33
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

תורת חסד על לשונה

"תורת ה' תמימה משיבת נפש עדות ה' נאמנה מחכימת פתי, פקודי ה' ישרים משמחי-לב מצות ה' ברה מאירת עיניים" (תהלים י"ט, ח'-ט')

 קַוֵּה, אֶל-יְהוָה: חֲזַק, וְיַאֲמֵץ לִבֶּךָ; וְקַוֵּה, אֶל-יְהוָה [תהלים כז, יד].

תוצאת תמונה עבור תמונות של שויתי ה לנגדי תמיד

"כל השונה הלכות בכל יום מובטח לו שהוא בן העולם הבא"

"תורת חסד על לשונה" - הוא אתר "לימוד-יומי" של הלכות, מוסר ואמונה. בכל יום נפתח את הלימוד בתפילת "נשמת כל חי", נמשיך ללמוד: הלכות שמירת לשון, הלכות בחיי היום יום ושבת, הלכות והנהגות לקראת החגים והמועדים  הקרבים. נלמד את ספר "מסילת ישרים" ונעשיר את עולמינו בשיעורי-חיזוק ופנימיות התורה ובעה"י נסיים עם "מזמור לתודה". 

מטרת-האתר - לזכות את עם ישראל לסיים 3 פעמים בשנה ללמוד את כל ההלכות שחייבים בהם, לקבל הכנה מלאה לכל מועדי ישראל, להכיר את צדיקינו וכן לעבוד על מידותינו באמצעות ספרי מוסר ואמונה!

הפיצו את האתר - וזכו גם אחרים בקדושה רוחנית משמחת ומקרבת אל הקב"ה ובשכר אין סופי לעולם הבא. 

בשם השם נעשה ונצליח והשם עלינו ברחמיו ירוויח - השם שפתי תפתח ופי יגיד תהילתך:

לימוד יומי [שעור 57] – הלכות רכילות – חמשת התנאים לדיבור לתועלת ומהי שותפות מזיקה

 

הלכות שמירת לשון – הלכות רכילות – חמשת התנאים לדיבור לתועלת ומהי שותפות מזיקה

 

 

 

 

הלכה ראשונה

הבא לספר לחברו – לאחר מעשה – כי הונו אותו, ואין בסיפור כדי להועיל לו.

מותר להזהיר  אדם מפני חנוני שהוא רמאי, לפני שהוא קנה מהחנוני ויש עדין אפשרות להצילו מנזק והפסד. אולם אם האיש כבר קנה מחנוני שרימה אותו [במחיר, במשקל, בטיב וכדומה], ולפי ההלכה אין הוא יכול לדרוש חזרה את כספו, אסור לספר לו על כך. איסור זה אמור אפילו כשקונה בא מיוזמתו לשאול ולהתענין, אם שילם מחיר נכון בעד החפץ שקנה.

בכל מקרה של ספק לגבי עסקה כלשהי אם היא נחשבת כהונאה, יש לפנות לרב שיפסוק בנידון.

 

הלכה שניה

כאשר גילוי דבר ההונאה עשוי להביא תועלת.

אם מדובר במעשה הונאה כזה שעל פי ההלכה יכול הקונה לתבוע מן המוכר החזרת כספו או ביטול הקניה [לדוגמא, הוא שילם עבור החפץ שקנה למעלה מששית מערכה האמתי], מותר לגלות לו שהמוכר הונה אותו.

אולם על המספר להקפיד על התנאים הבאים:

א. אין להגזים או להפריז בתאור ההונאה.

ב. בעת גילוי דבר ההונאה, על המספר להתכון אך לשם התועלת למנוע הפסד מן הקונה. אסור שכונתו תהיה לשמוח בקלונו של המוכר הרמאי.

דין זה, המתיר לספר על הונאה רק לשם תועלת, כולל גם את המקרה הבא: אם הקונה הוא אדם כזה שבודאי לא יפנה לבית הדין על מנת לתבוע חזרה את כספו [מדובר בסוג הונאה שלפי ההלכה הוא יכול לעשות זאת], ובמקום זה ישנא את המוכר על שרימה אותו או אפילו יפגע בו – אסור לספר לו את דבר ההונאה, משום שהדבר לא יביא כל תועלת. יתר על כן, כשאדם זה בא לשאול אם המחיר ששילם הוא מחיר הגון, צריך להשיב לו בחיוב ואין לגלות לו את האמת.

