33
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

תורת חסד על לשונה

"תורת ה' תמימה משיבת נפש עדות ה' נאמנה מחכימת פתי, פקודי ה' ישרים משמחי-לב מצות ה' ברה מאירת עיניים" (תהלים י"ט, ח'-ט')

 קַוֵּה, אֶל-יְהוָה: חֲזַק, וְיַאֲמֵץ לִבֶּךָ; וְקַוֵּה, אֶל-יְהוָה [תהלים כז, יד].

תוצאת תמונה עבור תמונות של שויתי ה לנגדי תמיד

"כל השונה הלכות בכל יום מובטח לו שהוא בן העולם הבא"

"תורת חסד על לשונה" - הוא אתר "לימוד-יומי" של הלכות, מוסר ואמונה. בכל יום נפתח את הלימוד בתפילת "נשמת כל חי", נמשיך ללמוד: הלכות שמירת לשון, הלכות בחיי היום יום ושבת, הלכות והנהגות לקראת החגים והמועדים  הקרבים. נלמד את ספר "מסילת ישרים" ונעשיר את עולמינו בשיעורי-חיזוק ופנימיות התורה ובעה"י נסיים עם "מזמור לתודה". 

מטרת-האתר - לזכות את עם ישראל לסיים 3 פעמים בשנה ללמוד את כל ההלכות שחייבים בהם, לקבל הכנה מלאה לכל מועדי ישראל, להכיר את צדיקינו וכן לעבוד על מידותינו באמצעות ספרי מוסר ואמונה!

הפיצו את האתר - וזכו גם אחרים בקדושה רוחנית משמחת ומקרבת אל הקב"ה ובשכר אין סופי לעולם הבא. 

בשם השם נעשה ונצליח והשם עלינו ברחמיו ירוויח - השם שפתי תפתח ופי יגיד תהילתך:

לימוד יומי [שעור 53] – הלכות שמירת לשון – הלכות רכילות - רכילות על תלמיד חכם

 

הלכות שמירת לשון – הלכות רכילות - רכילות על תלמיד חכם

 

 

 

 

הלכה ראשונה

המספר רכילות לאביו ולאמו.

השומע אדם המדבר בגנות אביו ואמו, אינו רשאי לספר להם על כך. אם יספר להם, יעבור על איסור רכילות, אפילו אם יעשה זאת מחמת שהוא כואב ומצטער על כבודם שנפגע.

 

הלכה שניה

רכילות על ילדים.

לפי הדין, אסור לספר רכילות גם על קטנים. רבים הם הנכשלים בעוון זה, משום שאינם יודעים כי אין כל הבדל בין קטן לגדול לענין איסור רכילות. כשם שהמדבר על גדול חייב לדעת מה מותר לו לדבר ומה אסור, כך חייב לדעת זאת גם המדבר על ילד קטן. לדוגמא, הרואה שני נערים המכים זה את זה והולך ומספר להורי אחד מהם כי הנער השני היכה את בנם, עובר על איסור רכילות. במקרים רבים עשוי סיפור כזה להביא לכך, שאחד ההורים יעשה דין לעצמו ויכה את הנער שהיכה את בנו. גם לא מן הנמנע שהדבר יביא לידי התלקחות מחלוקת ושנאה גדולה בין משפחות הנערים. אין צורך לומר כי אדם שאינו יודע מי מהנערים הוא הגורם למריבה, בודאי שאינו רשאי לספר להורי אחד מהם כי הנער השני אשם; אלא גם אם הוא יודע בודאות מי הוא האשם, אסור לו לספר את הדבר. רק אם סיפור המעשה נחוץ לתועלת מעשית, מותר לו לספרו, וזאת בהתאם לתנאים שנלמד בהמשך.

 

"בנים אתם לה' אלקיכם":

כל אב מתמלא צער וכעס כאשר מישהו מבזה את בנו. לכן חשוב לזכור! המדבר לשון-הרע או רכילות על אדם מישראל הרי הוא מבזה את בנו של ה' יתברך – כמאמר הפסוק "בנים אתם לה' אלקיכם" – ובודאי הקדוש-ברוך-הוא כועס עליו בשל כך [חובת השמירה א'].

 

הלכה שלישית

רכילות על עם הארץ.

