33
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

תורת חסד על לשונה

"תורת ה' תמימה משיבת נפש עדות ה' נאמנה מחכימת פתי, פקודי ה' ישרים משמחי-לב מצות ה' ברה מאירת עיניים" (תהלים י"ט, ח'-ט')

 קַוֵּה, אֶל-יְהוָה: חֲזַק, וְיַאֲמֵץ לִבֶּךָ; וְקַוֵּה, אֶל-יְהוָה [תהלים כז, יד].

תוצאת תמונה עבור תמונות של שויתי ה לנגדי תמיד

"כל השונה הלכות בכל יום מובטח לו שהוא בן העולם הבא"

"תורת חסד על לשונה" - הוא אתר "לימוד-יומי" של הלכות, מוסר ואמונה. בכל יום נפתח את הלימוד בתפילת "נשמת כל חי", נמשיך ללמוד: הלכות שמירת לשון, הלכות בחיי היום יום ושבת, הלכות והנהגות לקראת החגים והמועדים  הקרבים. נלמד את ספר "מסילת ישרים" ונעשיר את עולמינו בשיעורי-חיזוק ופנימיות התורה ובעה"י נסיים עם "מזמור לתודה". 

מטרת-האתר - לזכות את עם ישראל לסיים 3 פעמים בשנה ללמוד את כל ההלכות שחייבים בהם, לקבל הכנה מלאה לכל מועדי ישראל, להכיר את צדיקינו וכן לעבוד על מידותינו באמצעות ספרי מוסר ואמונה!

הפיצו את האתר - וזכו גם אחרים בקדושה רוחנית משמחת ומקרבת אל הקב"ה ובשכר אין סופי לעולם הבא. 

בשם השם נעשה ונצליח והשם עלינו ברחמיו ירוויח - השם שפתי תפתח ופי יגיד תהילתך:

לימוד יומי [שעור 56] – הלכות רכילות - אזהרת הזולת מפני נזק או עול העשויים להיגרם לו על ידי מישהו

 

הלכות שמירת לשון – הלכות רכילות - אזהרת הזולת מפני נזק או עול העשויים להיגרם לו על ידי מישהו

 

 

הגאון רבי יעקב אידלשטיין, רבה של רמת השרון ושכונת נאות יוסף בבני ברק, אושפז בבית החולים תל השומר בשל קשיים בדרכי הנשימה. זו כתב: "מן השמים קבלתי פרס חשוב – תענית דיבור".

 

 

הלכה ראשונה

המזהיר את חברו מפני אדם הזומם להזיק לו או לפגוע בו.

השומע כי ראובן מתכון לפגוע בשמעון או לגרום לו נזק (בין אם שמע מראובן עצמו ובין אם שמע מאחר) ונראה לו כי ראובן אכן יבצע את אשר הוא מתכון לעשות, (אם משום שהוא מכיר את טבעו הרע ואם משום שהוא מוחזק למעשים כאלה) – חובה עליו לספר לשמעון על כונתו של ראובן נגדו, כדי שידע להישמר מפניו. עם זאת, עליו לזכור כי הוא רשאי לספר את הדבר רק בהתאם לחמשת התנאים (חמשת התנאים מפורטים בשעור 55).

נוסף לכך יש להדגיש, כי תחילה הוא חייב להוכיח את ראובן ולנסות להשפיע עליו שלא יפגע בשמעון, ורק לאחר שראובן מסרב לקבל את תוכחתו – או שהוא יודע מראש כי ראובן לא יקבל את תוכחתו – רשאי הוא לספר על כך לשמעון.

 

הלכה שניה

אזהרה שעשויה לגרום מחלוקת או להחריפה.

במה דברים אמורים שמצוה להזהיר את הזולת מפני מי שמתכון לפגוע בו, רק אם האזהרה באה למנוע נזק, מריבה, קטטה וכל כיוצא בזה. אבל, אם סיפור הדבר עשוי לגרום את ההפך מזה, כלומר, שתירבה המחלוקת והקטטה, הרי אז אסור לספר. זוהי תופעה מאוד מצויה – כשמספרים לשמעון על כונתו של ראובן להרע לו, הוא מתמלא כעס רב על ראובן ומקדים לפגוע או להתקוטט עמו, ולעיתים הדבר מגיע אף לידי מחלוקת גדולה. מובן שבמקרה כזה גורם הסיפור רעה יותר מאשר טובה.