ג. אם הוא משער שאפשר להוכיח את המוכר על מעשה ההונאה ולהשפיע עליו שיחזיר מרצונו את הכסף שלקח שלא כדין, עליו ללכת בדרך זו ולא לגלות לקונה את דבר ההונאה. רק כשאין לפניו דרך אחרת, הוא רשאי לספר את הדבר לקונה, על מנת שיוכל לתבוע מן המוכר את המגיע לו כדין.

ד. אם הוא יכול להביא לידי כך שהקונה יבין מעצמו כי המוכר רימה אותו, מבלי לספר לו במפורש על רמאותו של המוכר, עליו לעשות זאת [מובן, כי עצה זו טובה רק לעניננו. בכל מקרה אחר של איסור לשון-הרע ורכילות אין הבדל בין מי שמספר במפורש לבין מי שעושה זאת בעקיפין].

ה. הקונה, בבואו לתבוע את החזרת כספו, אינו רשאי לגלות למוכר את זהות האיש שסיפר לו על דבר ההונאה, כי בכך הוא יעבור על איסור רכילות. לכן, אם המספר יודע כי הקונה יגלה את שמו למוכר, ספק אם הוא רשאי לספר לו על דבר ההונאה, משום שבכך הוא מכשילו באיסור רכילות. על-כל-פנים, ראוי כי יזהיר אותו שלא יגלה את שמו.

יש לזכור, כי גם כאשר קימים חמשת התנאים הללו, אין השומע [כלומר, הקונה] רשאי לעשות דין לעצמו. אסור לו להוציא בחזקה כסף או סחורה מידי המוכר. כמו כן אין הוא רשאי לעכב בידו חוב שהוא חב לו. עליו לפנות רק לבית-הדין ולתבוע את המוכר על שהונה או רימה אותו. לפיכך, אם המספר יודע שאדם זה לא ינקוט בדרך המותרת על-פי ההלכה, אין הוא רשאי לספר לו שרימו אותו.

 

הלכה שלישית

המספר רכילות על מנת להסיר מעצמו חשד.

אדם שנעשה לו עול והוא מבקש מחברו שיגלה לו מי עשה את הדבר, אין חברו רשאי לגלות לו את זהות עושה העול, אפילו אם הוא מרגיש שהשואל חושד בו כי הוא עשה את המעשה, הוא רשאי רק לדחות מעל עצמו את החשד ולומר כי לא הוא שעשה לו עול.

דין זה אמור רק כאשר גלוי זהותו של עושה העולה לא יביא כל תועלת. לעומת זאת, אם השואל צריך לדעת את שמו של עושה העולה לשם תועלת [למשל, הוא יכול לתבוע לדין את זה שעשה לו עול], מותר לגלות לו את שמו, אך, כמובן, בהתאם לתנאים שהוזכרו לעיל.

 

הלכה רביעית

מהי שותפות מזיקה?

ההלכות הקודמות עסקו בשאלה, מתי ואיך רשאי אדם להזהיר את זולתו מפני שותפות מזיקה. בהלכות הבאות ובשעור הבא נשלים בע"ה את הנושא ונבהיר מי הם האנשים הנחשבים כמזיקים לשותפות.

א. שותף שאינו זהיר בממון אחרים:

אם ראובן מתכנן להכנס לשותפות [במסחר או בכל שותפות אחרת] עם שמעון בלי להכירו היטב, ואתה יודע כי שמעון הוא אדם לא הגון, שאינו נזהר בממונם של אחרים, חובה עליך לספר את הדבר לראובן ולהזהירו מפני השותפות עם שמעון. וכפי שכבר צוין לעיל, עליך להקפיד לעשות זאת בהתאם לתנאים המפורטים לעיל.

ב. שותף עני אבל הגון וישר:

אם שמעון [השותף המיועד] הוא אדם עני, אך לעומת זאת הוא הגון וישר דרך, אסור לך לספר לראובן על מצבו הכספי הגרוע. גם אם אתה יודע כי ראובן מתעתד להכנס עמו לשותפות מתוך הנחה שהוא בעל אמצעים כספיים, אינך רשאי להעמידו על טעותו. הטעם לכך הוא, כי עניותו של שמעון אינה סיבה להניח שהשותפות עמו עשויה להסתיים בנזק או הפסד, מצבו הכלכלי הנוכחי אין בו כדי להעיד על מידת כשרו או הצלחתו, ולא עוד אלא שבעתיד יכול מצבו בקלות להשתנות.

