33
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

תורת חסד על לשונה

"תורת ה' תמימה משיבת נפש עדות ה' נאמנה מחכימת פתי, פקודי ה' ישרים משמחי-לב מצות ה' ברה מאירת עיניים" (תהלים י"ט, ח'-ט')

 קַוֵּה, אֶל-יְהוָה: חֲזַק, וְיַאֲמֵץ לִבֶּךָ; וְקַוֵּה, אֶל-יְהוָה [תהלים כז, יד].

תוצאת תמונה עבור תמונות של שויתי ה לנגדי תמיד

"כל השונה הלכות בכל יום מובטח לו שהוא בן העולם הבא"

"תורת חסד על לשונה" - הוא אתר "לימוד-יומי" של הלכות, מוסר ואמונה. בכל יום נפתח את הלימוד בתפילת "נשמת כל חי", נמשיך ללמוד: הלכות שמירת לשון, הלכות בחיי היום יום ושבת, הלכות והנהגות לקראת החגים והמועדים  הקרבים. נלמד את ספר "מסילת ישרים" ונעשיר את עולמינו בשיעורי-חיזוק ופנימיות התורה ובעה"י נסיים עם "מזמור לתודה". 

מטרת-האתר - לזכות את עם ישראל לסיים 3 פעמים בשנה ללמוד את כל ההלכות שחייבים בהם, לקבל הכנה מלאה לכל מועדי ישראל, להכיר את צדיקינו וכן לעבוד על מידותינו באמצעות ספרי מוסר ואמונה!

הפיצו את האתר - וזכו גם אחרים בקדושה רוחנית משמחת ומקרבת אל הקב"ה ובשכר אין סופי לעולם הבא. 

בשם השם נעשה ונצליח והשם עלינו ברחמיו ירוויח - השם שפתי תפתח ופי יגיד תהילתך:

לימוד יומי [שעור 55] – הלכות שמירת לשון– הלכות רכילות– חמשת התנאים- ענייני שותפויות

 

הלכות שמירת לשון – הלכות רכילות – חמשת התנאים - ענייני שותפויות

 

 

 

 

הלכה ראשונה

דברים שאדם אינו חפץ שיספרו עליו.

איסור אבק רכילות כולל גם דברים שאין בהם גנאי, אולם האיש שמדברים עליו אינו אוהב שיספרו עליו דברים מסוג זה.

דוגמא לכך אנו מוצאים בתורה: בשעה ששרה תמהה על הבשורה שיולד לה בן, היא אמרה בליבה כי הלא בעלה אברהם הוא איש זקן. כשסיפר ה' לאברהם את דברי שרה אשתו השמיט מדבריה את המילים הללו.

להיות אדם זקן אין בכך גנאי, אולם מאחר והאנשים מקפידים על מי שמכנה אותם זקן, לכן אסור לספר לזולת כי פלוני כינה אותו זקן.

 

הלכה שניה

שמירת סוד.

חייב אדם לשמור בסוד דברים שגילה לו חברו בצינעה. המגלה את הסוד עשוי לגרום נזק לאיש שנתן בו אמון. יתרה מזו, גם במקום שאין לחשוש כי גלוי הסוד יגרום נזק – אסור לגלותו. חטא הוא לפגוע ברצונו של הזולת, ואם אדם חפץ כי ישמר סודו, הרי המגלה אותו פוגע ברצונו.

 

הלכה שלישית

המזהיר את חברו מפני שותפות שתסב לו נזק.

היודע כי חברו עומד להיכנס לשותפות כלשהי עם אדם אחר – או להשתדך עמו או לקחתו כעובד וכל כיוצא בזה – ונראה לו כי שותפות זו תסב לו נזק, מצוה עליו [חובה ממש ולא רק רשות] לספר לו את הדבר ולהזהירו מפני הנזק הצפוי לו משותפות זו.

אבל, רק בהתאם לחמשת התנאים דלקמן:

א. לפני שהוא מחליט בדעתו כי שותפות זו עתידה לגרום לחברו נזק או רעה, עליו לבדוק את הענין היטב עד שיהיה ברור לו כי אכן כך הדבר.

ב. עליו לדייק בסיפור הפרטים ואסור לו להגזים בתאור הרע יותר ממה שהוא באמת.

ג. עליו להתכון לשם התועלת בלבד – כלומר, דבריו צריכים להיות מודרכים רק על ידי הרצון לעזור לחברו להינצל מן הנזק הצפוי ולא על ידי שנאה אישית שיש לו כלפי אותו המיועד להיות שותפו של חברו. אין תנאי זה בא לומר, כי מי שיש לו שנאה כלפי אותו אדם פטור מהחובה להזהיר את חברו מפניו, אלא שבמקרה כזה עליו להכריח את עצמו להתכון לשם התועלת בלבד ולהקפיד שדבריו יהיו נקיים ממניעים אישיים.

