33
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

תורת חסד על לשונה

"תורת ה' תמימה משיבת נפש עדות ה' נאמנה מחכימת פתי, פקודי ה' ישרים משמחי-לב מצות ה' ברה מאירת עיניים" (תהלים י"ט, ח'-ט')

 קַוֵּה, אֶל-יְהוָה: חֲזַק, וְיַאֲמֵץ לִבֶּךָ; וְקַוֵּה, אֶל-יְהוָה [תהלים כז, יד].

תוצאת תמונה עבור תמונות של שויתי ה לנגדי תמיד

"כל השונה הלכות בכל יום מובטח לו שהוא בן העולם הבא"

"תורת חסד על לשונה" - הוא אתר "לימוד-יומי" של הלכות, מוסר ואמונה. בכל יום נפתח את הלימוד בתפילת "נשמת כל חי", נמשיך ללמוד: הלכות שמירת לשון, הלכות בחיי היום יום ושבת, הלכות והנהגות לקראת החגים והמועדים  הקרבים. נלמד את ספר "מסילת ישרים" ונעשיר את עולמינו בשיעורי-חיזוק ופנימיות התורה ובעה"י נסיים עם "מזמור לתודה". 

מטרת-האתר - לזכות את עם ישראל לסיים 3 פעמים בשנה ללמוד את כל ההלכות שחייבים בהם, לקבל הכנה מלאה לכל מועדי ישראל, להכיר את צדיקינו וכן לעבוד על מידותינו באמצעות ספרי מוסר ואמונה!

הפיצו את האתר - וזכו גם אחרים בקדושה רוחנית משמחת ומקרבת אל הקב"ה ובשכר אין סופי לעולם הבא. 

בשם השם נעשה ונצליח והשם עלינו ברחמיו ירוויח - השם שפתי תפתח ופי יגיד תהילתך:

לימוד יומי [שעור 58] – הלכות שמירת לשון – הלכות רכילות-ארבע תנאים לדווח בשדוך

 

הלכות שמירת לשון – הלכות רכילות – ארבע תנאים לדווח בשדוך

 

 

 

 

הלכה ראשונה

עצה רעה.

חייב אדם להזהר ביותר, שלא ליעץ לחברו לעשות שותפות עם מי שהשותפות עמו עשויה לגרום לו נזק או הפסד. דין זה אמור גם אם מגרעותיו של השותף המיועד אינן נחשבות כמזיקות במידה כזו שיהא מותר לספר עליהן. לדוגמא, אף על פי שאסור לספר לראובן כי שמעון המיועד להיות שותפו הוא עני, משום שעניות אינה בהכרח סבה לנזק, הרי מאידך אין גם לבוא וליעץ לו שיעשה שותפות עם שמעון העני. הנותן לחברו עצה רעה, עובר על הלאו "לפני עור לא תתן מכשול". דרושה בענין זה זהירות יתרה, מפני שרבים הם הנכשלים במתן עצה רעה לזולתם, במיוחד כאשר יש להם נגיעה אישית או טובת הנאה מכך.

הוא הדין גם במי שמציע לחברו שדוך – עליו להיות משוכנע כי ההצעה היא באמת לטובת חברו. כן הדבר גם לגבי מי שמיעץ לחברו בענין העסקת עובדים או באלו חנויות כדאי לקנות בהן, וכל כיוצא בזה.

 

הלכה שניה

המספר על מגרעות בענין שדוך.

אם ראובן עומד לשאת אשה, ואתה יודע כי יש לה מום רציני שהוא אינו יודע עליו ואלו ידע לא היה מסכים להשתדך עמה, מחובתך לגלות לו את הדבר. בסעיפים הבאים יובהר ביתר פרוט מה נחשב מום רציני.

 

הלכה שלישית

תאור שלילי של תכונות אישיות.

המספר על תכונותיו של הזולת, חייב להזהר שלא לתאר אותן בצורה מסולפת או מוגזמת. רבים נכשלים במדה רעה זו בכך שהם נותנים פרוש לא נכון לתכונותיו של הזולת ומתארים אותן לגנאי ללא הצדקה. לדוגמא, יש בחור שהוא תמים ואינו חריף כל כך להבחין בערמומיות של בני אדם ואפשר לרמותו בנקל, או בחור שאינו אוהב להתלוצץ ולהשתובב כשאר הבחורים בני גילו. תכונות אלה אין בהן רע, לאמתו של דבר, אך יש אנשים הפוסקים כי בחור כזה הוא שוטה ופתי. מאחר ואין לכך הצדקה, הרי מי שמספר עליו שהוא שוטה, חוטא באסור חמור, התאור הלא נכון של תכונותיו יכול לגרום לו נזק חמור, אם משום שלא ירצו להשתדך עמו או כל רעה אחרת.

