתיעץ עם רב מה לעשות]. וזאת, נוסף על התנאים שפורטו בשעור מס' 55. זאת ועוד, עליך להיות בטוח שאין כוונת רמאות גם מצד החתן.

החתן עצמו, לאחר ששמע כי עומדים לרמות אותו, רשאי לחפש עצה כיצד להשמר מן הרמאות, אך אסור לו לבטל את השדוך. לפיכך, אם נראה לך, כי בעקבות דבריך הוא עשוי לבטל את השדוך ללא כל התר הלכתי, אינך רשאי לספר לו דבר.

 

הלכה שלישית

לספר לאחר גמר השדוך על מחלה של החתן או הכלה.

מותר לספר לחתן על מחלה פנימית, שאינה גלויה לעין, שבה לוקה הכלה [וכן להיפך], גם לאחר שכבר נגמר השדוך ביניהם. אולם גם כאן ניתן ההתר רק בהתאם לתנאים המפורטים בשעורים: 55,57,58.

אם דבר המחלה ידוע לך מפי השמועה ולא מידיעה עצמית, אתה רשאי לספר על כך בתנאי שברור לך כי השומע לא יסתמך על דבריך על מנת לבטל את השדוך, מבלי לברר את הענין היטב. וזאת בנוסף לתנאים המפורטים בשיעורים: 55,57,58.

 

הלכה רביעית

לספר לאחר גמר השדוך על דעות אפיקורסיות של אחד מבני הזוג.

אם ידוע לך כי אחד מבני הזוג הוא בעל דעות אפיקורסיות, מצוה עליך לגלות את הדבר לבן הזוג השני אף שכבר נגמר השדוך ביניהם. הטעם לכך, משום שדעות אפיקורסיות הן סבה מספקת לאחד מבני הזוג לבטל את השדוך.

יתר על כן, גם אם שמעת מאחרים על דעותיו האפיקורסיות של אחד מבני הזוג, אתה חייב לגלות את הדבר לצד השני, אולם עליך להזהר בדבריך, שלא ישתמע מהם כאלו אתה יודע על כך מידיעה עצמית. ספר את הידוע לך, וציין בדבריך כי זו שמועה בלבד ועל כן יש לבררה היטב.

 

הלכה חמישית

שאל שאלת חכם.

ישנן שאלות רבות בנוגע לאסור ולמותר לספר בעניני שדוכים, שהחפץ חיים אינו מפרטן. לפיכך, לפני שאתה מתיר לעצמך לספר על מגרעותיו של מישהו בנוגע לשדוך, ראוי כי תתיעץ עם רב מוסמך.

 

הלכה ששית

לשון-הרע בשדוכים.

איש ואשה הנפגשים פגישת הכרות למטרת שדוך, בתווכו של אדם שלישי [שדכן], אין אחד מהם רשאי לספר אחר כך לשדכן דברי גנאי על זולתו. זה שאינו מעונין עוד להמשיך בהכרות יכול להשיב לשדכן: "אני חושב שאין אנו מתאימים זה לזה", אך אל לו לנמק את סרובו בדבר גנאי כלשהו על זולתו, כי בכך הוא יעבור על אסור לשון-הרע. אם בכל זאת יספר אחד מהם לשדכן בגנותו של השני, אין השדכן רשאי לחזור על הדברים באזני השני, משום שבכך הוא יעבור על אסור רכילות – סוג זה של לשון הרע ורכילות נפוץ ביותר וגורם לעתים קרובות רגשי איבה הנמשכים זמן רב.

 

הנזהר בלשונו – כמה שכרו עצום!

 

לסיום, תפילה לשמירת הלשון:

רבונו של עולם,יהי רצון מלפניך, אל רחום וחנון, שתזכינו היום ובכל יום לשמור פינו ולשונינו מלשון-הרע ורכילות ומקבלתם. ונזהר מלדבר אפילו על איש יחידי, וכל שכן מלדבר על כלל ישראל או על חלק מהם. וכל שכן מלהתרעם על מדותיו של הקדוש ברוך הוא. וניזהר מלדבר דברי שקר, חנופה, ליצנות, מחלוקת, כעס, גאווה, אונאת-דברים, הלבנת-פנים, וכל דברים אסורים. וזכינו שלא לדבר כי-אם דבר הצריך לעינייני גופינו או נפשינו. ושיהיו כל מעשינו לשם שמיםאמן!

 

 

 

 

 

זכו את עצמכם וקרובכם בברכת הלימוד, הכנסו לתגובות וכיתבו  [בדרך המופיעה למטה]:

הלימוד לזכות:

זיווג _______________ בת/בן _________________

פרנסה______________בת/בן__________________

בריאות______________בת/בן__________________

זרע-קודש____________בת/בן__________________

ולהבדיל:

לעילוי נשמת ______________ בת/בן_____________

 {ניתן לרשום ברכות רק בתגובות

      יקובל ברצון,אמן!

 

 

 

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל azulayt אלא אם צויין אחרת