על כן, בכל מקרה שאדם יודע כי מישהו זומם להרע לזולתו, עליו להתבונן ולשקול היטב מהי הדרך הטובה והיעילה ביותר למנוע את הפגיעה.

 

הלכה שלישית

המגלה לחברו כי מישהו הרע עמו או הזיק לו בעבר.

כשם שרשאי אדם להזהיר את חברו מפני מישהו העתיד להזיק לו (כדי לעזור לו להינצל מהנזק), כך הוא רשאי לספר לו על מישהו שהרע עמו בעבר – כגון, גנב ממנו או גרם לו נזק, (כדי לסייע לו לקבל בחזרה את כספו). גם במקרה זה, כמו בקודמו, חייב המספר להקפיד על חמשת התנאים (משעור 55). נוסף לכך, עליו להוכיח תחילה את עושה הרעה שיתקן את העול (ישיב את הגנבה, למשל), ורק לאחר שהתברר לו כי התוכחה לא הועילה, הוא רשאי לספר את הדבר.

 

הלכה רביעית

חובה להזהיר אדם מפני מי שעשוי להרע לו, אפילו אם אינו שואל על כך.

כל הדינים האמורים לעיל, בדבר אזהרת הזולת מפני נזק או עול העשויים להיגרם לו על ידי מישהו, מתיחסים הן למקרה שהמספר מתבקש לספר את הידוע לו והן למקרה שהוא עושה זאת מיוזמתו מבלי שנשאל על כך. במקרה שאדם רשאי לספר, עליו לעשות זאת אפילו אם לא נשאל. לעומת זאת, כשאסור לספר (כשלא קיימים חמשת התנאים משעור 55), אין הוא רשאי לספר אפילו אם נשאל.

כאן המקום לציין, כי גם מי שמספר את הדבר לאנשים אחרים – ולאו דוקא לאיש שעשוי להיגרם לו הנזק – חייב להקפיד על קיומם של חמשת התנאים. אם לא ימלא אפילו את אחד מהתנאים הנ"ל, יחשבו דבריו רכילות.

 

הלכה חמישית

להזהיר את הזולת מפני חנוני או סוחר לא הגון.

היודע כי חברו עומד לקנות אצל חנוני רמאי או לסחור עם סוחר לא הגון, חייב להזהירו מפניו כי הוא עלול לרמותו. דין זה אמור הן אם הוא מכיר את החנוני כמי שנוהג לרמות את לקוחותיו וכל שכן אם הוא יודע בפרוש שהחנוני רוצה לרמות לקוח מסוים. גם כאן יש לחזור ולהדגיש כי הדבר חייב להעשות בהתאם לחמשת התנאים הנ"ל.

 

הנזהר בלשונו – כמה שכרו עצום!

 

לסיום, תפילה לשמירת הלשון:

רבונו של עולם,יהי רצון מלפניך, אל רחום וחנון, שתזכינו היום ובכל יום לשמור פינו ולשונינו מלשון-הרע ורכילות ומקבלתם. ונזהר מלדבר אפילו על איש יחידי, וכל שכן מלדבר על כלל ישראל או על חלק מהם. וכל שכן מלהתרעם על מדותיו של הקדוש ברוך הוא. וניזהר מלדבר דברי שקר, חנופה, ליצנות, מחלוקת, כעס, גאווה, אונאת-דברים, הלבנת-פנים, וכל דברים אסורים. וזכינו שלא לדבר כי-אם דבר הצריך לעינייני גופינו או נפשינו. ושיהיו כל מעשינו לשם שמיםאמן!

 

 

 

 

 

זכו את עצמכם וקרובכם בברכת הלימוד, הכנסו לתגובות וכיתבו  [בדרך המופיעה למטה]:

הלימוד לזכות:

זיווג _______________ בת/בן _________________

פרנסה______________בת/בן__________________

בריאות______________בת/בן__________________

זרע-קודש____________בת/בן__________________

ולהבדיל:

לעילוי נשמת ______________ בת/בן_____________

 {ניתן לרשום ברכות רק בתגובות

      יקובל ברצון,אמן!

 

 

 

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל azulayt אלא אם צויין אחרת