33
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

תורת חסד על לשונה

"תורת ה' תמימה משיבת נפש עדות ה' נאמנה מחכימת פתי, פקודי ה' ישרים משמחי-לב מצות ה' ברה מאירת עיניים" (תהלים י"ט, ח'-ט')

 קַוֵּה, אֶל-יְהוָה: חֲזַק, וְיַאֲמֵץ לִבֶּךָ; וְקַוֵּה, אֶל-יְהוָה [תהלים כז, יד].

תוצאת תמונה עבור תמונות של שויתי ה לנגדי תמיד

"כל השונה הלכות בכל יום מובטח לו שהוא בן העולם הבא"

"תורת חסד על לשונה" - הוא אתר "לימוד-יומי" של הלכות, מוסר ואמונה. בכל יום נפתח את הלימוד בתפילת "נשמת כל חי", נמשיך ללמוד: הלכות שמירת לשון, הלכות בחיי היום יום ושבת, הלכות והנהגות לקראת החגים והמועדים  הקרבים. נלמד את ספר "מסילת ישרים" ונעשיר את עולמינו בשיעורי-חיזוק ופנימיות התורה ובעה"י נסיים עם "מזמור לתודה". 

מטרת-האתר - לזכות את עם ישראל לסיים 3 פעמים בשנה ללמוד את כל ההלכות שחייבים בהם, לקבל הכנה מלאה לכל מועדי ישראל, להכיר את צדיקינו וכן לעבוד על מידותינו באמצעות ספרי מוסר ואמונה!

הפיצו את האתר - וזכו גם אחרים בקדושה רוחנית משמחת ומקרבת אל הקב"ה ובשכר אין סופי לעולם הבא. 

בשם השם נעשה ונצליח והשם עלינו ברחמיו ירוויח - השם שפתי תפתח ופי יגיד תהילתך:

לימוד יומי [שעור 8] – הלכות שבת – מלאכת טוחן

 

יותר משאנו שומרים את השבת – השבת שומרת עלינו

הלכות שבת – מלאכת טוחן

 

 

 

 

א. הטוחן בשבת חיטים וכיוצא בזה שעור גרוגרת שהוא כשליש ביצה (כשמונה עשר גרם), וכן הדך תבלין במדוכה, או המנסר עצים כדי להנות מהנסורת שלהם, או שף מתכת כשצריך לעפר המתכת, וכן המפורר רגבי עפר, חייב משום טוחן. וזה כשהוא צריך למה שעשה, שאם לא כן הוי מלאכה שאינה צריכה לגופא, ואסורה רק מדרבנן [ילק"י ד/ג שעח-שפ].

ב. המכין סלט וחותך דק דק, יש אומרים שכל שהירק ראוי לאכילה גם ללא טחינה אין בו דין טוחן, ויש אומרים שכל מה שטוחן ואוכל לאלתר מותר. ואמנם למעשה על כל דוגמא בנפרד, מחמירים כי זה ספק בדאוריתא, ונקטינן לחומרא. אך בצרוף שתי הטעמים, דהינו שטוחן דק ואוכל לאלתר, מותר [ה"ע ח"ד עמוד רכח].

ג. בגדר של לאלתר ישנה מחלוקת אם זה בתוך שעה, או חצי שעה, או שיאכל מיד כשגומר לטחון, וכך נקטינן להלכה [ילק"י ד/ג שפט].

ד. עשה סלט לצורך אותה סעודה ונשאר ממנה, מותר לסעודה אחרת, ובלבד שלא יערים לעשות יותר ממה שאוכלים בדרך כלל. וזאת הואיל ומחשבתו להתר, ומלאכת מחשבת אסרה תורה [שם שצ'].

ה. וכן מותר למעוך בננה לתינוק על ידי מזלג לאוכלו לאלתר, וכן הוא הדין תפוח אדמה, אבוקדו ושאר ירקות מבושלים. ואין צריך להחמיר לטחון בצד המזלג שלא כהרגלו, מחמת שלא הוי המזלג כלי המיוחד לטחינה [ה"ע ח"ד קיז].

ו. לטחון על ידי פומפיה אסור, מחמת שזה הוי כלי המיוחד לטחינה והוי עובדין דחול, ולכן אף בדברים המותרים דק דק, יהא אסור [ה"ע ח"ד קכב].

ז. מותר לפורר לחם לפני תרנגולים בשבת ולא הוי טוחן, משום שהלחם היה תחילתו קמח שהתגבל, ואין טוחן אחר טוחן, ומכל מקום טוב להחמיר לפורר להם סמוך לאכילתם. וכן סוכר, מלח, או טבק הרחה שספגו לחות וכתוצאה מכך נהיו גושים, מותר לרסקם בשבת מחמת שאין טוחן אחר טוחן, ואלו כבר היו טחונים [שם קכז].

ח. דבר שאינו גידולי קרקע כגון בשר, ביצה, גבינה וכדומה, מותר לחתכם דק, אפילו שלא לצורך אכילה לאלתר, וזאת משום שכאן יש צרוף שראוי לאכלו כמות שהוא, בנוסף לדעה שאין טחינה אלא בגידולי קרקע [שם קכב].

ט. מותר לשפשף בשבת טיט שנפל על בגדו על ידי שפשוף מבפנים אך לא מבחוץ, מחמת שעל ידי זה יראה כמלבן. ולגרד בציפורן אפשר אפילו מבחוץ, ומכל מקום אם יש גם גוי עדיף שיעשה על ידי גוי [שם קכה].

י. מותר לשחוק בשמים בראשי אצבעותיו כדי להוציא ריחם, כמו שמותר לטחון כאשר אוכל מיד, ודלא כאוסרים בזה [שם קכח].

 

יא. מותר לדוך פלפלין לצורך הסעודה אך זה בשני שנויים:

א. שיעשו על ידי קת הסכין ולא ב"עלי".

ב. בצלחת ולא "במדוכה" [ילק"י ד/ג שצב].

 

 

 

השבת היא מקור הברכה, יהי רצון שנשמור שבת כהלכתה, אמן!

 

 

 

זכו את עצמכם וקרובכם בברכת הלימוד, הכנסו לתגובות וכיתבו  [בדרך המופיעה למטה]:

הלימוד לזכות:

זיווג _______________ בת/בן _________________

פרנסה______________בת/בן__________________

בריאות______________בת/בן__________________

זרע-קודש____________בת/בן__________________

ולהבדיל:

לעילוי נשמת ______________ בת/בן_____________

   {ניתן לרשום ברכות רק בתגובות

      יקובל ברצון,אמן!

 

 

 

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל azulayt אלא אם צויין אחרת