האיסור לספר רכילות על אדם מישראל כולל גם עם הארץ, ואין כל התר לרכל עליו. לכן, גם מי שראה עם הארץ המבזה את חברו על לא עוול בכפו, אינו רשאי לספר לאותו אדם על הרעה שעשה לו עם הארץ.

 

הלכה רביעית

רכילות על תלמיד חכם.

המספר רכילות על תלמיד חכם, גדול וחמור עוונו לאין ערוך, וכמה טעמים בדבר:

א. הרכילות עצמה – כידוע חמור עוון רכילות-שקר, מעוון רכילות-אמת. רכילות המסופרת על תלמיד חכם היא בדרך כלל רכילות שקר, מפני שיש להניח כי תלמיד חכם אינו מגנה את זולתו ועושה לו רעה אם לא שהדבר מותר. לפיכך, המספר על מעשה עוול, שכאילו עשה תלמיד חכם, דבריו הם בודאי רכילות שקר. לכן, גם כשאדם רואה תלמיד חכם עושה מעשה הנראה לו כעוול אין הוא רשאי לספר על כך.

ב. בזוי תלמיד חכם – התורה צותה עלינו לכבד תלמיד חכם ולהתדבק בו ככל האפשר. כגון, לאכול ולשתות בחברתו, לסחור איתו ולהשתדך עמו. והמספר רכילות על תלמיד חכם, משניא אותו על השומע וגורם לו שיתרחק ממנו. במקרים רבים עשוי הדבר להשניא עליו תלמידי חכמים בכלל, עד שימרה את פיהם גם בעניני הלכה.

ג. תוצאות סיפור הרכילות – מי שמספרים לו כי תלמיד חכם דיבר בגנותו, הדבר פוגע בו ומכעיס אותו הרבה יותר מאשר אם היו מספרים לו כי סתם אדם דיבר בגנותו. לכן מובן כי סיפור רכילות על תלמיד חכם מעורר שנאה רבה יותר, וקרוב הדבר להביא גם לידי מחלוקת גדולה. חשוב עוד לציין, כי אם התלמיד חכם הוא גם רב המקום, יכולה הרכילות לגרום נזק חמור במיוחד לסמכותו המוסרית והרוחנית של הרב.

 

הלכה חמישית

המספר רכילות לקרובי האיש שגונה או שנעשה לו עוול.

המספר כי שמעון דיבר בגנות ראובן, עובר על איסור רכילות גם אם הוא מספר את הדבר לאשתו של ראובן או לקרוביו ולא לראובן עצמו. אין ספק כי ספורו מעורר בלב אשת ראובן או בלב קרוביו שנאה כלפי שמעון על שפגע בראובן. לכן, גם אם המספר מבקש מהם לא לגלות את דבריו לראובן, זוהי עדיין רכילות.

 

הנזהר בלשונו – כמה שכרו עצום!

 

לסיום, תפילה לשמירת הלשון:

רבונו של עולם,יהי רצון מלפניך, אל רחום וחנון, שתזכינו היום ובכל יום לשמור פינו ולשונינו מלשון-הרע ורכילות ומקבלתם. ונזהר מלדבר אפילו על איש יחידי, וכל שכן מלדבר על כלל ישראל או על חלק מהם. וכל שכן מלהתרעם על מדותיו של הקדוש ברוך הוא. וניזהר מלדבר דברי שקר, חנופה, ליצנות, מחלוקת, כעס, גאווה, אונאת-דברים, הלבנת-פנים, וכל דברים אסורים. וזכינו שלא לדבר כי-אם דבר הצריך לעינייני גופינו או נפשינו. ושיהיו כל מעשינו לשם שמיםאמן!

 

 

 

 

 

זכו את עצמכם וקרובכם בברכת הלימוד, הכנסו לתגובות וכיתבו  [בדרך המופיעה למטה]:

הלימוד לזכות:

זיווג _______________ בת/בן _________________

פרנסה______________בת/בן__________________

בריאות______________בת/בן__________________

זרע-קודש____________בת/בן__________________

ולהבדיל:

לעילוי נשמת ______________ בת/בן_____________

 {ניתן לרשום ברכות רק בתגובות

      יקובל ברצון,אמן!

 

 

 

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל azulayt אלא אם צויין אחרת