 

הלכה רביעית

מחלה רצינית.

אם אתה יודע שפלוני רוצה להשתדך עם בחורה [על מנת לשאתה לאשה], וידוע לך כי בחורה זו חולה במחלה רצינית שהוא אינו יודע עליה, מותר לך לספר לו על מחלתה [והוא הדין להיפך, אתה רשאי לספר לה על מחלה רצינית שהוא חולה בה],

אולם עליך להקפיד לעשות זאת לפי התנאים דלקמן:

א. עליך להיות בטוח כי האיש [או האשה, אם היא חולה] אכן חולה במחלה רצינית! כי אם הוא סובל רק מחולשה טבעית כלשהי, אין זה נחשב כמחלה ואינך רשאי לספר על כך.

ב. עליך להזהר שלא להגזים בתאור המחלה ולתארה כחמורה יותר ממה שהיא באמת.

ג. כאשר אתה מספר לה על מחלתו של המיועד להיות החתן, עליך להתכון אך ורק לתועלתה ולא מתוך שנאה אישית אליו [וכן להפך, כאשר אתה מספר לו על מחלתה].

ד. עליך להיות משוכנע כי דבריך אכן יביאו תועלת, שאם לא כן [למשל, אם אתה יודע כי השומע לא יתחשב בדבריך או שדבר המחלה לא מפריע לו] אינך רשאי לספר.

 

הלכה חמישית

להזהיר מפני דעות אפיקורסיות של אחד הצדדים.

אם אתה יודע כי אחד משני המועמדים להתחתן [החתן או הכלה] הוא בעל דעות אפיקורסיות, חובה עליך לספר על כך לצד השני, אולם הדבר מותנה בכך שאתה יודע בבטחון גמור כי האיש [או האשה] הוא אכן אפיקורוס. ואם הדבר נודע לך על ידי אחרים ולא מידיעה עצמית, אתה רשאי אמנם לספר, אך עליך לציין זאת בדבריך.

 

הלכה ששית

לספר על חסרון של מיעוט חכמת התורה.

אם המיועד להיות חתן הוא בעל ידיעות מעטות בתורה, אסור לספר על כך למשפחת הכלה. כי זהו הפסד שהם גרמו לעצמם, משום שהיה ביכלתם לברר זאת מתחילה. אלו היו רוצים בחתן תלמיד חכם דוקא, היה עליהם לשאול עליו אצל בעלי תורה, שהיו בוחנים את ידעותיו בתורה. מאחר שלא עשו כן, מוכח הדבר שהם נתרצו לחתן כזה.

כאן המקום לציין, כי תלמיד חכם המתבקש לתת את חוות דעתו על ידיעתו בתורה של בחור המעמד להיות חתן, חייב לספר את האמת, מפני שברור מראש כי שני הצדדים, מתוך הסכמה הדדית, מעונינים לדעת את האמת. אולם אף על פי כן, על התלמיד חכם לשקול את דבריו היטב ולהתחשב גם במדת התאמת השדוך [ידיעה בתורה היא דבר יחסי ויש לדעת מהי מדת הידיעה בתורה שבה מעונין השואל]. נוסף לכך, עליו להזהר לא להגזים בתאור חוסר ידעותיו בתורה, כי בכך הוא יעבור על אסור לשון-הרע.

 

הנזהר בלשונו – כמה שכרו עצום!

 

לסיום, תפילה לשמירת הלשון:

רבונו של עולם, יהי רצון מלפניך, אל רחום וחנון, שתזכינו היום ובכל יום לשמור פינו ולשונינו מלשון-הרע ורכילות ומקבלתם. ונזהר מלדבר אפילו על איש יחידי, וכל שכן מלדבר על כלל ישראל או על חלק מהם. וכל שכן מלהתרעם על מדותיו של הקדוש ברוך הוא. וניזהר מלדבר דברי שקר, חנופה, ליצנות, מחלוקת, כעס, גאווה, אונאת-דברים, הלבנת-פנים, וכל דברים אסורים. וזכינו שלא לדבר כי-אם דבר הצריך לעינייני גופינו או נפשינו. ושיהיו כל מעשינו לשם שמיםאמן!

 

 

 

 

 

זכו את עצמכם וקרובכם בברכת הלימוד, הכנסו לתגובות וכיתבו  [בדרך המופיעה למטה]:

הלימוד לזכות:

זיווג _______________ בת/בן _________________

פרנסה______________בת/בן__________________

בריאות______________בת/בן__________________

זרע-קודש____________בת/בן__________________

ולהבדיל:

לעילוי נשמת ______________ בת/בן_____________

 {ניתן לרשום ברכות רק בתגובות

      יקובל ברצון,אמן!

 

 

 

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל azulayt אלא אם צויין אחרת