יתר על כן, יש להאמין כי דוקא השותפות עם שמעון העני תביא עימה הצלחה, וזאת על פי מה שמצינו [ביורה דעה רמ"ז], כי לעולם לא בא לאדם נזק או דבר רע על ידי מעשה צדקה; והרי אין לך צדקה גדולה מזו של שותפות מסחרית עם איש עני. וכך מובא להלכה [שם, רמ"ט], כי שמונה מעלות במצות צדקה, והמעלה הראשונה שבהן היא לסייע ביד העני באופן כזה שהוא יוכל לעמוד מעצמו על רגליו ולא יצטרך עוד לבריות. לפיכך, מי שעושה שותפות עם עני מבלי להתחשב במצבו הכספי או אפילו מבלי שידע על מצבו, מקיים את מצות הצדקה במעלתה הגדולה ביותר ובודאי הוא מתברך בשל כך.

דין זה, הקובע כי אינך רשאי לספר לראובן על עניותו של שמעון, אינו אמור אלא כאשר כונתך לספר לו על כך היא מיוזמתך. לעומת זאת, שונה הדין אם ראובן בא מעצמו לשאול אותך בענין זה, ונראה מדבריו כי הוא מסכים לעשות שותפות עם שמעון רק בתנאי שהוא בעל אמצעים כספיים. במקרה כזה אתה רשאי לספר לו על עניותו של שמעון, אך לא לפני שברור לך לחלוטין כי הפרטים שבידך נכונים ומדויקים. כמו כן, עליך להיות בטוח כי ראובן לא יגלה אחר כך לשמעון כי אתה הוא זה שספרת לו דברים אלה, אבל אם אתה משער כי ראובן עשוי לגלות לו את דבריך, אסור לך לספר שום דבר. בכל מקרה של ספק אם מותר לך להשיב לראובן על שאלתו, עדיף כי תשתמט ממנו ותאמר לו: "איננו יכול לעוץ לך עצה, מפני שאינני יודע היטב מהו מצבו הכספי של שמעון".

ג. שותף חסר הצלחה בעבר:

אם המיועד להיות שותפו של ראובן הוא איש הגון, אולם ידוע לך כי אנשים שעשו עמו עסק או שותפות הפסידו מכספם, אתה רשאי לספר על כך לראובן, אם הוא בא לשאול אותך בענין זה. לעומת זאת, מסתפק החפץ חיים, אם אתה רשאי לספר לו את הדבר גם מבלי שישאלך.

 

הלכה חמישית

המזהיר את חברו מפני שותפו בפועל.

לא זו בלבד שמותר להזהיר את הזולת מפני המיועד להיות שותפו, אלא גם כאשר שני אנשים כבר עשו ביניהם שותפות, מותר להזהיר את האחד מפני רעתו של עמיתו. כמו כן, רשאי השותף המוזהר להיזהר כדי שלא יגרם לו נזק והפסד. אולם – מאחר וכבר נעשתה השותפות – אסור לו בהחלט לבטל את השותפות עצמה כל עוד אין לכך הצדקה הלכתית. לכן, אם אתה משער כי בעקבות דברי אזהרתך הוא עלול לבטל את השותפות מבלי שהדבר יהא מותר על פי ההלכה, אינך רשאי לספר לו כלום.

 

הנזהר בלשונו – כמה שכרו עצום!

 

לסיום, תפילה לשמירת הלשון:

רבונו של עולם,יהי רצון מלפניך, אל רחום וחנון, שתזכינו היום ובכל יום לשמור פינו ולשונינו מלשון-הרע ורכילות ומקבלתם. ונזהר מלדבר אפילו על איש יחידי, וכל שכן מלדבר על כלל ישראל או על חלק מהם. וכל שכן מלהתרעם על מדותיו של הקדוש ברוך הוא. וניזהר מלדבר דברי שקר, חנופה, ליצנות, מחלוקת, כעס, גאווה, אונאת-דברים, הלבנת-פנים, וכל דברים אסורים. וזכינו שלא לדבר כי-אם דבר הצריך לעינייני גופינו או נפשינו. ושיהיו כל מעשינו לשם שמיםאמן!

 

 

 

 

 

זכו את עצמכם וקרובכם בברכת הלימוד, הכנסו לתגובות וכיתבו  [בדרך המופיעה למטה]:

הלימוד לזכות:

זיווג _______________ בת/בן _________________

פרנסה______________בת/בן__________________

בריאות______________בת/בן__________________

זרע-קודש____________בת/בן__________________

ולהבדיל:

לעילוי נשמת ______________ בת/בן_____________

 {ניתן לרשום ברכות רק בתגובות

      יקובל ברצון,אמן!

 

 

 

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל azulayt אלא אם צויין אחרת