לאור האמור – שמותר להזהיר אדם מפני רעתו של חברו רק כשהדבר הוא לתועלת – חשוב להדגיש, כי על המספר להתבונן היטב מראש, אם דבריו אמנם עשויים להביא תועלת. לפיכך, אם הוא יודע כי חברו לא יקבל את עצתו ויכנס לשותפות למרות אזהרתו, אין הוא רשאי לספר לו את הדבר. אזהרתו, במקרה זה, לא רק שאין בה תועלת, אלא שחברו יכול גם לנצלה אחר-כך לרעה. ברגע של רוגז או מריבה בינו לבין שותפו הוא עשוי להטיח בפניו: "עכשיו אני רואה שחברי צדק כשהיזהירני לא להשתתף עמך" – בדברים אלו הוא יעבור על איסור רכילות, נמצא כי זה שמזהירו מפני השותפות מכשילו באיסור רכילות.

חשוב במיוחד להדגיש דין זה לגבי מי שנישאל על פלוני בנוגע לשידוך והוא רוצה לספר עליו דברים שליליים [מדובר,כמובן, במקרה שמותר לו לעשות זאת ובהתאם לחמשת התנאים]. במקרה כזה אין הנשאל רשאי לספר את הידוע לו, אלא אם כן ברור לו שדבריו יביאו תועלת [אזהרתו תתקבל], וכי השואל לא יגלה אחר-כך את דבריו לאחרים.

ד. אם יש באפשרותו להועיל לחברו בדרך אחרת, מבלי שיצטרך לספר לו בגנות המיועד להיות שותפו, עליו לבחור באפשרות זו.

ה. הוא רשאי לספר את הידוע לו על האיש, רק בתנאי שדבריו לא יגרמו לו רעה של ממש או רעה נוספת יותר מהמותר על-פי דין תורה – להוציא, כמובן, את הרעה של מניעת השותפות עימו, המותרת משום התועלת שבדבר.

 

הלכה רביעית

המזהיר את חברו מפני שותפות עם אדם שלפי השמועה אינו הגון.

אולם אין לו על כך ידיעה אישית – החפץ חיים מסתפק אם גם במקרה כזה הוא רשאי לספר את הדבר לחברו שמתעתד להכנס עמו לשותפות או לקחתו לעבודה אצלו. מאחר והחשד מבוסס על שמועה בלבד, יש מקום לחשוש שמא יגרם לחשוד נזק בלתי צודק. על כל פנים, קובע החפץ חיים, שאם נראה לו כי לחברו עלול להגרם נזק או הפסד מאדם זה החשוד כגנב, הוא רשאי לגלות לו את אשר שמע עליו ולהזהירו מפני שותפות עמו. אולם, עליו לומר לו במפורש כי חשדו מבוסס על שמיעה בלבד ולא על ידיעה אישית.

 

הלכה חמישית

המזהיר את חברו מפני רעתו של שותפו בפועל.

כל האמור לעיל, בדבר החובה להזהיר את הזולת מפני שותפות מזיקה, מתייחס אך למקרה שהשותפות עדין לא יצאה לפועל או שלא נגמרה ביניהם העסקה בקנין גמור [אם מדובר בקניה או מכירה]. שונה הדין במקום שהשותפות כבר קיימת או שכבר נעשתה העסקה. במקרה כזה מותר להזהיר את אחד השותפים מפני שותפו הרע, רק בתנאי ששותף זה ישמר מנזק הצפוי לו משותפו השני, אך לא יבטל את השותפות או את העסקה עמו.

 

הנזהר בלשונו – כמה שכרו עצום!

 

לסיום, תפילה לשמירת הלשון:

רבונו של עולם,יהי רצון מלפניך, אל רחום וחנון, שתזכינו היום ובכל יום לשמור פינו ולשונינו מלשון-הרע ורכילות ומקבלתם. ונזהר מלדבר אפילו על איש יחידי, וכל שכן מלדבר על כלל ישראל או על חלק מהם. וכל שכן מלהתרעם על מדותיו של הקדוש ברוך הוא. וניזהר מלדבר דברי שקר, חנופה, ליצנות, מחלוקת, כעס, גאווה, אונאת-דברים, הלבנת-פנים, וכל דברים אסורים. וזכינו שלא לדבר כי-אם דבר הצריך לעינייני גופינו או נפשינו. ושיהיו כל מעשינו לשם שמיםאמן!

 

 

 

 

 

זכו את עצמכם וקרובכם בברכת הלימוד, הכנסו לתגובות וכיתבו  [בדרך המופיעה למטה]:

הלימוד לזכות:

זיווג _______________ בת/בן _________________

פרנסה______________בת/בן__________________

בריאות______________בת/בן__________________

זרע-קודש____________בת/בן__________________

ולהבדיל:

לעילוי נשמת ______________ בת/בן_____________

 {ניתן לרשום ברכות רק בתגובות

      יקובל ברצון,אמן!

 

 

 

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל azulayt אלא אם צויין אחרת